Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Proč si jako veterán pořídit zrovna VW Karmann Ghia?

Mirek Mazal
Diskuze (0)

Italský rukopis kryje německou techniku. Tato kombinace dělá z převlečeného Brouka žádané zboží pro začínající i zkušené sběratele, kteří mají z čeho vybírat.

Aukční portály praskají ve švech pod náporem překrásných sběratelských vozidel, najít svého favorita je čím dál větší oříšek zejména s ohledem na slušný poměr ceny a užitné hodnoty. Fantastické veterány stojí mnoho peněz, tudíž zůstávají dostupné méně zajímavé kusy automobilové historie. Někde mezi nedostižnými investicemi a naopak nezajímavými modely má své místo Volkswagen Karmann Ghia.

Čtyřmístné kupé či kabrio z Německa boduje dostupností, nadčasovým designem, mechanickou jednoduchostí a obrovským množstvím nabízených autodílů. Karmann Ghia je racionální volbou, znalci vůz doporučují jako první sběratelský kus a stejně funguje i jako obohacení rozmanité garáže.

Počátky německy spolehlivého modelu italského šarmu pochází z roku 1952, kdy vznikla myšlenka kupé na bázi Brouka. Nápadu se chopil Luigi Segre z turínské karosářské dílny Carrozzeria Ghia, který upravil standardní predispozice oblíbeného Beetlu na výrazný prototyp. Segre se brzy spojil s německou výrobou autobusů Wilhelm Karmann a výroby schváleného návrhu se chopil Volkswagen.

Debut Karmannu Ghia proběhl na evropských autosalonech pořádaných v roce 1955. Publikum zareagovalo nečekaným zájmem, z širokého obecenstva se během prvních 12 měsíců našlo přes 10 tisíc kupců, což tvůrce překvapilo. Přestože se jednalo v podstatě jen o překabátěného Brouka, existovaly určité rozdíly v jízdních vlastnostech. Změna proporcí karoserie navýšila celkovou hmotnost vozu o 54 kg, ovšem lepší obtékání vzduchu učinilo vůz aerodynamičtějším a rychlejším (maximální rychlost byla zhruba o 10–12 km/h vyšší).

Tvary snižující aerodynamický odpor jsou aktuálně platným prodejním argumentem. Dohromady se na šmrncovním vzhledu podílelo nejméně pět designérů, mezi kterými nechyběl Luigi Segre, Mario Boano, Giovanni Savonuzzi a Sergio Coggiola. Navzdory mistrovskému obsazení fámy tvrdí, že podstatná část designu Karmannu Ghia byla kopií Chrysleru D'Elegance z roku 1953. Taktéž podmanivý veterán patřil respektovanému konstruktérovi Virgilu Exnerovi, jeho jednorázový prototyp se formoval v Carrozzeria Ghia přibližně ve stejnou dobu jako vznikal podobný volkswagen.

Karmann Ghia se prodával téměř dvě desetiletí, od premiéry vydržel na trhu až do roku 1974. Během produkčních let bylo provedeno jen velmi málo vizuálních změn, přesto jsou mezi aukčními domy nejvíce ceněné exempláře z úvodní fáze výroby díky přítomnosti některých designových detailů. Spolehlivý motor OHV chlazený vzduchem disponoval zdvihovým objemem 1,2 litru ze čtyř plochých válců, nízký výkon kolem 30 koní byl podružný, protože prim hrál vzhled a zážitek z klidné projížďky.

Sdílení komponentů pohonu či podvozku s Broukem přineslo nadčasovou servisní svobodu. Širší karoserie Karmannu umožňuje jednodušší přístup k opravám a i když se vážné poruchy obecně nevyskytují, potěší velkorysá nabídka dostupných součástek shodných právě s masovým Beetlem. Kritické operace prováděné u vymontovaného motoru jsou otázkou okamžiku, jelikož čtyřválec drží v motorovém prostoru pomocí čtyř šroubů – prostřednictvím obyčejného zvedáku a šikovných prstů je agregát venku za pár minut.

Potřeba oprav odpovídá pořizovací ceně vozu. Nejlevnější Karmanny Ghia kupé začínají na směšné ceně 1.650 dolarů (41.300 Kč), kabriolety jsou daleko dražší. Stále je z čeho vybírat, protože celkem bylo vyrobeno přibližně 445 tisíc kusů.

Mirek Mazal
Diskuze (0)

Doporučujeme