TEST Škoda Fabia Combi Tour 1.0 TSI DSG vs. Škoda Kamiq 1.0 TSI DSG – Objem ničím nenahradíš
Slavný výrok Enza Ferrariho o motorech lze v národě chalupářů aplikovat i na velikost kufru. Když se prodejce Škody zeptáte, čím nahradit Fabii Combi, jejíž výroba za pár let skončí, poradí vám SUV Kamiq. A tak jsme je postavili vedle sebe a zjišťovali, jestli je to pravda.
Dojem, cena, prostor
Ve včerejším článku jsme zmapovali situaci na trhu a zjišťovali, jaké crossovery nahradily již nevyráběná malá kombi. Většinou mají automobilky celkem jasně rozvrstvenou modelovou řadu a není těžké poznat, že k Renaultu Clio patří technicky identický model Captur, k Peugeotu 208 přifouknutý 2008 nebo k Seatu Ibiza zvýšené SUV Arona. My se teď podíváme na domácí Škodovku, u které je to nepatrně složitější. Aktuálně je to poslední značka, která ještě nabízí malé kombi, a sice na bázi typu Fabia. Je odvozené od třetí generace a předběžně se má prodávat do roku 2023 po boku hatchbacku čtvrtého pokolení. Od něj kombík nevznikne, takže jsme svědky labutí písně celého jednoho automobilového segmentu. Pro své závěrečné tažení dostala Fabia Combi označení Tour a dnes ji představíme v prvním českém testu. Nabídka verzí zeštíhlela na nejžádanější minimum. My jsme vyzkoušeli nejdražší z šesti prodávaných specifikací, a sice tříválec 1.0 TSI 70 kW s automatem v efektní výbavě Black s černými doplňky karoserie za 424.900 Kč. Protivníkem je Kamiq 1.0 TSI 81 kW (slabší verze 70 kW nemůže být s automatem), začínající na cenovce 482.900 Kč.
Boleslavský guláš
Čtvrtá generace fabie nejenže nedostane verzi kombi, ale neexistuje od ní ani přímo odvozený crossover. Můžeme za něj považovat kushaq na zjednodušené platformě MQB A0-IN, jenže ten je určený výhradně pro Indii. Nejmenším SUV boleslavské značky pro nás Evropany je – a podle našich informací se na tom nic nezmění – kamiq. Ten ovšem vychází z většího hatchbacku Scala, jenž je v rámci koncernu Volkswagen unikátním mixem. Jeho základ sice tvoří platforma MQB A0, na níž stojí i nová fabia, je ale výrazně zvětšená na úroveň golfu či leonu. Jejich skutečným českým příbuzným je octavia, ta však narostla natolik, že se mezi ní a fabií zkrátka našel prostor ještě pro další model: scalu. Od ní převzalo SUV Kamiq interiér, techniku i vyšší cenovou hladinu, čímž se dostáváme k jádru pudla. Ve své podstatě mají fabia a kamiq mnoho společného, současně je ale dělí půl třídy rozdílu, který musí zákazník zaplatit společně s všeobecně rozšířeným příplatkem za módní styl SUV.
Není žádným tajemstvím, že za vyšší stavbu karoserie – byť často jen nepatrně – žádají automobilky o dost víc peněz. Mnohdy ovšem není užitná hodnota SUV vyšší, spíš naopak. Platíte víceméně za módní trend a společenský status, případně pohodlnější nastupování, málokdy v něm ale odvezete víc. Kamiq není výjimkou, přesto se o něm nezřídka hovoří jako o kombi ekvivalentu scaly a ideovém nástupci Fabie Combi, byť je kratší než oba tyto modely.
Ať se nám to líbí, nebo ne, bude s ní do dvou tří let amen a zákazník prahnoucí po malém autě s velkým kufrem bude muset přehodnotit priority. Pokud se při výběru nového vozu rozhodne zůstat u Škodovky, srovnání s kamiqem jej nemine. My jsme tak učinili už dnes.
