Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

První jízda Hondou HR-V e:HEV: Japonský šetřílek je ideálem klidného řidiče

Stanislav Kolman Stanislav Kolman 25. 10. 2021 • 09:25
63
120
Zobrazit náhledy (63)
Honda HR-V e:HEV Honda HR-V e:HEV Honda HR-V e:HEV Honda HR-V e:HEV Honda HR-V e:HEV Honda HR-V e:HEV Honda HR-V e:HEV Honda HR-V e:HEV Honda HR-V e:HEV Honda HR-V e:HEV Honda HR-V e:HEV Honda HR-V e:HEV Honda HR-V e:HEV Honda HR-V e:HEV Honda HR-V e:HEV Honda HR-V e:HEV Honda HR-V e:HEV Honda HR-V e:HEV Honda HR-V e:HEV Honda HR-V e:HEV Honda HR-V e:HEV Honda HR-V e:HEV Honda HR-V e:HEV Honda HR-V e:HEV Honda HR-V e:HEV Honda HR-V e:HEV Honda HR-V e:HEV Honda HR-V e:HEV Honda HR-V e:HEV Honda HR-V e:HEV Honda HR-V e:HEV Honda HR-V e:HEV Honda HR-V e:HEV Honda HR-V e:HEV Honda HR-V e:HEV Honda HR-V e:HEV Honda HR-V e:HEV Honda HR-V e:HEV Honda HR-V e:HEV Honda HR-V e:HEV Honda HR-V e:HEV Honda HR-V e:HEV Honda HR-V e:HEV Honda HR-V e:HEV Honda HR-V e:HEV Honda HR-V e:HEV Honda HR-V e:HEV Honda HR-V e:HEV Honda HR-V e:HEV Honda HR-V e:HEV Honda HR-V e:HEV Honda HR-V e:HEV Honda HR-V e:HEV Honda HR-V e:HEV Honda HR-V e:HEV Honda HR-V e:HEV Honda HR-V e:HEV Honda HR-V e:HEV

Kompaktní japonské SUV přijíždí ve třetí generaci. Přepracovaný vzhled i interiér snoubí s hybridním pohonem. Vyrazili jsme jej vyzkoušet.

První generace Hondy HR-V vyráběná v letech 1998 až 2006 vynikala svými hranatými tvary. Následovala osmiletá pauza, aby se japonská automobilka do segmentu kompaktních SUV roku 2014 vrátila. A nyní přišel čas na dalšího pokračovatele, který se oproti předchůdci změnil k nepoznání. Nejen po stránce designu, ale i kabiny a především pohonné jednotky.

video

Uhlazená tvář

Inovace oproti druhé generaci jsou zřejmé na první pohled. HR-V je nyní podstatně uhlazenější, členitou příď nahrazuje jednoduchá tvář se standardně dodávanou diodovou světelnou technikou a lamelami masky v barvě karoserie. Komu by ale tento designový prvek – který ve mně osobně evokuje elektrický vůz – nevyhovoval, ten může sáhnout po sportovním vzhledovém balíčku, jenž masku a další detaily karoserie zbarví do černé. Standardem pro všechny tři výbavy (Elegance, Advance, Advance Style) jsou osmnáctipalcová kola.

Rozvor 2610 milimetrů zůstal zachován, auto je však o pět milimetrů delší a pořádných 94 milimetrů širší. Zároveň však o třiadvacet milimetrů nižší. Světlá výška si polepšila z dřívějších 185 mm o deset milimetrů. Baterie hybridního pohonu umístěná v zadní části však ukrojila dost ze zavazadlového prostoru. Nyní kufr pojme 335 litrů, a to počítáme i schránku pod podlahou. Po sklopení zadní lavice vznikne rovná ložná plocha a prostor 1305 l. Ve srovnání s předchůdcem je to o 113, respektive 168 litrů méně.

Honda HR-V 2021 vs. předchůdce
  Nová Předchozí Rozdíl
Délka [mm] 4340 4335 +5
Šířka [mm] 1866 1772 +94
Výška [mm] 1582 1605 +23
Rozvor [mm] 2610 2610 0
Světlá výška [mm] 195 185 +10
Objem kufru [l] 335/1305 448/1473 -113/-168

Rychlé zabydlení

Příjemným překvapením nového HR-V je interiér. Nejen díky pohodlným sedačkám (v obou řadách) a kvalitním materiálům ve výplních dveří i přístrojové desce, ale hlavně povedenému pracovišti řidiče.

Kompaktní SUV si zachovává klasická tlačítka pro ovládání většiny funkcí. A k některým se dokonce vrací. Třeba otočné ovladače pro nastavování teploty novinka má, zatímco předchůdce spoléhal na méně intuitivní dotykové plochy. Vlevo od volantu najdeme samostatné tlačítko pro bezpečnostní a asistenční systémy. Jeho stisknutím vyvoláme kompletní přehled pomocníků na obrazovce přístrojového štítu (jenž kombinuje obrazovku a analogový rychloměr) a válečkem na volantu je lze dle libosti deaktivovat. Chválíme i svižnost infotainmentu, je jednoduchý a polepšila si i kvalita obrazu. Tlačítka vlevo pro domovskou obrazovku či ovládání hlasitosti jsou rovněž „skutečná“.

Širší stavba je uvnitř znát. S kolegou si vedle sebe nepřipadáme ani trochu stísněně, za volantem mám místa pro nohy i nad hlavou dostatek. S výškou 178 cm si sedám sám za sebe s obrovskou rezervou před koleny. Pár čísel mi zůstává i nad hlavou, lidé vyššího vzrůstu už si tu ale mohou stěžovat na stropnici blízko vlasům. Od Hondy Jazz si HR-V vypůjčuje Magic Seats vzadu. Jde o systém s výklopnými sedáky, díky čemuž vytvoříte vzadu prostor pro převoz vysokých předmětů. Jak to celé funguje se můžete podívat níže:

video

Hybridní specialita

Honda HR-V přijíždí na evropské trhy s jediným pohonem e:HEV. Jak už název napovídá, je to hybridní ústrojí kombinující atmosférickou zážehovou patnáctistovku pracující v Atkinsonově cyklu, elektromotor a generátor. A čím že se toto řešení liší od ostatních hybridů? Spalovací agregát běží většinu času v optimálním pásmu otáček a pohání generátor vyrábějící elektřinu. Ta jde posléze přímo do elektromotoru, popřípadě přes baterii roztáčející kola. Generátor při zpomalování rekuperuje a přebytečnou energii ukládá do akumulátoru. Ve vyšších rychlostech se však čtyřválec spojí s koly přímo přes jednostupňovou redukční převodovku, což je podle inženýrů výhodnější.

Stejné řešení už známe z menšího Jazzu, pro HR-V však prošlo drobnými inovacemi. Spalovací motor posílil ze 72 na 79 kW a počet článku baterie se zvýšil ze 48 na 60, má tedy vyšší kapacitu i větší elektrický výkon. I díky tomu může být nasazen silnější elektromotor. Řídicí jednotka pohonu je nyní menší a integrovaná do motorového prostoru. Pro lepší odvod tepla je chlazena vodou místo vzduchem. Celkově vozidlo disponuje maximálním výkonem 96 kW a 253 newtonmetry točivého momentu. Z klidu na stovku zrychlí za 10,6 sekundy a pokračovat může na 170 km/h.

Hybrid potěší poklidnými elektrickými rozjezdy i okamžitou reakcí na sešlápnutí plynového pedálu. Ostatně sama Honda říká, že chtěla vlastnosti svého hybridního SUV co nejvíce přiblížit zážitkům z elektromobilu. Hlavně ve městě se tento Japonec cítí jako doma. O přepínání jednotlivých možností pohonu posádka vůbec neví, prozrazuje je pouze informační grafika na přístrojovém štítu. Neztratí se ani na okreskách, kde si můžete (pádly pod volantem) vybrat několik úrovní rekuperace. Jen škoda, že v té nejméně intenzivní vozidlo zcela neplachtí, ale pořád trochu brzdí.

Dynamika odpovídá papírovým předpokladům. Sportovní výkony jsem od auta ani neočekával. Zrychlování v přímce je lineární, koně pod kapotou však pro bezpečné předjetí stačí. S potřebou co nejrychlejší akcelerace však souvisí i jedna z největších slabin vozu – nepřeslechnutelný hluk vytočeného spalovacího motoru. A nemusíte nutně drtit plyn u podlahy, abyste si všimli, že je ryk agregátu poměrně výrazný. Testovací trasa okolo Frankfurtu je převážně kvalitní, na hrubším povrchu si ale všímám ještě silného valivého hlučení, které prozrazuje nedostatečnou izolaci.

Pohodlně, úsporně

Škoda, protože jinak podvozku není co vytknout. Na obouvaných osmnáctkách je pohodlný, velmi dobře tlumí i výraznější nerovnosti a na hladké cestě korzuje jako po obláčku. Líbí se mi i strmost řízení, se kterým si po pár seznamovacích kilometrech „připravím“ zatáčku a projedu ji bez nutnosti sebemenší korekce. HR-V to zvládá i při svižnějším tempu, ve kterém se karoserie nikterak nenaklání a celkový pocit za volantem tak nemá daleko od klasických hatchbacků.

Na pochvalná slova týkající se jízdního pohodlí inženýři jen přikyvují. Ostatně oproti předchůdci zmiňují značné přepracování. Tuhost nastavení řízení se zvýšila o patnáct procent, komfortu zase pomáhají nová pouzdra vzadu naplněná kapalinou, která nabízejí vyšší tlumicí výkon a tlumení nízkofrekvenčních vibrací. Při inovování designu pouzdra byla přidána příruba omezující boční pohyb napříč pouzdrem, čímž je jízda pohodlnější.

Po stránce jízdy mě však ze všeho nejvíc potěšila spotřeba. Takřka 120 kilometrů dlouhá testovací trasa vedla převážně po okreskách a městech, zavítali jsme ale i na dálnici. Celkově jsme společně s kolegou dosáhli průměru 5,2 l/100 km, co je ještě o dvě desetinky méně než kombinovaná hodnota v tabulkách dle WLTP. Já kopcovitou německou krajinou jel dokonce s průměrem kolem čtyř litrů. V obci, kde prý HR-V umí jet pouze na elektřinu až 91 % času, padal odběr ke třem litrům. Už teď se těším na podrobnější zkoumání v průběhu tradičního týdenního testu na českých cestách.

Závěr

Honda HR-V e:HEV bude ideálem klidného řidiče, kterému se odvděčí pohodlnou a úspornou jízdou, příjemným řízením a sladěným hybridním pohonem. Akčnější motoristé si asi budou stěžovat na hluk vytočeného spalovacího motoru a taky fakt, že koníků pod kapotou by si kompaktní SUV zasloužilo ještě trochu víc. Ve dvou lidech byla dynamika ještě slušná, když ale hybrid požene vpřed pět cestujících a bagáž vzadu, asi už se slušně zapotí.

Vzhled nechám na subjektivním posouzení každého. Ještě jednou chci vyzdvihnout povedenou a intuitivní kabinu, stejně jako vnitřní variabilitu a některá chytrá řešení. Třeba krajní výdechy topení vpředu, jejichž proudění lze nasměrovat na boční okna, takže vám vzduch nejde přímo do tváře. Místa v obou řadách je dostatek, jen kufr by mohl být ještě o něco větší. Zkoušeli jsme vůz v nejvyšší výbavě Advance Style, ve které stojí minimálně 839.900 Kč. Už základ za 699.900 Kč má však všechno potřebné ve standardní výbavě a nenadělá o nic menší parádu. O tom se ostatně můžeme přesvědčit v klasickém testu, první kusy novinky se na českém trhu mají objevit počátkem příštího roku.

Plusy

  • Prostorná a variabilní kabina
  • Kvalitní materiály uvnitř, pohodlné sedačky
  • Povedené jízdní vlastnosti
  • Sladěný hybrid
  • Nízká spotřeba

Minusy

  • Hluk od motoru a podvozku
  • Absence plachtění
Honda HR-V: základní technické údaje a ceny
Motor 1.5 i-MMD
Objem [cm3] 1498
Válce/ventily 4/4
Nejvyšší výkon [kW] 96
Točivý moment [Nm]  253
Převodovka e-CVT
Pohotovostní hmotnost/nosnost [kg] 1452/418
Max. rychlost [km/h] 170
Zrychlení 0-100 km/h [s] 10,6
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,4
Cena Elegance [Kč] 699.900
Cena Advance [Kč] 774.900
Cena Advance Style [Kč] 839.900

Související články

Témata
Avatar - .StenLi.
29. 10. 2021 11:30
Re: Přednabytá baterie?
Preco 0,5-1km? 12 rocny Prius so stratami v prevodovke prejde s mensou baterkou 2,7km po rovine v obci. Niekde to merali?
Avatar - .StenLi.
29. 10. 2021 11:26
Re: tento způsob řešení hybridu
Ako majitel Toyota HSD musim povedat ze tento e:HEV system (i-MMD po starom) je lepsi ako HSD a to bude platit aj pre ePower od Nissanu aj ked som na nom este nejazdil. Ja by som dal do HRV 2.0 z CRV a dynamika so 135kW by bola paradna a baterky by som dal pod zadne sedadla, nech je vacsi kufor a tie magic seats vyuzivaju ludia uplne minimalne.
Avatar - Mikesus
25. 10. 2021 22:53
Re: doplnění
:-[] :-[] :-[] :-[]
Tak ten 2.0 je určitě línější než tahle 1.5 :D Tady ti ta línost subjektivně nepřišla?
A určitě je 581l méně než 497 u CRV. :-[] :-[] :-[]
25. 10. 2021 20:24
Re: Za mě naprosto...
Jakoze das za SUV verzi malyho Yarise 700 tisic?
To ja neprevracim kazdou korunu a stale mi to prijde trosku moc :-!

Yaris zacina na 435 resp 525 za hybrid a konci tesne pod 700.

Tahle Honda zacina na 700, pokracuje na 840… :-O

To jsou jine cenove svety.
Davat 700 tisic za liny auto jde podle me jedine u nejake stylovky a to tohle neni, tohle je tuctovka.
Avatar - SKAY
25. 10. 2021 18:56
Re: Za mě naprosto...
Tak srovnej výbavu s chr a Yaris Cros v hybridu a cena je ,,normální,,

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud