Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Peugeot 508 2.0 BlueHDi EAT8 vs. VW Arteon 2.0 TDI DSG – Umělecký dress code

Svět motorů Svět motorů 23. 11. 2018
91
265
Zobrazit náhledy (91)
Peugeot 508 2.0 BlueHDi EAT8 vs. VW Arteon 2.0 TDI DSG Peugeot 508 2.0 BlueHDi EAT8 vs. VW Arteon 2.0 TDI DSG Peugeot 508 2.0 BlueHDi EAT8 vs. VW Arteon 2.0 TDI DSG Peugeot 508 2.0 BlueHDi EAT8 vs. VW Arteon 2.0 TDI DSG Peugeot 508 2.0 BlueHDi EAT8 vs. VW Arteon 2.0 TDI DSG Peugeot 508 2.0 BlueHDi EAT8 vs. VW Arteon 2.0 TDI DSG Oba modely mají páté dveře vykrojené hodně do střechy, takže nepřesahují obrys vozu a nepraštíte se o ně do hlavy. Peugeot má na nich šikovně zavěšené plato a také o centimetr nižší nákladovou hranu. V peugeotu klasické přístroje nenajdete ani v základní výbavě Active. Možnosti zobrazení na displeji nejsou tak bohaté jako u arteonu, nám ale stejně nejvíc vyhovoval klasický styl. Peugeot 508 Peugeot 508 Peugeot 508 Peugeot 508 Zajímavý koncept s plovoucím displejem uprostřed palubní desky se nám líbí, navíc jsou obrazovka a tlačítka pod ní dobře po ruce. Chválíme i hodně odkládacích míst, schránka pod loketní opěrkou se otevírá na dvě části jako u BMW či Mercedesu. Peugeot 508 Peugeot 508 Peugeot 508 Peugeot 508 Peugeot 508 Peugeot 508 Peugeot 508 Peugeot 508 Peugeot 508 Dveřní výplně obou vozů pojmou velkou láhev, u volkswagenu je to dávno samozřejmost, u peugeotu příklon k praktičnosti chválíme. Podlouhlé „klávesy“ pod displejem peugeotu vypadají efektně a zjednodušují ovládání. Bezrámová okna vypadají u obou vozů velmi efektně, u peugeotu však není dojem stoprocentní, neboť přední okna se nespouštějí zcela dolů. Vzadu to čekat nelze, však zde sjíždějí níže než ve volkswagenu. Vyšší jedinci nemají s hledáním vhodné pozice problém, chtělo by to jen výše výsuvnou opěrku hlavy. Průměrně vzrostlí lidé se však natrápí s tím, aby jim volant nezakrýval přístroje v horní části. Sedadla v peugeotu jsou měkčí a výrazněji tvarovaná než ta ve volkswagenu. Ne každému však vyhoví. Celkově totiž působí stísněnějším dojmem a mají kratší opěradlo. Peugeot 508 Nejslabší stránkou peugeotu je komfort vzadu, sedí se hodně s přizvednutými koleny a nárty nelze podsunout pod sedák. Pro kolena bychom si také rozhodně představovali více místa. Na delší cestě si zde moc pohodlí neužijete. Peugeot 508 Peugeot zatáčí ochotně, projevuje se jen mírnou nedotáčivostí a chová se nezáludně. Stabilizace však zasahuje méně účinně a řidič má při vyhýbacím manévru problém vrátit se do původního směru. Peugeot 508 Peugeot 508 Peugeot 508 Peugeot 508 Peugeot 508 Peugeot 508 Peugeot 508 Peugeot 508 Peugeot 508 Peugeot 508 Prostor v peugeotu je příjemně široký, avšak o poznání kratší než ve volkswagenu. Chybí průvlak na lyže a pod podlahou může být jen lepicí sada, nebo dojezdové kolo. Méně praktický je také malý a napevno uchycený háček na tašky. Motor v 508 potěší silným zátahem, tichým chodem i nízkou spotřebou pod šest litrů. Verze 120 kW plně postačí, v pružném zrychlení se silnější, 130kW jednotce vyrovná a má příjemnější nástup točivého momentu. Peugeot 508 Peugeot 508 Pneumatiky v testu: Uniroyal MS Plus 77 215/55 R17 Peugeot 508 Displej místo přístrojů je standardem od prostřední výbavy Elegance a umožňuje zobrazení řady informací, tradičních i méně tradičních Volkswagen Arteon Volkswagen Arteon Volkswagen Arteon Volkswagen sází na tradiční tvary a rozložení ovladačů blízké passatu či octavii. Zorientujete se tu v mžiku, ale originalita chybí. Oproti peugeotu je více plastů tvrdých a odkládací prostory menší. Volkswagen Arteon Volkswagen Arteon Volkswagen Arteon Volkswagen Arteon Volkswagen Arteon Základní 8“ navigace v arteonu si zachovává otočná tlačítka a funguje intuitivně. Volkswagen Arteon Dveřní výplně obou vozů pojmou velkou láhev, u volkswagenu je to dávno samozřejmost, u peugeotu příklon k praktičnosti chválíme. Plošší křesla v arteonu oceníte při delší jízdě, v zatáčkách tolik nepodrží. Univerzální kontury nicméně pojmou každou postavu. Volkswagen Arteon Subtilnější interiér volkswagenu vás neobklopuje jako ten v peugeotu. Díky konvenčním tvarům a všestranným možnostem nastavování se tu rychle uvelebí každý. Arteon se v druhé řadě tváří jako o dvě třídy větší auto, rezerva před koleny láme rekordy. Na výšku však omezuje stejně jako v peugeotu střecha a většina lidí musí sklonit hlavu. Volkswagen Arteon Volkswagen Arteon Volkswagen umí razantně zatočit, více se však naklání a těžká záď má tendenci rychle ustřelovat do smyku. Stabilizace přetáčivost sice následně zkrotí, avšak nedokáže ji eliminovat již v počáteční fázi. Volkswagen Arteon Volkswagen Arteon Volkswagen Arteon Volkswagen Arteon Volkswagen Arteon Volkswagen Arteon Volkswagen Arteon Volkswagen Arteon Volkswagen Arteon Volkswagen Arteon Volkswagen Arteon Volkswagen Arteon Zavazadelník volkswagenu rozměry nadchne, testovaný vůz měl plnohodnotnou rezervu, jinak by mohla být výška ještě větší. Potěší i šikovný výklopný háček na boku a možnost prostrčit dlouhé předměty loketní opěrkou. Volkswagen Arteon Základní dvoulitr ve volkswagenu nabízí 110 kW, má hrubší chod než agregát od PSA a také vyšší spotřebu. Dynamicky postačí, při častější jízdách po dálnici se však vyplatí uvažovat nad silnějšími verzemi 140 nebo 176 kW. Volkswagen Arteon Volkswagen Arteon Volkswagen Arteon Pneumatiky v testu: Continental EcoContact 5 245/45 R18
Mezi úřednicky nudné passaty loni vtrhl umělec jménem Arteon. Do módních trendů však více než Němci promlouvají Francouzi a Peugeot tuto tradici nyní potvrzuje extravagantním modelem 508.


