Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Od naftové fabie po elektrický enyaq. Které škodovácké "ereso" je nejrychlejší?

Jan Zajíc
Diskuze (1)

Verze RS vybraných modelů automobilky Škoda koupíte s benzinovým motorem, s dieselem i elektrickým pohonem. Která z nich je ale nejrychlejší?

Tuto otázku si položil Mat Watson z YouTube kanálu Carwow. A rozhodl se na ni nalézt odpověď.

Nespokojil se však jen s aktuálně nabízenými "eresy", lovil také v historii. Nakonec se mu povedlo sehnat zástupce od každé generace RS modelů, které mladoboleslavský výrobce v moderní éře nabízel.

Video se připravuje ...

Na jedno místo tak dostal obě Fabie RS, čtyři Octavie RS, Kodiaq RS a Enyaq Coupé RS. Auta pak porovnal ve třech disciplínách: ve sprintu na čtvrt míle, v pružném zrychlení a v brzdění.

I když Mat dokázal pro zajímavý pokus zařídit "ereso" od každé generace, neznamená to, že bychom v "soutěži" viděli všechny moderní modely RS. Některé škodovky samozřejmě měly více RS verzí, například současná Octavia RS na trh dorazila v naftovém, benzinovém a plug-in hybridním provedení. Kodiaq RS je zase aktuálně k dispozici jen s benzinovým motorem, zatímco před faceliftem byl výhradně vznětový. A zmínit můžeme ještě skutečnost, že dieselová Octavia RS může být s pohonem předních, nebo všech kol, dále tu je výběr mezi manuální a automatickou převodovkou u benzinu, karosářské varianty...

Pojďme si tedy představit vozy, které Watson sehnal. Fabie RS zastupují dva pětidveřové hatchbacky: první generace se vznětovým motorem 1.9 TDI o výkonu 96 kW, točivém momentu 310 Nm, s šestistupňovou manuální převodovkou a hmotností 1315 kg, a pak druhá generace s turbodmychadlem a kompresorem přeplňovanou zážehovou jednotkou 1.4 TSI o výkonu 132 kW, krouťáku 250 Nm, se sedmistupňovou převodovkou DSG a hmotností 1218 kg.

Octavie RS jsou čtyři. První generaci pohání turbodmychadlem přeplňovaný benzinový motor o objemu 1,8 litru, poskytující 132 kW a 235 Nm, kombinovaný s pětistupňovou manuální převodovkou. Vůz váží 1325 kg.

Druhou generaci zastupuje diesel, konkrétně kombík s motorem 2.0 TDI o výkonu 125 kW a točivém momentu 350 Nm, s šestistupňovou dvouspojkou a hmotností 1480 kg.

Třetí Octavia RS má pod kapotou zážehové 2.0 TSI s 180 kW a 350 Nm, spárované se sedmistupňovým DSG. Hmotnost činí 1403 kg. Čtvrtá generace je na tom podobně: 2.0 TSI, stejný maximální výkon, nabízí ale 370 Nm a v případě zkoušeného kusu pohonnou jednotku doplňuje šestistupňová ručně řazená převodovka. Hmotnost dosahuje 1426 kg. Všechny octavie mají pohon předních kol.

Kodiaq RS reprezentuje provedení po faceliftu, tedy s dvoulitrovým zážehovým motorem o výkonu 180 kW a točivém momentu 370 Nm. Je tu sedmistupňové DSG a auto využívá pohon všech kol. Hmotnost činí 1719 kg.

S přehledem nejvýkonnějším, ale současně nejtěžším je elektrický Enyaq Coupé RS iV se dvěma elektromotory, pohonem všech kol, maximálním systémovým výkonem 220 kW, kroutícím momentem 460 Nm a hmotností 2178 kg.

Z uvedených parametrů jste si jistě sami vytvořili představu, jak by mohlo srovnání ve sprintu na čtvrt míle a v pružném zrychlení dopadnout. Jestli jste se trefili, se přesvědčte sami, nechceme vám výsledky prozrazovat. Odtajníme částečně snad jen to, jak si vozy vedly při brzdění z rychlosti 100 mil v hodině (161 km/h): nejlépe skončila Fabia RS druhé generace, nejhůře pak její předchůdce.

Jan Zajíc
Diskuze (1)

Doporučujeme

28. 1. 2023 15:38
Yanni
Yanni ve fabii je jako celkem ulet no :-!