Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rallye Dakar Classic: Klymčiw vyhrál etapu a je pátý

Michal Štěpanovský
Diskuze (2)

Česká dvojice Ondřej Klymčiw a Petr Vlček jsou s vozem Škoda 130 LR na pátém místě po polovině 43. ročníku Rallye Dakar 2021 v hodnocení Classic. V této kategorii startují vozy, které se účastnily Dakaru do roku 2000, nebo se účastnily mistrovství světa rallye ve skupině B.

Posádky nejsou hodnoceny podle dosaženého času, ale čeká je klasifikace podle jízdy pravidelnosti. Mají itineráře, určené body na trati každé etapy, ke kterým musí dojet v určeném čase. Za předčasný nebo pozdní příjezd se počítají body. Čím méně bodů, tím je výsledek a pořadí lepší.

Ředitel Dakaru David Castera na toto téma řekl: „Klasická vozidla budou závodit s hodinami, nikoliv proti nim. Tahle vozidla nám mají stále co říci a jsou natolik v dobré kondici, aby se postavila saúdskoarabským pouštím.“

Nápravy jsou v pořádku

Posádky historických speciálů sdílejí stejný bivak se všemi účastníky soutěže. Původně neměly jet stejně náročné etapy jako všechny ostatní kategorie s ohledem na technické a výkonové vlastnosti automobilů, aby se zabránilo mechanickým problémům. Ovšem například čtvrtý den je čekala porce 960 kilometrů, což je vzdálenost, které neabsolvovaly ani nejnovější současné speciály. „Po třinácti hodinách jízdy jsem si sedl na kovové schody doprovodného auta a připadalo mě, že sedím v příjemném křesle,“ líčil Klymčiw.

V první etapě česká posádka trochu bloudila, jednou těsně minula běžícího velblouda, se slabším motorem se povedlo předjet dokonce Mercedes-Benz třídy G a bohužel také přišlo zapadnutí do písku. „Tohle je opravdu správný Dakar se vším všudy,“ prohlásil Ondřej po třetí etapě a pokračoval: „Se čtyřkolkou mitsubishi bych asi nikdy neproskákal to, kam jsem posílal škodovku. Ohnuli jsme obě ramena zadních náprav, ale mechanici dali všechno perfektně dohromady Všechno drží,“ říkal Klymčiw po třetí etapě pozdě v noci v zázemí týmu.

 

Pravidla trochu jinak

V bivaku po čtvrté etapě přidal český závodník zajímavé vysvětlení ohledně pravidel. „Původně jsme si mysleli, že musíme být v danou sekundu na správném metru v daném bodě, ale to nestačí. Důležité je totiž také dodržovat stálou průměrnou rychlost mezi jednotlivými body, za to jsme dostávali hodně trestných bodů. Mám ovšem takový dojem, že se tady pravidla učíme za pochodu všichni.

Každý den je pro posádky Dakar Classic je rozdělený do několika sekcí. Pátý den byl rozkouskovaný do čtyř úseků. „Měly jsme dva povedené úseky, jeden slušný a bohužel ten čtvrtý nepovedený smazal předchozí dobré výsledky. Bohužel v itineráři chyběla políčka, ale organizátoři to bohužel neřešili. Navíc displej v autě je hrozně maličký a špatně se z něho čte,“ říká navigátor Petr Vlček.

Šestá etapa se stala pro posádku Klymčiw Racing zatím nejpovedenější. V jednotlivých částech byli čtvrtí, šestí a první a celkově z toho byla výhra v etapě. V průběžném pořadí se Češi posunuli na páté místo v konkurenci 24 posádek, které odstartovaly do první etapy a všechny dosud jedou! „Po deštích byla na trati spousta ztvrdlého písku. Snažil jsem se jet opatrně, i když v jednom místě jsem vymetl dost drsně jednu díru,“ říkal Klymčiw a dodal: „Kontrolní body byly nasekány po dvou třech stovkách metrů. Mám toho až nad hlavu, ale vyhráli jsme a budeme bojovat dál,“ komentoval situaci zjevně unavený Ondřej Klymčiw.

Průběžné pořadí: 1. Douton, Etienne (Buggy Sunhill 1979) 587 bodů; 2. Donatiu, Serrat Puig 1363; 3. F. a J. Verdaguerové (Buggy Sunhill 1982/1983) 2940; 4. Harichoury, Fertin, Correia (Renault Trucks 420 DCI) 4449; 5. Klymčiw, Vlček (ČR/Škoda 130 LR) 5201; 6. Revuelta, Sanchez Hernandez (Šp./Toyota Land Crusier) 5464.

Michal Štěpanovský
Diskuze (2)

Doporučujeme

Avatar - cascadia2
10. 1. 2021 05:24
Proti slunci i větru
Docela obdivuhodné, že tam jeli s takovým autem! Osobně by mě Dakar možná taky lákal, ale s takovým autem bych si netroufl.
Avatar - Erich
9. 1. 2021 17:11
Hrozný blbákov
Být neustále bržděn kontrolními body a nemít možnost si užít téměř ani kousek svobody musí být peklo. O to více si cením jejích výkonů se srdeční Škodulou.
Jsou to mí neoblíbenější borci letošního Dakaru. :yes: :yes: :yes: