Nejlevnější čtyřválcová auta na trhu: Co dostupného koupíte, když nechcete tříválec?
Hledáte-li co nejdostupnější automobil se čtyřválcem na trhu, povedou vaše cesty k prodejci Dacia zbytečně. V prodeji jsou totiž i dostupnější čtyřválcová auta než ta od specialisty na nízkou cenu.
Tříválcové motory se v posledních letech staly už nedílnou součástí nabídky automobilů. Ze jejich rozmach mohou hlavně emisní normy, pravdou ale je, že díky přeplňování poskytnou i zajímavější elán než ekvivalentní atmosférické čtyřválce. A díky moderní technice jsou kultivovanější než kdysi. Jenže stále se najdou zákazníci, kteří v nové autě tříválec nechtějí. Jenže co s tím, když zároveň hledáte co nejdostupnější vozidlo?
Výběr co nejdostupnějšího automobilu se čtyřválcem se totiž v posledních letech značně zúži, spolu s tím, jak automobily v menších třídách postupně přezbrojily na přeplňované tříválce. Třeba odcházející generace Opelu Astra aktuálně čtyřválcové motory ani nenabízí, i její turbodiesel 1.5 CDTI je totiž tříválec. Podobně Dacia Sandero je v nové generaci dostupná pouze s tříválci, její litry přitom nabízejí atmosférické plnění i přeplňovanou verzi, stejně jako provedení na LPG. Podobná je pak situace také mezi minivozy, které kvůli kompaktním rozměrům sází primárně na tříválce, a to i nepřeplňované.
Přesto se stále dostupná auta se čtyřválcem pod kapotou najdou, do hranice 400.000 korun je jejich nabídka pořád relativně bohatá. Vybírat přitom můžete nejen mezi minivozy a malými hatchbacky, ale najde se tu i kompakt, malé MPV nebo SUV.
Zjednodušeně se pak dá říci, že jestli chcete dostupné auto se čtyřválcem, vyplatí se vyrazit k Fiatu nebo Korejcům - v žebříčku nejlevnějších čtyřválcových modelů najdete vozy značky Hyundai, Kia i SsangYong.
Vůbec nejlevnější čtyřválcové auto na českém trhu je pak aktuálně Fiat Panda, a to se čtyřválcem 1.2i (51 kW) na LPG, který v základu vyjde na 277.900 Kč. Právě malého "medvídka" mimochodem lze pořád zvolit i s dvouválcem, v podobě přeplňovaného 0.9 TwinAir, a to jak na benzin, tak na CNG.
To u Korejců je situace trochu odlišná. Slušné prodeje malých hatchbacků Kia Rio a Hyundai i20 znamenají, že je šlo nacenit tak, že se čtyřválcem jsou dostupnější než čtyřválcové Picanto a i10, tedy o segment menší vozy.
Hyundai i20 s dvanáctistovkou o výkonu 62 kW tak pořídíte za 279.990 korun, Kia Rio s tím samým agregátem v základu stojí 299.980 korun. To i10 i Picanto s touto jednotkou překonávající třísettisícovou hranici.
Kolem ní se pohybuje také Suzuki, a to hned se dvěma svými modely. Miniaturní crossover Ignis se čtyřválcem přijde minimálně na 305.900 korun, malý hatchback Swift pak na 318.900 korun. V obou případech přitom jde o mildhybrid, s 1.2 DualJet Hybrid (61 kW) pod kapotou.
Pokud byste pak mezi nejdostupnějšími čtyřválcovými vozy na trhu marně hledali zástupce Dacie, je to tím, že rumunská značka u nové generace Sandera a Loganu přezbrojila výhradně na tříválce. Cenovku Lodgy pak ovlivňuje fakt, že používá dnes výhradně turbodiesel (čtyřválec 1.5 Blue dCi), který cenu vždy sám o sobě zvýší. Podobně Duster má čtyřválec také v podobě turbodieselu nebo silného benzinu. Rumunské SUV se tak kvůli tomu se čtyřválcovým motorem ani nevejde pod 400.000 Kč. S 1.3 TCe (96 kW) stojí 422.900 Kč.
Naopak jiné malé MPV a malé SUV to zvládnou. Fiat 500L díky základnímu 1.4 MPI (70 kW) v základu vyjde na 327.900 korun, SsangYong Tivoli pak s motorem 1.5 GDI Turbo (120 kW) stojí velice zajímavých 379.900 korun.
Spíše pro zajímavost jsme pak do přehledu nejlevnějších aut se čtyřválcem na českém trhu přidali i Ladu Niva. Její ceny totiž ovlivňuje individuální dovoz, a to podle aktuálního kurzu, uvedená cenovka pak pochází od jednoho z dovozců, přičemž platná byla v březnu. Orientačně se však stařičký ruský offroad s pohonem všech kol do 400.000 korun také vejde.
Nejdostupnější automobily se čtyřválcem na českém trhu (srpen 2021) | ||||
Model | Motor | Výkon (kW) | Převodovka | Základní cena (Kč) |
Fiat Panda | 1.2 LPG | 51 | 5M | 277.900 |
Hyundai i20 | 1.2i | 62 | 5M | 279.990 |
Kia Rio | 1.2 DPI | 62 | 5M | 299.980 |
Suzuki Ignis | 1.2 DualJet Hybrid | 61 | 5M | 305.900 |
Suzuki Swift | 1.2 DualJet Hybrid | 61 | 5M | 318.900 |
Fiat 500L | 1.4 MPI | 70 | 6M | 327.900 |
Hyundai i10 | 1.2i | 62 | 5M | 329.990 |
Kia Picanto | 1.2 DPI | 62 | 5M | 334.980 |
Hyundai i30 | 1.5 CVVT | 81 | 6M | 339.990 |
Hyundai Bayon | 1.2i | 62 | 5M | 349.990 |
Kia Stonic | 1.2 DPI | 62 | 5M | 359.980 |
Lada Niva | 1.7 MPI | 61 | 5M | 371.730 (orientačně) |
Citroën C3 | 1.5 BlueHDi | 75 | 6M | 374.900 |
SsangYong Tivoli | 1.5 GDI Turbo | 120 | 6M | 379.900 |
Dacia Lodgy | 1.5 Blue dCi | 70 | 6M | 381.900 |
Fiat Tipo | 1.3 MultiJet | 70 | 5M | 400.400 |