Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Honda Jazz 1.5 i-MMD e-CVT vs. Toyota Yaris 1.5 Hybrid e-CVT – Smysluplné řešení

Martin Jeník
Diskuze (244)

Dlouholetý náskok Toyoty s hybridními pohony v posledních letech snižuje Honda. Obě automobilky tak nabízejí propracovanou techniku, která se pro městské vozy hodí. Zaujme víc jazz, nebo yaris?

Dojem, cena, prostor


Kombinaci spalovacího motoru s elektromotorem si Toyota vyzkoušela už u předchozího yarisu a zejména pro městské prostředí se hybrid ukázal jako skvělá volba. Současná novinka chce na popularitu předchůdce minimálně navázat. Mezi malými vozy je hybrid stále unikátní záležitost, avšak konkurence se přece jen objevila. Honda Jazz, která v předchozí generaci existovala jako hybrid pouze v Asii, se v nynějším provedení pro Evropu nabízí už naopak výhradně s tímto pohonem. Zkomplikovat cestu za úspěchem by mohl i Renault Clio, soudě podle našich zkušeností se však ještě má co učit. Nyní jsme se tak soustředili na čistě japonský souboj.

Obrat o 180°

Při pohledu na oba modely si říkáme, že tvarem a zaměřením odlišnější vozy bychom v rámci kategorie malých vozů hledali těžko. Nasupený yaris se tváří stejně suverénně jako sportovní kupé Supra a z každého detailu srší emoce. Image nákupní tašky pro ženy, kterou si vybudovaly předchozí tři generace, se rozplynula lusknutím prstů. Jestli se o toyotách říká, že jsou usedlé a nudné, tady to rozhodně neplatí.

Proti tomu jazz byl vždycky solitér, který se pohyboval někde na pomezí malých vozů a mini MPV. Silnými zbraněmi byly a zůstávají především maximální vnitřní prostor a praktičnost. Současná generace však jako by neuměla být na tyto atributy hrdá a působí jako hodně nevýrazná puťka. Předchůdce nabízel zajímavější tvary, výraznější linie a agresivnější doplňky. Testovanému kusu dodala na fádnosti i šedá barva a malá, 15“ kola, která se v jednolitém boku ztrácejí. Toliko náš subjektivní dojem z vnějšího designu, na druhou stranu nenápadnost může být i výhodou.

Emoce vs. jednoduchost

Uvnitř oba vozy pokračují v tom, co započaly zvenčí. U yarisu se udál obrovský pokrok, dříve tvrdé a lacině působící plasty jsou pryč. Palubní deska vypadá bytelně, tvarově nápaditě a horní část kryje příjemně měkčený materiál. Jazz v tomto ohledu ztrácí, neboť rozlehlou horní část k čelnímu oknu kryje masa tvrdého plastu.

Nebýt toho, vypadá vnitřek hondy moderně a sází na jednoduché tvary a funkční ovládací prvky, což chválíme. Jestliže byly hondy z posledních let hodně svéhlavé a jejich palubní systémy málo intuitivní, v jazzu se vše zjednodušilo a základní pokyny jako vynulování počítače uděláte i na první pokus za pár sekund. Uprostřed středového pásu se nachází 9“ displej, který si zachoval alespoň základní tlačítka. Nechybějí dvě klasická USB ani 12V zásuvka. Specialitou jazzu jsou dvě schránky před spolujezdcem. Jedna se vyklápí nahoru, druhá dolů, jak to známe třeba z kodiaqu.

Yaris sází především na sportovní notu, líbí se nám malý tříramenný volant, který se výborně drží. Středovému panelu vévodí nahoře umístěný 8“ dotykový displej. Skvěle rozmístěné jsou odkládací prostory. Velmi šikovná je zejména pogumovaná polička přímo pod obrazovkou. Hodí se i velká schránka před řadicí pákou, uzpůsobená pro bezdrátové nabíjení mobilu. Loketní opěrka působí subtilně, svému účelu však slouží. Na rozdíl od hondy však skrývá jen malý úložný prostor.

Svět motorů 05/2021 Svět motorů 05/2021

Volba za půl milionu

Na českém trhu jsou aktuálně k mání tři malé hybridy (kromě testované dvojice ještě clio od 474.000 Kč). Nejlevněji vychází yaris, který lze v základní výbavě Active získat za 460.000 Kč. Doporučujeme však přidat 10.000 Kč za vyšší stupeň Comfort, který navíc přidává parkovací kameru (parkovací čidla se vždy dodávají jen jako příslušenství), kožený volant, dešťový senzor, rezervu či mlhovky. Nejlepší poměr cena/výbava pak přináší tato výbava s paketem Style za akční cenu 479.900 Kč, kde už dostanete diodové světlomety, 16“ litá kola nebo zatmavená zadní okna. Akční slevy se vztahují i na další výbavy Selection Elegant (509.000 Kč), Selection Style (519.000 Kč) a Premiere Edition (534.000 Kč) - viz testovaný vůz.

Honda má tradičně výbavy pevně specifikované. Základní provedení Comfort vyjde na 499.900 Kč a již nabízí třeba diodové světlomety, automatickou klimatizaci či elektrické ovládání zadních oken. Přesto třeba parkovací senzory (zadní i přední) se dodávají až k vyššímu stupni Elegance za 539.900 Kč (testovaný vůz), navíc pak dostanete i 15“ litá kola a polokožené čalounění. Chcete- li navigaci či parkovací kameru, nezbude než si pořídit nejvyšší verzi Executive za tučných 569.900 Kč. Dráže vyjdou v případě jazzu i náhradní díly, naopak ceny servisních prohlídek jsou nižší než u yarisu. Celková záruka činí u obou vozů 3 roky, na hybridní ústrojí pak 5 let, obojí je limitováno nájezdem 100.000 km.

Pořizovací náklady Honda Jazz 1.5 i-MMD Toyota Yaris 1.5 Hybrid (etalon)
Základní cena 499 900 Kč (Comfort) 460 000 Kč (Active)
Cena verze Světa motorů 499 900 Kč (Comfort) 460 000 Kč (Active)
Výbava verze Světa motorů Čelní a boční airbagy • rádio • výškově stavitelný volant nebo sedadlo řidiče • centrální zamykání • manuální klimatizace • elektrické ovládání předních oken.
VÝBAVA NAD RÁMEC VERZE SVĚTA MOTORŮ
Automatická klimatizace Ano Ano
Světlomety LED Ano Ne
Vyhřívání předních/zadních sedadel Ano/Ne Ne/Ne
Zadní/zadní a přední parkovací senzory Ne/Ne obojí 6800 Kč + montáž
Litá kola Ne Ne
Navigace Ne Ne
Dešťový/světelný senzor Ano/Ano Ne/Ano
Adaptivní tempomat Ano Ano
Bezklíčkové ovládání Ne Ne
Metalíza 13 900 Kč 13 000 Kč
Porovnání cen 499 900 Kč (o 9 % horší) 460 000 Kč (etalon)
Známka* 1,50 1,00
POŘADÍ 2. 1.
*Známka za cenu, výbavu a servisní náklady

Jazz kouzlí

Nabídkou ohromného místa na malých půdorysných rozměrech je jazz již vyhlášený a současná generace v tom pokračuje. Mezi malými vozy nenajdete prostornější model. Na první pohled se honda zdá být vysoká, avšak yaris přerůstá o pouhých 26 mm a hodnota 1526 mm není ani dalším typickým hatchbackům příliš vzdálená. Velmi však vynikne v kombinaci s malou šířkou 1694 mm, jazz je mezi malými vozy nejužší. Délka 4044 mm je dnes běžný průměr a to samé se týká i rozvoru 2517 mm. Uvnitř však konstruktéři rozehráli neskutečný koncert. Bezkonkurenčně místa najdete především v podélném směru. I s výškou 1,9 m si za sebe sednete a před koleny vám zbývá 10 cm, což často nenabízejí ani vozy o třídu výše. Hodně místa zbývá také nad hlavou vpředu. A rozhodně více, než bývá běžné, je ho i vzadu. Velmi dobrá je rovněž vnitřní šířka vpředu, která navzdory menší užší karoserii výrazně překonává yaris.

Yaris nepřekvapí

Toyota působí uvnitř stísněným dojmem, což jde částečně na vrub menšímu prosklení a také černému čalounění stropu, které prostor opticky zmenšuje. Palubní deska navíc řidiče těsně obklopuje. Nižším postavám to nijak nevadí, ale při delší jízdě to vyšší jedince už trochu omezuje. Dozadu se v případě yarisu špatně nastupuje, neboť otvor i úhel otevření dveří jsou malé. Se samotným místem to však není tak špatné, že by se zde nedalo sedět. Prostoru je zde podobně jako třeba ve fabii, dlouhán sedí s koleny těsně u předních opěradel. Hůře se sem však připevňují velké dětské sedačky, byť samotné úchyty Isofix jsou dobře vyvedené. Dokonale přístupná zadní sedadla má naopak jazz, kde se dveře otevírají téměř do pravého úhlu.

Rovněž poměřování zavazadelníků hovoří ve prospěch jazzu, který vyniká zejména extrémně nízkou nákladovou hranou, základní rozměry jsou nicméně podobné jako u papírově skromnějšího yarisu. U něj však máme pocit, že vývoj kufru byl na hodně vedlejší koleji. Spodní podlážka je tenká, chybějí čalounění boků i háčky a po sklopení vznikne veliký schod.

Naměřené hodnoty Honda Jazz 1.5 i-MMD Toyota Yaris 1.5 Hybrid
Místo podélné/před koleny zadního cestujícího (cm) 177/10 169/1
Výška interiéru nad sedákem P/Z (cm) 93-102/90 91-99/89
Místo nad hlavou cestujícího P/Z (cm) 0-11/0 0-7/0
Šířka interiéru v loktech P/Z (cm) 145/141 142/142
Šířka interiéru v ramenou P/Z (cm) 128/127 129/120
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadního pasažéra vlevo (cm) 51 x 51/47 x 51 49 x 50/49 x 48
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) (cm) 64 x 52 62 x 52
Průchodnost zavazadlového prostoru (výška x šířka) (cm) 85 x 99 83 x 89
Výška dolní hrany kufru/průchozí výška pod 5. dveřmi (cm) 62/187 67/184

Motor, jízda


Svaly narostly

Jako základ hybridního systému yarisu slouží stejně jako dosud atmosférická patnáctistovka, jedná se však o novou řadu označovanou Hybrid Dynamic Force. Jednotka patří do stejné rodiny jako dvoulitr v corolle či C-HR. Vyznačuje se dlouhým zdvihem, vysokým kompresním poměrem 14,0:1 a pracuje v Atkinsonově cyklu. Chlubí se vysokou termodynamickou účinností 40 %.

Elektromotor posílil na 59 kW a 141 Nm a nová, kompaktnější je pak i převodovka e-CVT. Zásadní zlepšení se týká možnosti čistě elektrické jízdy až do rychlosti 130 km/h. Yaris dostal také nové lithium-iontové baterie, jejichž výhodou je menší počet článků (48 místo 120), efektivnější tok energie a vyšší napětí 177,6 V (dříve 144 V). Baterie je také o 12 kg lehčí a celá se vešla pod zadní sedadla.

Hybrid v jazzu se skládá z trakčního elektromotoru o výkonu 80 kW a točivém momentu 253 Nm. V jednom bloku s ním a převodovkou e-CVT je pak i generátor. Spalovací patnáctistovka pracuje výhradně v Atkinsonově cyklu a nabízí výkon 72 kW a točivý moment 131 Nm.

Princip fungování je však proti yarisu odlišný. Rozjíždění a pohyb v nízké rychlosti má na starosti výhradně elektromotor, jehož výhodou je okamžitý nástup točivého momentu od nulových otáček. Energii si bere z baterie, spalovací motor v tu chvíli roztáčí generátor, který se stará o její dobíjení. Ve vyšších rychlostech už není elektromotor tak efektivní a kolem 70 km/h se tak zapojuje spalovací jednotka. Ta se připojuje přes jednostupňovou převodovku (převod odpovídá asi šestému stupni). Auto může pohánět sama, ale ve stoupání nebo při výraznějším zrychlení pomáhá elektromotor.

Rozdíl na dálnici

Oba vozy se rozjíždějí svižně a mají rychlou odezvu na plyn. V nízkých rychlostech má ve zrychlení převahu několika desetin sekundy jazz, od 120 km/h se však začne karta obracet a lépe zrychluje yaris. Opravdu velký rozdíl je ale až při zrychlování kolem 140 km/h, kde začne honda již odpadat. Na 150 km/h zrychluje déle než yaris na 170 km/h.

Při běžném cestování po tuzemském limitu však působí obě auta příjemně dynamicky a rozhodně zde neplatí, že hybridy jen ječí a moc nejedou. Kultivovanější a tišší se nám zdá být ústrojí hondy, toyota však působí dynamičtěji a má větší říz. Při ostré jízdě však i yarisu chvilku trvá, než na výjezdu ze zatáček vyžene motor do otáček.

Spotřeba je u obou vozů dobrá. Průměry obou se ve městě pohybovaly kolem 4,6 l/100 km. Při jízdě mimo aglomerace se jako úspornější ukázal yaris. Na dálnici se výhody hybridu moc neprojevují, spotřeba tudíž v zásadě odpovídá podobně výkonným zážehovým verzím – toyota si nárokovala 6,3 l/100 km, vyšší jazz 6,6 l/100 km. Běžné cestování po silnicích prvních tříd znamená konzumaci 4,3 l/100 km u yarisu a 4,6 l/100 km u jazzu. Svižnější jízda po okreskách pak 5,0 vs. 5,3 l/100 km opět ve prospěch toyoty.

Tabulkovým spotřebám (přepočítané na původní normu NEDC) jsou oba vozy vzdálené, v reálném provozu jsou hybridy bezkonkurenční hlavně ve městě.

Údaje o testovaných vozidlech Honda Jazz 1.5 i-MMD Toyota Yaris 1.5 Hybrid
Motor, ventilový rozvod benzin R4, DOHC + elektromotor benzin R3, DOHC + elektromotor
Zdvihový objem (cm3) 1498 1490
Největší výkon (kW/min-1) 72/5500-6400 68/–
Největší točivý moment (Nm/min-1) 131/4500-5000 120/3600-4800
Výkon elektromotoru (kW) 80 59
Točivý moment elektromotoru (Nm) 253 141
Systémový výkon (kW) 85
Systémový točivý moment (Nm)
Převodovka e-CVT e-CVT
Délka x šířka x výška (mm) 4044 x 1694 x 1526 3940 x 1745 x 1500
Rozvor náprav, rozchod kol P/Z (mm) 2517, 1487/1474 2560, 1521/1514
Standardní pneumatiky 185/60 R15 185/65 R15
Provozní/užitečná hmotnost (kg) 1300/410 1090/600
Nejvyšší hmotnost nebrzděného/brzděného přívěsu (kg) –/– 450/450
Objem zavazadlového prostoru základní/maximální (l) 304/844 286/768
Objem nádrže paliva (l) 35 36
Nejvyšší rychlost (km/h) 175 175
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 9,4 9,7
Emise CO2 (NEDC) (g/km) 82 64
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) (l/100 km) 2,4/4,3/3,6 3,2/2,2/2,8
NAMĚŘENÉ HODNOTY
Zrychlení 60-100 km/h (s) 5,6 5,8
Zrychlení 80-120 km/h (s) 8,1 7,0
Brzdná dráha z rychlosti 100 km/h (m) 42,5 42,1
Skutečná rychlost při 50/90/130 km/h (km/h) 48,1/87,2/126,9 48,1/85,6/124,6
Naměřená kombinovaná spotřeba paliva (l/100 km) 5,4 5,1

Radost z jízdy

Dokonalý obrat yarisu se netýká jen designu, ale i celkového pojetí. Z dříve nudného auta, které příliš radosti z jízdy nenabídlo, se stal sportovně naladěný malý vůz. Nižší posez, nižší těžiště, přirozenější sklon volantu s možností bližšího přisunutí k tělu, to vše přispělo k daleko lepší symbióze člověka a stroje.

Čtvrtá generace vyjíždí na nové platformě TNGA-B, která je také tužší a má širší rozchod i rozvor. To se pozitivně odráží na jízdní stabilitě a přesných reakcích. Samotné řízení je ideálně strmé a posilovač řízení nabízí přirozenou zpětnou vazbu. Vše korunuje vyladěná stabilizace, která řidiči asistuje v krizových situacích, avšak nepanikaří a nepřibrzďuje kola zbrkle. V součtu všech vlastností tak yaris patří na samý vrchol z hlediska ovladatelnosti. Velmi dobře funguje i filtrování nerovností, byť celkově je na 17“ kolech naladění tužší. Jazz se od prvních kilometrů prezentuje jako komfortně naladěný, s naprostou samozřejmostí se nese i přes větší nerovnosti, které doslova žehlí. V zatáčkách se pak honda logicky více naklání a je výrazně nedotáčivá. Řízení je lehčí, nastavené s ohledem na snadné manévrování po městě. Při ostré jízdě působí jazz trochu rozevlátě. Chová se však nezáludně a stabilizace dbá o zachování maximální bezpečnosti, byť za cenu výrazného omezení jízdní dynamiky v limitních situacích. Řidiči však stále nechává nad vozem plnou kontrolu.

Závěr


Závěr

Souboj dvou rozdílně zaměřených vozů vyhrála Toyota Yaris, která nabízí úspornější a dynamičtější hybridní systém a skvělé jízdní vlastnosti. Potěší i kvalitními materiály v interiéru a celkovým pocitem bytelnosti. Vadil nám však lacině zpracovaný kufr a celkově je nutné počítat s nanejvýš průměrnou prostorností. Jazz skončil druhý pouze s drobným odstupem, pro mnohé však může být vítězem. Poskytuje neskutečně prostorný interiér s řadou praktických vychytávek, velmi komfortní podvozek a celkově tišší jízdu. Zklamaly nás především laciné plasty na palubní desce.

Hodnocení (za testované oblasti se uděluje známka od 1 do 5 ve vztahu ke konkurentům) Honda Jazz 1.5 i-MMD Toyota Yaris 1.5 Hybrid
DOJEM
Design 1,50 1,50
Dílenské zpracování 2,50 1,50
PROSTOR A POHODLÍ
Prostornost 1,00 2,50
Sedadla 1,00 2,00
Zavazadelník a variabilita 1,00 2,50
Ovládací prvky 1,50 1,50
MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ
Dynamika 2,00 1,00
Pružnost 1,50 1,00
Spotřeba 1,50 1,00
JÍZDA
Řazení 1,00 1,00
Řízení 2,00 1,00
Brzdy 1,50 1,50
Ovladatelnost 2,50 1,00
Jízdní komfort 1,00 1,50
CELKEM
Výsledná známka 1,54 1,46
Závěrečné pořadí 2. 1.
POŘADÍ 1. Toyota Yaris 1.5 Hybrid 2. Honda Jazz 1.5 i-MMD

PLUSY Výborné jízdní vlastnosti Výborná variabilita zadních sedadel
  Přesné řízení Prostorný a praktický interiér
  Dobrá dynamika i ve vyšších rychlostech Komfortní odpružení
  Nízká spotřeba ve městě Výborný výhled vpřed
  Kvalitně zpracovaná palubní deska Nízká spotřeba ve městě
    Pohodlná sedadla
MINUSY Laciné zpracování a menší
praktičnost kufru
Nižší limity podvozku
  Méně místa a horší přístup
na zadních sedadlech
Laciné materiály v interiéru
    Slabá dynamika ve vyšších
rychlostech
PRŮMĚR CELKEM 1,46 1,54

Jak známkujeme

Známky se odvíjejí od nejlepšího auta v dané kategorii a hodnoceném parametru. Měřitelné veličiny známkujeme podle odstupu od lídra. Nově hodnotíme po půl stupních. Do 5 % ztráty přidělujeme ještě známku 1,00, dále je stupnice po 10 %. Za odstup 5 až 15 % dáváme 1,50, za 15 až 25 % 2,00 atd. Příklad: Nejlevnějším malým vozem s hybridním pohonem a výbavou dle Světa motorů je Toyota Yaris 1.5 Hybrid 85 kW Active za 460.000 Kč. Dostává tedy jedničku, stejně jako auta s cenou do 483.000 Kč. Za cenu od 483.001 Kč do 506.000 Kč udělíme známku 1,50 atd. Podobně postupujeme i při subjektivním hodnocení (vzhled, zpracování), vždy vyčíslujeme odstup od nejlepšího. Známku můžeme dále upravit, pokud chceme zohlednit například extrémně bohatou výbavu, nadstandardní záruku a podobně. Známka za oddíl Cena a výbava není součástí celkového hodnocení! Jedná se o samostatnou disciplínu.

Zobrazit celý článek
Martin Jeník
Diskuze (244)

Doporučujeme

7. 2. 2021 22:50
Re: Tezko porovnatelne
Nejvetsi prostorova bomba je Honda Freed, ale to v evrope neni :-)
To je malicky ale celkem delsi MPV, ma posuvne dvere ... https://upload.wikimedia.org/…nda_Freed_02.jpg
Avatar - speedfred
7. 2. 2021 21:52
Re: To uz nikdo neumi...
Mne zase nestačí R4 a teraz tu mám viesť svätú vojnu za V6/R6+ ?
Kludne radšej potentný R3 ako bezpohlavný R4.
7. 2. 2021 18:10
Re: To je ako si vybrať...
Tvé názory jsou velmi svérázné! :D A pokud tě otravuje normálně řídit, je mi tě upřímně líto. :-)
7. 2. 2021 18:07
Re: Porovnávací test malých předražených CVT vysavačů ...
Jo, vícerčata, to jo. Ale to naštěstí nebývá moc častý případ. A pokud jde o "prvovrhová" (pardon, ale jak to jinak stručně napsat?), tak žádný problém. :-)
P.S. Proč ten agresivní tón? :-)
7. 2. 2021 18:05
Re: Porovnávací test malých předražených CVT vysavačů ...
Tak dojezd 1000 km u svého auta fakt nepotřebuju, bohatě mě stačí mých 800 km. :-) V případě hybridu by mi ale velmi vadila jeho zvýšená hmotnost, větší cena a samočinná převodovka. A leckdy i zmenšený kufr. Mimo hustý městský provoz zcela absurdní volba... :-O :-( :no: