Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mototest Vespa Sprint 125 S: Hbitá štika v rybníce

Leoš Káňa
Diskuze (16)

Také toužíte po skútru Vespa, ale GTS či GTV vám připadají na proplétání uličkami měst velké a primavera zase hodně načinčaná? Vyzkoušejte tedy sportovněji střižený sprint.

Výrobce skútrů Vespa si zakládá nejen na konstrukci se samonosnou karoserií, ale také na klasickém vzhledu všech svých strojů. Odkazuje tím na skutečnost, že to byla právě tato značka, která po druhé světové válce motorizovala italská města. Navíc je pravda, že ač se konkurence všemožně snaží, je design vespy stále originální a neopakovatelný. Na druhou stranu ale může být pro aktivní „omladinu“ až příliš usedlý a pro mužskou část až moc zženštilý. Ale i pro ně mají Italové řešení v podobě modelu Sprint S.

Ten se v novodobé historii ukázal v roce 2014 jako nástupce modelu LXS. Na první pohled bylo jasné, že se nemůže jmenovat jinak, protože se nechal inspirovat legendárním skútrem z poloviny šedesátých let Sprint, na němž se poprvé objevilo hranaté obdélníkové světlo.

Hlavně žádná revoluce

Letos se sprint představil s řadou vylepšení, která ještě více odrážejí jeho sportovnější charakter. Designové studio Piaggio Centro Stile neustále vyvíjí nová barevná provedení a nové kombinace materiálů a zároveň věnuje velkou pozornost detailům. Takže nic revolučního se neudálo, jen se ladily drobnosti, což je vidět na přepracovaném bloku řídítek. Důraz se kladl na celkový tvar i detaily a nové jsou rukojeti zajišťující přesnější a přirozenější řízení. V případě sprintu už nejsou rukojeti chromované, ale černé a ve stejném odstínu jsou i zrcátka a všechny detaily, jako například rámeček kolem světla, obruba přístrojového panelu, „kravata“ na čelním panelu nebo kryt výfuku. Černé detaily potom hezky ladí s výrazným modrým lakem Blu Eclettico.

Úplně nová je zadní část čelního panelu a v jejích útrobách se nachází přihrádka na mobil, který lze přes zásuvku USB-A za jízdy dobíjet – to už ale známe z dřívějška. Přepracovaný je přístrojový panel, který elegantně kombinuje analogové a digitální funkce na větším, třípalcovém LCD displeji. Volitelně může obsahovat i funkci Vespa MIA, která přes aplikaci propojí stroj s chytrým telefonem, takže jezdec můžeš přijímat hovory pomocí tlačítek na řídítkách, přehrávat hudbu nebo zahájit hovor pomocí hlasových příkazů telefonu.

Sprint sice stojí na stejných základech jako primavera, ale v řadě detailů je jiný. A nejde jen o hranaté hlavní světlo a štítek před přístrojovým panelem. Jiné jsou i šestipaprskové ráfky kol, vytvářející atypický spirálový tvar. Co má ale bohužel stejné, je odkládací prostor pod sedlem, kam se vejde jen jedna přilba.

Video se připravuje ...

Vyvážené vlastnosti

O pohon se dál stará tříventilová jednoválcová stopětadvacítka i-get s výkonem 8,1 kW a maximálním točivým momentem 10,7 Nm. Běží kultivovaně, tiše a se 132 kg vážícím skútrem si poradí bez problémů. Odezva na plyn je příjemně měkká a vlídná. Na popojíždění po městě má motor síly dostatek a nemusíte se stydět procpat se na semaforech úplně dopředu – vždy na zelenou odjedete dřív než auta. Objíždět a projíždět kolony stojících vozidel je s vespou hračka, protože je úzká, obratná a mrštná. Zprvu jsme měli lehkou nedůvěru k brzdám, zejména k zadní bubnové, která nevypadá jako výkřik nejmodernější techniky. Ale ve spojení s předním 200mm kotoučem funguje dobře a stylu plyn-brzda se bát nemusíte. A slušně zpomaluje i z vysokých rychlostí, když to „rozpálíme“ za městem. Stovka pro vespu není žádný problém a příjemné je, že i v této rychlosti je na malých 12“ kolečkách stabilní. Navíc je na nich i dostatečně pohodlná, protože přední přepákované zavěšení slušně filtruje i hrubější nerovnosti. Zvládá i velké výmoly nebo zpomalovací prahy. Ani jednou se nám nestalo, že bychom dostali nějakou větší ránu do zad nebo rukou. Skvělé také je, že na tak malý skútr se bez problémů poskládal i 190 cm vysoký redaktor a nevypadal na něm divně.

Je to zkrátka taková hbitá štika, která v městském rybníce prohání ostatní rybičky. Škoda jen, že je tak drahá.

Plusy

  • Krásná barevná kombinace
  • Jedinečný styl
  • Hbité jízdní vlastnosti
  • Slušný komfort podvozku
  • Přirozený posaz
  • Kultivovaný motor

Minusy

  • Malá schránka pod sedlem
  • Vysoká cena
Technické údaje Vespa Sprint 125 S
Motor čtyřtaktní tříventilový jednoválec
Chlazení  vzduchem
Zdvihový objem (cm3) 124
Vrtání a zdvih (mm)  52 x 58,6
Výkon (kW/min-1 8,1/7750
Točivý moment (Nm/min-1) 10,7/6250
Převodovka bezstupňová (CVT)
Sekundární převod  řemen
Startování elektrické
Brzda přední jeden kotouč 200 mm s ABS
Brzda zadní  bubnová 140 mm
Pneumatiky P a Z  110/70-12 a 120/70 R12
Rozvor (mm)  1340
Výška sedla (mm)  790
Pohotovostní hmotnost (kg) 132
Objem nádrže (l) 8,0
Spotřeba (l/100 km) 2,5
Základní cena  139 900 Kč
Leoš Káňa
Diskuze (16)

Doporučujeme

23. 6. 2024 15:55
nadměrná hlučnost
Skvělé na Vespách je to, že 300 ccm jsou stejně velké jako 125, což skoro nikdo jiný nedělá. Po zkušeostech na 125 bych na 125 už nikdy nesed a sehnal 300, protože 125 je slabá (11 kW Kawasaki).

Co je na těchhle skútrech blbý je to, že dělaj neuvěřitelnej hluk. Kam se hrabou auta! Má to bejt stroj do města ale tam se kvůli vlastní hlučnosti vůbec nehodí. A neplatí to jen o Vespě, to platí o všech těchhle spalovacích skútrech. Tam, kde by měly excelovat (město), díky své hlučnosti naprosto propadají.
Avatar - Mikesus
23. 6. 2024 07:54
Re: moc líbí
:-[] :-[] :-[]
Avatar - Mikesus
23. 6. 2024 07:53
Re: moc líbí
Však jeho přirovnání je úplně stejné. Velikost, váha, cena.
Avatar - Ja Prvni 123
23. 6. 2024 07:30
Re: moc líbí
Trikolka mi akutne nevyhovuje.

Ted jsem ji zkousel.
Nema to hbitost skutra, dynamiku velke motorky, ani pohodli maleho auta.

Trikolku za me nebrat.
:-(
Avatar - Ja Prvni 123
23. 6. 2024 07:28
Chtelo by to prime srovnani s Medley.
Ze stejne staje, ale jinak pojaty skutr..

Fakt by me to zajimalo.