Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rozhovor s Alešem Novákem (Cupra ČR): V Cupře vládne spokojenost

Jakub Kolár
Diskuze (0)

Půl milionu aut ročně by mohla do konce dekády prodávat značka Cupra. Že se kdysi oddělila od Seatu, si uvědomuje stále méně lidí – nové modely nebo aktivity značku jasně vyhraňují jako nejmladistvěji působící součást skupiny Volkswagen.

V České republice se má Cupra čile k světu. Ať už jde o modely, verze, nebo prodejní síť, všude se něco děje. Také program spojený s auty jen velmi letmo je docela bohatý, i na to přišla při rozhovoru se zdejším šéfem značky řeč. Ovšem Aleš Novák mluvil rovněž o některých stále přetrvávajících spojnicích se značkou Seat.

Jaký byl pro Cupru loňský rok?

Globálně skvělý, rekordní růst o skoro 51 procent znamenal odbyt 230.700 aut. V Česku jsme loni měli 1782 registrací, drobný pokles byl způsoben hlavně nedostatkem nových aut. Hodně si vážíme čísel ve fleetovém prodeji, hlavně úspěchu ve výběrovém řízení firmy ČEZ, kam zamířila flotila vozů Born. Ale atraktivním financováním oslovujeme i drobné podnikatele a soukromé zákazníky.

Zaslechli jsme spekulace, že by oddělení značek Cupra a Seat mělo pokračovat tím, že se řada Leon kompletně přestěhuje pod Cupru. Co je na tom pravdy?

Leon a Leon Sportstourer zůstanou v nabídce obou značek. Projdou ale modernizací, která přinese větší odlišení. Cupra tak nabídne například větší výběr motorů.

Pokud novinka Terramar zcela nahradí typ Tarraco, budete oba modely prodávat nějaký čas paralelně?

K tomu dojde maximálně u několika málo kusů, protože výroba SUV Tarraco bude ukončena ve druhém čtvrtletí tohoto roku. Terramar se pak v české nabídce objeví v listopadu, první automobily dorazí v prosinci.

Další novinkou bude malý vůz Raval.

První exempláře budou vyrobeny v roce 2025, start prodeje u nás je naplánován na začátek roku 2026. Vůz je důležitý nejen tím, že jím Cupra vstoupí do dalšího segmentu, ale také pro celý španělský autoprůmysl. Vývoj probíhal v Barceloně a zde rovněž poběží výroba, přičemž celé to je součástí programu Future: Fast Forward, který má Španělsko transformovat na centrum evropské elektromobility. S plánem se pojí největší průmyslová investice v historii země, kde jen na elektrifikaci továrny Martorell byly vyčleněny tři miliardy eur.

Jaké jsou aktuálně dodací lhůty? Pomáhají skladové vozy?

Aktuálně se pohybujeme okolo tří až čtyř měsíců v závislosti na modelu. Nabídka skladových vozů je nyní hodně bohatá, a to i díky významným změnám v modelových řadách Cupry a Seatu: ukončování motorizací, modely před faceliftem, nové homologace pro modely Ibiza, Arona, Ateca a podobně.

Video se připravuje ...

Uvažuje se o tom, by se vedle verzí VZ objevily i ty více zaměřené na outdoor?

Určitě ne. Taková provedení nezapadají do DNA značky, které se zaměřuje na progresivní design, sofistikovanost a sportovní výkony.

Lze se přes vaše zastoupení dostat k úpravám firmy Abt?

Momentálně žádná spolupráce neprobíhá, zkusit to můžete u Porsche Inter Auto, které ovšem zastupuje Seat.

Řada značek uvažuje o přechodu na agenturní způsob prodeje – co Cupra?

Zatím lze říci, že spíše jen probíhají diskuse, a to o různých variantách.

Bude se koncept Cupra Garage rozrůstat do dalších měst?

Rozhodně, cílem je pokrýt celou republiku. Ve hře je rovněž zmenšený formát City Garage, kde ani nemusejí být auta fyzicky přítomna – prezentaci pomáhají displeje, herní konzole a podobně.

U svých dealerů uvádíte hodnocení od klientů, která jsou všechna nesmírně vysoká – vážně panuje taková plošná spokojenost?

Ano, veškerá hodnocení spokojenosti takzvaného Car Advisoru pocházejí z hodnocení zákazníků. Musím se ale pochlubit také tím, že i v případě spokojenosti dealerské sítě s importérem jsme dlouhodobě značkou s nejvyšším ratingem na českém trhu.

Registrujete nějakou migraci zákazníků od Seatu ke Cupře, respektive naopak?

V posledních pěti letech zaznamenáváme přechod asi desetiny kupců od Seatu ke Cupře. Ovšem nové zákazníky si Cupra nachází napříč celým trhem s velkým podílem přechodů od prémiových značek.

Řada značek vyvíjí vlastní hlasovou asistenci: Mini má buldočka jménem Spike, Nio smajlíka Nomi. Něco takového by slušelo i Cupře.

Značka v současnosti nemá vlastní brand hlasového asistenta. Jeho vývoj probíhá sdíleně v rámci dalších značek koncernu Volkswagen, přičemž jeho funkcionality se výrazně neliší od hlasových asistentů s vlastními jmény. Zajímavostí ale je, že v našich vozech probíhá aktivace pozdravem hola, což je španělsky ahoj.

Dočkáme se někdy u vašich vozů jásavějších barev?

Nové modely přinesou i výrazné osvěžení nabídky, a to včetně exkluzivních nových matných laků. V této oblasti je však důležité chápat základní designérský koncept značky, který je založený na přírodních materiálech, struktuře a promyšlených detailech s charakteristickým měděným odstínem. Proto je portfolio barev primárně založeno na tmavých a zemitých barvách. Křiklavé pastelové zkrátka do tohoto konceptu nezapadají.

Cupra má zastoupení na Mauriciu nebo v Peru, ale nikoli v USA…

Cupra vstoupí na americký trh do konce tohoto desetiletí. Začneme s elektrickou verzí modelu Formentor a větším elektrickým crossoverem. Ten bude vyráběn v závodech koncernu VW v severoamerickém regionu včetně Mexika. Cupra bude zpočátku prodávána ve vybraných státech na východním a západním pobřeží a na jihu USA.

Značka je partnerem nového sportovního odvětví padel. O co se jedná?

Dalo by se říci, že jde o erbovní nemotoristický sport Cupry, padel tenis podporuje od samého začátku a nikdy nepřestala věřit v jeho potenciál. Ten je podle mě obrovský, protože tento nový raketový sport je zábavný, jeho základy si mladí i starší osvojí velmi rychle. Ani profesionálové nepřijdou zkrátka, jde o výkonnostní sport, kde je stále co se učit. U nás jako importéři podporujeme Českou padelovou federaci, jednotlivé lokální kluby mají uzavřená partnerství s dealery značky Cupra. A v našem butiku nabízíme značkové vybavení Cupra pro tento sport.

Jakub Kolár
Diskuze (0)

Doporučujeme