Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nový Renault Rafale přijíždí jako vlajková loď značky. Má až 300 koní a 4x4

Ondřej Mára
Diskuze (26)

Po klasických SUV modelech Austral a Espace pokračuje modelová ofenziva značky představením stylového vlajkového SUV-kupé Rafale, které nabídne nový styl i zajímavou pohonnou jednotku.

Francouzská automobilka Renault se v nedávné minulosti zaměřovala především na C segment, ve kterém dnes nabízí modely Mégane E-Tech electric, Arkana nebo Austral. Součástí plánu Renaulution je však i útok na D segment, do kterého značka vstoupila se sedmimístným rodinným SUV Espace. Nyní však nabídku rozšiřuje o svůj nový vlajkový model, stylové SUV-kupé Renault Rafale.

Renault Rafale: Stylové a elegantní SUV-kupé do segmentu D

Hned na úvod přitom můžeme prozradit, že jméno modelu navazuje na úspěšnou historii značky, ovšem nikoliv v automobilovém průmyslu. Jde o odkaz na letoun Caudron Renault Rafale, poháněný motorem francouzské automobilky, který v roce 1934 dosáhl rychlosti 445 km/h, čímž stanovil rekord ve své kategorii.

Vraťme se ale k samotnému vozu, který láká na kombinaci nového designového přístupu, moderní technologie i vysokou hospodárnost. Základem modelu je přitom poslední generace platformy CMF-CD, na které stojí i modely Austral nebo Espace. Na délku měří 4,71 metru, na šířku 1,86 metru a na výšku 1,61 metru. Rozvor 2,74 metru je shodný s modelem Espace.

Video se připravuje ...

Karoserie typu fastback dostala ochranné prvky a vyšší světlou výšku, díky čemuž můžeme model Rafale bezpečně zařadit do populární skupiny SUV-kupé. Vůz se chlubí sportovní siluetou s protaženou kapotou, výrazně tvarovanou přídí, výraznými blatníky a elegantně klesající střechou s koncovým spoilerem.

Zadní sklo má sklon 17 stupňů a díky aerodynamické účinnosti ho není nutné stírat. Automobilka se také pochlubila rozšířením rozchodu o 4 centimetry (ve srovnání s Espace) a podběhy elegantně vyplňují 20“ kola.

Vyspělá technologie a design inspirovaný historií

Design vozu by měl rozvíjet jazyk značky iniciovaný Gillesem Vidalem, který byl představen u konceptu Scénic Vision a poprvé ho v produkční podobě ukázal modernizovaný Renault Clio. Design by měl navazovat na DNA modelů Renault, kombinovat technické detaily a zahrnovat charakteristické linie. Speciální pozornost pak automobilka věnovala masce, vycházející z motivů kosočtverce.

Množství malých kosočtverců je trojrozměrně uspořádáno kolem středového loga, čímž měl vzniknout vzor odkazující na voštinové mřížky chladiče vrcholných modelů z minulosti. Celek je umístěn na modrém nebo břidlicově šedém pozadí (v závislosti na verzi), které se v závislosti na úhlu pohledu objevuje nebo mizí v pozadí na způsob optického umění 70. let.

Ze strany automobilky se jedná o poklonu Victoru Vasarelymu, představiteli tohoto uměleckého směru, jehož jméno je spjato s historií značky Renault. Jeho syn Yvaral Vasarely totiž navrhl logo z roku 1972, na které odkazuje aktuální symbol značky. S navrhováním složité struktury mřížky přitom pomáhala i umělá inteligence prostřednictvím parametrického 3D modelovacího softwaru.

Po modernizovaném Renaultu Clio je navíc Rafale druhým vozem (a prvním úplně novým modelem) s novým světelným podpisem značky ve tvaru kosočtverce. Zadní světla od sebe byla výrazně oddělena, aby vůz působil zaoblenějším dojmem. Jejich tvar je inspirován čínskou grafickou hrou tangram a při zapnutí i vypnutí ukazují animace.

Známá technika

Od designu se ale opět vraťme k technice, kterou víceméně známe od modelů Austral a Espace. Rafale stojí na stejné platformě a rovněž nabídne i systém řízení všech kol 4Control Advanced, který zlepšuje ovladatelnost při nízkých rychlostech a zvyšuje agilitu i dynamiku ve vyšších rychlostech. Při nízkých rychlostech se zadní kola natáčí až o 5 stupňů, což snižuje poloměr otáčení na 10,4 metru, v rychlostech nad 50 km/h se pak zadní kola natáčí o 1 stupeň.

Kromě toho však Rafale nabízí i modernizovaným elektronickým systémem řízení zadní nápravy Véhicle Motion Control (VMC 2), který zajišťuje lepší předvídání ztráty přilnavosti. Systém tak zajišťuje optimální nastavení všech čtyř kol na silnicích s nerovným či zhoršeným povrchem a pomáhá rychleji zdolávat zatáčky. Odlišné je také nastavení pružin, tlumičů, protiprokluzového systému nebo instalace širších pneumatik (245 mm).

Při uvedení na trh bude pod kapotou známá hybridní pohonná jednotka E-Tech o výkonu 200 koní, kombinující 1,2litrový přeplňovaný tříválec o výkonu 96 kW (130 k) s 205 Nm točivého momentu a dvojici elektromotorů. Hlavní má výkon 50 kW (70 k) a 205 Nm točivého momentu, sekundární (vysokonapěťový startér-generátor) má výkon 25 koní a 50 Nm. O napájení se stará lithium-iontová baterie s kapacitou 2 kWh/400V.

Video se připravuje ...

Jde tak o stejnou soustavu, jakou známe z modelu Espace. Stejná je také šestistupňová multimódová převodovka, která má dvě rychlosti pro elektromotor a čtyři pro spalovací motor. Celkem patnáct možných kombinací by mělo optimalizovat požitek z jízdy, spotřebu paliva i emise. Renault přitom slibuje, že ve městě zvládne vůz až 80 % jízdy na elektrickou energii.

Ještě zajímavější jsou však výhledy do budoucna. Automobilka totiž pracuje výkonné verzi E-Tech 4x4 s výkonem 300 koní. Tohoto výkonu bude dosaženo zásadním vylepšením hybridního pohonného ústrojí, které čeká přechod na dobíjecí pohon. Renault navíc do vozu nainstaluje další elektromotor, který bude roztáčet zadní kola. Plug-in hybrid s výkonem 300 koní a pohonem všech kol navíc bude těžit z upraveného nastavení podvozku a inteligentního odpružení nové generace.

Inovativní interiér a futuristický exteriér

Přední část kabiny opět připomíná vozy Austral a Espace, včetně digitálního kokpitu OpenR s horizontální obrazovkou o úhlopříčce 12,3 palce a vertikální obrazovkou o rozměru 12 palců. Systém ovšem nabízí nový grafický design. Kromě toho ale nechybí ani pokročilý head-up displej s úhlopříčkou 9,3 palce a schopností promítat varování, navigační pokyny či informace od jízdních asistentů.

Zaujme i panoramatická prosklená střecha Solarbay o rozměrech 1470x1117 mm s technologií AmpliSky od společnosti Saint-Gobain, která umí plochu automaticky zatemnit. Střecha je složená z devíti panelů, které se zatemňují postupně, případně lze vybrat pouze částečné zatemnění. Střecha se tak obejde bez klasické roletky a zajímavostí je i možnost jejího ovládání přes hlasového asistenta Google.

„Skleněná střecha Solarbay představuje užitečnou a snadno použitelnou technologii, kterou jsme chtěli pro nový Renault Rafale. Ve všech ohledech předčí konvenční stínící clonu, ale je také chytřejší a snadněji se používá. To vše při současném zajištění wow efektu,“ uvedl Gwenaël Le Merrer, hlavní inženýr Renault Rafale

Novinkou jsou také sportovní sedadla s výrazným bočním vedením a speciálním čalouněním Alcantarou, která je z 61 procent recyklovaná. U verze Esprit Alpine je navíc podsvícené logo, jehož barva se mění podle nastavení Multi-Sense. Osvětlení vychází z plošky, která zde byla použita jako první na světě a je dokonale ohebná, proto nemá žádný vliv na měkkost opěradla.

Za zmínku stojí také tříbarevné modro-bílo-červené prošívání u verze Esprit Alpine nebo důraz na inovativní materiály. Renault Rafale je například prvním vozem na světě, v jehož interiéru je použita břidlice a tónovaný korek.

Díky prodlouženému rozvoru nabídne Renault Rafale 302 mm pro kolena zadních cestujících, což by měla být nejlepší hodnota v segmentu. Navzdory karoserii SUV kupé mají zadní cestující nad hlavou 880 mm, což je jen nepatrně méně než u nového Renaultu Espace (892 mm). Zavazadelník nabízí standardní objem 647 litrů. Praktickou novinkou je i chytrá loketní opěrka, která je vybavena dvěma USB konektory, úložným prostorem pro tablety i telefony a dvěma výklopnými opěrkami pro pohodlné sledování obrazovek.

32 jízdních asistentů

Po stránce multimediální výbavy vůz nabídne bohaté možnosti konektivity, ostatně systém OpenR Link pracuje s integrovaným systémem Google. Infotainment nabízí přístup k aplikacím Google Mapy, Asistent Google i k aplikacím z nabídky Google Play. Nechybí však ani podpora konektivity Apple CarPlay a Android Auto.

Bezpečnost vozu zvyšuje 32 jízdních asistentů (ADAS) ve třech kategoriích: řízení, bezpečnost a parkování. Novou funkcí je automatické upozornění řidiče na překročení rychlosti prostřednictvím dopravních značek. V noci pak řidiči ocení světlomety s technologií LED Adaptive Vision pro potkávací světla a LED Matrix Vision pro dálková světla.

Výroba vozu Renault Rafale bude probíhat v továrně ve španělské Palencii, kde automobilka vyrábí i modely Austral a Espace, stojící na stejné platformě.

Ondřej Mára
Diskuze (26)

Doporučujeme

19. 6. 2023 20:43
Re: Zklamání na 90%
Tak dnes jsem jeden Donfeng Fengon potkal, v červené barvě. Nevypadal na první pohled vůbec špatně. Na ten druhý - jel jsem za ním chvilku, ty detaily zpracování. No nevím nevím... Pořád to bude asi lacině vyrobené... ;-\
19. 6. 2023 20:09
Re: Zklamání na 90%
Ty by sis něco z toho koupil? Jako vážně? Třeba tuhle plugin hybridní 3hrnkovou srajdu v článku? ;-) Za mě by bylo fajn, kdyby bylo také na výběr něco z výše zmiňovaného, ale není...
19. 6. 2023 20:08
Re: Zklamání na 90%
Nepleť. Keby boli nekúpiteľné, tak už neexistujú.
19. 6. 2023 20:07
Re: Re: Zklamání na 90%
O niečo, ale tiež žiadna sláva. Žiaľ, svetu vládnu už len peniaze a nič iného, a majitelia firiem a značiek často radi predajú aj posledné trenky hoci Číňanovi, keď dobre zaplatí.
19. 6. 2023 20:03
Re: Zklamání na 90%
Že je ala Peugeot. Že sú už aj Renaulty jeden ako druhý, hoci zrovna Renault bol odlišný tým, že dlhé roky boli jeho modely svojbytné, nie na jedno kopyto ako u väčšiny konkurencie. ;)