Dojem, prostor, cena


Dokáže zaujmout nejen vzhledem? A umí být naopak volkswagen patřičně neformální?

Tradiční střední třída neprožívá na starém kontinentě nejlepší časy, neboť mnoho zákazníků přesedlalo do módních SUV. Za dominantním passatem čeká v zástupu řada další modelů, jejichž šanci na přežití zvyšuje schopnost odlišit se v davu. Volkswagen si únik zákazníku, pro něž je passat příliš uniformní a fádní, loni pojistil druhým modelem Arteon. Ten se snaží tradiční techniku obalit atraktivním designem.

Peugeot si musí vystačit s jediným modelem. Na poli racionálně navržených vozů se předchozí generaci 508 nebojovalo snadno. Nyní se tedy tvůrci zaměřili hlavně na emoce a vytvořil originální vůz, který se od Peugeotu očekává, a otočí se za ním nejen příznivci značky.

Sázka na emoce

S novou pětsetosmičkou udělal Peugeot obrat o sto osmdesát stupňů a už se nesnaží zastoupit hned dva dnes již dávné předchůdce: 407 a 607. Vnitřní prostor se stal podružným, novinka je tak spíše ideovým nástupcem emocionálního 407 než narostlého předchozího 508. Vůz působí velmi kompaktním dojmem, úzká a hranatá karoserie mu dodává dynamický, lehce agresivní výraz.

Přední světlomety s dvojicí „klů“ po stranách sice můžou zdánlivě připomínat Renault Talisman, celkové vyznění vozu je však odlišné. Na poměry střední třídy menší rozměry potvrzují i čísla. Na délku peugeot měří 4,75 m, je tedy o 11 cm kratší než arteon. Velmi placatá karoserie narostla jen na 1,40 m – o téměř 5 cm méně než u volkswagenu. V porovnání s délkou je rozdíl v rozvorech nepoměrně menší: 2793 mm (peugeot) vs. 2837 mm (volkswagen).

Silueta arteonu má kapkovitý tvar a předlouhá záď pozvolně klesá od střechy až po výraznou odtokovou hranu na pátých dveřích. Nejvýstižnější označení tedy zní fastback. Volkswagen projevil patřičnou kreativitu i vpředu, byť oproti peugeotu působí konvenčněji. Přídi dominuje obří maska, která se vodorovnými linkami pojí s diodovou grafikou světlometů. Oba vozy jsou unikátní bezrámovými okny, která žádný jiný neprémiový konkurent v segmentu nemá.

Tradice, ale každá jiná

Interiéry obou vozů jsou dva rozdílné světy. V arteonu si připadáte jako v jakémkoli jiném volkswagenu. Kreativita tvůrců vnějšího designu sem nedoputovala. Čeká vás tedy přísně technokraticky navržený prostor. Nic nehledáte, nic nepřekáží, ale žádné svěží nápady ani originalitu nečekejte.

Oproti tomu peugeot sází na svůj i-cockpit, který pozvedl na vyšší level. Vypadá vizuálně přitažlivě a poučil se z řady prohřešků proti ergonomii, kterých se dopustili menší sourozenci. Krásným příkladem jsou „klávesová“ tlačítka pod dotykovým displejem, skrze která se dostanete k tradičním funkcím typu navigace, klimatizace nebo telefonu.

Ovládání přes displej však stále není tak intuitivní jako ve volkswagenu. Poněkud kontroverzní kombinace malého volantu a malých přístrojů umístěných na vrchu palubní desky stále vzbuzuje u mnohých negativní reakce. Volant lze sice seřizovat výškově i podélně, ale najít optimální pozici, aby vám volant nezakrýval přístroje, je pro většinu průměrně vysokých postav těžký boj. Problém zpravidla nemají až dlouháni.

Konečně se poučil

Ve srovnání s předchozím modelem 508 se konečně dostalo i na pořádné odkládací prostory. Nechybí dvojice držáků na pití, velký prostor pod loketní

opěrkou ani schránka na peněženku a mobil vedle řadicí páky. Do dveří se navíc pohodlně vejde velká láhev. Tradiční schránka před spolujezdcem navíc narostla do obřích rozměrů a pohodlně pojme i velký atlas. Ta v arteonu je o poznání skromnější a menší je i schránka pod loketkou. Inu Peugeot šel do sebe, úložné prostory jsou dokonce lepší než ve volkswagenu. Výborná kvalita zpracování je vlastní oběma vozům, peugeot však přidá nápaditější dekor ve stylu karbonu a nabízí měkčené plasty i v nižších partiích palubní desky.

Styl místo centimetrů

Subjektivní vnímání měníme za metr a pro dosud sebejistý peugeot začínají horké chvilky. Vpředu je vše ještě v pořádku, nad hlavou máme dokonce

více místa než ve volkswagenu, a byť je středový tunel široký, kolenům nepřekáží. Ve druhé řadě je to však o poznání horší. Kvůli hlubší palubní desce se celý interiér posunul více vzad a ani kratší rozvor situaci nepomohl. Před koleny je místa asi jako v průměrném kompaktu, s výškou 1,9 m zbývá před koleny 8 cm, zatímco v arteonu je to o jedenáct více. Komfortu navíc ubírají i nízko umístěné sedáky a nemožnost zasunout nárty pod

přední sedák. Kvůli výraznému podběhu se sem i hůře nastupuje. Nad hlavou nelze čekat zázraky kvůli stylově svažující se střeše. Naměřených 88 cm od sedáku nutí i průměrně vzrostlé jedince do přikrčení.

Sportovní ředitel

Na chlup stejně místa ve vertikálním směru jsme zde naměřili i arteonu, jinak je však místo vzadu doslova ředitelské. Prostor před koleny se dokonce může měřit se superbem, i dlouháni si můžou dát nohu přes nohu, nebo se podsunout do pololehu. Takže chybějící prostor nad hlavou snadno vykompenzují. Vpředu i vzadu je ve volkswagenu navíc asi o 5 cm více místa i v příčném směru. Jediné, na co si musíte zvyknout, je poněkud stísněnější pocit nad hlavou vpředu, neboť přední sklo stoupá pomalu.

Rozdíl ve velikosti vnitřku poznáte i na zavazadlovém prostoru. Arteon naplno zúročuje délku karoserie a nabízí rovněž mimořádně dlouhý úložný prostor. Kufr peugeotu je sice kratší, zato mezi podběhy nabízí více centimetrů, takže se půdorysným prostorem téměř vyrovnává. Výška obou vozu je totožná, za sedadly jsme naměřili 50 cm, u víka 49 cm. Podlážka arteonu je však asi o 5 cm výše, než by musela být, neboť se pod ní ukrývá plnohodnotná rezerva. Naopak v peugeotu se musíte spokojit s lepicí sadou. Lepší známku za prostor a variabilitu si odnáší zaslouženě arteon i díky tomu, že mu na rozdíl od 508 nechybí průvlak na lyže.

Údaje o testovaných vozidlech Peugeot 508 2.0 BlueHDi Volkswagen Arteon 2.0 TDI
Místo podélné/před koleny zadního cestujícího (cm) 177/8 189/19
Výška interiéru nad sedákem P/Z (cm) 91-101/88 91-99/88
Místo nad hlavou cestujícího P/Z (cm) 0-7/0 0-5/0
Šířka interiéru v loktech P/Z (cm) 149/143 154/148
Šířka interiéru v ramenou P/Z (cm) 138/134 136/136
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadního pasažéra vlevo (cm) 54-59 x 52/49 x 50 54 x 51/52 x 56
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) (cm) 61 x 52 64 x 51
Průchodnost zavazadlového prostoru (výška x šířka) (cm) 98 x 99 109 x 102
Výška dolní hrany kufru/průchozí výška pod 5. dveřmi (cm) 72/180 73/181

Kdo si tu věří?

Volkswagen Arteon ani druhá generace Peugeotu 508 nejsou typickým mainstreamem střední třídy a nastavení ceny je i do značné míry odrazem toho, nakolik si daná automobilka věří, že design prodává. Nejlevnější vozem v rámci střední třídy, který výkonově odpovídá testovaným vozům, je Škoda Superb 2.0 TDI.

Ta po dovybavení námi požadovaných prvků vyjde na 852.000 Kč. Peugeot 508 2.0 BlueHDi 120 kW začíná na 830.000 Kč v testované výbavě Active. Ta je sice slušně vybavená, nicméně pokud chcete diodové světlomety, jak požadujeme do cenového srovnání my, musíte zvolit prostřední výbavu Allure za 870.000 Kč a následně si za ně připlatit 35.000 Kč. Volit vrcholný model GT za 950.000 Kč se vyplatí spíše těm, kteří ocení i designové sportovní doplňky, z funkčního hlediska si lze dovybavit dle libosti i prostřední výbavu.

Volkswagen se cenou tradičně nijak nepobízí, Arteon 2.0 TDI 110 kW DSG vyjde minimálně na 943.900 Kč, a přitom si za řadu věcí stejně připlatíte. Týká se to třeba navigace. Diodové světlomety však mají všechny arteony již v ceně. Nad základní výbavou Arteon se nachází verze Elegance (od 1.039.900 Kč), která již onu navigaci obsahuje a přidává ještě větší 18“ kola, displej místo tradičních přístrojů, dynamické natáčení světlometů či kožené čalounění. Vrcholně provedení R-Line (1.051.900 Kč) se již z funkčního hlediska moc neliší, ale přidává sportovní doplňky vně i uvnitř vozu.

Záruky nabízí bohatší Peugeot, neboť na celý vůz poskytuje garanci 5 let, Volkswagen pouze zákonné dva roky. Z dostupných cen servisu však vyplývá, že údržba německého vozu je levnější.

Pořizovací náklady Škoda Superb 2.0 TDI 110 kW DSG Peugeot 508 2.0 BlueHDi 120 kW EAT8 Volkswagen Arteon 2.0 TDI 110 kW DSG
Základní cena 768 900 Kč (Active) 830 000 Kč (Active) 943 900 Kš (Arteon)
Cena verze Světa motorů 852 000 Kč (Ambition)* 905 000 Kč (Allure)* 965 500 Kč (Arteon)*
Výbava verze Světa motorů Čelní, boční a hlavové airbagy, rádio s bluetooth handsfree, připojení USB nebo SD, výškově a podélně stavitelný volant, dálkově ovládané centrální zamykání, automatická klimatizace, elektrické ovládání předních a zadních oken a vnějších zrcátek, palubní počítač, parkovací čidla vpředu a vzadu, tempomat, automatická aktivace světel a stěračů, kola z lehkých slitin, navigace, multifunkční volant.
POROVNÁNÍ DOSTUPNÉ VÝBAVY
Navigace 9700 Kč Ano 21 600 Kč
Zadní/zadní a přední park. senzory Ano/8400 Kč Ano/Ano Ano/Ano
Automat. dvouzónová klimatizace Ano Ano Ano
Bixenony/světlomety LED Ano/Ne Ne/35 000 Kč Ne/Ano
Vyhřívání předních/zadních sedadel 7400 Kč/13 700 Kč Ano/Ne Ano/20 100 Kč
Litá kola Ano (17") Ano (17") Ano (17")
Dešťový a světelný senzor Ano Ano Ano
Tempomat Ano Ano Ano
Bezklíčkové startování 10 100 Kč 8000 Kč 14 600 Kč
Metalíza 17 500 Kč 17 000 Kč 17 800 Kč
Porovnání cen 852 000 Kč (100 %) 905 000 Kč (o 6 % horší) 965 500 Kč (o 13 % horší)
Známka** 1,00 1,50 1,50
POŘADÍ 1. 2.
* Výbava rozšířena od požadované příplatky dle požadavků Světa motorů, ** Známka za cenu, výbavu, záruky a servisní náklady

Motor, jízda


Francouzský náskok?

Peugeot se nabízí se dvěma dvoulitrovými turbodiesely. V čísle 40/2018 jsme otestovali silnější verzi 130 kW, a nyní přišla logicky řada na slabší provedení 120 kW. Oba motory mají vstřikování močoviny a jsou již homologované v měřicím cyklu WLTP. Volkswagen nabízí kromě supersilného biturba 2.0 BiTDI 176 kW i dvojici jednou přeplňovaných dieselů 140 a 110 kW. Z hlediska výkonu i ceny jsme do testu vybrali slabší verzi.

Jelikož objednávky nově homologovaných vozů byly u této varianty spuštěny teprve nedávno, na trhu zatím nejsou. Vzali jsme tudíž zavděk předchozí

verzí zapůjčenou z Mototechny. Na rozdíl od mnoha jiných vozů koncernu Volkswagen však motor 2.0 TDI 110 kW měl AdBlue už dříve. Udávané dynamické parametry se tak u nové verze příliš neliší. V tabulce již najdete model dle WLTP.

Hodnoty výkonu ani točivého momentu se nezměnily – 110 kW a 340 Nm. Peugeot je na tom lépe především v točivém momentu, který dosahuje 400 Nm. Navíc se Francouz může pochlubit jemnějším odstupňování díky osmistupňové planetové převodovce s hydrodynamickým měničem (od Aisinu). Volkswagen tradičně sází na sedmistupňovou dvouspojku DSG. Dokáže tedy peugeot papírový náskok zúročit i v reálu?

Dálnice rozhoduje

Jednotka BlueHDi běží velmi měkce a tiše. Mohutně navíc zatahuje už pod hranicí 1500 min-1 a ochotně se nechá vytáčet do 4500 min-1, automat přeřadí nejpozději o 200 min-1 výše. Jednotka ve volkswagenu má od prvního nastartování jadrnější zvuk. V kombinaci s dvouspojkou navíc nemáte pocit tak hladké a plynulé jízdy jako s konvenčním automatem v peugeotu.

Obě převodovky řadí dobře, změna převodů je rychlá, motor zbytečně nevytáčejí a v režimu Eco umějí obě vyřazovat do neutrálu. Ač má dvoulitr ve volkswagenu o 10 kW méně, do rychlosti 100 km/h drží s peugeotem krok a viditelně začíná ztrácet až za hranicí tuzemského limitu. Při měření zrychlení 0-180 km/h činí rozdíl už výrazných 4,3 s (31,5 vs. 35,8 s). Ani s jedním vozem jsme se však nedostali na deklarované hodnoty zrychlení na stovku. S peugeotem nám to zabralo 9,5 s (udáváno 8,4 s), s volkswagenem 9,7 s (udáváno 9,1 s).

Značný rozdíl je ve spotřebě. Při dálniční rychlosti 130 km/h si volkswagen nárokoval 5,9 l/100 km, zatímco peugeot jen 5,3 l/100 km. Ještě větší rozdíl byl při popojíždění ve městě. Kde jsme si s 508 vystačili se 7,5 l, žádal volkswagen 8,6 l/100 km. Při klidné jízdě mimo města a dálnice se s oběma přiblížíte 4,5 l/100 km. Průměrná spotřeba obou vozů se liší asi o 0,6 l/100 km.

Údaje o testovaných vozidlech Peugeot 508 2.0 BlueHDi EAT8 Volkswagen Arteon 2.0 TDI DSG
Motor, ventilový rozvod turbodiesel R4, DOHC turbodiesel R4, DOHC
Zdvihový objem (cm3) 1997 1968
Největší výkon (kW/min-1) 120/3750 110/3500-4000
Největší točivý moment (Nm/min-1) 400/2000 340/1750-3000
Převodovka 8° aut. (planetová s měničem) 7° aut. (dvouspojková)
Délka x šířka x výška (mm) 4750 x 1859 x 1403 4862 x 1871 x 1450
Rozvor náprav, rozchod kol P/Z (mm) 2793, 1601/1597 2837, 1587/1577
Standardní pneumatiky 215/55 R17 225/55 R17
Provozní/užitečná hmotnost (kg) 1605/594 1643/602
Nejvyšší hmotnost nebrzděného/brzděného přívěsu (kg) 750/1800 -/2200
Objem zavazadlového prostoru základní/maximální (l)487/1537 563/1557
Objem nádrže paliva (l) 55 66
Nejvyšší rychlost (km/h) 230 220
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 8,4 9,1
Emise CO2 (g/km) 118 114
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) (l/100 km) 5,5/3,8/4,5 5,3/3,9/4,4
NAMĚŘENÉ HODNOTY
Pružnost na 4. rychlostní stupeň (60-100 km/h) (s) 5,2 5,8
Pružnost na 5./6./7./8. rychlos. stup. (80-120 km/h) (s) 6,6/8,1/11,6/19,7 8,3/11,0/18,7/-
Otáčky na nejvyšší rychl. stupeň při 130 km/h podle GPS (min-1) 19002000
Brzdná dráha z rychlosti 100 km/h (m) 50,4 38,0
Skutečná rychlost při 50/90/130 km/h (km/h)46,6/86,2/125,6 48,6/87,2/125,3
Naměřená kombinovaná spotřeba paliva (l/100 km) 5,8 6,4

Základ stačí

Peugeot využívá lepší verzi platformy EMP2, která má na rozdíl od menších modelů 3008 a 5008 zadní víceprvkovou nápravu. My jsme v testu přivítali model v základní výbavě Active, bez adaptivních tlumičů a na 17“ kolech. Nutno říci, že naladění podvozku se velmi podařilo a dražší verze s adaptivními tlumiči ocení spíše ti, co chtějí větší kola. Jízda je velmi komfortní, pražská dlažba si pod pneumatikami jen lehce ševelí, k posádce proniká minimum vibrací a i s většími výmoly si poradí se ctí. Bouchání od kol zadní nápravy jako v řadě jiných francouzských vozů s přeměkčelým odpružením zde nečekejte. Terénní vlny zvládá peugeot s patřičnou plavností a rozhodně patří ve střední třídě k velmi komfortním.

Volkswagen za očekáváním

Arteon vyznává tužší naladění. Testovaná verze měla 18“, což je pro arteon (potažmo passat a superb) ideální volba z hlediska poměru mezi designem, pohodlím a jízdními vlastnostmi. Přesto ve srovnání s peugeotem dochází na nerovném povrchu k výraznějšímu pronikání tupých rázů a celkově posádku volkswagen více natřásá. Akustické utlumení je solidní.

Jízdní vlastnosti arteonu se na první dojem neliší od passatu. Velmi dobrá je stabilita při vyšších rychlostech a hezky se vůz vodí i v táhlých obloucích. Avšak když se začnete dostávat na hranu, zjistíte, že masivní záď s dlouhým zadním převisem dokáže při prudkém manévru vůz nepříjemně rozhodit do přetáčivého smyku. Nad vším sice bdí stabilizační systém, nicméně výraznějšího zásahu se dočkáte až po neméně výrazném ustřelení auta do boku. Svým chováním nám tak arteon trochu připomenul časy první generace octavie, která se v krizových situacích uměla podobně překvapit.

Smíšené dojmy panují i z řízení, které má standardně proměnný převod v závislosti na úhlu. Při větším natočení je převod strmější a mezi rejdy je jen asi 2,1 otáčky. Umožňuje to sice velmi pohotové reakce při parkování a manévrování ve městě i rychlé korekce směru, ale při rychlém pohybu posilovač nestíhá a tuhne, což není příjemné.

Peugeot se chová předvídatelně, na limitu je nedotáčivý jen velmi mírně a dovoluje svižné svezení. Rozhodně se nemusíte bát těžkopádnosti ani odporu kličkovat v serpentinách. Vyspělá zadní náprava pevně vede zadní kola i po rozbitém povrchu a nehrozí tak jejich odskakování. Řízení malým volantem může být pro někoho nezvyk, ale není moc nač si stěžovat. Nečekejte sice žiletkovou přesnost ani kdovíjakou odezvu, ale tuhé je akorát a posilovač funguje spolehlivě. Mezi rejdy je asi 2,5 otáčky, naručkujete se tedy více než v arteonu. Celkově je jízda peugeotem velmi příjemná, ať už jedete rychle, nebo se kocháte krajinou.

Naměřená dlouhá brzdná dráha (50,4 m) jde na vrb zimním pneumatikám a teplotě 15 stupňů Celsia. Dříve testovaný vůz s letními devatenáctkami zabrzdil ze stovky za 35,7 m.

Závěr


Závěr

Sázka na odlišnost se Peugeotu vyplatila, nesnaží se za každou cenu zalíbit všem, zato část zákazníků může opravdu nadchnout. Objektivní nevýhodou je menší prostor vzadu. Při delší jízdě se zde nesedí pohodlně. U stylově tvarovaného liftbacku to při manažerském používání však často vadit nemusí. Svérázný interiér vypadá zajímavě, jedni ho budou milovat, druzí nenávidět. Faktem je, že nabízí velmi dobré materiály a ergonomie se oproti předchůdci výrazně zlepšila. O vítězství nad volkswagenem rozhodl především příjemněji naladěný podvozek, tišší a dynamičtější motor, nižší spotřeba a kultivovanější řazení automatu. Arteon balí tradiční techniku do atraktivního kabátu a navzdory sportovním tvarům nabízí velkou porci prostoru a variability. Body ztrácí za neharmonické naladění podvozku, který nenadchne komfortem ani ovladatelností, a také za průměrné výkony naftového dvoulitru, který již nezapře stáří a konkurence mu začíná ujíždět.

