Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mototest Aprilia Tuareg 660: Jak dopadl italský návrat do terénu?

Leoš Káňa
Diskuze (0)

Italská Aprilia se po dlouhých letech vrátila do terénu. Nový Tuareg 660 chce navázat na úspěchy legendární, první generace z roku 1985, která se inspirovala tehdejšími speciály pro Rallye Paříž-Dakar.

Nejnovější přírůstek do rodiny motocyklů Aprilia je postavený na platformě 660, stejně jako předchozí kapotované RS a naháč Tuono. Využívá tak předkloněný řadový dvouválec o objemu 659 cm3, což je vlastně přední polovina V4 o objemu 1100 cm3. Shodné jsou hlava válců, spalovací prostor, kanály, válce a písty včetně vrtání 81 mm. V případě tuaregu je naladěn na výkon 58,8 kW a točivý moment 70 Nm, což jsou jiné hodnoty než u RS i tuona. Charakteristika dvouválce totiž byla více přizpůsobena jízdě v terénu, kde nepotřebujete tak velký výkon, ale zásadní je točivý moment dostupný od nízkých otáček. Proto má motor optimalizované zdvihy vaček. Sací systém dostal delší hadice a nový airbox je umístěný mezi hlavou řízení a nádrží, což také usnadňuje demontáž vzduchového filtru. Nový výfukový systém optimalizuje průběh výkonu motoru v nízkých a středních otáčkách. V porovnání se silničními modely řady 660 je první převodový stupeň kratší, stejně jako ten nejvyšší, přičemž pastorek má o dva zuby méně (15 na rozdíl od 17 na modelech RS 660 a Tuono 660) kvůli rychlejší reakci na plyn.

Video se připravuje ...

Bytelný základ

Zcela jiné jsou rám a podvozek, které musejí zvládat nejen jízdu po asfaltu, ale také těžkou práci v terénu. Rám tak má novou konstrukci z vysoce odolných ocelových trubek a plochých hliníkových odlitků. Podsedlový rám je přivařen, aby udržel nejen spolujezdce, ale i případné kufry. Pevnost konstrukce dále zajišťuje šest upevňovacích bodů, kterými je rám připevněn k motoru (proti třem u RS 660 a dvěma u modelu Tuono 660), který už tím pádem neslouží jako nosný, ale zatěžovaný prvek. Jeho poloha byla také v porovnání se silničními modely otočena zhruba o 10° směrem dozadu. Válce jsou díky tomu umístěny víc svisle, což usnadňuje otáčení motocyklu ve svislé ose a podporuje obratnost v utažených zatáčkách.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Leoš Káňa
Diskuze (0)

Doporučujeme