Rozdíly ano, propast nikoli
Fabia třetí generace je s námi už od roku 2014, její ostře řezané rysy ale za tu dobu zestárly jen málo, a když se oblékne do pěkné barvy, dokáže stále udělat dojem. Od faceliftu v roce 2018 má trochu zavalitou, opticky těžší příď, ale to je spíš věcí názoru. Rozhodně se netřeba obávat, že by z auta vyzařoval věk prozrazující majitelovu snahu ušetřit. Fabia je nadále solidní, elegantní a nekonfliktní volba.
Vozy SUV mají u Škodovky privilegium odvážnějšího designu přídě, takže ani nejmenší zástupce Kamiq se nevyhnul rozděleným světlometům, které čeří jinak poklidné plochy a křivky karoserie.
Generační propast odlišuje zádě obou škodovek. Fabia je ještě ze staré školy, má tedy jednodílné svítilny vykreslující do tmy písmeno C. Kamiq coby zástupce nového módního směru má lampy úzké, dvoudílné, jež tvoří tradiční písmeno C jen s jistou dávkou představivosti, spojíme-li je s odrazkami.
Střet věků
Zatímco při pohledu zvenku nemáte pocit, že před vámi stojí škodovky dvou generací, uvnitř je to zřejmé na první pohled.
Fabia má ještě interiér starší koncepce s robustní palubní deskou, elegantně zapuštěným displejem a lacinými plasty, které nebyly před sedmi lety ničím výjimečným. Na funkci to samozřejmě nemá vliv, ale pokud alespoň trošku sledujete současné trendy v branži, je vám jasné, že tady už se zub času něco nahlodal. V případě plně vybaveného testovaného kusu to ještě není tolik znát. Lesklý panel automatické klimatizace, sportovní multifunkční volant, chromované detaily a prošívání sedadel zvládají dojem celkem pozvednout. Po stránce kvality zpracování však snese fabia i dnes nejpřísnější měřítka.
Kamiq je příkladem škodovky nové éry, jeho palubní deska (shodná se scalou) je štíhlejší, tvarově nápaditější, opticky rozbitá kontrastním obložením a volně stojícím tabletem. Designéři ani v levnějších specifikacích nešetřili chromem, klimatizace může být dvouzónová, přístroje digitální, zkrátka kdo chce, může si vůz uvnitř mnohem víc vyšperkovat.
Esteticky má kamiq navrch, po funkční stránce za ním ale fabia nezaostává, skoro je tomu naopak. Obě škodovky mají přehledně rozmístěné ovládací prvky, jejich nová generace v kamiqu nás ovšem na rozdíl od přívětivého řešení ve fabii paradoxně štve. Listování v příplatkových digitálních přístrojích je zdlouhavé a pomalé, tablet sdružující velké množství nastavení už zdaleka neplatí za vzor uživatelské přívětivosti a není těžké v menu zabloudit. Kdo má rád jednoduchost a přímočarost, bude se ve fabii cítit příjemněji. Kamiq naopak potěší milovníky moderních technologií, kteří potřebují být neustále online.
Největší je i nejlevnější
Na úvod cenového rozboru se sluší připomenout, že Škoda Fabia Combi je sedm let starý model, jehož ceny musejí tento fakt respektovat, a že výkon jediného dostupného tříválce činí neoslnivých 70 kW. To však nemění nic na tom, že fabia nabízí 530 litrů kufru a solidně prostorný interiér za bezkonkurenčních 334.900 Kč, s testovaným automatem pak za 374.900 Kč. Nejlevnější konkurent z řad crossoverů, Hyundai Bayon, stojí minimálně 439.990 Kč – a to už je panečku rozdíl. Zbytek SUV pak vyplňuje široký interval zakončený prémiovým DS 3 Crossback za astronomických 710.000 Kč, přičemž největší skupina konkurentů se pohybuje mezi 500.000 a 600.000 Kč, což jsou ve srovnání s cenovou hladinou někdejších malých kombi horentní sumy. Přitom nikdo z nich nepobere v základní konfiguraci kufru tolik co Fabia Combi. Poměřovat se může nanejvýš Renault Captur, který při posunutí zadních sedaček až dopředu pojme 536 litrů, a Opel Crossland, nabízející s pomocí stejného triku 520 litrů. Jinak je to optikou chalupáře bída do 450 litrů. A to včetně testované Škody Kamiq s objemem kufru 400 litrů, jejíž ceník začíná zhruba tam, kde Fabia Combi končí – na 422.900 Kč. S automatem pak ještě o 60.000 Kč výš. Tento mladý model má samozřejmě bohatší a vyspělejší výbavu než vysloužilá fabia, jenže co si budeme nalhávat – u auta sloužícího typicky jako služebák nebo víkendový stěhovák ne každý potřebuje nejmodernější technologie. A až dostatečně vybavená Fabia Combi Tour zmizí v propadlišti dějin, což by mělo být s rokem 2023, podobně prostorné a dostupné auto už neseženete. Levně už zkrátka bylo…
Pořizovací náklady | Škoda Fabia Combi Tour 1.0 TSI 70 kW DSG | Škoda Kamiq 1.0 TSI 81 kW DSG |
Základní cena | 374 900 Kč (Active) | 482 900 Kč (Ambition) |
Cena verze Světa motorů | 374 900 Kč (Active) | 482 900 Kč (Ambition) |
Výbava verze Světa motorů | Čelní a boční airbagy, rádio, výškově stavitelný volant nebo sedadlo řidiče, centrální zamykání, manuální klimatizace, elektrické ovládání předních oken. | |
POROVNÁNÍ DOSTUPNÉ VÝBAVY | ||
Airbagy hlavové/boční zadní/kolenní | Ano/Ne/Ne | Ano/Ano/Ano |
Asistent udržování v pruhu | Ne | Ano |
Automatická klimatizace | možno od výbavy Ambition | 11 900 Kč (dvouzónová) |
Bezklíčkové startování | možno od výbavy Ambition | od výbavy Style |
Světlomety Bi-LED | možno od výbavy Ambition | 19 000 Kč |
Bluetooth | 2400 Kč | Ano |
Dešťový/světelný senzor | možno od výbavy Ambition | 9000 Kč/ Ano |
Elektricky nastavitelná zrcátka | Ano | Ano |
Litá kola | 12 500 Kč | 13 000 Kč |
Metalíza | 13 000 Kč | 16 000 Kč |
Mlhovky | 4100 Kč | od výbavy Style |
Navigace | možno od výbavy Ambition | 27 400 Kč |
Palubní počítač | Ano | Ano |
Parkovací kamera | možno od výbavy Ambition | 7500 Kč |
Přednárazový systém | 11 900 Kč (paket Ochrana) | Ano |
Rezerva | 3000 Kč | 3900 Kč |
Tempomat | možno od výbavy Ambition | 12 000 Kč (adaptivní) |
USB konektory | Ano | Ano |
Vyhřívané čelní sklo | Ne | 5900 Kč |
Vyhřívání předních sedadel | 11 900 Kč (paket Interiér) | 8000 Kč |
Zadní/zadní a přední parkovací senzory | možno od výbavy Ambition | 9200/17 300 Kč |
Porovnání cen | 374 900 Kč (nejlevnější) | 482 900 Kč (o 29 % dražší) |
Známka* | 1,00 | 2,00 |
POŘADÍ | 1. | 2. |
* Známka za cenu, výbavu a servisní náklady. |
Odlišné dělení
Fabia kombi je ryzí malé auto natažené pomocí zadního převisu na celkovou délku 4262 mm. Posádka bydlí v obýváku s rozvorem 2470 mm, nevybočujícím ze zvyklostí dané třídy, dospělí cestující se tedy dozadu vejdou, ale roztahovat se moc nemohou. Zato pro zavazadla zbývá bezkonkurenčních 530 litrů kufru s příjemně vyváženým poměrem délky, šířky a výšky.
Kamiq, jak už jsme si řekli, vyrostl na zvětšené platformě malých vozů koncernu Volkswagen. Jeho extrémní rozvor 2651 mm snese srovnání spíš se zástupci nižší střední třídy než s malými SUV, která v tomto ohledu suverénně zastiňuje. Místa je vzadu na rozdávání a v tomto bodě testu přichází na řadu i jeden z hlavních argumentů, proč si lidé vybírají SUV. Sedí se v nich výš a nastupování i vystupování je v případě kamiqu opravdu o třídu pohodlnější než usedání do nízké fabie.
Aby kamiq celkovou délkou neohrozil větší karoq, musel se v růstu zastavit na délce 4241 mm. Je tedy o 21 mm kratší než Fabia Combi. A jestliže v kabině hýří prostorem, je zřejmé, že zavazadla se musejí trochu uskromnit. Kamiq jich pojme 400 litrů, tedy o 130 litrů méně než kombíková fabia. A to už je znát. V našem praktickém testu tato hodnota představuje tři středně velká zavazadla, která se do fabie vešla, ale do kamiqu nikoli. Například velký loďák, který jsme do kombi pohodlně umístili na délku, se do SUV nevejde jinak než na šířku, což další využití významně omezilo. Inu stará pravda, že dobře navržené kombi je z hlediska praktického využití nepřekonatelné, se opět potvrdila. Stejně tak skutečnost, že SUV jsou módní, lépe se do nich nasedá, ale v drtivé většině případů toho nepoberou tolik. Ostatně model Kamiq má dokonce o 67 litrů skromnější zavazadelník než hatchback Scala, který je mimochodem o deset tisíc i víc levnější.
Údaje o testovaných vozidlech | Škoda Fabia Combi | Škoda Kamiq |
Místo podélné/před koleny zadního cestujícího (cm) | 162/4 | 179/12 |
Výška interiéru nad sedákem P/Z (cm) | 91-99/93 | 97-106/98 |
Místo nad hlavou cestujícího P/Z (cm) | 4-11/8 | 7,5-16,5/7,5 |
Šířka interiéru v loktech P/Z (cm) | 140/138 | 147/143 |
Šířka interiéru v ramenou P/Z (cm) | 127/123 | 130/133 |
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadního pasažéra vlevo (cm) | 51 x 49/47 x 48 | 53 x 51/52 x 51 |
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) (cm) | 63 x 47 | 63 x 49 |
Průchodnost zavazadlového prostoru (výška x šířka) (cm) | 84 x 103 | 81 x 96 |
Výška dolní hrany kufru/průchozí výška pod 5. dveřmi (cm) | 61/191 | 71/190 |
Motor, jízda
Litrový pilíř
Motory tentokrát nejsou zásadním předmětem sporu, zda škodovácké kombi, nebo crossover, už kvůli neporovnatelné nabídce. Ve fabii zbyl na dožití jen zážehový tříválec 1.0 TSI 70 kW, dostupný buď s pětistupňovým manuálem, nebo jako v našem případě sedmistupňovým automatem DSG (+40.000 korun). Kamiq jej nabízí také, ovšem jen s ručním řazením. Když jsme chtěli mít obě auta s DSG, nezbylo v jeho případě jiné řešení než zvolit silnější verzi 1.0 TSI 81 kW. Kromě toho se prodává i litr uzpůsobený spalování CNG nebo pro náročnější čtyřválcová patnáctistovka 110 kW, opět s manuálem i automatem.
Pro obě auta shodně platí, že tříválec je dobře izolovaný, jeho kafemlýnkový projev postřehnete jen při rozjezdech nebo po překročení čtyř tisíc otáček. V běžném cestovním režimu motor nijak neruší, poskytuje adekvátní dynamiku a optikou nenáročného spotřebitele mu těžko něco vytýkat.
Dvouspojkový automat je řešením pro všechny, kteří odmítají řadit nebo jim nevyhovují dlouhé úsporné převody moderních manuálních skříní. DSG si s většinou situací poradí bez výtek, nicméně ve spojení s tříválcem se občas nevyhne cuknutí ani prodlevě při akceleraci, které naruší očekávanou plynulost.
Co se týče spotřeby, naklonila misky vah na svou stranu fabia, jejíž o 11 kW slabší litr konzumoval v průměru 5,5 l/100 km, zatímco výkonnější a vyšší i těžší kamiq potřeboval ve všech režimech o litr větší příděl. V obou případech je nejúspornějším hřištěm plynulý okreskový provoz, po městě se snadno dostanete přes osm litrů.
Údaje o testovaných vozidlech | Škoda Fabia Combi 1.0 TSI 70 kW DSG | Škoda Kamiq 1.0 TSI 81 kW DSG |
Motor, ventilový rozvod | přeplňovaný zážehový řadový tříválec, DOHC | |
Zdvihový objem (cm3) | 999 | |
Největší výkon (kW/min-1) | 70/5000-5500 | 81/5500 |
Největší točivý moment (Nm/min-1) | 160/1800-3500 | 200/2000-3000 |
Převodovka | 7° dvouspojková automatická | |
Délka x šířka x výška (mm) | 4262 x 1732 x 1467 | 4241 x 1793 x 1531 |
Rozvor náprav, rozchod kol P/Z (mm) | 2470, 1463/1457 | 2651, 1531/1516 |
Standardní pneumatiky | 185/60 R15 | 205/50 R16 |
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 1180-1278/428-526 | 1256-1415/418-550 |
Nejvyšší hmotnost nebrzděného/brzděného přívěsu (kg) | 590/1000 | 620/1200 |
Objem zavazadlového prostoru základní/maximální (l) | 530/1395 | 400/1395 |
Objem nádrže paliva (l) | 45 | 50 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 191 | 193 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) | 11,1 | 10,0 |
Emise CO2 dle WLTP (g/km) | 127-137 | 130-141 |
Spotřeba paliva dle WLTP (l/100 km) | 5,6-6,1 | 5,7-6,2 |
Naměřená kombinovaná spotřeba paliva (l/100 km) | 5,5 | 6,5 |
Různé žánry
Vzpomínáme, jak jsme se v roce 2014 vrátili z prvních jízd s tehdy novou fabií a žasli nad jejím měkoučkým podvozkem.
Kombi připravené uvézt až půl tuny muselo logicky trochu ztuhnout, testovaný kus navíc obouval efektní 16palcová kola. Zkrátka a dobře tentokrát jsme se nehoupali jak v limuzíně, ale naopak nám v rozbitých pražských ulicích přišla fabia spíš tvrdší. Na výmolech si rázně dupne, na druhou stranu ani na strupaté okresce neposkakuje a pěkně se drží asfaltu. Nízké kombi se nám jízdně celkově hodně líbí. Je hravé, působí příjemně kompaktním dojmem a na slovo poslouchá povely adekvátně tuhého řízení. Kdo má rád svižnější cestovní styl, přijde si v rámci daného žánru na své.
Kamiq jezdí úplně jinak. Jeho o generaci mladší platforma je bez diskuse komfortnější. Placatá scala se pohupuje ještě o něco plavněji, SUV musí být tužší kvůli vyšší stavbě karoserie, ale proti fabii je rozdíl znatelný i na sedmnáctipalcových kolech. Řízení kamiqu jako by bylo naladěné pro slabou dámskou ručku, volant se točí hodně zlehka a se zpětnou vazbou od kol v jeho případě nepočítejte. Vedle něj působí v přímém porovnání fabia jako sporťák. To samé platí při vyhýbacím manévru mezi kužely. Zatímco kombík se esíčkem prosmýkl jako lasička, SUV si víc hrnulo tečně ven a ESP se v jeho případě hnalo do práce dříve a rázněji než u fabie. Kamiq je zkrátka zrozený pro cestování „na pohodu“ a tehdy má navrch. Je mrštný a jistý, ale fabia víc.
Závěr
Závěr
Kamiq je modernější, lépe vybavené a pro posádku prostornější auto než vysloužilá Škoda Fabia Combi, proto také z komplexního hodnocení vychází jako vítěz. Středobodem našeho dnešního porovnání je ovšem praktičnost posuzovaná optikou českého chalupáře. A v tomto ohledu kamiq na objemný a skvěle využitelný kufr Fabie Combi zdaleka nemá. Kdo skutečně potřebuje převážet hodně zavazadel, kombi používá částečně i jako užitkáč a vyhovují mu skromné vnější rozměry auta, ten bude mít po odchodu posledního malého kombi z trhu problém jej za podobné peníze nahradit. Nastane dilema, zda zůstat v segmentu malých vozů a při balení se holt uskromnit, nebo si připlatit za větší, kompaktní kombi. Případně hledat mezi malými SUV to nejprostornější, což už je ale jiné téma a inspirace k dalšímu testu.
Hodnocení (za testované oblasti se uděluje známka od 1 do 5 ve vztahu ke konkurentům) | Škoda Fabia Combi 1.0 TSI 70 kW DSG | Škoda Kamiq 1.0 TSI 81 kW DSG |
DOJEM | ||
Design | 2,00 | 1,50 |
Dílenské zpracování | 1,50 | 1,50 |
PROSTOR A POHODLÍ | ||
Prostornost | 2,00 | 1,00 |
Sedadla | 1,50 | 1,00 |
Zavazadelník a variabilita | 1,00 | 2,00 |
Ovládací prvky | 1,00 | 2,50 |
MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ | ||
Dynamika | 1,50 | 1,00 |
Pružnost | 1,50 | 1,00 |
Spotřeba | 1,50 | 1,50 |
JÍZDA | ||
Řazení | 2,00 | 2,00 |
Řízení | 1,50 | 2,00 |
Brzdy | 1,00 | 1,00 |
Ovladatelnost | 1,50 | 2,00 |
Jízdní komfort | 2,50 | 1,50 |
CELKEM | ||
Výsledná známka | 1,57 | 1,54 |
Závěrečné pořadí | 2. | 1. |
POŘADÍ | 1. Škoda Kamiq 1.0 TSI | 2. Škoda Fabia Combi 1.0 TSI |
PLUSY | Moderní a prostorný interiér | Velký a praktický kufr |
Komfortní odpružení | Jisté jízdní vlastnosti | |
Pohodlné nastupování | Ergonomie ovládacích prvků | |
MINUSY | Obsluha digitálních menu | Zastaralý interiér |
Menší kufr bez průvlaku na lyže | Méně místa pro nohy vzadu | |
PRŮMĚR CELKEM | 1,54 | 1,57 |
Jak známkujeme
Známky se odvíjejí od nejlepšího auta v dané kategorii a hodnoceném parametru. Měřitelné veličiny známkujeme podle odstupu od lídra. Nově hodnotíme po půl stupních. Do 5 % ztráty přidělujeme ještě známku 1,00, dále je stupnice po 10 %. Za odstup 5 až 15 % dáváme 1,50, za 15 až 25 % 2,00 atd. Příklad: Nejlevnějším modelem z uvažované skupiny malých kombi a crossoverů s benzinovým motorem a automatem je Škoda Fabia Combi Tour 1.0 TSI 70 kW DSG za 374.900 Kč. Dostává tedy jedničku, stejně jako auta s cenou do 393.645 Kč. Za cenu od 393.646 Kč do 431.135 Kč udělíme známku 1,50 atd. Podobně postupujeme i při subjektivním hodnocení (vzhled, zpracování), vždy vyčíslujeme odstup od nejlepšího.
Známka za oddíl Cena a výbava není součástí celkového hodnocení! Jedná se o samostatnou disciplínu.