Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Nová Škoda Kodiaq RS 2.0 TSI vs. původní 2.0 BiTDI – Ten pije to a ten zas tohle

Jiří Baborský
Diskuze (95)

Modernizace Škody Kodiaq je především estetická. Významná technická změna se týká jen sportovní verze RS – vyměnila naftu za benzin. Pro řidiče to znamená víc než jen jinou barvu pistole při tankování.

Modelem Kodiaq zahájila Škoda v roce 2016 takzvanou ofenzivu SUV. Nastolil tenkrát pravidla pro celou zvýšenou rodinu, například jméno s K na začátku a Q na konci, rozdělené světlomety nebo úzké dělené zadní lampy. Nic z toho letošní modernizace nemění, přesto je rozsáhlejší a nákladnější, než jsme u faceliftů škodovek v poločase života zvyklí.

Větší drsňák

Podle očekávání se změnily oba plastové nárazníky. Přední je teď členitější a ostřeji tesaný. Přední světla se směrem k robustnější masce zužují a zadní vyměnila pravidelný tvar za větší divočinu. Poprvé může kodiaq požírat tmu světly Matrix-LED, která umožňují cestovat s trvale zapnutým dálkovým paprskem. Elektronika zhasínáním jednotlivých segmentů vykrývá provoz, aby nedošlo k oslnění. Prvním testem kodiaq prošel bez výhrad, v noci se nám jezdilo parádně, světla rychle reagovala a protijedoucí auta si nestěžovala.

Díváme se na novinku zepředu a nemůžeme se zbavit dojmu, že působí robustněji. Bližší ohledání pak prozradí, že celá příď je víc kolmá a že designéři za tímto účelem přepracovali celou kapotu. Zvedli její hrany, opticky ji tak zvětšili a celou posadili o 6 až 7 mm výš.

Síla detailu

Uvnitř se škodováci soustředili jen na detaily jako potahové látky či dekory, ale v testovaném sportovním derivátu RS je vše při starém. Tmavě laděný interiér může dostat za příplatek i černý strop. Jediným oživujícím prvkem je zde červené prošívání sedaček, které se s modernizací nastěhovalo i na palubní desku v celé její šíři. Malá drobnost, ale dojem pozvedá.

Omlazenou grafiku digitálního přístrojového štítu jsme odhalili jen díky přímému srovnání s původním RS, zato jsme si všimli hutnějšího zvuku standardně dodávané aparatury Canton. Nabrala na síle i počtu reproduktorů.

Nic se bohužel nezměnilo na rychlosti nejnovější generace multimediální výbavy, která spolu s novým volantem dorazila do kodiaqu již loni. Centrální systém po startu auta dlouho nabíhá a při listování palubním počítačem mezi virtuálními budíky musíme počítat se značenou prodlevou po vydání povelu tlačítkem na volantu.

Změna chutě

Se sportovně stylizovanou verzí RS přišel v roce 2019 pod kapotu největšího českého SUV mnohými vytoužený silný diesel 2.0 BiTDI (176 kW). Vzhledem k celkovému směrování autoprůmyslu vstříc elektrické budoucnosti nepřekvapí, že mateřský Volkswagen přestal tento motor dál zušlechťovat pro nové emisní normy a ukončil jeho výrobu.

Nový zadní nárazník se na boku zakusuje do diodových koncových svítilen. Široká odrazka – poznávací znamení škodovek RS – se po faceliftu na koncích rozšiřuje. Nový zadní nárazník se na boku zakusuje do diodových koncových svítilen. Široká odrazka – poznávací znamení škodovek RS – se po faceliftu na koncích rozšiřuje.

 

Dlouho se spekulovalo, co bude dál. Kodiaq RS představuje 11 % odbytu, což není zrovna málo. Skončí, nebo dostane plug-in hybrid 1.4 TSI, známý z modelů Superb či Octavia RS? Skutečnost mile překvapila. Škodováci si skutečně vypůjčili pohon u octavie, ale ten nejsportovnější – benzinový dvoulitr vyladěný na 180 kW. Výkonově si tedy kodiaq nepatrně pomohl, ztratil ovšem na síle – točivý moment benziňáku 370 Nm se nemůže rovnat 500 Nm BiTDI. Jak moc se nátura vrcholného kodiaqu změnila, jsme zjistili jednoduše. Sehnali jsme již nevyráběný původní diesel, postavili jej vedle novinky a jezdili, měřili, porovnávali…

Spotřeba na testovacím okruhu (l/100 km) 2.0 TSI 2.0 BiTDI
Město 13,2 10
Okresky klidně 8,2 7
Okresky ostře 17,8 14,6
Dálnice 8,6 7,3
Celkem 13,8 11,1

Výkon není všechno

Vždy jsme tvrdili, že Kodiaq RS není ryze sportovní auto. Ať už vzhledem k samotné povaze SUV, nebo charakteru motoru BiTDI. Ten při svižné jízdě nejčastěji využívá úzké pásmo 3000-4000 min-1, po většinu času se ale převaluje kdesi v přízemí kolem patnácti set. Ale protože už od 1750 otáček nastupuje jeho 500 Nm krouťáku v plné síle, je radost s ním zrychlovat třeba na dálnici. Často si vystačí bez podřazení, prostě jen mocně zatáhne a svižně vyrazí.

Nově aplikovaný benzinový dvoulitr s jedním turbem je o citelných 60 kg lehčí než původní dvouturbový diesel. Motory mají výrazně odlišný charakter – TSI není tak pružné, po přidání plynu chvíli váhá, pak hodně podřadí a žene se do otáček, kde už ochotně sportuje. TDI s mamutím točivým momentem reaguje spontánněji, zatahuje mocně odspodu jak lokomotiva. K vozu SUV se nám silný diesel líbí víc než točivý benzin, také vzhledem k nižší spotřebě hlavně ve městě. Nově aplikovaný benzinový dvoulitr s jedním turbem je o citelných 60 kg lehčí než původní dvouturbový diesel. Motory mají výrazně odlišný charakter – TSI není tak pružné, po přidání plynu chvíli váhá, pak hodně podřadí a žene se do otáček, kde už ochotně sportuje. TDI s mamutím točivým momentem reaguje spontánněji, zatahuje mocně odspodu jak lokomotiva. K vozu SUV se nám silný diesel líbí víc než točivý benzin, také vzhledem k nižší spotřebě hlavně ve městě.

 

Nový benzin je z jiného světa. O 4 kW vyšší výkon 180 kW musíme hledat podstatně výš mezi 5250 a 6500 otáčkami, zatímco výkon nafťáku 176 kW vrcholí už ve čtyřech tisících. Točivého momentu produkuje benziňák o 130 Nm méně, zato v širokém pásmu 1600 až 4300 min-1. Když tedy pořádně šlápneme na plyn, musíme z letargických otáček nahoru. Chvíli se nic neděje, pak převodovka podřadí často o dva kvalty a teprve pak kodiaq vyrazí. A je cítit, že na razanci dieselu nemá, což ostatně potvrdilo měření pružného zrychlení na jednotlivé rychlosti napevno zvolené v manuálním režimu řazení. Ke sportování TSI využívá otáčky nad čtyřmi tisíci, což je z pohledu sportovních aut zcela v pořádku, jen se subjektivně nemůžeme zbavit pocitu, že časté vytáčení motoru nám k SUV nepasuje tolik jako jízda na vlně mohutného točivého momentu v nižším spektru.

Objektivně si ale majitel nového Kodiaqu RS stran dynamiky polepší. Postavili jsme oba vozy na start, aktivovali funkci Launch control pro efektivní rozjezd a měřili. Od začátku má lehčí benziňák navrch, a čím jede rychleji, tím náskok zvyšuje – čísla najdete v grafech a tabulkách.

Porovnání pružnosti 2.0 TSI 2.0 BiTDI
Pružnost 60-100 km/h
4. stupeň 6,0 s 4,4 s
5. stupeň 8,7 s 5,6 s
Pružnost 80-120 km/h
4. stupeň 6,3 s 5,0 s
5. stupeň 8,7 s 5,9 s
6. stupeň 10,8 s 7,3 s
7. stupeň 16,0 s 10,5 s

Málem bychom zapomněli na zvuk. Určitě zde neplatí zažité klišé, že by se kodiaq zbavil chrochtavého dieselu a vyměnil jej za sametový benzin. BiTDI je výborně odhlučněné, zatímco moderní benziny mají rovněž vlastní jadrný projev. V případě Kodiaqu RS rozdíly smazává ještě generátor sportovního zvuku, který se snaží vnést na palubu možná až zbytečně moc dramatičnosti. Intenzita se mění v závislosti na zvoleném jízdním režimu a osobně jej v individuálním nastavení vypínáme.

Něco za něco V jedné oblasti ale musí řidiči novinky počítat s jednoznačným zhoršením. Benziňák baští víc než starší diesel. Obě auta jsme bok po boku za pravidelného střídání řidičů měřili ve městě, na dálnici i okreskách při výletním i ostrém tempu. Ani jednou nedostalo TSI šanci být tím lepším a po celém – pravda, svižném – dni jsme na jeho palubním počítači vyčetli spotřebu 13,8 l/100 km, zatímco původní BiTDI hlásilo 11,1. V hustém městském provozu se dokážou nůžky rozevřít o víc než tři litry, stejně tak při hodně dynamické jízdě po okreskách, kdy se neváhá TSI přiblížit osmnáctce. Naopak čím je jízda plynulejší, propast se zmenšuje na rozdíl pouhého litru až litru a půl. Opusťme teď náš měřicí okruh. Celkový týdenní průměr při běžném používání byl v případě nového 2.0 TSI 9,8 l/100 km, původnímu dieselu 2.0 BiTDI jsme naměřili 8,3 l/100 km.

Škoda Kodiaq RS 2.0 TSI vs. 2.0 BiTDI Škoda Kodiaq RS 2.0 TSI vs. 2.0 BiTDI

Benzin = živá voda

Nový benzinový motor je o víc než 60 kg lehčí než diesel staršího provedení, dalších pět kil ušetřila výměna robustního automatu DQ500 (nutný kvůli vysokému točivému momentu) za střídmější DQ381. Na papíře jde jen o čísla, ale vezměte víc než dva pytle cementu a položte je na kapotu auta… Není divu, že volantem nového kodiaqu točíme mnohem lehčeji a máme pocit, jako bychom přesedli do vozu o třídu menšího. V zatáčkách si vodíme TSI s mnohem větší radostí, kodiaq ochotněji mění směr a nehrne se ven jako původní verze s těžkým ingotem na přední nápravě. Má to ale i své stinné stránky, které ovšem vyplují na povrch až v extrémních podmínkách. Třeba při vyhýbacím manévru mezi kužely pozorujeme u novinky mnohem drastičtější zásahy ESP, které nás po náznaku smyku prakticky zastaví, zatímco u dieselu nám dá jen výstražně přes prsty. A pak když auta pořádně rozjedeme po strupaté rozmlácené okresce. Zatímco těžší BiTDI se drží přilepené k asfaltu a pohupuje se, lehčí TSI po rozbitém povrchu začne trochu tancovat, karoserie se víc natřásá a řidič si nepřipadá tak jistě.

Porovnání dynamiky 2.0 TSI  2.0 BiTDI
0-60 km/h 2,8 s 2,9 s
0-80 km/h 4,5 s 4,7 s
0-100 km/h 6,6 s 7,0 s
0-120 km/h 9,2 s 9,7 s
0-140 km/h 12,3 s 13,1 s
0-160 km/h 16,6 s 18,2 s
0-180 km/h 22,3 s 25,3 s
0-190 km/h 25,7 s 29,8 s

Lidový ne, žádaný ano

Ceník Škody Kodiaq s modernizací opustily dvě výbavy: základní Active a trochu zbytečná Scout, která měla u terénně laděného SUV podtrhnout jeho terénnost. Každá dokázala oslovit pouhá tři procenta zákazníků a musely tedy ze hry ven. Okleštěná nabídka čítá dvacet specifikací, devět pod milion a jedenáct nad magickou hranicí. Testované sportovní RS podražilo o 79.000 Kč, srovnáme-li jej s cenovkou dieselu BiTDI v roce 2019, tedy při uvedení na trh. Omlazená varianta nově s benzinem v žilách přijde na 1.268.900 Kč a přes sympatickou základní výbavu nechává značný prostor příplatkům.

Závěr

Nový Kodiaq RS s benzinovým čtyřválcem 2.0 TSI je bez diskuse víc RS než dosavadní nafťák. Pro sportovní zážitky si musíte sáhnout do vyšších otáček, úspora hmotnosti dramaticky zlepšila obratnost a v zatáčkách se teď svezete o dost lépe. Daní za odtučňovací kúru je pak větší nervozita na nerovném povrchu ve vysokých rychlostech, kde těžší diesel urputněji drží kola na asfaltu a přenáší se přes nerovnosti s větším klidem. V zatáčkách působí logicky těžkopádněji, na druhou stranu na dálnici potěší spontánním zátahem lokomotivy, který nové RS z podstaty benzinového srdce nabídnout neumí. A určitě počítejte s vyšší spotřebou než dřív. Ve městě a při plném využívání výkonu klidně o tři litry, v průměru pak tak o litr až dva.

Nový benzin 2.0 TSI

Plusy

  • Benzinový motor má sportovnější charakter
  • Maximum točivého momentu dostupné v širokém pásmu otáček
  • Komfortně lehké, ale přesné řízení
  • Obratnost a pocitová lehkost dané nižší hmotností hnacího řetězce Možnost přikoupení rezervy

Minusy

  • Vyšší spotřeba
  • Prodleva po přidání plynu
  • Na nerovnostech působí nervozněji
  • Vysoká cena

Původní diesel 2.0 BiTDI

Plusy

  • Mocný zátah z nízkých otáček
  • Rozumná spotřeba
  • Příjemně vyvážené, na nerovnostech jistější odpružení

Minusy

  • Baterie v kufru omezuje využití prostoru pod podlážkou a zamezuje pořízení rezervy
  • Těžkopádnější projev v zatáčkách

Kodiaq ve statistikách

  • Od uvedení na trh v závěru roku 2016 do konce května 2021 Škoda vyrobila 624.100 kodiaqů. Z toho 380.100 v českých Kvasinách, 155.000 v čínském Čchang-ša, 84.000 v ruském Nižním Novgorodu a 5000 v indickém Aurangabádu.
  • Podíl naftových a benzinových verzí činí 57 % vs. 43 %.
  • 92 % zákazníků zvolilo automatickou převodovku.
  • Nejprodávanějšími barvami jsou černá (20 %), šedá (17 %) a bílá (13 %).
Údaje o testovaných vozidlech Škoda Kodiaq RS 2.0 TSI Škoda Kodiaq RS 2.0 BiTDI
ZÁKLADNÍ ÚDAJE OD VÝROBCE
Motor zážehový řadový čtyřválec DOHC přeplňovaný turbodmychadlem vznětový řadový čtyřválec DOHC přeplňovaný dvěma turbodmychadly
Zdvihový objem (cm3) 1984 1968
Největší výkon (kW/min-1) 180/5250-6500 176/4000
Největší točivý moment (Nm/min-1) 370/1600-4300 500/1750-2500
Převodovka 7° automatická DSG (DQ381) 7° automatická DSG (DQ500)
Pohon 4x4 s vícelamelovou spojkou 4x4 s vícelamelovou spojkou
Délka x šířka x výška (mm) 4699 x 1882 x 1666 4699 x 1882 x 1686
Rozvor náprav, rozchod kol P/Z (mm) 2790, 1579/1569 2790, 1579/1567
Světlá výška (mm) 195 197
Standardní pneumatiky 235/45 R20 235/45 R20
Provozní/užitečná hmotnost (kg) 1794-1938/527-654 1880/616
Nejvyšší hmotnost nebrzděného/brzděného přívěsu (kg) 750/2300-2500 750/2500
Objem zavazadlového prostoru základní/maximální (l) 835/2065 725/1960
Objem nádrže paliva (l) 58 60
Nejvyšší rychlost (km/h) 234 221
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 6,5 6,9
Emise CO2 (g/km) 195-203 (WLTP) 167 (NEDC)
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) 8,6-8,9 (WLTP) 6,4 (NEDC)
NAMĚŘENÉ HODNOTY
Otáčky na nejvyšší rychl. stupeň při 130 km/h podle GPS (min-1) 2250 2250
Brzdná dráha z rychlosti 100 km/h (m) 36,1 35,7
Skutečná rychlost při 50/90/130 km/h (km/h) 49,0/87,5/126,5 48,7/87,7/127,0
Naměřená kombinovaná spotřeba paliva (l/100 km) 9,8 8,3
Jiří Baborský
Diskuze (95)

Doporučujeme

Avatar - Ada je zase tady
15. 9. 2021 13:46
Re: Tak který je rychlejší?
No bodejť by nebyl, když má pod kapotou muzeum :no:
14. 9. 2021 09:49
Re: benzin
Mám Tiguana, takže mé poznatky vychází z něj. Uvedená spotřeba je za mých posledních 5 tis. letních km s tím, že PP ukazuje 6,5, ale podle dotankování je to kolem 7. Skladba cest je 80 % rychlostní/okresní silnice, 10 % dálnice, 10 % město.
S BiTDI jsem maximálně spokojený, TSI by mi asi nic navíc nepřineslo. Teda kromě vyšší spotřeby dražšího paliva..
Avatar - Emel
13. 9. 2021 20:35
Re: benzin
S BiTDI v Kodiaqu je to hodně dobrá spotřeba... nejnižší co najdeš na Spritmonitoru, průměr je 8,7
https://www.spritmonitor.de/…1575-Kodiaq.html?…
Avatar - Emel
13. 9. 2021 20:31
Re: benzin
Tak by ses s TSI třeba vešel do 9... kdo ví. Kolik najezdíš?
Avatar - Mikesus
13. 9. 2021 15:39
Re: benzin
No byla to reakce na spotřebu 7 litru nafty, že je v pohodě. To mi naopak na naftu přijde dost.