Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

První jízda s novým Renaultem Rafale: Francouzský útok na prémii

Michal Dokoupil
Diskuze (72)

Vozy typu SUV kupé ještě nedávno patřily striktně prémiovým značkám. Renault toto narušil modelem Arkana a teď pokračuje větším rafalem. Stylový vůz inspirovaný rekordním letadlem spoléhá jen na elektrifikované pohony a překvapivě také oplývá prostorem.

Možná podpořen úspěchem menší arkany se Renault rozhodl udělat SUV kupé i z většího modelu segmentu D. Vznikl tak třetí sourozenec k již prodávané dvojici Austral a Scénic, který zároveň zaujal pozici vlajkové lodi francouzské značky.

Inspirací pro jméno Rafale je letoun vyrobený v kooperaci firem Cauldron a Renault ve 30. letech minulého století. Caudron Renault Rafale, který dostal řadový šestiválec Renault o objemu 7,95 litru a výkonu 246 kW, v roce 1934 dosáhl rychlosti 445 km/h, čímž stanovil rekord ve své kategorii. V kabině se střídaly dvě francouzské pilotky, které dosáhly i dalších rekordů.

S letounem samotným nemá nový automobilový Rafal společné samozřejmě nic, snad s výjimkou podobného laku. Místo šesti válců se musí spokojit s polovinou, a objemem jen 1,2 litru. Avšak vždy s hybridním systémem a to jak samodobíjecím, tak plug-in hybridním. Na cestách kolem španělské Sevilly jsem měl možnost pořádně protáhnout první jmenovaný pohon.

Základem modelu je poslední generace platformy CMF-CD. Zajímavé je, že rozvor model Rafale sdílí s delším sourozencem Espace, oba mají shodně 2,74 metru. Na délku měří 4,71 metru, na šířku 1,86 metru a na výšku 1,61 metru. Skelet vozu je až po sloupek B shodný s oběma sourozenci, až za ním začíná střecha s pozvolným svažováním. Jiné jsou ale i plechy karoserie a celkový výraz vozu. Rafale už totiž přešel na modernější pojetí designu značky, stejně jako clio nebo captur po faceliftu. Jiná jsou tak i přední světla, která mají sofistikovanější systém Matrix LED s více segmenty než starší austral a espace.

Maska využívá motivy kosočtverce a vždy si hraje s barvami. Množství malých kosočtverců je trojrozměrně uspořádáno kolem středového loga, ve vzoru odkazujícím na voštinové mřížky chladiče vrcholných modelů z minulosti. Celek je umístěn na modrém nebo břidlicově šedém pozadí (v závislosti na verzi), které se v závislosti na úhlu pohledu objevuje nebo mizí v pozadí na způsob optického umění 70. let. Jedná se prý o poklonu Victoru Vasarelymu, představiteli tohoto uměleckého směru, jehož jméno je spjato s historií značky Renault. Jeho syn Yvaral Vasarely totiž navrhl logo z roku 1972, na které odkazuje aktuální symbol značky. Vzadu se vůz chlubí novým světelným podpisem značky ve tvaru kosočtverce. Zadní světla od sebe byla výrazně oddělena, aby vůz působil zaoblenějším dojmem. Jejich tvar je inspirován čínskou grafickou hrou tangram a při zapnutí i vypnutí ukazují animace.

Mezi nejlepšími

Interiér už překvapením není, je totiž téměř totožný jako u sourozenců. Což je dobře, moderní provedení palubních desek Renaultu je velmi dobré. Velký a na výšku postavený centrální displej opět využívá systém OpenR Link se softwarem od Google. Žádné zásadní změny zde neproběhly, jen se dle stylu jízdy auto snaží řidiči vypočítat „skóre bezpečnosti“, podle toho jak moc se lepí autům na zadek, jak dodržuje rychlost nebo jak často vyjíždí ze svého pruhu.

Důležitější novinkou je možnost vypnout si dvojím stlačením tlačítko nalevo pod volantem zvolené bezpečnostní asistenty, včetně otravného hlídání překročení rychlosti. Hlasové ovládání Google umí ovládat některé funkce vozu, včetně zatemnění panoramatického okna, které je stejné jako v nedávno uvedeném elektrickém scénicu. Přístrojový štít je vždy digitální a přehledný, praktický je velký průhledový displej promítající přímo na okno.

Vzhledem k rozvoru shodnému s espace je na zadních sedačkách opravdu spousta místa na kolena. Překvapivě ale také na hlavu, střecha totiž neklesá tak prudce a trochu pomáhá i panoramatické střešní okno, které bylo v kuse, který jsem si ve Španělsku vyzkoušel. Kufr má velmi slušných 627 litrů, ale trochu jej omezuje tvar střechy. Jenže kdo si velký Renault kupuje kvůli praktičnosti, sáhne spíše po espace než po rafale.

Pohonné jednotky jsou k dispozici dvě. Základní E-Tech má kombinovaný výkon 150 kW a využívá 1,2litrový přeplňovaný tříválec o výkonu 96 kW s 205 Nm točivého momentu. U toho se mimochodem Renault chlubí velmi vysokou tepelnou účinností 41 %, stejnou jako mají motory Dynamic Force od Toyoty. Doplňuje jej dvojice elektromotorů vepředu. Hlavní má výkon 50 kW a 205 Nm točivého momentu, sekundární (vysokonapěťový startér-generátor) má výkon 25 koní a 50 Nm. O napájení se stará lithium-iontová baterie s kapacitou 2 kWh. Tedy stejný systém jaký už známe z australu a espace a opět pohánějící pouze přední kola.

Novinkou je plug-in hybrid, který využívá stejný základ, tříválec však díky novému turbodmychadlu posílil na 110 kW. Kombinace elektromotorů na přední nápravě zůstává stejná, přibyl však jeden s výkonem 100 kW a točivým momentem 195 Nm vzadu. Energii zde dodává li-ion baterie o kapacitě 22 kWh, která by měla stačit k dojezdu až 100 km jen na elektřinu. Dobíjet ji lze pouze střídavým proudem, výkonem 7,2 kW. Kombinovaný dojezd je 1000 km, auto si totiž ponechává stejně velkou, 55 litrovou nádrž na benzín jako klasická hybridní verze.

Zajímavé je, že stejně jako hybrid s pohonem předních kol si i čtyřkolka ponechává systém natáčení zadních kol 4Control, s úhlem natočení až 5°. Naopak jen plug-in hybrid a to pouze v nové vrcholné výbavě Atelier Alpine může mít adaptivní tlumiče. Ty například dokážou díky kameře snímající vozovku před autem připravit jednotlivá kola na blížící se výmol.

Video se připravuje ...

Ticho a hluk

Na letišti v Seville mě však čekal pouze klasický hybrid a výbava Esprit Alpine ve stříbrném lakování. Uvnitř jsou sportovní sedačky s lepším bočním vedením a velmi netradiční dekor palubní desky. Před spolujezdcem je totiž kus pokrytý pravou břidlicí, což jsem si musel nechat potvrdit od několika lidí z Renaultu. Kámen známý svou křehkostí je zde údajně tak tenký, že se chová podobně jako papír, zároveň ale stále dostatečně tvrdý na to, aby v něm nezůstávaly rýhy třeba po nehtu.

Dynamicky vypadající vůz se jízdně příliš neliší od Australu se stejným pohonem. Na stovku se dostane za 8,9 sekundy, maximální rychlost je elektronicky omezená na 180 km/h. Dynamikou tedy nenadchne, ale jako komfortní hybrid funguje velmi dobře. Složitá dvouspojková šestistupňová multimódová převodovka, která má dvě rychlosti pro elektromotor a čtyři pro spalovací motor, funguje velmi plynule. Při rychlejší jízdě je občas cítit velmi lehká ztráta tahu při řazení, po většinu času ale o její práci téměř nevím. A to platí i pro tříválec, který je opravdu velmi dobře odhlučněný.

Když na to pořádně šlápnu, je jakoby v dálce lehce slyšet jeho rykot, naprostou většinu času ale v kabině prostě není slyšet vůbec. Vzhledem k tomu, že auto nemá otáčkoměr, tak jen hádám, jestli zrovna běží nebo ne. Bohužel podvozek už tak dobře odhlučněný není a na nekvalitním povrchu silnic jižního Španělska jsou pneumatiky v kabině slyšet hodně.

Komfort podvozku je slušný, ani větší nerovnosti jej příliš nerozhodí. Zároveň má i lehké sportovní nadání, vysoká karoserie se příliš nenaklání a při pokusu o dynamičtější jízdu se až překvapivě dobře drží v zatáčkách. Přijde mi v tom lepší než jeho sourozenci, což by odpovídalo informacím z tiskové zprávy. Rafale totiž nabízí modernizovaný elektronický systém řízení zadní nápravy Véhicle Motion Control (VMC 2), který zajišťuje lepší předvídání ztráty přilnavosti. Zajišťuje optimální nastavení všech čtyř kol na silnicích s nerovným či zhoršeným povrchem a pomáhá rychleji zdolávat zatáčky. Odlišné je také nastavení pružin, tlumičů, protiprokluzového systému nebo instalace širších pneumatik (245 mm). To je možné také díky rozšířením rozchodu o 4 centimetry (ve srovnání s espacem), podběhy zde standardně vyplňují 20“ kola.

Na zakroucených cestách neustále střídajících stoupání a klesání se dá hezky vyhrát s rekuperací, která se zde stejně jako v elektromobilech ovládá pádly pod volantem. Spotřeba při mé ne úplně úsporné jízdě se po 300 kilometrech ustálila na 5,7 litru, což zahrnovalo dálnici, i vyhlídkovou jízdu po centru Sevilly. S trochou snahy by nebyl žádný problém dostat se na spotřebu 5,5 litru a tím na reálný dojezd 1000 kilometrů.

V České republice bude Renault Rafale v základní výbavě Techno s hybridním pohonem začínat na ceně 999.900 Kč. Vyšší Esprit Alpine bude s příplatkem rovných 100.000 Kč. Na ceník plug-in hybridní verze si zatím musíme počkat. Renault si slibuje, že v segmentu D přebere pár zákazníků i prémiovým značkám. Potenciál na to jistě má, hezky zpracovaný interiér nabízí jeden z nejlepších multimediálních systémů dneška a stylová karosérie přitahuje pohledy všude, kde se Rafale objeví.

V České republice přes 80 % kupujících vozů SUV v tomto segmentu volí s pohonem všech kol, zde by tedy mohl mít výhodu Rafale s dobíjecí zásuvkou.

Renault Rafale: České ceny a technické údaje
Motor E-Tech full hybrid 200
Zdvihový objem (cm3) 1 199
Výkon spalovacího motoru (kW/min-1) 96/4 500
Točivý moment spalovacího motoru (Nm/min-1) 205/1750
Výkon elektromotoru (kW) 50
Točivý moment elektromotoru (Nm) 205
Válce/ventily 3/12
Převodovka multimódová automatická
Max. rychlost [km/h] 175
Zrychlení 0-100 km/h [s] 8,9
Komb. spotřeba [l/100 km] 4,7
Emise CO2 [g/km] 105-107
Objem palivové nádrže [l]  55
Kapacita baterie [kWh] 2
Provozní hmotnost [kg] 1 728–1 735
Celková hmotnost [kg] 2 175–2 180
Objem zavazadlového prostoru [l] 630
Rozměry d x š x v [mm] 4 710 x 2 085 x 1 613
Rozvor [mm] 2 738
Cena Techno [Kč] 999.000
Cena Esprit Alpine [Kč] 1.099.000
Michal Dokoupil
Diskuze (72)

Doporučujeme

Avatar - del42sa
1. 6. 2024 10:35
Re: Vývoj
takhle to řadí sami francouzi :

S délkou 4,71 m a šířkou 1,86 m se nový Renault Rafale řadí do segmentu D, zatímco jeho
výška 1,61 m ho řadí do středu segmentu sportovních SUV. « Se svými majestátními rozměry a dynamickým designem s výraznou osobností je nový
Renault Rafale novou vlajkovou lodí značky Renault. » Agneta Dahlgren, Ředitelka projektu CMF-CD Design

milion je základní cena na které to auto začíná ....

file:///G:/Downloads/tiskova_zprava_renault_rafale-3.pdf
1. 6. 2024 10:23
Re: Vývoj
Milion ti přijde jako prémiová cena??? Aha, tak jo. :-D
Avatar - del42sa
1. 6. 2024 08:03
Re: Vývoj
přesně tak, nemusí tam být zrovna šestiválec ( i když by to bylo fajn ) ale kdyby tam aspoň dali ten 1,6l čtyřválec nebo nějaký dvoulitr, tak by to přece jen působilo mnohem lépe, ale dát do svého nejlepšího (a nejdražšího) auta tříhrnkovou jednadvojku a tvářit se že je to cool je přinejmenším hloupost. :no:

ale je to jejich boj, pak budou plakat, že se to neprodává .... Nejvtipnější na tom je fakt, že do o polovinu levnějšího Clia E-tech dávají 1,6l čtyřválec a sem cpou jako vrcholnou motorizaci 1,2l tříhrnek :D :D :yes:

https://www.youtube.com/watch?…

to auto má spoustu much, od zvoleného pohonu, od nečitelného řízení, přes neodladěné odpružení a chování na silnici a několika designových a ergonomických přešlapů
Avatar - del42sa
1. 6. 2024 07:59
Re: Vývoj
" Jsem upřímně zvědy jak si Radale povede. Samozřejmě nečekám prodejní trhák."

jak by si asi vedl ? špatně jako vždy, když se o něco prémiového francouzi pokoušeli už v minulosti, protože to zkrátka dělají blbě, jen v té minulosti to dělali méně blbě než dnes :-! (viz R25/Safrane/VelSatis)

Auto, které má maličký motor a málo žere má být také levné, oni se pokoušejí prodat naleštěnou Dacii za prémiovou cenu a myslí si , že stačí pár cingrlátek a displejů ....
Avatar - speedfred
31. 5. 2024 14:07
Re: Vývoj
1.2 R3 je asi dobrá ako základ ale nie ako vrchol ponuky aj keď kde čím dopovaná.
Samozrejme na obyč jazdenie stačí, pretože sa občas viac stojí ako jazdi ale i tak by to chelo trochu viac.