Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Německé automobilky chtějí podporu, ozývá se ale hlasitá kritika

ČTK ČTK 6. 5. 2020 • 09:18
17
19
Zobrazit náhledy (17)
Volkswagen Emden Volkswagen Emden Volkswagen Emden Volkswagen Emden Volkswagen Emden Volkswagen Emden Volkswagen Emden Volkswagen Emden Volkswagen Emden Volkswagen Emden Volkswagen Emden Volkswagen Emden

Německé automobilky, kterým kvůli koronaviru prudce klesl odbyt, se stále hlasitěji dožadují státní podpory na nákup nových aut. Požadavky klíčového sektoru německé ekonomiky, jehož pověst značně poznamenal skandál s manipulováním emisí, sice nacházejí pochopení u řady německých politiků, mají ale i mnoho odpůrců.

O možných cestách z krize způsobené pandemií dnes se zástupci automobilek jedná kancléřka Angela Merkelová.

Merkelová před jednáním ujišťovala, že výsledkem videokonference, které se účastní i ministři financí, hospodářství nebo dopravy, určitě nebude schválení státních podpor. Málokdo ale pochybuje o tom, že právě ony budou jejím hlavním tématem.

O podporu, které se německému automobilovému sektoru dostalo v podobě takzvaného šrotovného už po finanční krizi v letech 2008 a 2009, si koncem dubna řekl mimo jiné šéf Volkswagenu Herbert Diess.

"Nutně potřebujeme program konjunktury pro automobilový průmysl," uvedl v rozhovoru s televizí ARD. Německo je podle něj automobilová země a automobil je "pravděpodobně tou nejlepší možností, jak oživit místní hospodářství". O zotavení ekonomiky mluví také šéf skupiny Daimler Ola Källenius.

Konkrétně by si sdružení automobilového průmyslu VDA představovalo finanční prémii pro lidi, kteří si koupí nový vůz, a to nejen elektrický nebo hybridní, ale i benzinový či dieselový. I moderní spalovací motory totiž podle VDA výrazně přispívají k ochraně životního prostředí a klimatu.

Byly to přitom právě dieselové motory, které velkou část německého automobilového průmyslu dostaly do potíží, když se ukázalo, že u nich výrobci manipulovali s měřením emisí. Automobily tak v provozu produkují výrazně více škodlivých emisí než při měření v laboratorních podmínkách. Jen koncern Volkswagen stál skandál několik desítek miliard eur.

Právě kvůli němu dnes i řada politiků, kteří jsou další podpoře automobilek nakloněni, zdůrazňuje, že podpora musí vypadat jinak než naposledy. "Především ekologické otázky musejí hrát mnohem větší roli," konstatoval ministerský předseda Dolního Saska Stephan Weil, v jehož spolkové zemi sídlí Volkswagen.

Také kancléřka Merkelová koncem dubna zdůraznila, že při obnově ekonomiky zasažené koronavirem je nutné investovat do ekologických technologií budoucnosti. Ministr hospodářství Peter Altmaier pak mluví o tom, že je potřeba inovativních řešení, jejichž výsledkem bude menší množství emisí oxidu uhličitého (CO2). V jejich snižování zatím automobilový sektor na rozdíl od ostatních neučinil ve srovnání s rokem 1990 prakticky žádný pokrok.

Také proto se na možnou podporu z kapes daňových poplatníků velmi kriticky dívají organizace na ochranu klimatu. Expert Greenpeace na dopravu Benjamin Gehrs má za to, že když vláda bude podporovat staré způsoby pohonu, tak zamění plyn za brzdu, pokud jde o ochranu klimatu. "Prémie pro elektrická auta už existují. Podporovat vozy se spalovacím motorem není z hlediska ochrany klimatu vůbec prioritou," míní.

Kritičtí jsou ale i někteří odborníci a politici vládní sociální demokracie. Ekonomická poradkyně německé vlády Monika Schnitzeová snahu německých automobilek označila za čirý lobbismus. Zdejší automobilky podle ní zaspaly důležité trendy, jako je elektromobilita nebo vodíkový pohon, a pandemie způsobená koronavirem by se pro ně neměla stát důvodem, proč na další léta ustrnout v zastaralém obchodním modelu.

Části poslanců koaliční sociální demokracie zase vedle možných ekologických dopadů vadí i to, že by podporu měla dostávat branže, která se zatím nechce vzdát vyplácení dividend svým akcionářům. Dá se tak očekávat, že se jednání ještě nějakou dobu potáhnou.

Související články

Témata
Avatar - Jerry.Gunman
14. 5. 2020 07:23
Bohužel, je to jako vždy
Firmy a korporace z "velkého businessu" mají snahu (a bohužel, prostřednictvím svých uplacených politiků také i sílu) protlačovat princip SOCIALIZACE ZTRÁT A PRIVATIZACE ZISKU. PRostě, co si vyděláme, je NAŠE - no a když máem ztráty, tak STÁTE PLAŤ

"Velký business" (banky, energetické společnosti, automobilový průmysl a velcí dopravci en bloc... další doplňte dle libosti a zkušeností) už prorostl do státu a nadstátních útvarů natolik, že není snadné určit hranici, kde jeden začíná a druhý končí. A protože i velké korporace spolu bojují, tak si každá platí své politiky a aktivisty a jiné parchanty, aby jim umetali cestičku na legislativní úrovni. Takže boj koporací, který se dneska odehrává, není nic jiného, nežli pokračování válek mezi šlechtou, které probíhaly už od ranného středověku. Tehdy baron Manfred přepadl a poplenil zboží hraběte Aladára - (čti vypálil pět vesnic a pobil 200 nevolníků), přííště to bylo naopak. Prostě, baron s hrabětem se pohádali - a odsrali to obyčejní lidi.

No a dneska válčí členové "aliance Automotivo" (která se poznenáhlu, ale viditelně proměňuje v "aliancí Elektro-Eko-Progresivo") mezi sebou - a odsírají to zase jenom obyčejní lidé, jimž se auta zdražují a možnosti individuální dopravy poznenáhlu omezují. A omezení možnosti individuální dopravy spolu se zavedením principu nevolnictví (pokud možno), to je přesně to, oč jde jedněm i druhým.

:-( :-( :-(
7. 5. 2020 11:00
Re: dividendy
https://www.auto.cz/…investice-134350

Aha asi som mal pravdu :)
ta pomoc nema sluzit pre zachranu zisku akcionara, ale pre udrzanie pracovnych miest. Hlupacikov nepotesi, ze akcionar dosiahne dividendu a oni zaroven pridu o pracu + sa znizi R&D, co z dlhodobeho pohladu spolocnosti ublizi
..ale akcionar chce svoju dividendu...a dostane ju. Ale politici budu spokojni, pretoze automobilke nepomohli a ochranili verejme financoe! Co na tom, ze pribidne par nezamestnamych hlupacikov...
Ale aby ste vedeli...toto je len hra ktoru robehlo BMW...take bububu, ze zacneme prepustat ked nepomozete. A ledze sa hlupacikovia zlaknu, zlaknu sa aj ich politici a nakoniec im tu dotaciu priklepnu :)
7. 5. 2020 09:16
Re: dividendy
Vsetko spravne! Nic z toho nerozporujem. V 2017 bola BMW v zisku...a vyplatila dividendu. Tvrdit, ze BMW nema zoptimalizovane naklady- hodne trufale!.Mozno investovalo do technologii s predpokladom nejakej vyroby vo vyjlade 5 rokov...
Ak sa napriek prepadu o trzieb o 30-40 % dostane do zisku...ako asi bude vyzerat ta "optimalizacia"?
Urcite si top manazment obmedzi odmeny, zreduju lety privatnymi lietadlami...a potom zacnu namiesto cestovania pouzivat skype..a urcote, ale urcite nikoho neprepustia a budu sa drzat svojich rozvojovych planov, pretoze ak by nie, tak by sa to dotklo dodavatelskych retazcov a to nikto nechce...takze priemerny hlupacik ircite dostane svojich 12 platpv + nejake odmeny.
Neapochybnujem, ze by sa mali uskromnit...a uskromnia sa...ale stale trvam na tom, ze politici tymto sposobom brnkaju na city hlupacikom...a neber to osobne ja som o Tebe nepovedal ze si hlupacik...
7. 5. 2020 09:00
Re: dividendy
Ako jednoduchsi hlupacik viem ze:
Dividenda je peňažný podiel z čistého zisku akciovej spoločnosti vyplácaný akcionárom.
Automobilky zamestnavaju tisice ludi, platia dane a odvody do statnej kasy a patria k pilierom kazdej ekonomiky. Z tohoto pohladu je kazdemu jasne, ze si v tazkych casoch samozrejme zasluzia pomoc aby prezili. Toto urcite nikto nespochybnuje!

Tazke casy si ja jednoduchsi hlupacik predstavujem tak, ze firma vycerpala vsetky svoje moznosti a siahla na vsetky svoje rezervy. Firma, ktora je ale po optimalizacii vsetkych svojich nakladov stale v zisku a ma dostatok zdrojov na vyplacanie dividend akcionarom, na tom evidentne tak zle nemoze byt.

Najvystiznejsie to napisal kyklop 6. 5. 2020 22:24
7. 5. 2020 06:28
Re: dividendy
Nie su charita...a kto je? Nehovorim o dani z dikvidendy, hovorim o dani zo zisku. Jeho optimapizacia je legalny sposob zvysovania vlasneho prijmu, ktory vyuziva kazdy z nas. A nikde nie je povedane, že si na svoje rezervy nesiahnu. Ved prve co vsetci spravili bolo ohlasenie pozastavenia investicii-co sa prejavi investicnym dlhom, ktory bude treba zaplatit z buduceho zisku.
28% R&D uvadzala ACEA, veriť tomu nemusíš, ale môžes si to overiť- tlačová správa ohľadne 10tich bodov ako sa priblizit green dealu publikovana priebehom poslednych par mesiacov. Nemajú väčšie právo ako niekto iny, ale argumentovať tým že si vyplácajú dividendu, tak Vam podporu nedame...ved oni platili rovnako obrie odmeny svojim nemeckym zamestnancom ( ktori platili obrie dane a nasledne multiplikacne mavysovali spotrebu v nemecku so zelanym dopadom na DPH.) A tito kralovsky platebi zamestnanci poberaju vyhody socialneho vankusa, ktory budovali prave velki zamestnavatelia.
Pred 10timi rokmi mala kriza iny dovod a moralne zlyhanie manazmentu bank ktory to sposobil, zle nastavenie KPI pre hodnotenie ratingu atd...to je uplne ina pesnicka a nie je fer to davat na jednu uroven.
A co sa tyka hlupacikov...nepresvedcil si ma, ze snahou tamojsich politikov nie je zapacit sa tym jednoduchsim...pretoze ta problematika nie je tak jednoducha a cielom zjednodusenia je tu snaha priblizit sa tym jednoduchsim a ziskat si ich na svoju stranu...

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku