Mototest Moto Guzzi V85TT Evocative Graphic: Do bahna škoda, radši před kavárnu
Když se před čtyřmi lety představilo designově vypiplané cestovní enduro Moto Guzzi V85TT, fanoušci se o ně prali. A líbí se i dnes.
Zraky všech sympatizantů značky Moto Guzzi se letos upínají k litrové novince V100 Mandello. Zrovna minulý týden prošla redakční garáži a můžete se těšit na náš test.
Je ale škoda, aby ostatní modely značky ostrouhaly. Například fešné cestovní enduro V85TT, které hned po uvedení v roce 2019 vzali zákazníci útokem, a my jsme tehdy ve Světě motorů taky testovali poprvé.
Mezitím prodělalo technický facelift kvůli přechodu na Euro 5, v jehož rámci posílil motor v nižších a středních otáčkách. TT dostalo ráfky s bezdušovými pneumatikami místo předchozích s duší a rozšířila se kontrola trakce, která je nyní spojena také s citlivostí antiblokovací funkce brzd. Stačí to na vyrovnání novinkám, které mezitím přišly na trh?
Starý nový
V85TT se vzhledem odkazuje na rustikální „praendura“ vídaná na Rallye Paříž-Dakar v polovině 80. let. Ačkoliv jednotlivé partie vzbuzují dojem, jako by je halabala seskládal v garáži závodní tým na koleně, ve skutečnosti hraje design rafinovaně dohromady.
Příkladem je vytrčený dvojitý reflektor okázale vetknutý do trubkového lešení. Totéž se opakuje vzadu, kde masivní konstrukce slouží v jednom coby madlo spolujezdce i držák případného kufru. Fascinuje nás, jakým způsobem dokážou Italové pracovat s trubkovým rámem. Milovníci strojů Ducati, které jsou tím pověstné, dobře vědí…
Ačkoliv TT míří víc na silnice než do terénu, neodpustil si výrobce drsně vyhlížející parádičky jako zvednutý přední blatník s perforováním nebo štítky na spodní straně vidlice, které mají chránit kluznou plochu před ostřikujícím bahnem. V základu je i plechová vana pod motorem, byť dvakrát odolně nevypadá. Podvozek má nastavitelnou tuhost i předpětí pružin, ale jen s nářadím.
Galantní společník
Objem 853 kubíků sdílí model se silničními klasikami V7 a V9. Proti nim ale nabízí citelně vyšší výkon: 56 kW vs. 47,8 kW. Přepracovaný dvouválec dokázal splnit Euro 5, ačkoliv je pořád chlazený vzduchem. Dostal totiž hned dvě čerpadla na distribuci oleje z polosuché skříně na hlavy válců, takže se méně zahřívá, což přispívá ke snížení emisí.
Celkově platí agregát za mimořádně kultivovaný, tedy na poměry značky. Její vidlicově rozevřené dvouválce s podélně uloženou klikou se proti japonské konfekci vždy projevovaly lehce neotesaně. A my jsme je za to milovali. Současně ale nešlo nevidět hrubší řazení s citelnou zvukovou kulisou. Na obojí si jezdec musel zvyknout, nebo jít o dům dál.
Nic z toho už u současné generace nehrozí. V85TT řadí natolik lehce a přesně, že s tím nebude mít potíže ani nejmenší kopyto. Samotný motor zatahuje až sametově, jak by člověk vzhledem k jeho koncepci nečekal.
Zhrubne až po navolení režimu Sport, který dřív chyběl. Pak má citelně ostřejší projev i zvuk a taky vibrace do řídítek. Kdo chce něco mezitím, může zvolit další novinku Custom s možností uživatelského nastavení jednotlivých parametrů palivové mapy, protiprokluzu a antiblokovací funkce brzd.
Těžká jen naoko
Pět sezon je v motosvětě dlouhá doba a dnešní novinky jsou obvykle o dost obratnější a lehčí (taky mají článkovaný řetěz místo robustního kardanu v odlitku kyvného ramene jako guzzi). Jenže za řídítky TT je vše zapomenuto. Tak snadno se vodí a překlápí, až se jezdec musí opakovaně dívat do tabulky, zda se nespletl a motorka s plnou nádrží opravdu váží celých 243 kg.
Podvozek je nečekaně obratný, a přitom komfortní, takže se hodí na cestování, ideálně když je po trase nějaká serpentina. Ačkoliv existují objektivně lepší stroje, tady z vás emoce stříkají proudem.
Mrzí jen průhledný štítek v základním provedení, který je příliš nízký a proud vzduchu trhá helmou. Proto dostala cestovní varianta vyšší štít.
Pocit místo čísel
V85TT se slušně se prodává i dnes, když vyrostli noví konkurenti a všichni stojí o fous míň: třeba Honda Transalp 750 za 249.900 Kč nebo Suzuki V-Strom 800 za 254.900 Kč. O podobně výkonném CFMOTO 700CL-X Adventure jen za 187.990 Kč nemluvě.
Proti tomu stojí TT se základem na 269.900 Kč. V lásce se holt počítá s tím, že některé mušky přehlédnete. A odpustíte i vyšší cenu u limitovaných sérií. Za naši krásnou modrobílou kombinaci Evocative Graphic výrobce požaduje příplatek 10.000 Kč. Kufry vybavená varianta Travel už je za 309.900 Kč a výroční Guardia D‘Onore odkazující na motorky z konvoje italského prezidenta už za 315.900 Kč. Italská pasta holt taky chutná jinak než čínské nudle, a dokud se nezakousnete, rozdíl v ceně nepochopíte…
Víte, že…
… zkratka TT neodkazuje na slavný závod Tourist Trophy, ale Tutto Terreno, tedy všechny terény?
Plusy
- Komfortní podvozek, pohodlné sedlo
- Originální design
- Charismatický a úsporný motor
- Velká nádrž
- Pocitová lehkost, obratnost
Minusy
- Nižší výkon
- Slabá zadní brzda
- Horší ochrana před větrem
Technické údaje | |
Motor | čtyřtaktní dvouválec |
Zdvihový objem | 853 cm3 |
Výkon | 56 kW/7500 min-1 |
Převodovka | nožní šestistupňová |
Startování | elektricky |
Výška sedla | 830 mm |
Objem nádrže | 23 l |
Pohotovostí hmotnost | 243 kg |
Spotřeba | 4,9 l/100 km |
Cena | 279 900 Kč |