Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nejprodávanější auta světa v roce 2020: V top 10 nechybí ani jedno v Česku vyráběné

David Bureš
Diskuze (75)

Žebříčku nejprodávanějších automobilů světa vévodí zástupci japonských značek. Modely Toyota a a Honda obsadily kompletní stupně vítězů.

Rok 2021 je už nějaký čas za námi, a tak už jej mnohé automobilky zhodnotily. I díky tomu už víme, jací výrobci byli v uplynulém roce ovlivněném pandemií koronaviru největší. Vyplývá to ze statistik analytického serveru Focus2move.

Titul největší automobilové značky světa podle těchto statistik opět získala japonská Toyota, která v roce 2020 na celém světě prodala 8,06 milionu automobilů. To znamená, že patřila mezi ty méně zasažené značky pandemií koronaviru, byť její prodeje meziročně spadly o 12,2 %. Pokles byl ale nižší než u konkurence.

Toyota tak nadále těží ze strategie primárně sázející na jedinou značku. Vždyť právě Toyota dominuje prodejům celé stejnojmenné skupiny, kterou už doplňují jen luxusní Lexus, Daihatsu zaměřené spíše na malá vozidla a Hino orientované na velká nákladní vozidla a autobusy. Jaký rozdíl proti Volkswagen Group s jeho 12 značkami nebo letos vzniklému Stellantisu dokonce se 14 značkami.

Právě Volkswagen (jako samostatná značka) následuje podle Focus2move druhý s 5,73 miliony prodaných aut, což bylo o 16,8 % méně než o rok dříve. Třetí příčku obsadila Honda, následovaná Fordem.

Tesla pak sice skončila v žebříčku značek až na 39. příčce, jako jedné z mála však její prodeje meziročně vzrostly. Focus2move hovoří o 538.038 prodaných vozech, což bylo o 46,2 % více než v roce 2019. Americkému výrobci elektromobilů se tak povedlo překonat hranici půlmilionu prodaných aut v jednom roce.

Světový trh – prodeje nových aut v roce 2020 podle značek
Zdroj: Focus2move
Poř. Značka Prodeje 2020 [ks] Meziroční rozdíl [%]
1. Toyota 8.060.000 -12,2
2. Volkswagen 5.730.000 -16,8
3. Honda 4.330.000 -14,1
4. Ford 4.180.000 -18,3
5. Nissan 3.800.000 -19,5
6. Hyundai 3.710.000 -15,2
7. Chevrolet 2.960.000 -22,4
8. Kia 2.690.000 -4,6
9. Mercedes-Benz 2.430.000 -8,4
10. BMW 2.050.000 -8,4

V hodnocení automobilových koncernů nicméně vede Volkswagen Group. U něj Focus2move hovoří o 9,31 milionu prodaných osobních automobilů, do jeho výsledků tak nejsou započítávány nákladní vozy MAN a Scania. Meziročně si tak německá skupina pohoršila o 14,5 %, přesto dosáhla na 11,6 % tržní podíl. Více než každé desáté loni na světě prodané osobní auto tak pochází právě od VW Group.

Toyota Group následovala druhá s 8,9 miliony prodaných automobilů, třetí byla Aliance Renault-Nissan-Mitsubishi se 7,95 miliony prodaných vozů. Čtvrtou pozici pak držel korejský koncern Hyundai-Kia s 6,52 miliony prodaných automobilů. Letos si však na jeho pozici brousí zuby nově vzniklý koncern Stellantis, vzniklý fúzí FCA a PSA. Tyto koncerny loni obsadily osmé, respektive deváté místo v tomto hodnocení.

Světový trh – prodeje nových osobních aut v roce 2020 podle koncernů
Zdroj: Focus2move
Poř. Koncern Prodeje 2020 [ks] Meziroční rozdíl [%]
1. VW Group 9.310.000 -14,5
2. Toyota Group 8.900.000 -12,0
3. Renault-Nissan 7.950.000 -20,5
4. Hyundai-Kia 6.520.000 -10,4
5. General Motors 6.260.000 -13,2
6. Honda Motor 4.500.000 -14,1
7. Ford Group 4.150.000 -18,3
8. Fiat Chrysler Automobiles 3.900.000 -16,8
9. Skupina PSA 2.910.000 -22,0
10. Daimler 2.550.000 -12,2

A jaký je žebříček nejprodávanějších osobních automobilů světa? v tomto hodnocení je opět nejvýše Toyota, a to konkrétně opět se svým modelem Corolla. Ten dosáhl na 1.134.262 prodaných kusů, o 8,8 % méně než v roce 2019. Také druhou příčku obsadil zástupce Toyoty, SUV RAV4 s 971.516 prodanými exempláři, díky čemuž jeho prodeje dokonce meziročně vzrostly o 1,9 %.

Následují dvě Hondy, CR-V a Civic, za nimiž se umístil Volkswagen Tiguan. Ten tedy v loňském roce opět překonal Golf, což je další z důkazů celosvětové obliby SUV. Pokud by se pak do žebříku počítaly i americké full-size pick-upy, byl by mezi nejlepšími i Ford F-150 s 968.179 prodanými kousky.

Meziroční nárůst hlásí i celkově sedmý Nissan Sylphy (o 14,4 %), kompaktní sedan primárně pro Čínu, jemuž se loni plně rozběhly prodeje jeho nové generace. Nejlepší desítku modelů pak uzavírá vůz, jehož kusy pro Evropu se vyrábí u nás, jde o Hyundai Tucson s 462.110 prodanými exempláři.

