Mercedes-Benz se zbavuje turbodieselu 1.5 dCi od Renaultu. Vsadí na upsizing
Vznětovou patnáctistovku z dílny Renaultu Mercedes-Benz využívá ve své rodině kompaktních modelů. Ve verzi 180 d se však blíží jeho nahrazení.
Koncern Daimler už léta spolupracuje s aliancí Renault-Nissan-Mitsubishi na několika projektech, týkajících se sdílení techniky. Smart Forfour tak využívá techniku Renaultu Twingo, Mercedes-Benz Citan je zase přeznačkovaný Renault Kangoo. Společně pak automobilky vyvinuly přeplňovanou benzinovou třináctistovku. Některé společné projekty ale nyní spějí ke svému konci.
Mercedes-Benz se totiž nyní začíná zbavovat vznětové patnáctistovky z dílny Renaultu, které z nabídky francouzské značky známe pod označením 1.5 Blue dCi. Tu stuttgartská automobilka využívá v případě osobních vozů ve svých kompaktních modelech, konkrétně ve třídě A, třídě B a CLA.
O konci patnáctistovky v nabídce těchto kompaktů informovala francouzská média, ve Francii už totiž A a B nelze s tímto motorem objednat. Mercedes-Benz se však slabších turbodieselů nezbaví úplně, jen patnáctistovku s vlastním interním označením OM608 nahradí motorem z vlastní dílny. Půjde o agregát OM654q, alias vznětový dvoulitr. Podobně už Mercedes v minulosti nahradil turbodiesel Renaultu vlastní technikou ve větší třídě C.
Není to velké překvapení, protože jednotku o objemu 1950 cm3 už dobře známe. Dokonce v případě SUV GLA a GLB je už dnes nabízena i ve formě 180 d, s výkonem 85 kW. Toto označení u A, B a CLA zatím nese právě patnáctistovka, rovněž o výkonu 85 kW. Výhodou příchodu dvoulitru bude pak navýšení točivého momentu z 260 N.m na 280 N.m, a to díky vyššímu zdvihovému objemu. Jaká pak bude další budoucnost základní 160 d (70 kW), není v tuto chvíli jasné.
Náhrada patnáctistovky za dvoulitr pak znamená ještě jednu změnu. V případě automatické převodovky totiž stávající sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku vyráběnou firmou Getrag (a rovněž sdílenou s Renaultem) nahradí osmistupňová dvouspojková převodovka, kterou si Mercedes vyrábí již sám, a to v rumunské továrně Sebes.
Třídy A a B se s dvoulitrovým 180 d začnou vyrábět ještě letos, v prosinci, do prodeje každopádně vstoupí tato inovovaná varianta v příštím roce. CLA bude následovat s mírným zpožděním.
Je to mimochodem už druhé ukončení spolupráce mezi Mercedesem a aliancí Renault-Nissan-Mitsubishi za poslední dobu. Na jaře trojcípá hvězda stopla výrobu třídy X, pick-upu sdílejícího základ s Nissanem Navara a Renaultem Alaskan.
V tomto směru se dokonce psalo o tom, že aktuální šéf Daimleru i značky Mercedes-Benz, Ola Källenius, který do funkce nastoupil loni, není spolupráci s Renaultem nakloněn tak jako jeho předchůdce Dieter Zetsche. A tak je klidně možné, že i další společné projekty budou zastaveny. Oblasti dodávek se ale takový krok týkat (minimálně prozatím) nemá, i druhá generace Mercedesu Citan bude sdílet techniku s Renaultem Kangoo. Dokonce tentokrát vznikne odvozená novinka v podobě osobní Třídy T.
