Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rodina posedlá Škodovkami: Jak Rapid po babičce dostal vzácnou sestřičku

Petr Slováček
Diskuze (28)

Petr Veselík měl doma vždycky škodovky, jednu zdědil i po mamince. K fandovství dovedl i syna Davida, který si užívá jízdu v unikátní felicii se stahovací střechou.

S panem Veselíkem jsme se na focení domlouvali tak dlouho, až se jeho garáž rozrostla o další auto. Dávno nám chtěl ukázat bílý rapid po své mamince.

Mezitím si udělal řidičák i syn David a má štěstí, že může první ostré kilometry zažít v tatínkově felicii, jaká se na našich silnicích často nevidí.

Vzácné karosářské verze Blue Style s elektrickou střechou Webasto vzniklo jen 369 kusů a od počátku byly určeny výhradně na export. Do ciziny měl v roce 1989 putovat i bílý rapid na fotkách, ale náhoda tomu chtěla jinak…

Zůstal kvůli flíčku

Vždycky jsme byli rodinou škodováků, strýc je dokonce nafocen na letácích ke stodvacítce. S tím nás vítá ve středočeských Kostomlatech na Nymbursku Petr Veselík. Vzpomíná, že jeho maminka roky prahla po kupé s motorem vzadu. Viděla ho u sestřenice, která jezdila ve Škodě 110 R. A když se v roce 1989 naskytla příležitost ke koupi exportního modelu, dala do něj své úspory.

„V nymburské prodejně Drupol se úplně náhodou objevil bílý rapid, protože neprošel výstupní kontrolou na export kvůli lehkému poškození laku na dveřích spolujezdce. Tehdy jsem to zamáznul štětcem a od té doby tak auto jezdí,“ připomíná náhodu Petr Veselík.

Kupé tehdy mamince okolí rozmlouvalo, na trhu se objevil moderní favorit za stejnou cenu a dobíhající škodovky s motorem vzadu raketově ztratily atraktivitu. „Ale máma ho prostě chtěla a nenechala si to ani přes menší praktičnost auta vymluvit,“ je dnes pan Veselík rád, že se vyhledávaný youngtimer dochoval doma.

Svět motorů 27/2020 Svět motorů 27/2020

Zůstane v rodině

Exportní rapid tehdy přišel o litá kola, za která by československý kupec musel připlácet další tisíce. Maminka pana Veselíka proto po celou dobu jezdila s plechovými disky. „Hliníkáče“ a spoilery přidal až Petr. Po smrti maminky v roce 2005 si nepřál z dědictví nic jiného než právě auto, které si od počátku zamiloval. Dodnes si libuje, jak hezky se stále sveze v modelu s motorem 136 a pětistupňovou převodovkou.

Pravověrní veteránisté možná pokrčí nos nad neoriginálními spoilery a doplňky, které na voze z fabriky nebyly. „Jde ale o dobové úpravy. Například reflexní panel pod zadní značkou, který byl kdysi naprosto nedostatkový a vždy se mi líbil,“ ukazuje pan Veselík na zadní část vozu. Je tam i křídlo, do něhož si sám nainstaloval brzdové světlo. A přední masku mění podle nálady, na výběr má čtyři. Z dnešního pohledu možná svatokrádež, jde ale o dobový „tuning“.

Denní sluha

Dnes už pan Veselík vyjíždí rapidem jen na víkendové srazy, pravidelně ho můžete vidět v Poděbradech s ostatními členy spolku HundertGang. Dřív sloužil rapid jako denní vozidlo v létě i zimě, nejednou prý na zadních sedačkách odvozil kusy dřevěných palet. „Kromě toho, že už u zánovního auta nejspíš výrobní vadou odešla spojková lamela, nikdy jsme s ním neměli problémy. Vybral si to teprve nedávno při spanilé jízdě mladoboleslavskou fabrikou, kde se ztratilo víčko chladicí kapaliny a museli jsme ho s pomocí místních shánět,“ směje se majitel. Škodováci jsou ale rodina, víčko našel jeden z účastníků v garáži a dodnes slouží.

Naštěstí už má teď tatínek Petr k ruce parťáka, který vyrostl v synu Davidovi. Mladík studuje v Čelákovicích na mechatronika a teprve nedávno dostal řidičák. Na letošní srazy tak budou jezdit dvěma auty. A ne tak ledajakými – tatínek Petr před dvěma lety pořídil z Německa unikátní felicii, jaká se často nevidí.

Verze Blue Sky má velkoplošné střešní okno Webasto s elektricky otvíratelnou roletkou. „V Česku jich bude třeba třicet kusů, ale funkční střechu má sotva deset. Ostatní majitelé ji většinou zalepili nastálo, protože už dávno nefunguje, nebo dokonce materiál popraskal od slunce,“ ukazuje pan Veselík na svůj unikát. Však pryžový díl venku zakrývá hadrem. A do kartáčové myčky felda nesmí.

