Retro na neděli: Připomeňte si elegantní Škodu 706 RTO na dobových fotkách
Připomeňte si s námi zřejmě nejpohlednější a nejelegantnější autobus československé produkce.
Historie Škody 706 RTO se datuje do roku 1950, kdy se zástupci ČSAD (Československá automobilová doprava, později Československá státní automobilová doprava) a a ČZAL (Československé závody automobilové a letecké) sešli, aby projednali možnosti nahrazení autobusu Škoda 706 RO.
Cílem bylo použít samonosnou karoserii a nestavět autobus na základech nákladního vozu (předchozí model 706 RO měl základ v nákladním voze 706 R), tyto plány ale nevyšly. Nakonec se použila polosamonosná karoserie v kombinaci s upraveným podvozkem nákladního vozu 706 RT.
Nový autobus byl veřejnosti poprvé představen na brněnské Výstavě československého strojírenství v roce 1956, tehdy však ještě ve formě prototypu. Samotná produkce odstartovala v prvních měsících roku 1958. V Československu výroba skončila roku 1972.
V přídi byl usazen motor s označením Škoda 706, což byl vodou chlazený vznětový šestiválec se zdvihovým objemem 11.781 cm3. Řadový motor technicky kombinovaný s pětistupňovou manuální převodovkou poskytoval výkon 118 kW a točivý moment 686 N.m.
Maximální rychlost se lišila podle verzí a podle převodů rozvodovky. Městské provedení MTZ (exportní verze nesla označení MEX) zvládalo 65 km/h, meziměstské linkové RTO KAR 75 km/h a meziměstské dálkové RTO LUX 85 km/h. U spotřeby paliva dostupné informace hovoří o číslech od 22 do 28 l/100 km.
Vznikaly ale také modifikace určené například pro převoz koní, známé jsou pojízdné prodejny, stěhovací automobily, servisní vozy nebo třeba pojízdné ordinace. Za zmínku stojí ale i kloubová varianta RTO-K nebo autobusový návěs NO-80, v těchto případech ovšem skončilo u prototypů.
Pro světovou výstavu Expo 58 v Bruselu vznikla speciální luxusní verze pro 24 cestujících a hlavně s bohatou výbavou, která zahrnovala i televizi, radiostanici, magnetofon, sedadla s reproduktory, toaletu, kuchyňku nebo šatnu. Ani "Bruselák" se ovšem do sériové výroby nedostal.
Je to škoda, luxusní autobus vypadal opravdu působivě. Posoudit můžete sami, provedení pro Expo najdete, stejně jako spoustu dalších verzí Škody 706 RTO, v galerii.