TEST Renault Koleos 2.0 Blue dCi 190 4x4 X-Tronic – Dálniční borec
Koleos slaví čtyři roky na trhu, v tom loňském se dočkal faceliftu. Vnější změny jsou decentní, to nejdůležitější se odehrálo pod kapotou.
Design, interiér
Druhá generace Renaultu Koleos se světu představila na pekingském autosalonu v roce 2016, o rok později už jsme auto testovali na českých cestách. Za další dvě léta prošlo modernizací, která tradičnímu redakčnímu testu rovněž neunikla. Skoro by se dalo říci, že zvenčí inovace poznají jen kovaní fandové značky, těmi nejdůležitějšími změnami prošla paleta pohonných jednotek. SUV francouzské automobilky pořídíte výhradně s dieselem, přičemž ten silnější – testovaný – má výkon 140 kW a pojí se výhradně s pohonem všech kol a převodovkou CVT. Jak moc se tedy francouzská avantgarda od uvedení na trh změnila?
Najdi sedm rozdílů
Jak už jsem psal v úvodu, zvenčí se toho opravdu moc nezměnilo. Koleos dostává výraznější masku chladiče, dravější přední nárazník, vzadu zase došlo na přepracování svítilen. Opomenout nesmíme ani nový vzhled kol a větší porci ozdobného chromu. Do boje se Škodou Kodiaq, Seatem Tarraco či Kiou Sorento tasí Francouz netradiční přístup k designu. Žádné ostré linky a prolisy, všechno je elegantně uhlazené a Koleos tak působí opticky větším dojmem. Vnější rozměry přitom mají hodnoty 4673 x 1843 x 1667 mm, rozvor náprav činí 2705 mm. Náš kousek obouvá devatenáctipalcová kola. Na první dobrou byste ale hádali, že jsou v té poněkud zavalité karoserii snad sedmnáctky.
Ani uvnitř nečekejte více než drobné novinky. Sedadla vzadu jsou teď nastavitelná ve dvou polohách, ta přední mají nově masážní funkci a nastavitelný sedák. A dál? Multimediální systém se naučil služby Apple CarPlay a Android Auto. Toť vše podstatné.
I nadále platí, že Koleos uvnitř vytváří dojem velkého luxusního korábu. Mohutné výplně dveří a přístrojová deska jakoby se snažily řidiče obejmout. Sedačky jsou naddimenzované a připravené i na urostlé motoristy. Pohodlné jsou v obou řadách, příjemné opěrky hlavy vpředu jsou doslova návykové, ty vzadu jsou ale ukotvené příliš nízko. Díky nastavitelnému sedáku nestrádají ani lidé vyššího vzrůstu. Prostoru kolem sebe máte v obou řadách dostatek, vzadu vás nad hlavou nijak neomezuje ani panoramatické střešní okno. Potěšil mě dostatek světla a vzdušnost kabiny. Výtku bych měl snad jen k horšímu výhledu skrz širší sloupky a obrovská zpětná zrcátka.
Renault Koleos 2.0 Blue dCi 190 4x4 X-Tronic
Na materiály uvnitř si nemůžu stěžovat, také většinu ovládacích prvků máte po ruce. Pravdou ale je, že čerstvější modely Clio a Captur jsou koncepcí interiéru ještě o úroveň výše. Hlavní funkce klimatizace se ovládají na odděleném panelu, podrobnější nastavení už ale obsloužíte jen prostřednictvím dotykové obrazovky. Koleos má digitální přístrojový štít namísto analogových budíků, dnes už jsme ale v autech s cenovkou kolem milionu zvyklí na lepší grafiku. Koleos se ani v rámci letošní modernizace nedočkal automatických dojezdů všech okének, i nadále to umí pouze to řidičovo.
Obrazovka multimediálního systému má 8,7 palce a její vertikální umístění je ve srovnání s konkurencí vítaným zpestřením. Clio a Captur už dnes nabídnou kvalitnější obraz, systém ale jinak funguje vcelku svižně a jeho prostředí je intuitivní. Vybrané funkce se ovládají prostřednictvím dotykových plošek, které jsou ale umístěné na straně spolujezdce. Pro někoho, kdo často cestuje sám, to není zrovna praktické řešení.
Zavazadlový prostor nabídne objem 498 až 1706 litrů dle metodiky VDA (chcete-li 579 až 1795 l kapaliny). Pod otevřené víko se vejde postava s výškou 184 cm a uvnitř nechybí praktické háčky či úložné prostory po stranách. Po sklopení zadní lavice se musíte smířit se vzniklým schodem. V prostoru pro dojezdové kolo vozí Koleos subwoofer prémiového audia Bose (pro testovanou verzi Initiale Paris standard, jinak za příplatek 25.000 Kč), spokojit se musíte jen s lepící sadou. Budiž Francouzům k dobru, že audiosystém hraje opravdu výtečně. Pro vyndání drobností pod podlážkou nemusíte vykládat celý kufr, lze vyklopit jen okraj.
Renault Koleos - rozměry zavazadlového prostoru | |
Objem [l] | 498/1706 |
Délka/délka po sklopení [cm] | 89/154 |
Šířka mezi podběhy [mm] | 106 |
Výška po plato [cm] | 45 |
Průchodnost výška/šířka [cm] | 81/108 |
Výška dolní hrany [cm] | 77 |
Průchozí výška pod 5. dveřmi [cm] | 184 |
Motor, jízdní vlastnosti
Sázka na naftu
Už to bylo jednou zmíněno, že Koleos lze pořídit výhradně s turbodieselem, které jsou na výběr dva. Slabší a cenově dostupnější verzi zastupuje motor 1.7 Blue dCi 150 s výkonem 110 kW (150 k), převodovkou CVT a pohonem předních kol. Výkonnější alternativou je dvoulitr Blue dCi 190, rovněž s ústrojím CVT, avšak v tomto případě už výhradně coby čtyřkolka. Výkon 140 kW (190 k) je dostupný při 3500 otáčkách a maximum točivého momentu 380 newtonmetrů od 1750 ot/min. Silnější Koleos může pelášit až 198 km/h.
Zatímco předchůdce se ještě obešel bez vstřikování močoviny (AdBlue) a dával přednost jen levnějším technologiím se zásobníkovým katalyzátorem oxidu dusíku, novější turbodiesel už doplňování kapaliny vyžaduje a má pro ni připravenou 16,2litrovou nádrž. Plusem nového motoru je fakt, že na rozdíl od předchůdce utáhne přívěs těžký 2000 kg (dříve „jen“ 1650 kg).
Cenový odskok 160 tisíc ve prospěch slabší nafty je jen z části způsoben tím, že základ lze pořídit v úvodní výbavě Zen (769.900 Kč), zatímco dvoulitr až ve vyšším provedení Intens (929.900 Kč). Se shodnou výbavou se dostáváme na cenový rozdíl 110.000 Kč. To už vás donutí přemýšlet, jestli se takový příplatek za čtyřkolku a koně k dobru vyplatí. Luxusní provedení Initiale Paris se nabízí výhradně se zkoušeným dvoulitrem a stojí 1.029.900 Kč.
Renault Koleos 2.0 Blue dCi 190 4x4 X-Tronic
Bereme do rukou měřící techniku, abychom si na nový turbodiesel trochu posvítili. Má stejný výkon jako 2.0 TDI v Tarracu či Kodiaqu, dva-dvojka v Kie Sorento disponuje ještě o 7 kW vyšším výkonem. Jenže Koleos je oproti těmto konkurentům o desítky kilogramů těžší a převodovka CVT znamená větší ztráty, což dokazují už oficiální tabulky výrobce. Zatímco Kodiaq s pohonem 4x4 a převodovkou DSG umí stovku za 8,9 sekundy (Tarraco za rovných osm sekund) a Sorento to zvládne za 9,4 s, francouzské SUV potřebuje 10,1 sekundy. A rozdíly jsou samozřejmě patrné i v pružném zrychlení. Reprezentativním příkladem budiž akcelerace z 60 na 100 km/h na čtvrtý rychlostní stupeň, v případě CVT virtuálně odstupňovaný. Tato disciplína zabere Koleosu sedm sekund, což je z vybrané konkurence suverénně nejvíc (Kodiaq 6,1 s, Tarraco 5,7 s, Sorento dokonce 5,2 s).
