Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renault Scénic E-Tech oficiálně: Výhradně na elektřinu a se stylem SUV

Lukáš Volšický
Diskuze (47)

Nový Renault Scénic E-Tech se představuje jako první stoprocentně elektrický rodinný vůz. Francouzská automobilka láká budoucí zákazníky na inovativní technologie i dvě specifikace elektrického pohonu a maximálního dojezdu.

Nový Renault Scénic se oficiálně odhaluje s novou technickou inovací. Už je tomu 27 let, co se v roce 1996 zrodil první Renault Scénic a způsobil revoluci na automobilovém trhu – byl vůbec prvním kompaktním MPV. Dnes francouzská značka navazuje na tradici modelu a pokračuje v evoluci modelové řady pro čistě elektrickou éru. Nejnovější Scénic je prvním stoprocentně elektrickým rodinným vozem.

Renault Scénic E-Tech, jak se dnešní novinka jmenuje, zakládá na alianční elektrické platformě CMF-EV a inspiruje se novým designovým jazykem představeným v loňském roce na konceptu Scénic Vision. Novinka bude chtít zaujmout evropské rodiny kompaktními vnějšími rozměry ve spojení s rekordním prostorem pro cestující. A už na první pohled je vidět, že také MPV musí podlehnout módním trendům, aby mohla být úspěšná.

Inspirace SUV a prostorná kabina

Všechny předcházející generace Scénicu byly typickými MPV s jednoprostorovou karoserií a plynule splývajícím čelním sklem s kapotou. Nejnovější pokračovatel modelu má novou koncepci inspirovanou populárními SUV. Renault současně uvádí, že novinka je 4,47 metru dlouhá, 1,86 metru široká a 1,57 metru vysoká. Dlouhý rozvor náprav 2,78 metru je o 10 centimetrů delší než u elektrického Mégane E-Tech.

Automobilka láká na bohatou vnitřní prostornost, která těží z výhod moderních elektrických architektur. Díky akumulátorům uloženým mezi nápravami má plochou vnitřní podlahu, kterou kombinuje s lepším prostorem na zadních sedadlech. Renault uvádí, že tam najdeme až 278 milimetrů místa pro kolena a hned za opěradly je zavazadlový prostor se solidním základním objemem 545 litrů. Sklopením zadních sedadel jej lze zvětšit až na 1670 litrů.

Inovativní panoramatická střecha i spousta úložných prostor

Zajímavou technologickou inovací nového Scénicu je také nová inteligentní panoramatická střecha Solarbay, která se po segmentech mění z částečně průhledné na neprůhlednou. Značka ji vyvinula ve spolupráci se společností Saint-Gobain. Díky technologii „AmpliSky“ a tekutým krystalům PDLC (Polymer Dispersed Liquid Crystal) se střecha ztmaví posunem molekul způsobeným elektrickým polem.

Neprůhledná skleněná střecha Solarbay elektricky snižuje skleníkový efekt v prostoru pro cestující a zlepšuje celkový komfort na palubě, a to efektivněji než mechanická clona. Šikovnou funkcí je i automatické přepnutí do neprůhledného režimu při vypnutí a opuštění vozidla. Po opětovném nastartování se střecha znovu automaticky přepne do posledního nastavení. S novou panoramatickou střechou Renault dosáhl i většího prostoru nad hlavou.

Video se připravuje ...

V prostorném interiéru pochopitelně nechybí ani typická francouzská praktičnost. Automobilka navrhla chytré odkládací prostory s celkovým objemem 38,7 litru, největším ve své kategorii. Spolu s odkládací schránkou (4 litry) a přihrádkami na dveřích (13,6 litru) je v přední středové konzole velký otevřený úložný prostor (6,6 litru). 

Další úložné schránky najdeme pod high-tech zadní loketní opěrkou (3,4 litru) nebo v kapsách pro zadní sedadla (2,4 litru) pro uložení časopisů nebo elektrických zařízeních. Šikovná je i zadní loketní opěrka se dvěma konektory USB-C, výklopnými podpěrami pro pohodlné sledování zábavního obsahu na smartphonech nebo tabletech a 3,6 litry úložného prostoru.

Technologická výbava s umělou inteligencí

Nový Renault Scénic E-Tech je standardně vybaven nejmodernějším multimediálním systémem OpenR Link s integrovanými službami Google, zakládajícím na operačním systému Android Automotive 12. Díky Google Play tak je k dispozici více než 50 aplikací pro příjemnější trávení času na palubě. Stejně jako chytré telefony, infotainment OpenR Link se ovládá jednoduše a intuitivně – dotykem nebo hlasem.

Elektrický Scénic disponuje funkcí plánování jízdy s ohledem na elektrický pohon, kterou společně optimalizují inženýři Renaultu se specialisty z Google. Výsledkem je lepší výběr nabíjecích stanic při navigování na dlouhých cestách a optimalizace nabíjení předúpravou teploty baterie před blížícím se dobíjením. Automobilka zlepšila i plánování tras a vypočítávání alternativních tras a lépe využívá údaje o počasí. Scénic E-Tech zohledňuje i směr větru a přesněji předpovídá aktuální dojezd i dobu jízdy.

V nejnovějším Scénicu se představují i proaktivní doporučení pomocí umělé inteligence. Na 12,3“ centrální obrazovce se zobrazují včasné a relevantní návrhy týkající se tepelného komfortu. Systém může navrhovat aktivaci klimatizace při nadměrném horku nebo zavření oken při aktivaci recyklace nebo čističky vzduchu. V mlze navrhuje aktivaci odmlžení, a když často jezdíte v jednom jízdním režimu, navrhne vám vyzkoušení jiného.

Výhradně čistě elektrický pohon a ekologie

Nový Renault Scénic E-Tech se bude prodávat výhradně s elektrickým pohonem ve dvou specifikacích maximálního výkonu i dojezdu. Základní varianta pro standardní dojezd je vybavena elektromotorem o 125 kW (170 koní) a 280 Nm a akumulátorem s kapacitou 60 kWh. Renault udává zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,3 sekundy a maximální rychlost 150 km/h. Nejdelší dojezd bude přesahovat 420 km (WLTP) a nejvyšší výkon nabíjení DC dosáhne až 130 kW.

Pro náročnější zákazníky bude v nabídce vylepšená verze pro prodloužený dojezd se silnějším elektromotorem o 160 kW (220 koní) a 300 Nm a s větším akumulátorem o kapacitě 87 kWh. Akcelerace z 0 na 100 km/h bude trvat 8,4 sekundy, nejvyšší rychlost dosáhne 170 km/h a nejdelší dojezd slibuje přesah 620 km (WLTP). Výkonnější nabíjení DC bude dosahovat až 150 kW.

Automobilka říká, že jízdními vlastnostmi nový Scénic E-Tech odpovídá elektrickým hatchbackům a k lepší jízdní stabilitě a ovladatelnosti přispívají delší rozvor, širší rozchod kol i celkové naladění komfortního podvozku. Elektrický Scénic je současně vybaven čtyřmi úrovněmi rekuperačního brzdění s manuálním nastavením dvěma pádly pod volantem. Maximální rekuperace pak umožňuje ovládání zrychlení i zpomalení pouze plynovým pedálem.

Nový Renault Scénic E-Tech se bude vyrábět s ohledem na ekologii a dlouhodobou udržitelnost. Renault při výrobě využije ještě více recyklovaných materiálů v exteriéru i interiéru a říká, že v novém Scénicu nenajdeme standardní kůži. Automobilka tak znovu potvrzuje svůj cíl obejít se do roku 2025 bez kůže, přičemž upřednostní recyklovaná vlákna a další materiály.

Druhý život slibují také vysokonapěťové akumulátory, jejichž modulární konstrukce umožňuje snadné opravy i recyklaci ve více než dvaceti střediscích údržby v Evropě. Když baterie přestanou poskytovat požadovaný výkon, budou využity pro stacionární skladování elektrické energie v obytných či kancelářských budovách nebo mobilních řešeních.

Nový Renault Scénic E-Tech se zatím představuje bez oficiálního ceníku. S českými cenami vás seznámíme hned, jakmile elektrická novinka Renaultu bude vstupovat na náš trh.

Lukáš Volšický
Diskuze (47)

Doporučujeme

5. 9. 2023 11:25
Re: me na tehle obycejnejch EV vadi jedna vec ...
si kúp traktor, alebo sa prestahuj do civilizacie
Avatar - Mokrous
5. 9. 2023 08:24
Re: Přední nebo zadní náhon???
Jojo, dokud budou blbci jako my klikat, tak budou fungovat...
Ale ono to už asi moc dlouho nevydrží. Upadá to čím dál víc.
Když potřebuju něco vědět, tak si pustím zahraniční YT kanály a dostanu vždy dřív mnohem víc informací a kvalitní obsah.
5. 9. 2023 06:57
Re: Přední nebo zadní náhon???
Asi to bude tým, že dobre neplatia a redaktorov robia mládežníci, ktorí sú radi za vôbec nejakú robotu a mizerný plat chvíľu znesú. Problém je, že mladých už autá nezaujímajú, max. do tej miery, akú majú konektivitu a plusom ešte je, "ak to nemá spojkový pedál a netreba radiť rýchlosti, lebo s tým sa ťažko jazdí". Šéfom z Blesku je to jedno, kým dokážu predať dosť reklamy.
5. 9. 2023 06:16
Re: Pohon
Já teda myslel, že vyšší účinnost mají motory s permanentními magnety. Akorát že ty magnety jsou drahé tak se nahrazují vinutím, které ovšem bere proud.
A že ty vířivé proudy dělají problémy, ale především u elektromotorů které nejsou v akci trvale - typicky pro pohon druhé nápravy - proto se u takových čtyřkolek dává trvale pracující motor synchronní s magnety a ten druhý co se zapíná jen občas jinak se volně protáčí je asynchron.

ale třeba se mýlím
4. 9. 2023 23:51
Re: Pohon
Nevím, kolik se spotřebuje na buzení. Nicméně myslel jsme účinnost během provozu - u motorů s permanentními magnety s rostoucími otáčkami vznikají ztráty kvůli vířivým proudům a indukovanému napětí.
Myslím si, že tyto motory mají před sebou velkou budoucnost.