HodnoceníZa testované oblasti se uděluje známka od 1 do 5 ve vztahu ke konkurentům.
 Peugeot 508 2.0 BlueHDi EAT8 Volkswagen Arteon 2.0 TDI DSG
DOJEM
Design 1,50 1,50
Dílenské zpracování 1,00 1,50
PROSTOR A POHODLÍ
Prostornost 3,00 1,50
Sedadla 2,00 1,50
Zavazadelník a variabilita 2,50 2,00
Ovládací prvky 2,00 1,00
MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ
Dynamika 1,50 2,00
Pružnost 1,50 2,00
Spotřeba 1,00 2,00
JÍZDA
Řazení 1,50 2,00
Řízení 1,50 2,00
Brzdy 1,50 1,50
Ovladatelnost 2,00 2,50
Jízdní komfort 1,00 2,00
CELKEM
Výsledná známka 1,68 1,79
Závěrečné pořadí 1. 2.

Pořadí1. Peugeot 508 2.0 BlueHDi EAT82. Volkswagen Arteon 2.0 TDI DSG
PlusyKvalitní materiály a zpracováníHodně místa v podélném směru
 Nápaditý designPraktický interiér
 Hladce a intuitivně řadicí převodovkaVýborná ergonomie
 Tichý a úsporný motorUniverzálně tvarovaná sedadla
 Příjemné jízdní vlastnostiVelký zavazadelník i s plnohodnotnou rezervou
 Velmi dobrý komfort 
MínusyNekonvenční interiér nevyhoví každémuHrubší zvuk motoru
 Málo místa vzaduMéně plynulé rozjezdy s dvouspojkou
 Menší sedadlaNervozita zádi při prudkých manévrech
  Jen průměrný komfort
Průměr celkem1,681,79

Jak známkujeme

Známky se odvíjejí od nejlepšího auta v dané kategorii a hodnoceném parametru. Měřitelné veličiny známkujeme podle odstupu od lídra. Nově hodnotíme po půl stupních. Do 5 % ztráty přidělujeme ještě známku 1,00, dále je stupnice po 10 %. Za odstup 5 až 15 % dáváme 1,50, za 15 až 25 % 2,00 atd. Příklad: Nejlevnějším vozem střední třídy s turbodieselem o výkonu 110 kW ± 10 %, samočinnou převodovkou a výbavou dle Světa motorů je Škoda Superb 2.0 TDI 110 kW DSG Ambition s příplatky za 852.000 Kč. Dostává tedy jedničku, stejně jako auta s cenou do 894.600 Kč. Za cenu od 894.601 Kč do 979.800 Kč udělíme známku 1,50 atd. Podobně postupujeme i při subjektivním hodnocení (vzhled, zpracování), vždy vyčíslujeme odstup od nejlepšího. Známku můžeme dále upravit, pokud chceme zohlednit například extrémně bohatou výbavu, nadstandardní záruku a podobně. Známka za oddíl Cena a výbava není součástí celkového hodnocení! Jedná se o samostatnou disciplínu

Autor: Martin Jeník

Související články

Zobrazit celý článek
Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - Hammunasakra
BRZDY!!!
Hammunasakra
| 28. 11. 2018
:yes: :-!
Avatar - white label
BRZDY!!!
white label
| 28. 11. 2018
Je to hodně..., co se týče samotných pneumatik, tak tam bych (v tomto ohledu) viděl proti Arteonu hlavní rozdíl v jejich šířce, rozdíl 120 mm (30 mm na jednom kole) není zrovna malý.
A není to zdaleka poprvé, co se tu přímo porovnávají auta na výrazně rozdílných pneu (letní/zimní, rozdílný vnitřní průměr a tady hlavně ta šířka).
Avatar - white label
BRZDY!!!
white label
| 28. 11. 2018
245/45/18", disky "Almere" a někdo Arteonu očesal krytky šroubů.
508ička má zimní Uniroyal MS Plus 77 - 215/55/17".
Avatar - Hammunasakra
BRZDY!!!
Hammunasakra
| 28. 11. 2018
Je to úplně jasný = sou to letní Continental ContiEcoContact 5
Avatar - Emel
BRZDY!!!
Emel
| 28. 11. 2018
Koukl jsem na fotky, z nich není úplně jasné, jestli je Arteon na zimních nebo na letních... každopádně jo, 50m je fakt dost. Ok, na letních 19" brzdí líp... zase by ale asi nenabídl tak komfortní svezení :-)