Dynamické měření | Renault Koleos 2.0 Blue dCi 4x4 X-Tronic |
Pneumatiky | Nokian WR SUV4 225/55 R19 |
Pružnost na 4. rychlostní stupeň (60-100 km/h) [s] | 7 |
Pružnost na 5./6./7. rychlostní stupeň (80-120 km/h) [s] | 9,9/12,5/15,4 |
Otáčky na nejvyšší RS při 130 km/h | 2300 |
Brzdná dráha z rychlosti 100 km/h [m] | 40,3 |
Skutečná rychlost při tachometrových 50, 90 a 130 km/h [km/h] | 47/86/125 |
Pokud ale nehoníte kdejakou desetinku, nemusíte se ničeho obávat. Motor je dobře odhlučněný a do interiéru proniká jen při potřebě okamžité akcelerace s plynovým pedálem v kickdownu. Rychle vám dojde, že dynamika koresponduje s oblými tvary vozu. Sportovat se mu příliš nechce, preferuje raději plynulou akceleraci a poklidnější jízdu, při níž se vám odmění výtečným komfortem na palubě. Ani při dálničních rychlostech není patrný výrazný hluk od podvozku, jen kolem těch velkých zrcátek už to v takovém tempu začíná svištět. Také kooperace s CVT už neznamená jen monotónní zvuky ve vysokých otáčkách, virtuální stupně se z převodovky snaží udělat automat jako každý jiný. A poměrně úspěšně.
A spotřeba? Dlouhodobě jsme se pohybovali okolo 8 litrů. Okreskovou pohodou se lze klidně dostat na 7,5 litru, naopak popojíždění ucpaným městem či dlouhé dálniční štace se neostýchají vyšvihnout apetit k deseti litrům. Nechám na vás, jestli je to dobře nebo špatně, nicméně spotřeba dnes více méně odpovídá té, kterou jsme naměřili předchozímu dvoulitru (128 kW) v Koleosu před faceliftem.
Na dálky ideál
Musím říct, že jízdními vlastnostmi se mi Koleos trefil do každodenních potřeb. Jak už jsem v testech zmiňoval nesčetněkrát, D11 je mým druhým domovem, tvoří většinu mé štace do redakce a zpět. A právě na dálnici je Koleos vynikajícím společníkem. O skvělém odhlučnění už byla řeč. Když se dostanete na požadovanou rychlost a motor srovná otáčky, francouzské SUV jen tiše a pohodlně pluje po silnici a vůbec nic vás neruší. Zkrátka ideální dálniční přepravník.
Stejné je to na okreskách, pokud se tedy nedožadujete nějaké sportovnosti. Při svižnějším tempu se karoserie v zatáčkách začne naklánět (což je vzhledem k naladění podvozku logické) a brzy dojde na nedotáčivost, která vás zase hezky přinutí zvolnit. Řízení je bez zpětné vazby, navíc není kdovíjak tuhé. Pokud ale do zatáčky nenalétnete jako zběsilí, Koleos drží zvolenou stopu a na devatenáctkách působí jistým dojmem. Až rozbité a vymlácené cesty dávají podvozku s modifikovanou nápravou MacPherson vpředu a víceprvkem vzadu zabrat, ve vyšších rychlostech se ozve i nějaký ten kopanec. V klidu a pohodě, tak je Koleosu nejlíp.
Závěr
Závěr
Schválně jsem se podíval, co jsem o Koleosu napsal před téměř třemi lety, dovolte tedy po vzoru Václava Klause citaci sebe sama: „Auto se odvděčí zejména klidným řidičům s lehkou nohou, umí na to šlápnout, ale sportovní jízda není nic pro něj. V konečném důsledku tím utrpí nejen spotřeba paliva, ale i komfort posádky.“
To stejné se dá vlastně do puntíku napsat i dnes. Facelift nic zásadního nezměnil, Koleos je perfektní na dálnici, obstojný na okreskách, ale sportování po něm nechtějte. Exteriér je svůj, interiér zase potěší luxusním dojmem. Ano, jsou tu nějaké drobné přešlapy, ty se ale po usednutí do komfortních sedaček odpouští snadno. Pokud nutně nepotřebujete vrcholovou verzi Initiale Paris za 1,1 milionu korun, na dvoulitr se čtyřkolkou a automatem vám bude stačit 929.900 Kč. To je výrazně méně než u konkurence s obdobnými motory – Sorento, Kodiaq ani Tarraco se pod milion nedostanou.
Nejlevnější verze modelu | 769.900 Kč (1.7 dCi 150/110 kW Zen) |
Základ s testovaným motorem | 929.900 Kč (2.0 dCi/140 kW Intens) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.029.900 Kč (2.0 dCi/140 kW Initiale Paris) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.093.400 Kč (2.0 dCi/140 kW Initiale Paris) |
Plusy
- Moderní vnější vzhled
- Výborné sedačky
- Prostorný interiér
- Jízdní vlastnosti na dlouhých cestách
- Slušná základní cena
Minusy
- Hmotnost v zatáčkách je znát
- Dynamika na konkurenci ztrácí