Nové MGS5 naživo: Prostorný crossover se zajímavými detaily
Další elektrický crossover na českém trhu koupíte do milionu plně vybavený, navíc to nevypadá, že by se na technice šetřilo. Bez problému pojme čtyři dospělé, jen musí cestovat nalehko a vzadu se s nabíjením mobilu střídat.
Elektrickým crossoverům patří budoucnost – nebo to alespoň tak vypadá z toho, co automobilky v poslední době představují jako na běžícím páse. Čínská značka MG s britskými kořeny není výjimkou a českému publiku čerstvě odhalila model S5.
Že to podle označení vypadá jako Audi? Toho si je české zastoupení značky vědomo a snad i proto název modelu uvádí vždy dohromady. V marketingových materiálech i na zádi vozu stojí nikoliv „MG S5“, nýbrž „MGS5“.
Kontroverzní označení však nic nemění na kvalitách vozu, takže se pojďme podívat na to, co nám MG o teplém čtvrtečním večeru na břehu Vltavy představilo. Je to 4.476 mm dlouhý crossover s rozvorem náprav 2.730 mm, s pohonem výhradně zadní nápravy a baterií, kterou je možné nabít z 10 do 80 % do půlhodiny.
Baterie plná superlativů
Technika je známá – jde o platformu MSP, na které jezdí i MG 4 a kabrio Cyberster. Její baterie je tlustá jen 110 mm, což znamená pozoruhodně tenkou podlahu. Až tak, že při nástupu si člověk spíš všimne velmi širokého – byť ne pravého – úhlu otevření předních i zadních dveří mnohem spíš, než že by byla podlaha nějak nepříjemně tlustá.

Novinka má k dispozici dvě verze baterie – Li-NMC o 64 kWh a LFP o 49 kWh. Obě dodává čínský gigant CATL a obě mají společné horizontální uložení článků, díky kterému podle MG není takový problém, když se některý článek stářím trochu nafoukne.
Dbají také na bezpečnost baterie – při testování baterii na dvou místech zároveň propíchnou jehlami a ani při takovémto zkratu nesmí dojít k tzv. tepelnému zhroucení, tj. nekontrolovatelnému samovolnému zvyšování teploty baterie a následnému požáru. Baterii věří až tak, že Robin Babický z českého zastoupení automobilky slibuje „nulovou pravděpodobnost tepelného zhroucení“.
Také tu články nejsou sdružovány do modulů, nýbrž jsou montovány napřímo.To samozřejmě vzbuzuje obavy o servisovatelnost, ale podle Babického nebude nutné články měnit – alespoň kvůli výrobní závadě, protože spolehlivost výroby článků je „osmidevítková“, říká Babický – 99,999999 % vyrobených článků má být bezvadných.
Tolik marketing; jaká bude realita, si musíme počkat, až tyhle baterie budou za sebou mít deset, dvanáct, patnáct let provozu. Záruka na celý vůz je sedmiletá nebo 150 tisíc kilometrů.
Překvapivě lehké – na elektromobil
Z dalších technických zajímavostí stojí za vypíchnutí provozní hmotnost (tedy se 75kg eurořidičem) jen 1.725 kg u verze s 64kWh baterií; MG navíc slibuje rozložení hmotnosti 47:53 u prázdného auta a 50:50 ve chvíli, kdy do něj nastoupí řidič. Nízké hmotnosti bylo dosaženo mj. 47% podílem ultravysokopevnostní oceli v konstrukci karoserie a dalších 30 % je vysokopevnostní ocel do celkových 77 %.
Také jsou některé podvozkové díly z hliníku, např. těhlice kol na obou nápravách. Vpředu je klasický McPherson, vzadu však pětiprvková, nikoliv jen čtyřprvková náprava. To umožňuje přesnější ladění podvozku a hlídání pohybů kola; podle automobilky to znamená lepší komfort jízdy díky tomu, že se kolo na nerovnosti posouvá i lehce dozadu, nikoliv jen nahoru.
Tepelné čerpadlo je součástí výbavy jen u vyšší verze Exclusive, která je k mání jen s 64kWh baterií. K výbavě Emotion nejde připlatit; obecně se u MG příplatky nevedou a ceny jsou tedy takové, jaké vidíte v tabulce. Jediným příplatkem je lak; základní bílá je zdarma, dalších pět barev je za 16 tisíc korun navíc.
MGS5 EV: Technické údaje a české ceny | |||
Emotion 49 | Emotion 64 | Exclusive 64 | |
Hnací náprava | Zadní | ||
Motor | Synchronní elektromotor s permanentním magnetem | ||
Převodovka | Jednostupňová s fixním převodem | ||
Maximální výkon [kW (k)] | 125 (170) | 170 (231) | |
Maximální točivý moment [Nm] | 250 | 350 | |
Maximální rychlost [km/h] | 170 | 190 | |
Zrychlení 0–100 km/h [s] | 8 | 6,3 | |
Celková/využitelná kapacita baterie [kWh] | 49/47,1 | 64/62,1 | |
Kombinovaná spotřeba (WLTP) [kWh/100 km] | 16,6 | 15,5 | 16 |
Dojezd (WLTP) [km] | 340 | 480 | 465 |
Doba AC nabíjení (10–100 %, střídavý proud) [hod] | 8,5 | 11,5 | |
Doba DC rychlonabíjení (10–80 %, stejnosměrný proud) [min] | 24 | 28 | |
Max. výkon AC nabíjení (Mode 3) [kW] | 7 | 11 | |
Max. výkon DC rychlonabíjení (Mode 4) [kW] | 120 | 139 | |
Celková délka [mm] | 4.476 | ||
Celková šířka (bez zrcátek) [mm] | 1.849 | ||
Celková výška [mm] | 1.621 | 1633 | |
Objem zavazadlového prostoru [l] | 453/1.411 | ||
Cena [Kč] | 789.900 | 899.900 | 969.900 |
Verze Emotion má už ve standardu LED světlomety, 17“ litá kola, suitu jízdních asistentů a hlídačů MG Pilot, couvací senzory a kameru, bezdrátový Android Auto i Apple CarPlay, připojení vozu k internetu a možnost ovládání na dálku aplikací iSmart či 12,8“ centrální displej.
Provedení Exclusive kromě tepelného čerpadla přidává 18“ kola, 360° kamerový systém, bezdrátovou nabíječku mobilu – bohužel bez viditelného výdechu pro chlazení telefonu – elektrické páté dveře, vyhřívané přední sedačky a volant, elektrické sedadlo řidiče a dešťový senzor pro stěrače.
Zmíněný MG Pilot se nechal inspirovat Renaultem a nabízí možnost si pod zkratku MG Pilot Custom uložit takové nastavení jízdních asistentů, které řidič preferuje. Přístup k této zkratce – stejně jako k řadě dalších – je po stažení horní lišty centrálního displeje dolů. Na stejném místě se seřizuje jas – ale jestli je pořád příliš vysoký i na své nejnižší nastavení, zjistíme, až se s MGS5 prvně projedeme ve tmě.
Z dalších zajímavostí interiéru vypíchněme malou šachtu pro postavení mobilu, když se začne v bezdrátové nabíječce přehřívat, nebo dvě nastavitelná tlačítka s hvězdičkami na volantu. Na tom také zůstaly dvě čtyřsměrové kolébky, sloužící pro ovládání rádia a adaptivního tempomatu. Tomu lze podržením jiného tlačítka na volantu zapnout či vypnout vedení ve středu jízdního pruhu.
Pokud na přídi vozu hledáte radar, hledáte marně. MG v tomto ohledu jde cestou Tesly – ne však tak daleko, aby šetřilo i na parkovacích čidlech, ta tu normálně jsou – a jízdní asistenty řeší místo radarů a lidarů kamerou za čelním sklem s úhlem záběru 120°. Podle MG systém rozpozná chodce na 100 metrů a auto na 250 metrů.
Prostorný je dost
Z hodnoty rozvoru jen lehce přes 2,7 metru by si jeden mohl myslet, že uvnitř nebude příliš místa. Opak je ale pravdou – měřím 184 cm a „za sebe“ se vejdu bez problému, ba ještě mám na zadní lavici kolem sebe dostatek prostoru. Výhled z vozu je průměrný; radši bych byl za umístění zrcátek na plechu dveří než na trojúhelníčkách v předních rozích oken. Mám radost ze dvou háčků na kabát na každé straně kolem rámu zadních dveří, bohužel tu však vidím jen jeden nabíjecí port USB-C.
Že MG upřednostnilo prostor na zadních sedačkách před objemem zavazadelníku, kvituji – navzdory české tradici chtít co největší kufr bez ohledu na prostor pro osádku. Páté dveře MGS5 odhalí 453l kufr, který má po jednom malém háčku na tašku po stranách. Kufr nabídne dvojitou podlahu; v horní poloze je v úrovni prahu, takže se budou snáze nakládat a vykládat těžší věci. Nechybí ani oka k upevnění nákladu v rozích.
Ceník novinky už je na světě, takže je možné vůz objednávat. České zastoupení značky už má i testovací auta, takže se na první jízdní dojmy můžete těšit už v nejbližších týdnech. Zjistíme při nich nejen, jak MGS5 jezdí, ale také jak svítí a jak daleko dojede ve skutečnosti.
Zdroj: Autorský text s využitím informací od MG Motor | zdroj foto, videa: MG Motor