Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Podívejte se, jak se vyvíjela hustota provozu v ulicích Tokia

Mirek Mazal Mirek Mazal 9. 1. 2021 • 16:58
34
8
Zobrazit náhledy (34)
Tokio v 50. letech Tokio v 50. letech Tokio v 50. letech Tokio v 50. letech Tokio v 50. letech Tokio v 50. letech Tokio v 50. letech Tokio v 60. letech Tokio v 60. letech Tokio v 60. letech Tokio v 60. letech Tokio v 60. letech Tokio v 70. letech Tokio v 70. letech Tokio v 70. letech Tokio v 70. letech Tokio v 70. letech Tokio v 70. letech Tokio v 60. letech Tokio v 60. letech Tokio v 60. letech Tokio v 60. letech Tokio v 60. letech Tokio v 60. letech Tokio v 60. letech Tokio v 70. letech Tokio v 70. letech Tokio v 70. letech Tokio v 70. letech

Během dvou desetiletí se změnila tokijská panoramata. Kromě moderní zástavby se pod mrakodrapy prohánělo stále více automobilů, které rok od roku sehrávaly důležitější roli městského života.

Kamerové záznamy z centra Tokia zachycují přímé srovnání hustoty automobilového provozu v 50. a 70. letech 20. století. Následující početná videa znázorňující dvě desetiletí rozdílů připomínají globalizační změny lidské populace, které jsou doprovázeny celkovým usnadněním pohybu. Jednodušší formu překonávání vzdáleností mají lidé, ale také rychleji putuje zboží.

Dramatické změny v japonské metropoli jsou natáčené především kolem místní části Ginza. Opulentní lokalita nikdy nespí, protože se postupem času zformovala do středobodu konzumní společnosti, která zde soustředí nejluxusnější obchody, vytříbené butiky, drahé restaurace a prvotřídní kavárny. Jedna z prémiovějších nákupních adres světa koriguje množství automobilů, proto každý víkend mezi 12. a 17. hodinou platí zákaz vjezdu kvůli volné pěší zóně.

Rok 1956

Ještě před podobným opatřením kvůli klidu k procházení se Ginzou se vozidla proháněla zcela svobodně. Natočená evoluce hustoty dopravy v přímém přenosu začíná v roce 1956 množstvím středně velkých hranatých budov bez důrazu na architektonické výstřelky. Mezi stavbami zůstávaly široce otevřené prostory, což je dnes v Tokiu téměř nemyslitelný prvek maximálně využitých parcel. V druhé polovině 50. let městem korzovala spousta dovezených automobilů a místní rádi využívali tramvaje nebo tříkolové užitkové náklaďáky.

Rok 1964

Do roku 1964 se administrativní středobod Japonska rychle rozvíjel. Postupně rostly nové budovy projektované stále výš a z dražších materiálů vysokých skleněných budov. Ze země se vztyčila kruhová skleněná věž San-Ai Dream Center, která dodnes zastupuje reklamní poutač na rohu dvou důležitých ulic. Kromě automobilové propagace lokálních značek dokola blikaly upoutávky na XVIII. letní olympijské hry v Tokiu pořádané od 10. října 1964. Přibývání budov, reklam, aut i nočního života přinášelo rozšíření světelného smogu nad prosperujícím městem.

Rok 1966

Od začátku roku 1966 se metropole začala podobat současnému stavu. Rozvíjející se hlavní město zařadilo vyšší stupeň rychlosti života, prázdná prostranství zmizela ve prospěch komerčního majetku a do ulic vyráželo stále více taxíků. Převoz lidí za peníze nejčastěji obstarávaly Toyoty Crown S40 či Nissany Cedric řady 31, zatímco náklad rozvážely nákladní automobily Toyota Toyoace.

Rok 1968

Množství aut v Tokiu neubývalo, naopak v roce 1968 se do začínající dopravní džungle angažovalo mnohem více vozů. Kromě firemních flotil přibývala soukromá přibližovadla a procento domácích modelů dosahovalo prakticky stoprocentního zastoupení. Pod rouškou šera z nových vysokých staveb jezdily například Toyoty Corolly, Corony, Nissany Sunny, Subaru 360 a další.

Rok 1969

Letopočet 1969 už znamenal plno aut včetně příslušné dopravní infrastruktury. Všudypřítomné dopravní značení umravnilo hustý provoz do systému pruhů a platných předpisů. Budovy opět poskočily blíže k nebesům a pro auta bylo třeba vybudovat patrové silnice čili různé nadjezdy, přejezdy, estakády a více vyvýšených rychlostních komunikací, které stále zůstaly neodmyslitelnou součástí tokijského silničního režimu.

Rok 1973

Za zlatý věk japonského motorismu je možné považovat rok 1973. Těsně před citelnými důsledky ropného embarga se na cestách ukazovaly různé verze luxusních i méně lukrativních vozů. Z první poloviny 70. let známe Mitsubishi Debonair, Toyotu Mark II nebo Mazdu Capella.

Tokio proti proudu

Globálním měřítkem auta přibývají, ovšem v Tokiu se tento jev nepotvrdil. Množství registrovaných automobilů v Japonsku dosáhl v roce 2019 celkem 78,4 milionů kusů, což je třímilionový nárůst proti roku 2010. Statistický zdroj dále upřesňuje počet motorových vozidel v japonské metropoli, kde před deseti léty jezdilo 3,29 milionů automobilů a v roce 2019 to bylo o 160 tisíc jednotek méně. Úbytek je zajímavý, jelikož neodpovídá globálnímu trendu, kdy obecně sumy aut mezi námi rostou dle předpovědí na další léta.

Související články

Témata
Avatar - palix
10. 1. 2021 19:15
Re: Zazitok, ale staci raz
Otázka je, koľko stojí napr ubytovanie v Tokiu - asi ani násobný plat im veľmi nestačí na poriadne bývanie. Ich kvalita života je z nášho pohľadu zlá. Čo z takého života, keď človek pracuje celý deň, prespí niekde na stanici a ide znova do práce? Auto veľa Japoncov ani nemá, lebo jeho vlastníctvo nie je taká samozrejmosť ako u nás + majú rozvinutú hromadnú dopravu a málo miesta na parkovanie.
Avatar - palix
10. 1. 2021 19:04
Re: Zazitok, ale staci raz
Čo sa dieslov týka - kedysi som čítal, že v japonsku sú v osobných autách zakázane, potom neskôr, že vraj sa tešia obľube a niektoré značky sa predávajú viac s dieslom. Tak čomu má potom človek veriť?
Avatar - palix
10. 1. 2021 18:59
Re: Zazitok, ale staci raz
Síce som v Japonsku nebol, ale videl som pár dokumentov, čítal pár článkov. Z môjho pohľadu je u nás absolútna automobilová sloboda. V Tókiu je celkom problém mať auto. Tuším si ho môže dovoliť len človek, ktorý má parkovacie miesto. Tie ich "key cars" sú absolútne hnusné :-!.
O inakosti Japoncov má celkom dobrú sériu James May (ako moderátora ho mám celkom v obľube) James May: Our man in Japan

Našinec by asi v Japonsku nechcel / nedokázal žiť. Sú divný a majú extrémnu disciplínu - preto majú najlepšie autá čo sa kvality týka :-! Je to ich filozofia (zlé auto = zlyhanie = Seppuku) :-!
Kedysi som stretol jedného Japonca, ktorý tu v regióne má na starosti predaj náradia (OSG). Bol taký úctivý, že človeku z toho bolo až nepríjemne. Kultúrne rozdiely medzi nami sú obrovské.

Čo sa žien týka - záleží či sa človeku páčia "aziatky". Osobne sa tiež prikláňam k tomu, že slovanské ženy sú naj... aj keď - čím je človek starší, tým viac pozerá na "vnútornú krásu" :-). Z tohto pohľadu sú aj Nemky, Rakúšanky ... pekné. Aziatky sú zas často chudé a to ja nejako celkom môžem.
Vlastne - z toho čo som videl, tak doslova škaredé ženy sú iba niektoré africké, austrálske a iné domorodkyne :-!. (nemá to nič spoločné s rasizmom)
Avatar - SKAY
9. 1. 2021 18:02
Re: Zazitok, ale staci raz
Kdo by tam šetřil litr nafty, když benzin tam stoji co unás a vydělají 4x tolik..
9. 1. 2021 17:35
Re: Zazitok, ale staci raz
Co ja viem, ci az tak uzasna. Vsetko male prisposobene nedostatku priestoru. Ked si v meste na ulici, mas pocit, ze si v preplnenej miestnosti a podvedome hladas dvere. Ja by som tam zit nechcel. Tie ich domace kvadraticke auta su nepozeratelne. Kuchyna je paradna, sakè je hnus, whiskey maju dobru. K cudzincom su uctivi, ale velmi v laske ich nemaju (v ziadnej inej krajine som nevidel krcmu len pre domordcov, cudzincom vstup zakazany). Rychlovlaky zazitok. Pracovnu disciplinu europan neprezije, rovnako ako autoritativny system riadenia. No a s babami s tebou nesuhlasim: v aglicku, rakusku, holadsku su pekne baby len slovenky, polky, madarky a cesky. Domace su pekne tak maximalne duchom. Aj ked tie emancipovane oskubane rarohy ani to nie.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku