Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Praga S5T: Silniční sestra slavné „Vejtřasky“ slaví výročí

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (25)
Praga S5T byla původně nouzovým řešením nedostatku silničních nákladních vozidel s užitečnou hmotností pět tun, ale nakonec se udržela ve výrobě téměř patnáct let.

Praga bývala za první republiky důležitou československou automobilkou, jejíž portfolio zahrnovalo osobní a nákladní vozy, motocykly i autobusy. Po druhé světové válce se zaměřila na užitková vozidla.

Ve druhé polovině čtyřicátých let se Praga vrátila k výrobě osvědčených předválečných užitkových vozidel RN, RND a ND. Téměř zároveň byl zahájen vývoj nové řady nákladních vozidel N2T až N5T s nosností od dvou do pěti tun a moderní bezkapotovou kabinou usazenou nad motorem.

Sériová produkce těchto vozidel se měla rozběhnout v roce 1952, ale díky reorganizaci tehdejšího automobilové průmyslu a mezinárodní politické situaci zamířilo do výroby zcela jiné nákladní vozidlo, jímž byla dodnes populární Praga V3S.

Praga spustila sériovou výrobu modelu V3S s užitečnou hmotností tři tuny při jízdě v terénu a pět tun na silnici v roce 1953. Praga V3S se osvědčila především v terénu, ale nebyla především z ekonomických důvodů příliš vhodná pro použití v městské a meziměstské dopravě.

Právě díky tomu bylo rozhodnuto o vývoji nového modelu, jímž se stala Praga S5T. Pro urychlení jejího vývoje vycházela z modelu V3S, s nímž sdílela řadu komponentů. Prototyp nového modelu vyjel v roce 1955 a ověřovací předsériové vozy byly postaveny v roce následujícím, zatímco sériová výroba se rozběhla v roce 1957.

Praga S5T stála na klasickém žebřinovém rámu a tuhých nápravách odpružených podélnými listovými pery, která vpředu doplňují teleskopické tlumiče. K jejímu pohonu posloužil stejně jako u modelu V3S vzduchem chlazený řadový vznětový šestiválec Tatra T 912 o objemu 7412 cm3 s výkonem 72,1 kW při 2100 min-1 a točivým momentem 353 N.m při 1400 min-1. S motorem usazeným za přední nápravou spolupracovala čtyřstupňová manuální převodovka, kterou doplňovala dvoustupňová redukční převodovka.

Silniční dvounápravový nákladní automobil si poradil s užitečnou hmotností pěti tun a byl schopen táhnout i přívěs o hmotnosti šesti tun. Maximální rychlost modelu S5T se pohybovala okolo 70 km/h a udávaná spotřeba paliva plně zatíženého vozidla byla 19 litrů nafty na 100 km.

Praga S5T byla v roce 1962 nahrazena modernizovaným provedením S5T-2. To se při zachování původního objemu motoru pyšnilo díky úpravám vstřikování paliva nejvyšším výkonem 81 kW při 2200 min-1 a točivým momentem 392 N.m při 1400 min-1. Dále byl zlepšen systém mazání, přepracována převodovka a došlo i na zesílení rámu a náprav.

Modernizace se dotkla i kabiny a přinesla novou kapotu motoru i masku chladiče, v níž byla umístěna žlutá mlhová světla. V interiéru pak bylo nové sedadlo teleskopicky odpružené sedadlo stavitelné výškově i podélně. Ve výbavě se objevuje tachograf. Nabídku verzí rozšiřuje podvozek s rozvorem náprav prodlouženým ze standardních 4090 mm na 4500 mm.

Praga S5T-2 měla dosahovat maximální rychlosti 72 km/h a spotřeby paliva 20 litrů nafty na 100 km. Užitečná hmotnost této verze vzrostla na šest tun a bylo možno za ní připojit přívěs o hmotnosti až osm tun.

Poslední modernizací se stal model Praga S5T-3, který byl představen v roce 1966. Zásadní odlišností od předchozích verzí se stala pohonná jednotka. Vzduchem chlazený vznětový šestiválec se totiž dočkal v souvislosti s prodloužením životnosti zvýšení objemu na 8100 cm3.

Toto řešení umožnilo snížení provozních otáček motoru na 2000 za minutu při zachování výkonu 81 kW, zatímco točivý moment při 1400 otáčkách za minutu vzrostl na 412 N.m. Pozitivem této úpravy bylo i snížení spotřeby paliva na 18,4 litru na 100 km a zvýšení maximální rychlosti na téměř 80 km/h, na čemž mělo svůj podíl i zmenšení převodového poměru v přídavné převodovce.

Praga S5T byla nejčastěji k vidění jako klasický valník či sklápěč, ale na její podvozek byla montována i řada účelových nástaveb od cisteren, přes pojízdné dílny a prodejny až po kropicí a čistící komunikace.

Vedle vozidel s kapotovou kabinou byly vyráběny v rámci všech tří generací i tahače s bezkapotovou kabinou převzatou z vozidla Škoda 706 RTTN, které nesly označení Praga S5T-TN.

Praga S5T byla původně vyráběna továrnou Automobilové závody Klementa Gottwalda, národní podnik (dříve Auto-Praga, n. p.), ale v roce 1961 byla její produkce přesunuta do Automobilových závodů Letňany (Avia), kde byla začátkem roku 1972 ukončena. Během téměř patnácti let bylo vyrobeno více než 50.000 vozidel všech provedení modelu S5T a řada z nich zamířila za hranice tehdejšího Československa.

Foto: Veterán.auto.cz, Autowp.ru, archív

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (25)
5. 4. 2017 16:07
Re: S5T
Kde jsou? Dodneska jezdí po silnicích a pokud vím tak nějaký V3S jsou pořád jako uloženky pro případ potřeby v rezervách armády ČR. Nikdo nepsal o tom, že by S5 nebo V3S měla být pro každodenní ježdění v práci, ale kdyby čistě hypoteticky byl nějaký válečný konflikt nedej bože jaderný, tak žádnej ten moderní sráč nebude jezdit. V3S prostá jakékoliv elektroniky schopná jezdit na cokoliv bude to jediný co by si nastartoval. Nějaký nový sráč, kterýmu musíš podstrojovat to nejfajnovější palivo jinak to nejede by ti byl tak leda khovnu.
Avatar - wakantanka
31. 3. 2017 21:18
Re: s5t
No keď mi neveríš spýtaj sa pamätníkov ako a koľko sa jazdilo za socíku. Ak neišlo o nejaký vlastný prospech bolo na všetko času dosť. Držalo sa heslo robota nie je zajac, neutečie. Čo si ja pamätám, tak hádam žiadna stavba sa nestihla načas a nemeškalo sa v dňoch či týždňoch ale roky. A na vlastnej koži som zažil ako sa všetko v relatívne krátkom časovom úseku v trhovom hospodárstve zrýchlilo. Ako sa zrazu začali pedantne počítať tonokilometre a následne TCO. Jasne pomohlo tomu zčasti aj dobudovanie cestnej siete, ale hlavne sa zrýchlila doba v ktorej žijeme. Dnes sa všeobecne nerobia zásoby ako kedysi, dnes sa zásoby držia na 3 dni max. na týždeň. Opačným extrémom sú Just in Time dodávky a dalo by sa pokračovať.
Avatar - O5kar
31. 3. 2017 20:35
Re: S5T
Máš pravdu. Měla jinou konstrukci hnací nápravy bez kolových redukcí. Ona V3S měla poměrně složitější hnací ústrojí, které mělo daleko větší mechanické ztráty dané už jenom tím, co všechno musel motor roztáčet. Ty spousty koleček, ložisek a hřídelí navíc. Potom uložení náprav ani neumožňovalo stanovit vyšší konstrukční rychlost. Pamatuji na případ, kdy řidič V3S vyřadil rychlost v klesání, kardanový hřídel praskl vinnou vysokých otáček a auto skončilo jenom v poli.
Avatar - Barrichello
31. 3. 2017 14:48
Re: s5t
Ta se používá aby to spnilo nějaké trapné EURO, které to reálně během pár let stejně neplní a stejně to projde STK.
Avatar - Barrichello
31. 3. 2017 13:49
Re: s5t
No to nevím, myslíš že se za totáče nestavělo a nevozil materiál jo? A kdo teda postavil ty slinice, obchodáky, nemocnice, kulturáky, školy, chemičky, rafinerie, čím vozili uhlí, písek, cement, zrní.....

Všechno po železnici nejezdilo a to ještě jezdili party s tehcnikou i ven na bratrské a spřátelné stavby RVHP