Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nejlepší BMW, která nesou logo úplně jiné automobilky

Mirek Mazal
Diskuze (2)

Více či méně známé modely různých značek se mohou chlubit vypůjčeným motorem od BMW. Ikony automobilismu i sběratelské kusy odlišného původu mají společný zdroj pohonných jednotek v Německu.

Motory BMW historicky patří k lepšímu zboží automobilového průmyslu. Inženýři se nedokázali vyhýbat problémovým edicím, nicméně objektivním nadhledem se modro-bílá výrobna popasovala s technickými nástrahami a jejími inovace skutečně dobře. Osvědčené agregáty později překonaly hranice bavorské metropole a probudily k životu řadu modelů spřátelených i konkurenčních značek. Na silnice se dostalo mnoho osobních vozidel s mnichovským ústrojím, postupem času tak vznikly nejlepší BMW, která vlastně BMW ve skutečnosti zdaleka nejsou a na přídi vozí logo jiné společnosti.

1. Morgan Plus 8

Výstřední fabrika na výrobu sportovních kompaktů evokujících minulost udržuje pozitivní vztah s BMW. Přeshraniční kooperace Velké Británie a Německa umožňuje vytvářet retro vozy poháněné moderní technikou dováženou právě z Bavorska.

Před nástupem přeplňování Morgan Plus 8 v roce 2012 exceloval vidlicovým osmiválcem 4,8 V8, který disponoval výkonem 270 kW (367 koní) a 490 N.m dávkovaným volitelným manuálem na zadní kola. Při hmotnosti zhruba 1100 kilogramů nepřekvapí bleskové zrychlení 0–100 km/h za 4,5 sekundy, přičemž německá strojovna v britském hávu potřebuje přibližně 12 litrů benzínu na 100 kilometrů jízdy.

Morgan Plus 8 Morgan Plus 8

2. Range Rover L322

Během šestiletého vlastnictví Land Roveru dohlíželi činovníci BMW na vývoj Range Roveru L322. Krátkodobý patronát se promítal mimo jiné do sdílení elektroniky a pohonného zařízení mezi SUV a luxusní limuzínou řady 7 série E38.

Vidlicový osmiválec M64 o objemu 4,4 litru putoval pod kapotu třetí generace populárního SUV. V letech 2002–2006 vznikla použitelná kombinace výše stavěného luxusu a určité dynamiky.  

Range Rover Autobiography Range Rover Autobiography

3. Land Rover Defender 2.8i

Celebritami milovaný Range Rover L322 nezůstával jediným produktem spolupráce BMW a Land Roveru. V 90. letech byl zastaven jihoafrický prodej osmiválcového Defenderu, přesto chtěli zákazníci odpovídající náhradu neefektivního off-roadu. Kromě nabízených naftových motorů byla v Africe ponechána možnost benzínového pohonu prostřednictvím 2,8litrového řadového šestiválce M52.

Přerod 3,5 V8 na 2,8 R6 byl utajovanou operací trvající zhruba 3 týdny, ruku k dílu přidali nejlepší inženýři z Mnichova včetně Franka Isenberga. Technika známá z BMW E36 328i měla drobné problémy s chlazením, ale převažovala celková odolnost. Nemluvě o plynulém dávkování výkonu či zvuku ve vyšších otáčkách.

Land Rover Defender 90 2.8i Land Rover Defender 90 2.8i

4. Wiesmann GT MF5 V10

Wiesmann je specializovaná továrna ručně vyráběných sběratelských aut. Sídlí přímo v Německu, přesto jsou hotové vozy jednorožci na silnicích. Neokoukaný vzhled láká, nicméně desetiválcový pětilitrový motor S85 vyvolává upřímné emoce. Celých 555 koní (408 kW) umí zařehtat, energie německých ořů putuje na zadní osu přes šestistupňový automat. Točivý moment 680 N.m dopřává ještě lepší zážitek z jízdy. Spotřeba se papírově pohybuje kolem 13 litrů kombinovaně, při využití slibované dynamicky 3,9 sekund na stovku se nádrž vyprazdňuje skoro na počkání.

Wiesmann GT MF5 Wiesmann GT MF5

5. McLaren F1

Mezi nejlepší BMW, která dělají parádu s jiným emblémem, nesmí chybět svatý grál jedné éry supersportovního ježdění. Staromilský McLaren F1 nepotřeboval futuristický design skrývající téměř vesmírné technologie, aby dosáhl maximální rychlosti 391 km/h. Titul nejrychlejšího silničního automobilu světa částečně patřil i BMW, které dodalo uprostřed uložený dvanáctiválec o objemu 6,1 litru. Přirozeně plněný agregát S70/2 točil 7500 otáček, kde vrcholil výkon 461 kW (627 koní), točivý moment 652 N.m byl posazen o něco níže do úrovně 5600 otáček za minutu.

Řidič posazený uprostřed ovládal dění pod koly pomocí šestistupňové převodovky napojené na zadní hnanou nápravu. Po rekordním McLarenu pošilhávají hrdí Němci, kteří od té doby nic podobného nevyrobili, a motorářskou chloubu jim vozí třímístné kupé původem paradoxně z Anglie.

McLaren F1 McLaren F1

Mirek Mazal
Diskuze (2)

Doporučujeme

5. 3. 2021 14:37
A taky jeden Plug-In Hybrid
Karma Revero GT a její motor z BMW i8...
5. 3. 2021 10:08
A bola aj kuriozita Apollo Verona...
s R6 od BMW.
A mal som tú česť na ňom jazdiť v polovici 90-tych rokov.
Naozaj nevšedný zážitok :-)