Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST RAM 1500 5.7 V8 Hemi Longhorn – Šest hvězdiček

Martin Machala
Diskuze (300)

Standa si mě kvůli této hlášce dobírá, ale v tomhle případě si nemůžu pomoct. Kdybych mohl, dal bych RAMu 1500 šest hvězdiček!

Design, interiér


Až budeme na konci roku zase sumarizovat a vybírat ty nejlepší auta roku, první místo si u mě už teď zabookoval RAM 1500. A opravdu nejde jen o fascinaci výjimečnou pohonnou jednotkou, klasika všech klasik – osmiválec Hemi s objemem 5,7 litru, je sám o sobě samozřejmě obrovský zážitek. A nejde ani o v Evropě výjimečné rozměry.

To všechno je super, RAM 1500 je ale kromě těchto spíš fanouškovských vlastností taky úžasně promyšlené, praktické a dobře udělané auto. A překvapivě dostupné. Základ koupíte od 1,7 milionu, testovaný luxusní model Longhorn přijde i s několika příplatky na nějakých 2,3 milionu. Za šestimetrový pick-up s osmiválcem Hemi 5,7 litru…

Asi by mi bylo jedno, že by leckdo v RAMu viděl prodlužovač pinďoura. RAM 1500 bych si strašně rád koupil jako normální, rodinné auto pro každodenní používání. Jenom to parkování, no… To u nás může být skutečně často problém. Ale přežil bych to.

Jak může být obřisko elegantní

Na prvních fotkách mi nejnovější RAM 1500 přišel takový nějaký usedlý, nevýrazný, čekal jsem větší americké divadlo. Starší RAMy byly namachrovanější.

Naživo jsem ale byl víc než spokojený a tuhle umírněnější cestu nakonec vidím jako správnou. RAM 1500 na sebe nepotřebuje přehnaně upozorňovat, o to se postarají už jenom rozměry (zmíněných šest metrů na délku a šířka víc než dva metry). Na přídi je sice tolik chromu, že by to běžnému hatchbacku stačilo na celou karoserii, ale zvlášť v testované černé barvě vypadá RAM 1500 velmi elegantně.

Možná se mi k obřímu pick-upu úplně nehodily dvacetipalcové liťáky vyloženě silničního vzezření, ale ty jsou spojeny s celkově luxusněji laděnou verzí Longhorn (za příplatek až dvaadvacetipalcové, nejlevnější RAM 1500 začíná na osmnáctkách). Pokud budete chtít patnáctistovku terénnějšího nebo pracovnějšího ražení, není problém. Můžete si jednoduše vybrat jinou variantu (základní Big Horn, zlatý střed Laramie, terénní Rebel nebo exkluzivnější Longhorn a ještě exkluzivnější Limited).

RAM 1500 5.7 V8 Hemi Longhorn RAM 1500 5.7 V8 Hemi Longhorn

Gigantický luxus

Taky máte americkou produkci spojenou s lacinými plastovými interiéry? To jsou ty předsudky. A zvlášť, když usedáte - nebo tedy lezete, do původně hlavně pracovního stroje… Velmi nápomocny jsou v tomto automaticky výsuvné nášlapy (součást balíčku Longhorn za necelých sto třicet tisíc). Do RAMu sice celkem v pohodě nastoupí i průměrně vysoký dospělý/dospělá, s nášlapy je to však pohodlnější a popravdě o hodně efektnější. Jenom pozor na blátíčko – nášlapy jsou pod autem a hodně na ráně. Mimosilniční výlet je umí pěkně obalit vším možným.

Vylezl jsem tedy do amerického pick-upu, jak jsem napsal, původně hlavně pracovního stroje, a byl jsem mírně řečeno velice, velice překvapen. Luxusní provedení kabiny mě vyloženě šokovalo. Možná bych tedy trochu omezil všudypřítomné kovbojské nápisy Longhorn, alespoň jsem ale ani na chvíli nemusel váhat, jaký že to RAM 1500 testuju. Jinak je však dojem prvotřídní – kůží obšitá přístrojovka, dvanáctipalcový displej infotainmentu s perfektním rozlišením i volitelným vzhledem menu. Na první pohled může řešení RAMu připomínat cenami ověnčené Volvo (nechápu, se švédským rozhraním jsem se nikdy nesžil), ve skutečnosti je ale daleko propracovanější, logičtější a řekl bych, že i skvěle vypadá. Zkrátka skvěle dotváří luxusní atmosféru. Samozřejmě můžete vesele propojovat, systém je kompatibilní s Apple CarPlay i Android Auto.

V úvodu jsem psal, že je RAM 1500 praktický. Nyní pár příkladů. Občas si děláme z Američanů legraci, že je nejvíc ze všeho zajímá, kam si v autě odloží kolu a kbelík se smaženým kuřetem. Jenže, pak sednete třeba do Peugeotu 508 a posedlost odkládacími prostory možná uvidíte v jiném světle. Zvlášť, když zažijete dokonale promyšlený koncept v RAMu. Po nejrůznějších schránkách, držácích a boxech rozmístíte snad celý týdenní nákup. A co je nejpodstatnější – nejde o žádné samoúčelné blbosti jako třeba průhledná polička někde u stropu, vše je účelné a promyšlené. Viz obrovský box mezi předními sedačkami, který můžete různě uzpůsobit aktuálním potřebám. Držáky na pití jsou obří, samotný odkládací prostor v boxu s malými, menšími, ale i většími schránkami pak vysloveně rozmařilý.

RAM 1500 5.7 V8 Hemi Longhorn RAM 1500 5.7 V8 Hemi Longhorn

A pak geniální indukční nabíjení mobilu. Telefon má připravenou nabíjecí schránku pod displejem infotainmentu, kde na přístroj dohlédnete i po odložení. Ano, na telefon samozřejmě během jízdy nesmíme ani sáhnout, když si ale na něj třeba promítáte waze… Za mě úžasný detail.

Že je uvnitř opravdu hodně místa, to vám musí být jasné už jenom při pohledu na zmíněný odkládací gigabox. Pokud se něco takového vejde mezi přední sedačky… Musíte se docela natáhnout, abyste spolujezdkyni z boxu podali encyklopedii. Vzadu pak můžu s čistým svědomím konstatovat, že se zde v pohodě posadí trojice dospělých. A toho místa pro nohy! A pokud cestujete jenom ve dvou, můžete zadní sedák přiklopit k opěradlům a vzniklý prostor využít třeba pro přepravu psa. Nebo smečky.

Nákladový prostor disponuje objemem 1741 litrů a sám musím uznat, že pro drobnější předměty/náklady, to není zrovna ideální prostředí. Každý den asi nebudete RAM 1500 nakládat osmi metráky cementu (plus minus užitečné zatížení pick-upu). Pro nákup nebo klidně i cestovní kufry však automobilka připravila tzv. RAM boxy, které se skrývají v bočnicích korby nad zadními podběhy. Vlastně jde o plnohodnotné zavazadlové prostory (odhadem něco jako kufr hatchbacku nižší střední třídy), do nichž nacpete klasickou bagáž jedna dvě. Jo a RAM 1500 utáhne až tři a půl tuny…

Dalším důkazem, jak šel RAM vstříc normálnímu řidiči a jeho tradičním potřebám, je tempomatová volba. Je tak jenom na vás, jestli si vyberete adaptivní, nebo pro mě stále uživatelsky příjemnější klasický. Nevzpomínám si, kdy jsem byl naposled tak šťastný.

Motor, jízdní vlastnosti


Každý musí alespoň jednou za život

Myslím, že každý, kdo má nějaký vztah k autům, by si měl legendární osmiválec 5,7 litru Hemi vyzkoušet. Alespoň jednou za život. Tahle strojařina s rozvodem OHV a dvěma ventily na válec poskytuje v RAMu 1500 výkon 295 kW a točivý moment 556 N.m. To nejsou závratná čísla, navíc se musí vypořádat s šestimetrovým pick-upem s hmotnostní kolem 2,5 tuny.

Jenže, je to prostě motor. Žádná přeplňováním vyšponovaná úlitba s mildhybridem, ale normální spalovací jednotka, kde hraje hlavní roli objem. To rčení asi znáte… A funguje přesně tak, jak si představujete. Nebo jak jste zažili X let dozadu. V nízkých otáčkách si jenom tak ševelí, tichounce brumlá. Ve středních pak spolehlivě zatáhne a i kolosu od RAMu zaručí vždy spolehlivou a přesvědčivou akceleraci. Ne že by vás zrychlení rozdrtilo, spíš pod plynem neustále cítíte mohutnou sílu. Skoro bych si dovolil kacířské srovnání s nějakým objemnějším nafťákem – ten taky nepůsobí ostře, ale mohutnou vlnu točivého momentu neutaháte. Tady sice pracujete s nijak výjimečnou porcí 556 N.m, s plynem na podlaze však máte celkem oprávněný pocit, že byste odtáhli vagón. A ve vyšších otáčkách, dejme tomu od nějakých čtyř tisíc, se osmiválec tak krásně sportovně rozezvučí. To je vám taková nádhera, vedle všech těch soudobých přizvukovacích šidítek… Každý by si měl osmiválec Hemi vyzkoušet.

RAM 1500 5.7 V8 Hemi Longhorn RAM 1500 5.7 V8 Hemi Longhorn

Velmi dobře funguje také spojení s osmistupňovým automatem. Bude to určitě i tím, že převodovka – respektive její software, má s takto disponovaným motorem vlastně docela snadnou práci. Je celkem jedno, v jakých otáčkách se osmiválec nachází, nevadí mu ani podtáčení. Podmínky pro práci tedy skvělé, i tak však velice chválím. Nestalo se mi, že bych se nad volbou automatu podivoval nebo na jeho rozhodnutí čekal. Vlastně největší pochvala, když samočinnou převodovku ani nevnímáte.

Spotřeba je asi taky taková, jakou si představujete. Nejmíň jsem jezdil za 13,5 litru, to bylo naprosto ležérní a meziobecní tempo. Ve městě a na dálnici pak za osmnáct, s plynem na podlaze víckrát za sebou za dvacet a víc, celkově pak za šestnáct a půl. Papká, no…

RAM má rám

To je ale čtverácký mezititulek, že? Základem RAMu 1500 je klasický rám z vysokopevnostní oceli, proti předchůdci je o pětačtyřicet kilo lehčí. Pohon předních kol je přiřaditelný (jednotlivé režimy se přepínají tlačítky u voliče automatické převodovky), nechybí redukce nebo uzávěrka zadního diferenciálu. Potud pick-upový folklor, kompletně vzduchovým podvozkem se však RAM zvyklostem vymyká.

Je to tedy příplatková položka, výškově nastavitelný vzduchový podvozek přijde na necelých sedmdesát tisíc, zaškrtávat v ceníku byste však měli bez rozmýšlení. Jasně, srovnání s RAMem bez měchů nemám, komfort jízdy byl však skoro stoprocentní. Náznak rány přišel až na dírách, do nichž by se dvacetipalcové kolo vešlo snad z poloviny. Dobře, ze třetiny… A kdyby nebylo dvacetipalcové, jsem si skoro jistý, že bude vzduchový podvozek schopný odtlumit všechno.

U luxusních SUV často vzduch omlouváme, že je to vlastně konstrukční vlastnost. A že se neklidu na nerovnostech zbavit dost dobře nejde. U vymírajících pravých teréňáků nebo pick-upů na rámu zase konstatujeme, že se přenosu nejrůznějších rázů a vibrací do karoserie vyvarovat z podstaty věci nelze. RAM zkombinoval rám a vzduch a jezdí noblesně jako máloco.

RAM 1500 5.7 V8 Hemi Longhorn RAM 1500 5.7 V8 Hemi Longhorn

Je fakt, že rozměry si musíte nejdřív trochu „oťukat“, do oka jsem dostával hlavně šířku. Stačí ale pár kilometrů a vy najednou zjistíte, že s RAMem jedete úplně normálně. A že vás ani v českých podmínkách skoro nic neomezuje. Vždyť šest metrů, to je taková dodávka… Problém je až parkování, to se hledá blbě vlastně všude. Samotný manévr RAM usnadňuje kamerami s vynikajícím rozlišením a parkovacími senzory (nechybí ani parkovací asistent), nic to však nemění na tom, že místo potřebujete minimálně v rozměru jeden a půl normálního auta.

Chvilku jsem si zvykal taky na off-roaďácké řízení s velkým převodem, při zamýšlených rychlejších změnách směru jízdy mě omezovalo asi víc než rozměry auta. To je ale taky vlastnost, s níž musíte u pick-upu počítat.

Závěr


Závěr

Takhle to je vlastně se všemi negativy RAMu 1500 5.7 V8 Hemi. Jednoduše souvisí s konstrukcí a charakterem auta. Nevejdete se do parkovacího stání? Je to přece velký pick-up. Jezdíte za šestnáct litrů? A co byste asi taky od osmiválce Hemi čekali? Jako byste miniautu vyčítali, že má menší kufr než kombík střední třídy. Je malé. Takže má malý kufr.

RAM 1500 je obrovský, tedy se s ním těžko parkuje a osmiválec potřebuje zhruba šestnáct litrů na sto. Že je jízda s klasickým americkým pick-upek zážitek, to bych tak nějak čekal. Velmi mě však překvapilo, jak praktické, promyšlené a skvěle udělané tohle auto je. A že by se dalo používat nad rámec hračky pro chlapáky jako docela normální auto.

Pokud jen trošku korbu využijete nebo máte velkou rodinu, určitě můžete o RAMu 1500 přemýšlet. Obrovský interiér je nejen na americkou produkci velmi luxusní, odkládací prostory a praktické vychytávky jsou víc simply clever než simply clever a RAM boxy v bočnicích nad zadními podběhy můžete využívat jako klasický zavazadlový prostor (nemusíte se tak bát, že vám bude třeba nákup lítat po korbě z rohu do rohu). Motor je zážitek sám o sobě, mezi pick-upy výjimečný vzduchový podvozek tlumí nerovnosti tak, až se Mercedes GLE diví, kde se stala chyba. Velká pochvala míří i k přehlednému infotainmentu s dokonalou grafikou a různými (nikoliv samoúčelnými) možnostmi zobrazení, ovládání velice usnadňují klasická a často velmi rozměrná fyzická tlačítka a ovladače.

Opravdu se nemusíte stydět za to, že se vám RAM 1500 líbí. Je to objektivně vynikající auto. A s cenovkou, která je nejen vzhledem k výbavě odzbrojující – vždyť tohle auto na fotkách přijde na 2,3 milionu. Jděte se na něj do TUCARu, k dovozci značky RAM, mrknout. A svezte se, to je jasné.

Stando, nejde to jinak. Kdybych mohl, tak dávám šest hvězdiček!

Nejlevnější verze modelu 1.735.648 Kč (RAM 1500 5.7 Hemi Bighorn)
Základ s testovaným motorem 1.735.648 Kč (RAM 1500 5.7 Hemi Bighorn)
Testovaný vůz bez příplatků 1.959.290 Kč (RAM 1500 5.7 Hemi Longhorn)
Testovaný vůz s výbavou 2.316.085 Kč (RAM 1500 5.7 Hemi Longhorn)

Plusy

  • Silný a charakterní motor
  • Spolupráce s osmistupňovým automatem
  • Velmi komfortní vzduchový podvozek
  • Prostorný, luxusní a promyšlený interiér
  • Kromě korby i zavazadlové prostory v bočnicích
  • Skvělá cena, bohatá výbava  

Minusy

  • Vysoká spotřeba (ale co jiného čekat?)
  • Těžko se hledá parkovací místo (ale co jiného čekat?)
Zobrazit celý článek
Martin Machala
Diskuze (300)

Doporučujeme

RAM 1500 5.7 V8 Hemi Longhorn
Cena základní sestavy 1 959 290 Kč
Výbava základní sestavy Kožené čalounění, vyhřívaný volant, ambientní osvětlení, vyhřívané přední i zadní sedačky, dvacetipalcová litá kola, mlhovky, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, LED světlomety, bezklíčkové startování, parkovací kamera. Kč
Cena testované sestavy 2 316 085 Kč
Výbava testované sestavy Paket asistenčních systémů, velkoplošné navigace a elektricky výsuvných nášlapů (+127.413 Kč), pneumatické odpružení (+67.954 Kč), chromované disky kol (+59.459 Kč), … Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 8 / 2
Zdvihový objem (ccm): 5654
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 295 / 5600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 556 / 3950
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 173
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 18.1 / 9.6 / 12.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 1741 / 0
Objem nádrže (l): 87
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2479 / 1096
Rozměr pneu: 275/55 R20
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5916
b) šířka (mm): 2084
c) výška (mm): 1971
d) rozvor (mm): 3672
e) rozchod vpředu (mm): 1741
f) rozchod vzadu (mm): 1729
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
Avatar - Katikakus
23. 5. 2020 22:48
Re: Těmto autům fandím, ale ne na LPG čerpačce
Však jo, tato verze stojí v US 55 tisíc dolarů. Ona to jsou relativně levná auta. Obecně dovoz do Evropy a přihlášení cenu auta zvedne o 60 až 80 procent.
Avatar - Katikakus
23. 5. 2020 22:39
Re: LoL
Napsala zakomplexovaná nula jezdící v olítané fabii s tříválcem.
Avatar - Barrichello
2. 4. 2020 00:43
Re: Cybertruck
Z tohohle neusneš úplně. N95 za 22,50 a LPG 10,60

ZeroGAS Měšice :-) |
http://www.zerogas.cz/pobocka/mesice

Ještě levnější jak ONO
Avatar - Barrichello
2. 4. 2020 00:32
Re: Cybertruck
Jinak po Smartu, který jsem vyměnil za Dodge Caliber jsem prodal i ten Caliber, takže sem se zbavil 3 a 4 válců

A aktuálně mam jen V6 Camaro a V8 Charger a fakt tu nebrečím, že to nejde uživit. Dá se s tím jezdit každodenně úplně v pohodě :-)
Avatar - Barrichello
1. 4. 2020 23:50
Re: GRAB LIFE BY THE HORNS
FCA dělá svolávačky furt a na všechno, kvalita výstupní kontroly je nic moc. Ale zrovna ty motory v čr podmínkách většinou zlikvidovali majitelé špatným olejem nebo nekontrolováním hladiny.Nebo to byly dolítané kusy 400+ tis s mizerným předchozím servisem.