Vysoký nadstandard

Už první pohled do interiéru jindy tuctové felicie naznačuje, že tohle vážně není obyčejný exemplář. Kromě „velké díry ve střeše“ dostala airbag spolujezdce, schránky pod oběma sedačkami nebo praktický výsuvný box pod rádiem. A v motorovém prostoru nejsilnější dostupný motor: šestnáctistovku MPI s pětasedmdesáti koňmi. „Blue Sky se špatně shání, nedávno jsem jeden viděl v inzerci za osmdesát tisíc. Fascinuje mě, když nějaký potkám v zuboženém stavu, aniž by majitel tušil, jakou má doma vzácnost,“ krčí tatínek Petr rameny.

Nedávno dokonce absolvoval cestu do škodováckého archivu, kde zjišťoval původ auta.

Rozhodně hodlá oba vozy nechat navždy v rodině, protože už na ceně neklesnou, a navíc i hezky jezdí. Což dokazuje syn David od volantu. „Rapidem jsem ještě nejel, je to na mě už starý veterán, ale těším se,“ loučí se s námi budoucí mechanik, kterého snad na rozdíl od dalších náctiletých nadchnou i staré modely.

Petr Slováček
Diskuze (28)

Doporučujeme

13. 7. 2020 14:42
Re: "Vysoky nadstandard"..
Ona i 1.3 umela oboji - existovaly dostavbove sady, ktere doplnovali dealeri na prani - a jelikoz v Nemecku byl poslovac v zakladu i u 1.3, tak nektere z Nemecka dovezene disponuji obojim. Servocerpadlo ci klimakompresor (dle zpusobuontaze) byl pak chyceny na plechovem drzaku nad alternatorem. Je to ale pomerne rarita. Ale mensi, nez 1.9 s obojim - tovarni topeni s klimatizaci se tam neveslo, jen ta dostavbova varianta.

Zajimalo by mne, jak to "jedno ci druhe" vzniklo. Proc ma 1.3 se servem vykonnejsi saharu jako verze s klimou, naopak proc klima verze ma pouze vykonnejsi saharu a ne i vetsi chladic jako 1.6.. bylo to celkem zvlastni

Je celkem skoda, ze VW nikdy do Felicie nemontoval 1.4 16V. Ten uz byl hlinikovy, i v slabsi verzi nejel zle, a se silnejsi by to mohlo jet zajimave..
13. 7. 2020 14:23
Re: "Vysoky nadstandard"..
S tou "Sophiionou volbou" jsem měl samozřejmě na mysli motorizaci 1.3 MPi/40 nebo 50 kW. Ta zastaralá, ale lehká a téměř nizničitelná MPI 50 kW totiž ve Feldě fungovala úplně nejlíp. :-)
Avatar - palix
13. 7. 2020 13:43
Re: "Vysoky nadstandard"..
Podľa mňa je to pravda, že to jazdilo hrozne, hlavne v porovnaní s dnešnými autami... Ale pamätám, že v danej dobe to považovali mnohí naozaj za najlepšie auto ;)

Posúdenie jazdných vlastností je dosť neobjektívne ;). Keby ste mi dal vyskúšať Feliciu 1,6 v roku 1995, tak vám poviem, že je to to úplne najlepšie auto na svete ;) Prečo ? Vtedy som jazdil tak maximálne otcovou Škodou 110L :). Keby ste mi ju dal do ruky dnes (v dobrom stave / ni takú z osady spoluobčanov), tak poviem, že to auto nestojí za nič. Prečo? Dnes jazdím omnoho lepším autom ;).
Minule som šoféroval Fabiu 1 (50 kW). Kedysi som si myslel, že to auto je dostatočne výkonné a že má dokonalú prevodovku s nádherne krátkymi dráhami a plynulým chodom. Moje "spomienky" narazili na realitu - k dokonalosti to má dosť ďaleko (samozrejme nie je to nové auto). Dôvod budem hľadať skôr v porovnaní s mojím súčasným autom a jeho manuálnou prevodovkou.
13. 7. 2020 13:23
Re: "Vysoky nadstandard"..
Pekelná byla u posledních ročníků Sophiina volba - posilovač řízení, nebo klima? Obojí totiž uměla jen 1.6 a 1.9 D, ale obojí byly hrozně těžké a málo výkonné motory, se kterými byla Felda strašlivě těžká na čumák, čemuž odpovídaly i její jízdní vlastnosti... :-( :no:
Avatar - palix
13. 7. 2020 11:41
Re: "Vysoky nadstandard"..
Tak potom mal riaditeľ najvyššiu výbavu. Aj tak bol na tú dobu ten náš riaditeľ celkom skromný. Bolo celkom bežné, že "vedúci manažéri" v tej dobe jazdili Mazdami 626, alebo ešte lepšie BMW, Mercedesmi...