Světový trh – prodeje nových osobních aut v roce 2020 podle modelů
Zdroj: Focus2move
Poř. Model Prodeje 2020 [ks] Meziroční rozdíl [%]
1. Toyota Corolla 1.134.262 -8,8
2. Toyota RAV4 971.516 +1,9
3. Honda CR-V 705.651 -13,2
4. Honda Civic 697.945 -16,3
5. Volkswagen Tiguan 607.121 -18,8
6. Toyota Camry 592.648 -13,2
7. Nissan Sylphy 544.376 +14,4
8. Volkswagen Golf 492.262 -28,6
9. Volkswagen Lavida 463.804 -13,0
10. Hyundai Tucson 462.110 -14,6
David Bureš
Diskuze (75)

Doporučujeme

Avatar - palix
25. 1. 2021 15:30
Re: Než to tady začne svištět!
Corolla síce má obmedzený počet motorizácii, osobne by som si kľudne vybral slabší hybrid. V podstate Corolla ponúka 2 hybridy a zrazu sa počet motorizácii výrazne zvýši - ak chcem hybrid :-).
Ak potrebujem niečo iné, tak u sedanu je tuším 1,5 / 3 valce / atmosféra ;-\ a u hatchbacku / kombi 1,2 turbo. Otázkou je - prečo už nedali tú 1,2 aj do sedanu? A samozrejme 1,5 aj do iných typov? OK - Japonci ;-).

Súhlasím s tým, že za svoje prachy nech si každý kúpi čo chce. Vo výsledku často zaváži aj nejaký "vplyv okolia". Ak niekto poradí - kúp Škodu, lebo... tak sa nerozhodný človek nasmeruje týmto smerom. Iný zase poradí - "kúp Japonca" - takých je nás ešte stále málo ;-).
Nakoniec... Z pohľadu prosperity EU by sme nemali kupovať "Japoncov", prípadne iné značky vyrobených mimo EU... Hanbím sa za môj sebecký prístup :-!
Avatar - hugino
24. 1. 2021 17:43
Re: Než to tady začne svištět!
Ale v USA sa predáva len G VII a tým že G VIII je v Europe o cca 3000 € v priemer drahší ako predošlá generácia tak by stál min od 27 000 $.Takže Corolla od 20 500 $ a Nový Golf od cca 27 000 $ a to je tá takmer 1/3.Nový G VIII sa tam bude predávať len GTI a R.Ináč v minulosti pri celosvetových predajoch uvádzali pri Golfe aj sedan Jettu lebo tá technicky vychádzala z Golfa ale teraz je to už samostatný model ktorý sa v Europe nepredáva.Ak dáme dokopi predaj Golf+Lavida +Jetta tak sme v predaji na úrovni Corolly a to je fajn.
Avatar - hugino
24. 1. 2021 17:18
Re: Než to tady začne svištět!
Je všeobecne známe že Corolla je dlhodobo najpredávanejšie auto na svete ale gro predajov tvorí Ázia a Amerika.V Európe má predaje podpriemerné aj vďaka obmedzenej ponuke motorizácii.V článku píšu o predaji Ford 150 ktorého sa vo svete predalo viac ako 900 000 ks ja som zaťial videl 2.Takže ešte raz to čo sa predáva vo svete nemusí byť dobre predatelné v Európe a tým že žijem tu tak pre mňa je podstatnejší predaj v Európe lebo osobne si myslím že Europsky zákazník je o dosť náročnejší ako povedzme Azijsky.Napr Fluence /teraz Megane Grandcoupe / mal aj dobrú cenu ale jednoducho v Europe sa moc nepredával tak ho prestali ponúkať ale za to v Turecku ich má pomaly každý druhý taxikár a každý prvý má Corollu sedan v základe s 1.6 atmo a to je hlavný predaj Corolly.Však keď sú lacné a spolahlivé tak prečo nie.Znova tvrdím že z japonských áut v tomto segmente sú pre mňa zaujímavé Corolla a Mazda 3 ale podľa mňa majú dosť kompromisov.Ak niekto je spokojný s Hybridom s CVT s hlučným podvozkom a prevodovkou,malým vnútorným priestorom.z hranou na prístrojovke /viď.obr č.6/ s maximálkou 180 za 800 000 kč+ a je tým nadšený a pritom v každom príspevku pohŕda najpredávanejšou značkou v Európe + Fordom tak skúsim pre mňa tieto dve dosť dobré značky trochu obhajovať.Čítal som na Moje Auto obidve recenzie aj p.Mikesus aj p.Palix a musím uznať že obidve boli velmi pekne napísané . Každý si za svoje prachy kúpi čo chce podstatné je aby bol spokojný tak nech vám tí japonci slúžia.Tu už je len jediná šanca a to môže urobiť redakcia ACZ a to je porovnávací test.Navrhujem autá okolo 150 k do 800 000 kč vo viacerých disciplínach segment C a mohli by to biť trebárs Corolla,Mazda 3,Focus,i30 a Golf VIII.Ja už teraz viem kto bude víťaz.Pokaľ nejde o život nejde o nič. :-)
24. 1. 2021 12:45
Re: Než to tady začne svištět!
Hlavně za poslední větu: :-[] :yes:
Avatar - palix
23. 1. 2021 19:06
Re: Špatný nadpis
Škoda je čo sa globálnych predajov týka celkom bezvýznamná značka. Poznáme ju v EU, niektorým modelom sa celkom darí v Ázii (Číne) a viacmenej koniec. VW ale poznajú viacmenej všade.