Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ojetá Tesla Model S: Jak funguje iPhone na kolech po letech?

Ondřej Šámal
Diskuze (111)

Druhý model od společnosti Tesla znamenal pro americkou automobilku obrovský průlom, z kterého těží dodnes. Po letech se elektromotoru ani akumulátoru bát nemusíte, zbytek už ale vyžaduje obezřetnost.

Tesla je Applem mezi automobilkami. Z kdysi malého výrobce elektroaut se během deseti let stal největší a nejznámější producent bezemisních vozů na světě, za jehož úspěchem stojí především skvělý marketing a charisma zakladatele Elona Muska. Tento nezpochybnitelný génius má na kontě spoustu úspěšných zářezů počínaje softwarovou společnosti Zip2 přes celosvětově známý platební systém PayPal až po kosmickou firmu SpaceX. Prakticky na co sáhl, to proměnil ve zlato.

S Teslou si ovšem možná ukousl příliš velké sousto. Automobilka totiž ani při stotisícových ročních prodejích není schopna dlouhodobě dosáhnout zisku. Zejména z řad evropských prémiových značek jí navíc roste silná a sofistikovanější konkurence s hustší prodejní a servisní sítí. Přesto „lidový“ model 3 patří k nejprodávanějším elektromobilům na světě.

Luxusnější Tesla Model S se již řadí mezi elektrické veterány, přesto na pohled vypadá neskutečně svěže. Dojem nepolevuje ani v kabině, jíž vévodí obrovský středový displej. Jedná se vlastně o dotykový tablet, skrze nějž ovládáte naprostou většinu obrovského množství palubních funkcí. Jestliže se „esko“ cenově může rovnat s hezky vybavenými prémiovými sedany s třílitrovými diesely, kvalitou dílenského zpracování občas hrubě zaostává.

Auto Tip 22/2020 Auto Tip 22/2020

Známá jsou videa některých uživatelů, na nichž srovnávají spáry karosářských dílů, jejichž velikost se pohybuje od několika milimetrů až po centimetry. Luxus ně nepůsobí ani některé detaily v interiéru, které by pasovaly spíše do desetkrát levnějších dacií. Další trable měly na svědomí třeba nefunkční elektrické kliky. Zejména u starších exemplářů dělala neplechu panoramatická střecha, kterou v kalifornském Fremontu pořádně nespasovali s karoserií. Okno tak může povrzávat, v horším případě pak propouští vodu. Zkrátka jestli vám má něco prohlubovat vrásky na čele, nebude to akumulátor ani elektromotor.

Oba komponenty totiž fungují překvapivě spolehlivě, o čemž vypovídají i zkušenosti některých zahraničních uživatelů s nájezdem i vysoko nad půl milionem kilometrů. Články obvykle vydrží několik set tisíc kilometrů, aniž by výrazně ztratily na kapacitě. Přitom jim moc nevadí ani časté rychlodobíjení. To mimochodem mají vozy vyrobené do roku 2016 na stojanech Tesly zdarma. Na druhou stranu se najde i pár případů, kdy majitelé museli měnit elektrickou jednotku. Často se však dělo v rámci záruky, náklady proto byly minimální. Vzhledem ke komplikované technice je ovšem trvanlivost více než slušná. Spoustu potenciálních problémů navíc vyřešíte bez nutnosti návštěvy servisu. Stačí si nechat vůz na dálku aktualizovat. On-line si navíc můžete nechat odemknout i vybrané doplňkové funkce. Vyloženou specialitkou je pokročilý autonomní systém umožňující takřka zcela samočinnou jízdu.

Varianty

60/60D/70/70D/75/75D/P85/85/85D/P85D/90D/P90D/100D/P100D 225-568 kW: Obrovské množství nabízených verzí se liší především kapacitou baterií, kterou uvádí číslo v názvu. Přídomek D znamená Dual neboli dvě elektrické jednotky, jedna na každé nápravě. Díky tomu „esko“ roztáčí všechna kola, zatímco v základu je zadokolkou. Velmi pestré je také výkonové spektrum, přičemž nejsilnější verze s 568 kW dokáže zesměšnit i ty nejdražší supersporty na trhu. Některé uživatele sice potkala závada elektromotoru, jedná se ovšem o ojedinělé případy. Na českém trhu s ojetinami jsou takřka rovnoměrně zastoupeny především verze 70, 75, 85 a 90, nechybí však ani několik exemplářů se 100kWh akumulátorem, které zvládnou i 500 kilometrů.

Ceny ojetin podle Eurotaxu
2015 70 kWh 105 600 km 975 000 Kč
2017 90D 78 900 km 1 480 500 Kč
2018 P100D 28 700 km 2 720 300 Kč

Problémy

Dočasně uzavřeno: Elektricky ovládané kliky dveří občas stávkují a nechtějí otevřít vůz. Buď pomůže nový mikrospínač, nebo se musíte připravit na výměnu celé rukojeti za 800 eur zhruba 20.600 Kč).

Panoramatická střecha: Prosklení sice vypadá skvěle a prosvětluje interiér, spasování skla se střechou ovšem není nejlepší. Do interiéru proto může zatékat, někteří majitelé si stěžují také na vyšší hlučnost.

Čalounění: Textilie odpovídají spíše násobně levnějším daciím. Jejich kvalita je velmi špatná, brzy se proto opotřebují.

Světlomety: V prvních letech výroby do světlometů kvůli špatné těsnosti pronikala voda, jež se podepsala na jejich funkčnosti.

Náhradní díly na Teslu Model S 90D (2016)
Přední/zadní brzdové kotouče Brembo 7010/6933 Kč
Sada předních/zadních brzdových destiček Ferodo 3000/1620 Kč
Kabinový filtr Filtron 407 Kč
Elektrické řízení Bosch 56 500 Kč
Video se připravuje ...

 

Jindřich Topol, regionální manažer výkupu AAA Auto: Tesla Model S

Vzhledem k vysokým pořizovacím cenám a dosavadní absenci oficiálního českého zastoupení asi nepřekvapí, že v českých bazarech o teslu skoro nezavadíte, tuzemská nabídka reálně čítá jen několik kusů, zbytek bývají inzeráty nabízející dovoz konkrétních aut ze zahraničí. Na západních trzích je proti tomu výběr slušný a ceny nejlevnějších ojetin tam teprve nedávno začaly klesat pod milion. Navzdory exkluzivitě modelu je ale pokles zůstatkové hodnoty vlastně podobný jako třeba u konvenčního Mercedesu S. Prodejnost ojeté tesly je přitom v české realitě vůči běžným autům citelně horší, u nás jsme Model S měli zatím dvakrát a v obou případech jsme si na něm vylámali zuby. Při pohledu do zahraniční inzerce je patrné, že hlavně v Nizozemsku měla díky dotacím tesla úspěch, ojetiny z levnějšího konce nabídky pocházející často právě odtud. Může překvapit, že jsou mezi nimi i auta s bezmála čtvrtmilionovým nájezdem. Svezení v tesle by žádný odmítač elektromobility a fanoušek rychlých benzinových aut neměl pohrdavě odmítnout, první dojmy z jízdní dynamiky jsou totiž hlavně u vyšších výkonových verzí omračující.

Závěr

Tesla Model S ujede stovky kilometrů na jedno nabití, v akceleraci zesměšní i násobně dražší italské supersporty, přitom provozní náklady má ještě mnohem nižší než plynová auta. Nebýt podprůměrné kvality výroby, neměl by luxusní liftback výraznou slabinu. Snad tedy kromě ceny.

Plusy

  • Úžasná dynamika 
  • Velmi slušný dojezd 
  • Vcelku spolehlivý pohon a akumulátor 
  • Nízké provozní náklady
  • Image 
  • Komunita fanoušků 
  • Možnost aktualizace vozu na dálku 
  • Technologie pro autonomní jízdu

Minusy

  • Kvalita dílenského zpracování
  • V Česku zatím chybí autorizovaný prodej
  • Levné detaily v interiéru 
  • Občas stávkující elektronika 
  • Vyšší ceny ojetin a jejich menší výběr

Ondřej Šámal
Diskuze (111)

Doporučujeme

Avatar - O5kar
28. 11. 2020 19:25
Pro pořízení EV si musím položit otázku?
Mám na něj: Odpovím si, že jo, ale peníze takto vyhazovat zrovna nepotřebuji.
Potom si musím udělat hodnotovou analýzu, která by vycházela z uváděných plusů, které to auto má.
Na každou otázku si musím odpovědět: - k čemu mi to bude dobré?
Akcelerace: Proč a komu se mám předvádět? Kdo to ohodnotí?
Rychlost: Jsou stanovené limity a věčně plné silnice. To mám jako blb celou cestu předskakovat auta?
Pocity výjimečnosti: Jaké a pro koho? Tichá je řada aut. A jsou také hezké.
A tak by se dalo pokračovat, protože za čas to omrzí, jako každé nové auto. Kdyby tak bylo první.
A potom. Život jsem si zařídil tak, že s autem najezdím s bídou 6 tis. km/rok. Tak šetřím já planetu. Protože můj les, tu uhlíkovou stopu snadno smaže. Jenom doufám, že mi ho nesežere kůrovec. Zatím pohoda.
Avatar - Ondore
13. 11. 2020 17:21
Re: Sčítání lidu
Zatiaľ sú EV luxusom a ekonomicky sa oplatia až pri vysokom ročnom nájazde. Prekvapil ma nedávny test, ktorý robil Bjørn - vyšlo mu, že aj keď nabíjal na drahých nabíjačkách (0,35 / kW), tak stále ho 1.100 km cesta vyšla cca o 50 % lacnejšie, ako s nafťákom. Keď do toho započítal aj poplatky za mosty, ktoré sú pre EV nižšie, tak ho cesta stála polovicu oproti nafťáku.
Avatar - Hammunasakra
13. 11. 2020 15:58
Re: Další článek od stolu?
Viz odkazy = je to samozřejmě o TVÉM (jiném) vidění, než všech ostatních. Píšeš jen ČÁST motoru pohonu = asi jako bys u klasickýho spalováku psal jen výkon atmo verze bez turba :-)
BUĎ musíš jak sem napsal teda uvádět OBA motory (všechny = někde je i víc elektromotorů) a jejich výkony NEBO jako my všichni ostatní = prostě výkon
Prostě spalovacímu motoru PŘIDÁŠ výkon BUĎ turbem (kompresorem) NEBO elektomotorem

Jen TY si to překrucuješ PO SVÝM = viz ten ŠMITEC. Nemyslíš že tu Toyotu vnímáš špatně spíš ty https://autobible.euro.cz/…znacka-na-svete/ ?

Do Camry se samozřejmě dávaj i další motory = a není problém si je koupit i tady = tvůj ŠMITEC je fakt blbost. Zvlášť když si ten s vyšším výkonem než přeturbovaný VW R4 = můžeš teď okamžitě objednat = i sem. Tobě přijde PŘÍJEMNÝ PROJEV ve střední třídě 1.8 turbo = no mě víc ta velká atmosféra. Úplně ideálně https://www.auto.cz/…i-predator-95837

Prostě to chceš vidět JINAK = po svým = víš že VŠICHNI OSTATNÍ to píší chápou jinak. Navíc ty přece úplně VYNECHÁVÁŠ ČÁST pohonu = výkonu! Myslíš že ten Koenigsegg hybrid má teda 600 koní? https://www.auto.cz/…revodovky-100553

Nejdřív napíšeš že tenhle https://www.youtube.com/watch?… se do Aurisu nevejde = no jak vidíš VEJDE. Si fakt KRÁL negativního a hlavně SVÝHO vidění = fakt věříš že to všichni píšeme chápeme BLBĚ a ty když napíšeš jen ČÁST pohonu = TO je správně? Jak si vysvětluješ že všichni od výrobců přes novináře po nás uživatele údaj o výkonu uvádíme chápeme JINAK NEŽ TY?

Někdo má za lepší menší turbo motor = někdo víc válců a atmosféru. Ten samý motor V6 3,5 litr https://www.tipcars.com/…yssi-urovne.html jestli ty máš radši přeturbovaný R4 s VWysokou poruchovostí = tvoje věc

Jezdí tu jeden kus Maserati V12 = myslim že si s ním neví rady :-)
A v rámci tvého svatého boje PROTI ti uniklo všechno ostatní o tom V6 = že se tu normálně prodával a prodává = v jiných modelech :-O ;-)
Prostě když za to nemůže zlá EU = tak budu problém hledat jinde? No tak tohle fakt problém není = modelů co se tu prodávaj okrajově je hafo = dobrej přehled má tvůj názorový spřízněnec Barik. Problém to FAKT NENÍ = tos vymyslel stejně chybně jako to V6 v Aurisu

Problém je v nás = sme tak pitomí že sme masově kupovali 2.0 nafta i ve vyšší střední
Teď už to vypadá že se snad přidáme k běžnýmu světovýmu trendu = ale PROTI tomu si taky
13. 11. 2020 15:52
Re: Další článek od stolu?
Výkon spalovacího motoru je samozřejmě 132 kW. Elektromotor není jeho běžnou součástí. Bavíme se o spalovacích motorech. Není to o žádným vidění. Toyota má 2,5 litr V6 132 kW, který dává do Camry. Šmitec. VW má proti tomu 2,0 TSI, který dává do všeho možnýho a výkonově má mezi nějakýma 132 kW a 220 kW. Tím, že je menší si ho může dovolit dávat i do aut velikosti Golf. Toyota ten svůj V6 do svých menších modelů bohužel nenarve. Proti nikomu nebojuju. Jen jsem ti napsal fakta. Začalo to tím, že jsem označil EA888 za zajímavej motor, který ze svýho objemu umí dávat pozoruhodný výkony. Camry si rád půjčím. Doufám že mě Mikesus nenafackuje, když tomu proženu pérka :D Pošli mi pro zajímavost kde se dá objednat ta Camry V6. Na oficiálních stránkách Toyoty to není. Jestli myslíš ty svoje šedivý dovozy, tak to si strč za klobouk. Do něčeho takovýho se moc zákazníků zjevně nehrne. Co s tím pak budeš dělat? Kde to budeš servisovat? Myslíš, že v Toyotě, kde se v Evropě takový model oficiálně nevyskytuje si s tím budou vědět rady, když jim tady bude jezdit po Čechách jeden kus? Auris V6. Krásný bohužel jen v Japonsku. To nám je tady fakt platný. Nemá význam o tom ani psát, když se to tady nevyskytuje.
Avatar - Hammunasakra
13. 11. 2020 14:27
Re: Další článek od stolu?
ZASE to chceš jako vždy vidět PO SVÝM? Výkon je samozřejmě 160kW a 222 koní v AWD RAVce stejně jako RAV Prime 306 koní nebo https://www.autorevue.cz/…99-koni-a-800-nm atd. 8-sport-engineered-prijizdi-jako-ostry-plug-in-hybrid-s-vykonem-360-koni-136164" rel="nofollow" target="_blank">https://www.auto.cz/…-360-koni-136164 = no to je BRUTAL odkaz na VLASTNÍ STRÁNKY NEfunguje = pažout 508 hybrid v názvu je 360 koní proto sem to dal :D

PROČ chlape furt bojuješ PROTI celýmu světu? Prostě https://www.novinky.cz/…ri-lidi-40315612 má 1700 koní = proč se snažíš tvrdit že = se všichni mýlí a TY to chápeš (zase) jinak a (zase ty) správně a my ostatní blbě? Tak KDYŽ UŽ máš potřebu napsat ČÁST výkonu = tak ale piš i tu druhou v tomhle příapadě 88kW = my ostatní to píšeme DOHROMADY = už proto že to nejde sčítat
Půjč si konečně tu Camry a POROVNEJ se svým Supem = jestli opravdu "běžně předjíždíš 80-140 km/h" tak přesně to zkus a porovnej jak se chová reálných 160kW proti tvým 118?ti?kw
Podívej se na graf (přerušovaná červená) jak to trvá než se dostaneš na maximální výkon https://www.bsrczech.cz/…p-2007-2013-cdaa a ta Camry má 88kW v první vteřině = proč se ty motory snažíš oddělit = nebo co to děláš? Zopakuju = Toyota dělala turbomotory (dokonce vlastní turba) dááávno PŘED škodovkou, a ta jí teď jen s mnohaletým odstupem NÁSLEDUJE napodobuje. Taky postupně přechází na benzín-hybridy


Prostě teď za 5 minut chceš Camry V6 = máš jí objednanou. Pamatuju jak sme se o tom VČETNĚ ODKAZŮ bavili na jaře při lockdownu = myslíš že se to od tý doby změnilo nebo co = nerozumím. Můžeš si sem dovézt a jezdit s V8 i V12 = ale lidi v evropě o tom MLUVÍ ale NEkupují PROTO je postupně přestaly nabízet nejdřív evropské mainstreamové a pak omezily i prémiové automobilky. Ale to nic nemění na skutečnosti že jestli chceš a máš na R6, B6, V6 ne V8 nebo V12 = dneska nebo za rok = si je klidně koupíš. Jen DRTIVÁ VĚTŠINA lidí si kupuje = viz odkaz na německé výkony vozů = teda to co mám já v hatchbacku a max to co ty v Supu. Kolegova RAVka už je těžkej NADprůměr

Už sme to probrali nesčíslněkrát = takže VÍM že si dál pojedeš tu svou. Motory V6 se tu neprodávaj = obecně. NE protože zlá EU = jak už sme PROBÍRALI teď za minutu si ho můžeš koupit https://www.tipcars.com/…-v6-3834380.html klasicky ses vyhnul tomu výkonu = jo 360 atmo hp

V evropské nabídce mizí větší motory NE protože zlá EU = ale protože je lidi prostě nekupujou. Dokonce ani v prémii = i tam jednu dobu totálně vládlo R4 2.0 nafta = dokonce i ve VYŠŠÍ střední. Pro těch pár nadšenců je tu viz odkaz možnost individuálního dovozu = protože to není o zlý EU = ale o nás zákaznících který takhle v diskuzích rádi štěkaj, ale reálně se kupujou auta s výkony https://www.autoforum.cz/…rii-nema-obdoby/ to jak víš má i Auris hybrid

I do aut velikosti Auris se dávaly V6 = ale ta doba je LOGICKY dáááávno pryč https://www.automobilrevue.cz/…auris_28302.html jo je to FURT ten V6 3,5 litr co je dodnes v Camry a Sienně a Tacomě a Highlanderu a Avalonu a šílenym Alphardu a Lexusech https://www.garaz.cz/…ne-doby-21003711

TOS NEČEKAL auris V6 žejo :*)