Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nejbizarnější prvek výbavy? Nissan nabízel zákazníkům ozvučení zadnice

Mirek Mazal Mirek Mazal 14. 8. 2021 • 05:55
38
5
Zobrazit náhledy (38)
Nissan 300ZX Turbo 50th Anniversary (1984) Nissan 300ZX Turbo 50th Anniversary (1984) Nissan 300ZX Turbo 50th Anniversary (1984) Nissan 300ZX Turbo 50th Anniversary (1984) Nissan 300ZX Turbo 50th Anniversary (1984) Nissan 300ZX Turbo 50th Anniversary (1984) Nissan 300ZX Turbo 50th Anniversary (1984) Nissan 300ZX Turbo 50th Anniversary (1984) Nissan 300ZX Turbo 50th Anniversary (1984) Nissan 300ZX Turbo 50th Anniversary (1984) Nissan 300ZX Turbo 50th Anniversary (1984) Nissan 300ZX Turbo 50th Anniversary (1984) Nissan 300ZX Turbo 50th Anniversary (1984) Nissan 300ZX Turbo 50th Anniversary (1984) Nissan 300ZX Turbo 50th Anniversary (1984) Nissan 300ZX Turbo 50th Anniversary (1984) Nissan 300ZX Turbo 50th Anniversary (1984) Nissan 300ZX Turbo 50th Anniversary (1984) Nissan 300ZX Turbo 50th Anniversary (1984) Nissan 300ZX Turbo 50th Anniversary (1984) Nissan 300ZX Turbo 50th Anniversary (1984) Nissan 300ZX Turbo 50th Anniversary (1984) Nissan 300ZX Turbo 50th Anniversary (1984) Nissan 300ZX Turbo 50th Anniversary (1984) Nissan 300ZX Turbo 50th Anniversary (1984) Nissan 300ZX Turbo 50th Anniversary (1984) Nissan 300ZX Turbo 50th Anniversary (1984) Nissan 300ZX Turbo 50th Anniversary (1984) Nissan 300ZX Turbo 50th Anniversary (1984) Nissan 300ZX Turbo 50th Anniversary (1984) Nissan 300ZX Turbo 50th Anniversary (1984) Nissan 300ZX Turbo 50th Anniversary (1984) Nissan 300ZX Turbo 50th Anniversary (1984)

Bizarní položka výbavy Nissanu pobaví. Hudba za příplatek vycházela od podlahy a řidič ji mohl vnímat sedací částí těla. Audio pod zadek si nikdo jiný neodvážil nabídnout.

Kvalitní ozvučení interiéru patří dobrým automobilům, příjemné basy a čisté výšky bývají součástí hodnotících kritérií novinářů i konečných zákazníků. Správně laděné stereo soustavy lahodí uším coby primárním zvukovým receptorům člověka, ale v průběhu automobilového vývoje nastal okamžik zacílení na zcela odlišnou část těla, přes kterou možno vnímat dění okolo.

Snad až kontroverzní období experimentálních myšlenek Nissanu totiž dráždilo sedací část člověka. V roce 1984 Japonci nabídli systém, který byl navržen tak, aby pumpoval hudbu přímo do zadku. Bizarnímu výmyslu se říkalo Bodysonic Amplifier.

Asijská specialita prošla všechny hodnotící orgány automobilky a stala se překvapivou položkou oslavné edice výroby. Značka vznikla v roce 1933 a po půlstoletí vážně myšleného byznysu vydala model 300ZX Turbo 50th Anniversary vtipně degradující několik desetiletí budování seriózního jména. Auta montovaná v roce 1984 byla kromě hudební novinky vybavena dvoubarevným stříbrno-černým lakem, zrcadlovými panely střechy a zlatými disky kol.

Nejvýstřednější položkou zůstával samozřejmě Bodysonic Amplifier, který fungoval na principu osmi reproduktorů. Polovina z nich byla uložena v sedačce přímo pod zadkem řidiče či spolujezdce a zbytek skončilo v sedadle tak, aby kromě zadnice vnímaly tóny i opřená záda. Při pomyšlení na hardrockový koncert nebo vystoupení příznivců hudebního žánru techno jen těžko odhadnout reakci těla obklopeného vibrujícími membránami s hlasitým doprovodem. Vzhledem k typické japonské preciznosti zbývá jen věřit, že otočením volume doprava nevznikaly lidem zdravotní potíže.

Přítomnost Amplifieru pozná každý pohledem na středovou konzoli mezi předními sedačkami. Vedle ruční brzdy oslavné série přibyla vyvýšená konzole se dvěma otočnými ovladači. Levým ovladačem bylo možné regulovat intenzitu sedadlového audia u řidiče, pravým ovladačem se dalo minimalizovat či maximalizovat zážitek v koženém křesle spolujezdce.

Zesílení vjemů přes zadek i záda působí revolučně, konkurence neměla čím reagovat, ovšem ozvučení ze sedačky se objevilo pouze u narozeninového Nissanu. Kromě teoretického charakteristického prvku se jednalo spíše o propadák, který zůstal pouze v limitované edici 300ZX a do dalších příbuzných aut se záměrně nedostal.

Celkem se vyrobilo cca 5500 kusů provedení Turbo 50th Anniversary. O pohon se staral třílitrový vidlicový šestiválec s přeplňováním, který dával 203 benzínových koní (149 kW) při 5200 ot./min a 308 Nm točivého momentu po dosažení 3600 ot./min. Energie turbomotoru putovala na zadní kola přes volitelný automat, nebo manuál. Akcelerace na 97 km/h mohla nastat během sedmi sekund, rychloměr putoval v plném rozletu až k hranici 220 km/h.

video

Související články

Témata
Avatar - Mikesus
15. 8. 2021 12:29
Re: O nic menej bizarne
No to je taky dobrá bizarnost.
15. 8. 2021 01:30
Tohle mám taky,
pod sedadlo jsem dal už před lety placatý subwoofer Blaupunkt. Skvěle vylepšil zvuk a fakt je to i v sedadle cítit :D
14. 8. 2021 14:30
Re: O nic menej bizarne
:yes: si dal :)
Avatar - Beefcake
14. 8. 2021 11:46
O nic menej bizarne
ako umely zvuk motora :D
Pol auta PD, pol auta V8.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud