Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Prohlédněte si současné zástupce oživené značky Avia

Ondřej Pavlůsek Ondřej Pavlůsek 29. 4. 2018 • 12:09
19
3
Zobrazit náhledy (19)
Avia D120 4x4 Avia D120 4x4 Avia D75 Initia Avia D75 Initia Avia D75 Initia Avia D75 Initia Avia D75 Initia Avia D75 Initia Avia D75 Initia Avia D75 Initia Avia D75 Initia Avia D75 Initia Avia D75 Initia Avia D75 Initia
Avia se pod vedením nového vlastníka vrátila zpět k výrobě nákladních vozidel a svým zákazníkům nabízí poměrně širokou paletu verzí modelové řady D.

Avia nyní nabízí vozidla modelové řady D ve třech liniích. Zástupce nejnovější a nejmodernější z nich spojuje označení D Initia, motory Euro 6 a především přepracované kabiny s novým provedením panelu pod čelním sklem, předním nárazníkem i řešením světlometů.

Vozidla Avia D Initia Euro 6 jsou nabízena s motory Cummins řady ISB4.5E6 s přeplňováním turbodmychadlem s mezichladičem, elektronicky řízeným systémem vstřikování common rail a EURO 6 SCR systémem. K dispozici jsou tyto čtyřválce o objemu 4,5 litru s nejvyššími výkony 112 (150 k), 134 (182 k) a 152 kW (207 k), jimž odpovídají nejvyšší hodnoty točivého momentu 650, 750 a 850 N.m.

Standardem pro všechna vozidla Avia D Initia Euro 6 je šestistupňová manuální převodovka ZF, kterou u vozidel s pohonem kol obou náprav doplňuje přídavná převodovka Praga 2P150.

Avia D Initia Euro 6 je k dispozici ve verzích D75 s celkovou hmotností podvozku 7490 kg, D90 s celkovou hmotností podvozku 9000 kg a D120 a D120 4x4 s celkovou hmotností podvozku 11990 kg.

Verze D75 a D90 jsou nabízeny s rozvory náprav 3400, 3900, 4500 a 5100 mm. Verze D120 pak přidává ještě rozvor náprav 5600 mm, zatímco D120 4x4 je v nabídce jen s rozvory 3400 a 3900 mm.

Avia hodlá v blízké budoucnosti svou nabídku dále rozšiřovat a zařadí do ní i vozidla s prodlouženou kabinu Crew Cab s interiérem, který vedle řidiče pojme ještě šest pasažérů. Ve své původní podobě měla tato kabina jako Squad Series premiéru již na podzimním autosalonu v Hannoveru v roce 2012, ale nyní se představuje s novým designem svých předních partií.

Společnost Avia Motors s.r.o. uvádí, že tato prodloužená kabina je poptávána hlavně pro jednotky hasičských složek a v komunální sféře pro přepravu osob na místo určení.

Kabina může být použita na podvozek osazený přeplňovaným vznětovým čtyřválcem Cummins o objemu 4,5 l s nejvyšším výkonem 134 kW (182 k) nebo 152 kW (207 k), v široké škále rozvorů a bude ji možné využít pro konfiguraci náprav 4x2 i 4x4.

Předpokládaný náběh do sériové výroby je na konci roku 2018. V těchto dnech se připravuje prototyp vozidla CAS, které bude možné vidět na výstavách a předváděcích akcích již v průběhu tohoto roku

Druhou linii v současnosti nabízených vozidel značky Avia představuje řada D Euro 5, která spojuje modernizované provedení kabiny s motory Euro 5.

K pohonu vozidel této modelové řady je využit přeplňovaný vznětový čtyřválec Cummins o objemu 4,5 litru s výkony 117 (160 k), 136 (185 k) a 152 kW (207 k). Nejvyšší hodnoty točivého momentu jsou zde 602, 700 a 760 N.m. Standardem je šestistupňová manuální převodovka ZF, kterou u vozů 4x4 doplňuje přídavná převodovka Praga 2P150.

Avia D Euro 5 je rovněž k dispozici ve verzích D75, D90, D120 a D120 4x4, které ovšem doplňují podverze D60, D65, D70, D80, D85, D100, D110 a D110 4x4. Celková hmotnost podvozku se tak v závislosti na verzi pohybuje od 5990 do 11.990 kg. Nabídka rozvorů náprav je identická jako u řady D Initia Euro 6, jen ji rozšiřuje možnost krátkého provedení s rozvorem náprav 2950 mm.

Dalším krokem k rozvoji produkce značky Avia se má stát vývoj a výroba nové generace užitkových elektromobilů na jejích podvozcích, do nějž se podle memoranda o spolupráci, k jehož podpisu došlo v září roku 2017, pustí polská společnost H. CEGIELSKI-POZNAŃ a holding Czechoslovak Group.

Rychlé ohlédnutí za minulostí značky Avia

Avia byla založena v roce 1919 s původním zaměřením na leteckou výrobu, jíž se věnovala úspěšně až do druhé poloviny čtyřicátých let.

Brzy po skončení II. světové války byla v Avii zavedena výroba vstřikovacích čerpadel, trysek a valivých ložisek pro nákladní automobily. V rámci poválečné reorganizace československého průmyslu bylo následně rozhodnuto, aby Avia plně přešla na výrobu nákladních vozidel.

Druhá polovina čtyřicátých let přinesla výrobu nákladních vozidel a autobusů značky Škoda. V padesátých letech se Avia nakrátko vrátila k letecké výrobě, ale již na počátku šedesátých let v jejích prostorách probíhala montáž vozidel Tatra 805 a od roku 1961 výroba nákladních automobilů Praga V3S a S5T.

Druhá polovina šedesátých se nesla ve znamení náběhu licenční výroby francouzských vozidel Renault-Saviem SG 4 Super Galion a SG 2 Super Goelette, z nichž se později staly modely Avia A30 a A15. Tato vozidla ve své typické modré barvě stála u zrodu tzv. řady A, s níž značka Avia prožila poslední tři desetiletí dvacátého století.

V polovině devadesátých let zamířila Avia pod křídla jihokorejského Daewoo a v roce 2000 byla představena zcela nová řada D. Na jejím vývoji pracovali designéři společnosti Daewoo v Anglii, zatímco za koordinaci projektu, vývoj motoru a podvozku byli zodpovědní odborníci z letňanského podniku.

Přes uvedení zcela nové modelové řady se Avii nedařilo držet krok s konkurencí. V roce 2005 došlo po krachu mateřského Daewoo ke změně majitele, jímž se stala skupina Odien Capital Partners, která již v následujícím roce Avii prodala indickému Ashok Leyland.

Na počátku druhého desetiletí jednadvacátého století se Avii začínalo dařit. V roce 2010 prodala letňanská značka 448 vozidel a v roce 2013 zamířilo k zákazníkům celkem 1003 vozů. Přesto byla Avia v trvalé ztrátě a mateřská společnost Avia Ashok Leyland Limited rozhodla o zastavení výroby k 31. červenci roku 2013.

Už se zdálo, že to bude pro Avii definitivní konec, jenže v roce 2015 se objevily zprávy, že o letňanskou značku má zájem nový vlastník. Tyto zprávy se potvrdily, když na jaře roku 2016 letňanský podnik a práva k tradiční české značce koupil holding Czechoslovak Group (CSG) podnikatele Jaroslava Strnada, který vlastní i automobilku Tatra, a to údajně za 280 milionů korun.

Koncem srpna roku 2016 bylo následně oficiálně potvrzeno, že výroba vozidel značky Avia se přestěhuje z původního letňanského podniku do závodu v Přelouči na Pardubicku. Na jaře roku 2017 byl na stavebním veletrhu CTT Moskva představen první modernizovaný model oživené značky pod novým vlastníkem Czechoslovak Group.

Za začátek nové kapitoly ve výrobě nákladních vozidel značky Avia lze označit spuštění jejich produkce v novém provozu v Přelouči. Prakticky zároveň se Avia vrátila na český trh a představila svou aktuální nabídku v podobě evoluce modelové řady D.

Foto a video: Avia Motors s.r.o.

Související články

Témata
Avatar - Barrichello
30. 4. 2018 21:14
Už sem jí viděl naživo
v Praze už jsem jednu novou tuhle potkal. Je super že se Avia vrátila zpět :yes:
Avatar - Hittman
29. 4. 2018 18:10
Avii
držím palce!
29. 4. 2018 18:02
AVIA D
Avia D Initia Euro 6 je k dispozici ve verzích D75 s celkovou hmotností podvozku 7490 kg, D90 s celkovou hmotností podvozku 9000 kg a D120 a D120 4x4 s celkovou hmotností podvozku 11990 kg

Takže pan redaktor říká, že D120 a D120 4x4 jsou těžší než Tatra 148. Píše o celkové hmotnosti podvozku, tudíž bez nákladu (nikoli celková hmotnost vozidla). No nic, než něco pustí měl by si to alespoň po sobě přečíst.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku