Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nizozemci snižují rychlost na dálnicích na 100 km/h

ČTK ČTK 16. 3. 2020 • 17:27
116

Citelně přibrzdit svá auta musejí od pondělí uživatelé nizozemských dálnic.

V zájmu ochrany životního prostředí budou v denních hodinách jezdit pouze stokilometrovou rychlostí a dosud obvyklých 120 nebo 130 kilometrů v hodině budou moci mít na tachometru jen večer a v noci. Porušování pravidla může řidiče přijít draho.

Od čtvrtka se rozmísťují na dálnicích příslušné značky. Číslici 100 v obvyklém červeném kruhu nově dole doplňuje v černém obdélníku údaj 6-19h. Od 19 hodin do šesti hodin ranních se pak může jet dosavadních 120, nebo zhruba na polovině úseků 130 kilometrů v hodině.

Dopravní správa zároveň upozorňuje, že mnohé navigační systémy mohou ukazovat zastaralé rychlostní limity. Řidiči se proto musejí orientovat podle značení u silnic. Pokuty za zhruba dvacetikilometrové překročení "stovky" mají podle autoklubů činit asi 174 eur (přes 4500 Kč). Pak sazby dramaticky stoupají a vyměřují se v závislosti na řidičovu příjmu.

Ve srovnání s Českem je Nizozemsko rozlohou poloviční. Má ale na 3000 kilometrů dálnic, zatímco v ČR je aktuální délka dálniční sítě 1281 km. Nizozemská síť patří k nejhustším na světě.

Důvodem omezení rychlosti jsou vysoké emise oxidu uhličitého, jimiž Nizozemsko v přepočtu na rozlohu výrazně překračuje limity stanovené Evropskou unií. Vláda premiéra Marka Rutteho si podle agentury DPA uvědomuje, že dodržování hranice CO2 je velmi obtížné. Jedna z nejhustěji osídlených evropských zemí má jen málo přírodních ploch, které mohou vyrovnávat vypouštění škodlivin do ovzduší.

Související články

Témata
18. 3. 2020 22:20
17. 3. 2020 23:51
Dálnice
Naprosto souhlasím, je jsem teď několikrát po D11, úplně v pohodě jsem mohl jet i vysoko nad 130 a žádné nebezpečné situace jako za běžného provozu - pitomci nekoukající do zrcátek, blokovači levého pruhu, neznalost předpisů řazení a správné jízdy. Není to to maximální rychlosti, ale těch, co sedí za volantem.
17. 3. 2020 15:33
Re: Je to proste
100 až 130 není o padesát rychleji. Čti pořádně.
17. 3. 2020 13:36
Re: Je to proste
Protože by se na dálnici jezdilo pomaleji než na okresce. Ještě nějaký chytrý dotaz?
TDi jezdí o padesát km rychleji se spotřebou o litr vyšší? Bravo :yes:
Není tu někde Emel a tabulka 530i vs 530D?
17. 3. 2020 12:05
Re: Je to proste
Hele a proč nemáme jezdit 80. Při 80ce máš ještě menší spotřebu než při 100 km/h? Nebyl by to třeba taky dobrej nápad? A nic takovýho jsem netvrdil. Řešilo se omezení ze 120-130 na 100, což ti žádnej rozdíl ve spotřebě generovat nebude nebo spíš naprosto zanedbatelnej, takže je to jak jsem psal já. Neovlivníš tím absolutně nic. U mýho auta je třeba rozdíl 100 a 160 už celkem znatelnej. Dělá to asi 3 litry. U TDI motoru to bude 0,5-1 litr. Ovšem pokud se bavíme o rozdílu 100 a 130, tak u TDI motoru to bude v řádu decilitrů a benzínovýho do 1 litru. Fakt si myslíš, že tohle nesmyslný omezování, něčemu pomůže? Myslíš, že kvůli tomu přestanou tát ledovce? Kolik CO2 asi vyplodí průmysl ve srovnání s autama?

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku