Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nafta nadchla Ameriku! Toto mají být nejlepší severoamerické diesely současnosti

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (47)

Vznětový motor se měl díky aféře Dieselgate pomalu stát minulostí, ale ve skutečnosti v posledních letech začíná slavit úspěchy na severoamerickém trhu.

Dieselgate spustila severoamerická Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA), když 18. září roku 2015 obvinila německý koncern Volkswagen, že do svých vozidel s naftovým motorem pod typovým označením EA 189 ve verzi Euro 5 instaloval software, umožňující změnit údaje o množství škodlivých výfukových plynů vypouštěných do ovzduší.

Koncern Volkswagen následně přiznal, že skutečně takový software instaloval do zhruba 11 milionů naftových aut. Druhá polovina druhého desetiletí jednadvacátého století se pak stala doslova honem na zástupce vedení německého koncernu a zároveň i na vznětové motory.

V Evropě díky tomu klesá zájem zákazníků o vozy se vznětovými motory, který souvisí i s rostoucí snahou omezovat jejich provoz, přestože automobilky nabízí nové vozy, jejichž vznětové motory plní stále přísnější požadavky na emise oxidů dusíku.

Spojené státy americké, v nichž v roce 2015 odstartovala aféra Dieselgate, naopak začínají znovuobjevovat vznětový motor a to nejen prostřednictvím vozů evropských značek, ale i díky vlastním automobilkám. Američany totiž stále více přitahují přednosti vznětových motorů v podobě nízké spotřeby paliva a vysokého točivého momentu.  

Ve srovnání se zážehovými motory jsou prodejní čísla dieselů na severoamerickém trhu stále poměrně nízká, ale pokud dojde na srovnání prodejů samotných vznětových motorů za roky 2017 a 2018, pak vyjde najevo, že zde došlo k nárůstu o nezanedbatelných devět procent. Vznětové motory přitom nemíří u severoamerických automobilových značek pouze pod kapoty tolik oblíbených středních a velkých pick-upů, ale i do SUV a narazit na ně lze i u zástupců nižší střední třídy.

Chevrolet Cruze v současnosti patří mezi nejvýraznější a zároveň nejmenší zástupce úspěšného tažení vznětových motorů na severoamerickém trhu z produkce zdejších automobilových značek. Pro modelový rok 2019 důkladně modernizovaný sedan a hatchback nižší střední třídy totiž může mít pod kapotou přeplňovaný vznětový čtyřválec o objemu 1,6 l, disponující nejvyšším výkonem 114 kW (155 k) při 5600 otáčkách za minutu a točivým momentem 239 N.m dostupným od 2000 do 4000 otáček za minutu.

Vznětový motor v modelu Cruze roztáčí kola přední nápravy prostřednictvím devítistupňové automatické převodovky. Chevrolet uvádí, že spotřeba paliva je zde 7,6 l nafty na 100 km ve městě a 4,9 l nafty na 100 km na dálnicích. Stejnou pohonnou jednotkou se mohou mimochodem pochlubit i SUV Chevrolet Equinox a GMC Terrain.

Jeep Wrangler je především díky evropskému trhu spojen se vznětovými motory již tradičně a nejinak je tomu i u jeho aktuální generace JL. Ta je na starém kontinentu k dispozici s motorem 2.2 CRD, ale diesel nemá být ochuzen ani severoamerický trh, pro nějž je připravován přeplňovaný vznětový šestiválec 3.0 EcoDiesel. Motor vyráběný společností V.M. Motori nabídne nejvyšší výkon 191 kW (260 k) a točivý moment 599 N.m. V prodeji má být ještě během letošního roku.

GMC Canyon je spolu se sesterským pick-upem Chevrolet Colorado na severoamerickém trhu k dispozici se vznětovým motorem od modelového roku 2016. Pod kapotou tohoto pick-upu střední velikosti podle severoamerických měřítek i v modelovém roce 2019 pracuje turbodiesel Duramax.

Tento čtyřválec o objemu 2,8 litru má litinový blok a hliníkovou hlavu válců s ventilovým rozvodem DOHC. General Motors pro Canyon i Colorado i uvádí nejvyšší výkon 135 kW (183 k) při 3400 otáčkách za minutu a točivý moment 500 N.m při 2000 otáčkách za minutu.

Standardně tato pohonná jednotka spolupracuje s šestistupňovou automatickou převodovkou Hydra-Matic 6L50, jejímž prostřednictvím může roztáčet kola zadní nebo obou náprav.

Ram 3500 Heavy Duty představuje vrchol mezi pick-upy značky Ram Trucks a zároveň patří díky svým pohonným jednotkám na severoamerickém trhu mezi vyhledávané vozy pro tahání přívěsů. V modelovém roce 2019 je totiž tento velký pick-up vedle zážehové vidlicového osmiválce HEMI o objemu 6,4 l k dispozici i s přeplňovaným řadovým šestiválcem Cummins o objemu 6,7 l ve dvou provedeních.

Ram Trucks uvádí, že turbodiesel v jejím modelu 3500 Heavy Duty může disponovat nejvyšším výkonem 294 kW (400 k) a točivým momentem až 1358 N.m. Tyto hodnoty míří na kola prostřednictvím šestistupňové automatické převodovky a umožňují pick-upu v případě použití za příplatek dodávaného tažného zařízení, jemuž se přezdívá „páté kolo“, táhnout návěs o hmotnosti až 15.920 kg.

Ford F-150 si jako dlouhodobě nejúspěšnější automobil na severoamerickém trhu nemůže nechat ujít zdejší úspěšný nástup dieselů a vedle zážehových šestiválců a osmiválců s objemy od 2,7 do 5,0 l je nabízen i s přeplňovaným vznětovým šestiválcem 3.0L Power Stroke. Tento třílitrový vidlicový turbodiesel disponuje nejvyšším výkonem 184 kW (250 k) při 3250 otáčkách za minutu a točivým momentem 597 N.m dostupným již při 1750 otáčkách za minutu. Ford v souvislosti se vznětovým šestiválcem u modelu F-150 vyzdvihuje především užitečné zatížení a spotřebu paliva, která je 7,8 l nafty na 100 km při provozu na dálnici.

Foto: Chevrolet, GMC, FCA Automobiles, Ford Motor Company

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (47)

Doporučujeme

Avatar - Barrichello
11. 6. 2019 12:36
Re: Manipulace
To víš no..... oni to adorují za dieslové pikapy a všichni výrobci chystaj elektrický.....tak proč nechystaj smršt nových dieslů když to tak letí nahoru? Trapný kecy no.
Avatar - Barrichello
11. 6. 2019 12:33
Re: Článok je fakt smiešny
RAM dává 3,0 V6 do pikapů už asi 6 let sim tě....a velké diesly jako Cummins, Powerstroke atd sou tam desítky let :-) :-)
Avatar - Barrichello
11. 6. 2019 12:32
Re: DOPLNIL BYCH ŽE ...
ten už tam má RAM dávno, nijak dramticky se to tam neprodává...
Avatar - Barrichello
11. 6. 2019 12:30
Re: Vše hraje pro diesel
No pro zvuk se nekupují R3 a R4 ale V6, V8 či V10 víš :-) :-)
Avatar - Barrichello
11. 6. 2019 12:29
Re: Vše hraje pro diesel
Nesmrdí? Ale jdi. Tohle tu psal webpaja už před 6 lety, že mdoerní diesly nejsou slyšet a jsou skoro jako benzín.

Realita - nafta smrdí pořád a na volnoběh je to taky slyšt pořád :-) Akorát je to realtivně tichý za jízdy mimo město nebo se zavřenými okny. Jinak jasně poznáš co je diesel a co ne