Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renault Trucks: Nový design nejen pro nižší spotřebu

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
V červnu představila společnost Renault Trucks zcela novou generaci všech svých modelových řad a nyní mírně odhaluje vývoj jejich designu.

V jarních měsících letošního roku společnost Renault Trucks oznámila příchod zásadních novinek do své nabídky a v polovině června odhalila čtveřici modelový řad. Nejmenší z nich je rozvážková řada D, zatímco pro dálkovou dopravu je určena řada T a pro stavebnictví je k dispozici řada C a těžká řada K.

První skicy designu nové modelové řady Renault Trucks spatřily světlo světa v roce 2006 v designovém ateliéru výrobce pod taktovkou Hervé Bertranda a definitivní podoba designu byla vytvořena před třemi roky.

Ředitel designu Hervé Bertrand a jeho tým se na počátku vývoje rozhodli hledat inspiraci ve světě osobních automobilů. S výsledky, ale nebyli spokojeni. Jedním z důvodů byla skutečnost, že generační výměny u osobních vozů probíhají ve stále kratších cyklech a s tím souvisí i neustále změny ve vývoji jejich designu.

Cílem designérů při navrhování vzhledu nové modelové řady bylo dosažení trvalého a nadčasového designu. Inspirací pro ně byly různé oblasti průmyslu a řada produktů symbolizujících efektivitu. Mezi těmito inspirativními zdroji byl například fotoaparát Leica nebo populární nůž Opinel, který se vyznačuje jednoduchostí a účelností svého provedení.

Následně došlo i na inspiraci detaily z osobních vozů, ale tentokrát se jednalo spíše o některé obecné prvky používané v první polovině dvacátého století, mezi které patřily například palivové nádrže odhalené zrakům kolemjdoucích. Hervé Bertrand k tomu řekl, že v tomto provedení sloužily výhradně k naplnění své funkce a tým designérů Renault Trucks jen přenesl jejich styl do světa nákladních vozidel.

Koncepce nákladního vozidla coby maximálně efektivního pracovního nástroje se z hlediska designu nejvíce projevuje na kabině, která musí vykazovat co možná nejlepší hodnotu Cx. Při navrhování vzhledu byl proto samozřejmě brán ohled na snižování spotřeby paliva a s tím související aerodynamické vlastnosti vozidla.

Pro jejich zlepšení bylo zvoleno zkosené čelní sklo a sloupek A se sklonem 12°. Hrany vedené po bočních stranách kabiny a profilované světlomety taktéž přispívají ke snižování spotřeby paliva. Všechna zvažovaná řešení byla ověřována zkouškami v aerodynamickém tunelu.

Interiér kabiny je rozdělen do dvou různých oddílů. První z nich je určen k řízení, zatímco druhý je věnován odpočinku. Renault Trucks uvádí, že samotné řízení nezabírá ani polovinu z celkového času, který řidič stráví ve svém kamionu. Ve zbývajícím čase spí, jí, pije nebo telefonuje.

Stejně jako u exteriéru, u něhož byl kladen důraz na odolnost, se i provedení interiéru řídilo stejnou myšlenkou. S ohledem na to, kolik času tráví řidič v kabině svého vozidla, byly vybírány barvy, které jej nebudou unavovat. Proto byly zvoleny převážně odstíny černé a šedé, které neunavují oči.

Do projektu vývoje čtyř modelových řad bylo investováno více než 2 miliardy euro a společnost Renault Trucks prováděla nejpřísnější testování v celé své historii. Vývoj nových vozidel probíhal sedm let a první prototypy vyjely již v roce 2008. Od té doby do letošního roku vzniklo 500 zkušebních vozů, s nimiž bylo najeto 10 milionů kilometrů.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
Avatar - Bubáq
9. 8. 2013 09:37
Aerodynamika a spotřeba
Nezodpovězena zůstává otázka, zda sklon 12° A-sloupků kabiny je optimální z hlediska aerodynamiky. A lze uvažovat i o větším sklonu? Jaká negativa tajkový sklon přináší? Asi jde o know-how....
Rovněž by mě zajímalo, jak se při vývoji této generace renaultů realizovala aliance s Volvem? Jistě, nikoliv v designu (možná, že aerodynamické zkoušky navzájem sdílejí), ale v oblasti techniky. Bylo by možné dopátrat se u vašich zdrojů nějakých detailů?