Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Po osmi generacích a více než 40 letech končí oblíbený Nissan

Mirek Mazal
Diskuze (3)

Zájem o masově prodávaný Nissan vyvrcholil v 90. letech, poté statisícové prodeje klesaly. Globální úspěch je po čtyřech desetiletích u konce a bude se jen těžko napodobovat. 

Po 42 letech téměř nepřetržité výroby končí Nissan Maxima. Osm generací G910 až A36 převážně sedanu dobylo celý svět, nejvíce budou vzpomínat zákazníci ze Severní Ameriky, Blízkého východu a Číny, i když se zájemci hlásili i z Evropy. Většinu aut vyprodukovala továrna Oppama Plant z přístavního města Jokosuka, dokud v roce 2004 nezačala severoamerická montáž v Tennessee.

Definitivní ukončení výroby bude následovat v nadcházejících měsících roku 2023, závěrečnou fázi existence Maximy potvrdil mluvčí Nissanu. Jméno vlajkové lodě nebude zapomenuto, pravděpodobným vývojem budoucnosti je návrat krále poháněného elektřinou. Automobilka si klade za cíl do roku 2030 obsáhnout 40 % prodejů elektromobily a vyjádření mluvčího z Japonska jednoznačně naznačují zapojení Maximy nové generace do nesmělého plánování elektrifikace.

Bez ohledu na předpoklady zítřků končí etapa neotřesitelného následovníka Datsunu 810, už první verze Maximy kupovalo v USA přes 100 tisíc zákazníků ročně. Nejlepším obdobím zůstane rok 1994, kdy debutovala kulatější čtvrtá generace. Interní označení A32 patřilo japonské ikoně 90. let. Zaoblený sedan hnaný vidlicovým šestiválcem sice později překonalo mnoho novějších modelů, jen málokterý ale dokáže vyvolávat takovou nostalgii napříč zeměmi na východ i západ od starého kontinentu.

V pozdějších letech prodeje Maximy – a sedanů obecně – prudce upadaly. Statistiky jsou nekompromisní, ačkoliv vyměnit stálici za elektromobil bude trochu dojemný proces. Poslední varianta loučícího se Nissanu je na trhu od roku 2015, bývalé statisícové dodávky se zúžily na 16 tisíc vyřízených objednávek v loňském roce.

Od uvedení Maximy v roce 1980 byla dodržována koncepce motoru vepředu se střídáním pohonu zadních, nebo předních kol. Nejednotné bylo i uspořádání válců, například úvodní generace G190 disponovala řadovou šestkou, následující typ PU11 vepředu vozil šestiválec do V. Skoro celý životní cyklus vydržel bez downsizingu, kolorit šesti válců narušil až čtyřválcový motor pro poslední verzi A36. Objem nikdy neklesl pod dva litry, běžně byly montovány plnotučné jednotky 3,5 V6 kombinované s automatem (v menšině se vyskytoval manuál).

Mirek Mazal
Diskuze (3)
22. 8. 2022 15:19
A32
Skoda, ze v clanku uvadzate A32 ako najpopularnejsi model, ale v galerii nie je ani 1 foto...

Toto auto som mal (3.0 V6, manual) a jazdilo nadherne (470.000 km), bohuzial, karoseria nebola velmi odolna voci korozii
21. 8. 2022 18:55
Vzpomínám na něj
Jezdil jsem s modelem z roku 1995 3,0, pak s modelem z roku 2000, také 3,0. V každém sem pár 10tis km najel a byly to fajn auta.