Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Porsche Panamera Sport Turismo není jediné kombi své značky. Prohlédněte si vzácné prototypy i přestavby

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
Prvním sériovým kombi značky Porsche je model Panamera Sport Turismo, ale prototyp podobně laděného vozu vznikl v automobilce již v osmdesátých letech. Nezávislí úpravci pak stojí za řadou kombíků na základech modelů 924,944 a 928.

Porsche má v současnosti pestrou nabídku, v níž již nikoho nepřekvapují a snad ani nepohoršují SUV Cayenne a Macan nebo modelová řada Panamera. Nad nabídkou řadových či vidlicových motorů a hybridních pohonných ústrojí se dnes rovněž nikdo nepozastaví.

V sedmdesátých letech dvacátého století a následujících dvou desetiletích byla ovšem situace výrazně odlišná. Porsche tehdy podle svých „skalních“ fanoušků mělo vyrábět jen sportovní vozy se vzduchem chlazeným plochým čtyřválcem nebo šestiválcem za zadní nápravou. Pokud vůz značky Porsche určený pro sériovou výrobu nebyl součástí modelové řady 356 nebo 911 či 912 pak byl vnímán jako „nepravé“ Porsche.

Majitelé vozů značky Porsche s koncepcí transaxle, jejichž výroba probíhala od druhé poloviny sedmdesátých let do poloviny let devadesátých, si museli vyslechnout řadu rádoby vtipných narážek na původ svého vozu. Samotná automobilka pak i díky tomu v této době při uvádění nových modelů našlapovala velmi zlehka.

První výraznější porušení tradic značky Porsche sice představuje již model 914, i když ten má stále ještě ploché vzduchem chlazené motory, které jsou uloženy před zadní nápravou. Mnohem větším políčkem do tváře milovníku tradic bylo Porsche 924 se svým kapalinou chlazeným řadovým čtyřválcem uloženým v přídi a to nejen svou koncepcí, ale i následným prodejním úspěchem. Na nějž plynule navazovalo z devětsetdvacetčtyřky vycházející Porsche 944.

I přes úspěch u zákazníku byl model 924 po celou dobu své výroby nabízen automobilkou pouze jako kupé a model 944 se až těsně před koncem své kariéry na přelomu osmdesátých a devadesátých let dočkal provedení se skládací střechou.

Zákazníci značky Porsche měli přitom již v osmdesátých letech zájem o praktičtější provedení modelů s motorem vpředu. Díky tomu vznikaly u nezávislých úpravců přestavby kupé 924 a 944 na třídveřová kombi s rovnou střechou, dlouhými bočními okny za B sloupkem a téměř kolmou vzhůru výklopnou zadní stěnou.

K nejznámějším z nich patří dvacítka vozů přestavěných z modelu 924 Turbo za využití širších blatníků a kapoty motoru z modelu 924 Carrera GT u společnosti Artz. Ta má mimochodem na svědomí i podobnou úpravu Porsche 928 a rovněž proměnu tohoto vozu ve Volkswagen Golf.

DP Motorsport má na svém kontě rovněž několik přestaveb Porsche 924 i sesterského 944 v kombi pojmenované DP Cargo. Mezi tyto vozy patří i Porsche 924 DP Cargo, které nabízí k prodeji britská společnost Gmund Cars Limited.

Tento konkrétní exemplář v rudé barvě zahájil svou kariéru jako sériové Porsche 924 v roce 1976 a patří tedy k nejstarším zástupcům své modelové řady, ale i přesto se v roce 1986 dočkal proměny v Porsche 924 DP Cargo. Přestavěna byla záď a příď byla osazena nárazníkem používaným standardně pouze u modelů 944 S2 a 944 Turbo.

Kromě karoserie tehdy došlo i k zásadní proměně techniky, protože byly využity komponentů z Porsche 924 Turbo, což znamená, že původně vůz s atmosférickým dvoulitrovým čtyřválcem, disponujícím výkonem 92 kW (125 k) se díky přeplňování mohl pochlubit výkonem 125 kW (170 k). Proměna se dotkla i převodovky a podvozku.

Porsche se podobným směrem jako nezávislí úpravci vydalo v osmdesátých letech s typem 928. V době vzniku velké a luxusní GT s osmiválcovým motorem v dlouhé přídi a interiérem s uspořádáním sedadel 2+2 mělo v tehdejší nabídce značky Porsche podobnou roli jako má dnes modelová řada Panamera.

Porsche ostatně plánovalo rozšíření nabídky modelu 928 minimálně o provedení Targa s odnímatelnou střechou a dorazit měla i ostřejší verze Turbo. Bohužel v osmdesátých letech nepříliš příznivá finanční situace automobilky nedovolila tyto plány uskutečnit a kupé bylo v průběhu let pouze modernizováno.

I přesto byl v roce 1984 představen prototyp 928-4 s interním označením 942, který byl darem k 75. narozeninám Ferryho Porsche. Tento vůz s pětilitrovým motorem o výkonu 228 kW (310 k) byl špičkovým cestovním vozem, který své cestující hýčkal automatickou klimatizací, audiosystémem Köln a součástí výbavy byl i telefon, alarm a tempomat.

Hlavní odlišností od standardního kupé 928 byl u tohoto vozu rozvor prodloužený o 254 mm a delší střecha spolu s většími bočními okny. Provedené změny stály za prodloužením prostoru pro nohy zadních cestujících o 200 mm a rovněž se zlepšily prostorové poměry nad jejich hlavami.

V roce 1987 pak byl představen prototyp H50, který měl podobně jako Mazda RX-8 dva páry dveří, z nichž ten druhý se otevíral proti směru jízdy. Interiér pak nabízel čtveřici plnohodnotných sedadel a podobnou výbavu jako u 942. V sériový model se však neproměnil ani jeden z těchto zajímavých vozů.

Porsche myšlenku na vlastní stylové kombi oživilo až v roce 2012, když na tehdejším autosalonu v Paříži představilo koncept Panamera Sport Turismo Concept. Ten tehdy s hybridním pohonným ústrojím, kombinujícím přeplňovaný šestiválec s elektromotorem, naznačoval podobu druhé generace modelu Panamera a zároveň i z něj odvozeného kombi.

Porsche Panamera Sport Turismo v provedení pro sériovou výrobu se nakonec ve světové premiéře představilo v rámci autosalonu v Ženevě v roce 2017. V současnosti pak představuje nedílnou součást nabídky nových vozů své značky a jeho důležitost dokazuje i skutečnost, že je nabízeno v celkem šesti provedeních.

Základem je Panamera 4 Sport Turismo, jejíž dvakrát přeplňovaný zážehový vidlicový šestiválec disponuje výkonem 243 kW (330 k). Následující provedení Panamera 4S Sport Turismo disponuje výkonem 324 kW (440 k). Model Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo nabízí systémový výkon 340 kW (462 k). V případě Panamera Turbo Sport Turismo je k dispozici 404 kW (550 k) ze čtyřlitrového V8 se dvěma turbodmychadly. Nejvýkonnější verzi představuje Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo s 500 kW (680 k) a nejsportovnější charakter má Panamera GTS Sport Turismo, jejíž čtyřlitrový vidlicový osmiválec s dvěma turbodmychadly je naladěn na 338 kW (460 k).

Porsche tedy v současnosti nabízí zájemcům o stylové a náležitě výkonné kombi široké možnosti výběru, které hodlá nadále rozšiřovat. V poměrně blízké budoucnosti se díky tomu máme dočkat elektromobilu odvozeného od konceptu Mission E Cross Turismo, jehož premiéra se odehrála na loňském autosalonu v Ženevě. Tento vůz je sice nejčastěji uváděn jako crossover, ale řešením svých zadních partií se příliš nevzdaluje modelu Panamera Sport Turismo.

Foto: Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG, DP Motorsport, Gmund Cars Limited, Wheelsage.org, Auto.cz

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)

Doporučujeme

4. 3. 2019 10:46
panamera f kombi
Tohle auto potrebovalo lepsi vzhled a tak se stalo. Myslim ze v aktualni verzi je panamera s kufrem zajimavej universal, u ktereho vidite za co davate svoje penize. Uvnitr je to pro me jedno z nejhezcich aut.