Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rozhovor s šéfem Cupry, Waynem Griffithsem: Cupru máte milovat!

Auto Tip Klassik
Diskuze (7)

Barcelonské značce jsou teprve tři a kousek. Přesto si už stihla vybudovat pevnou pozici v automobilovém světě. A v nejbližších letech hodlá zamířit ještě výš.

Dostali jsme jedinečnou možnost exkluzivního rozhovoru s Waynem Griffithsem. Předseda představenstva značky Cupra bilancoval dosavadní úspěchy, a navíc nastínil další plány. Budoucnost prý bude elektrická v ulicích i na tratích.

Cupra jako samostatná značka už funguje necelé tři roky. Co se za tu dobu povedlo?

Spousta lidí si myslela, že jsme blázni, když jsme se rozhodli vytvořit novou novou značku. Výsledky ale hovoří samy za sebe, Cupra má od začátku dvouciferné tempo růstu.

Od roku 2018 se prodalo více než 100.000 kusů a i v roce 2020, na vrcholu pandemie, tržby vzrostly o 11 %. Letos se již za prvních pět měsíců prodalo více vozidel než za celý loňský rok. Největší podíl na tom má formentor. Celkově jsou tedy výsledky jasným prohlášením: Cupra zde zůstává. Z pohledu značky je to, čeho jsme od roku 2018 dosáhli, neuvěřitelné. Díky našim strategickým marketingovým kampaním a spolupráci s partnery, kteří sdílejí naše hodnoty, jako jsou FC Barcelona, De Antonio a Mezinárodní federace Padel, dosahujeme cíle vytvořit kmen Cupra. Kmen, jenž pomáhá inspirovat svět z Barcelony.

A z jiného úhlu pohledu?

Na podnikové úrovni umožňuje Cupra Seat S.A. přesunout své zaměření a přejít k vytváření výnosnějších modelů s klíčovým zaměřením na elektrifikaci. Born, první plně elektrický model značky, se na trh dostane ve čtvrtém čtvrtletí tohoto roku. A již jsme potvrdili, že náš koncepční vůz Cupra Tavascan se v roce 2024 objeví v Evropě i na zámořských trzích.

Video se připravuje ...

 

Co vůbec bylo tím impulsem k vytvoření samostatné značky?

Jaké benefity to přineslo? Když jsme se rozhodli vytvořit Cupru, věděli jsme, že mezi objemovým trhem a tradičním prémiovým segmentem existuje nevyužitý prostor. Přišli jsme se značkou, jež kombinuje inspirativní a podnětný styl s inovativním elektrifikovaným výkonem. Chtěli jsme vymyslet řadu aut pro ty, kteří milují fyzický zážitek z řízení. Ne nutně auta, jež mají všichni rádi, ale spíše auta, která lidé milují. Úkol to byl obrovský, ale velké sny začínají u několika věřících a výsledky ukazují, že naše cesta je správná.

Bude určitá modelová nebo technická duplicita se Seatem trvat stále? Případně jaký nejmenší průnik si dokážete představit? A co naopak musíte mít vysloveně osobité?

Seat S.A. je společnost se dvěma dobře definovanými značkami. Ty se navzájem doplňují, aby oslovily různé cílové skupiny. V rámci širší skupiny Volkswagen mají svébytné a zcela relevantní role. Seat je nyní v nejlepším možném stavu, aby poskytl pevnou základnu pro budoucnost. Máme širokou škálu možností pokrývajících vše od tradičních spalovacích motorů. Navíc s obchodní jednotkou Seat Mó můžeme našim zákazníkům nabídnout plně elektrické a udržitelné produkty a služby v oblasti mikromobility. Jak jsem řekl, Cupra pomáhá přesunout těžiště společnosti směrem k výnosnějším modelům. Modely, které nám dávají vyšší marže, možnost být ještě globálnější jako značka a posouvají celkovou transformaci naší společnosti.

Nazval byste vaši značku prémiovou?

Cupra je nekonvenční vyzývatelská značka, která se umisťuje do mezery mezi masovým trhem a prémiovým segmentem. Je exkluzivní, emocionální a jedinečná, ale nedefinoval bych ji jako prémiovou v tradičním slova smyslu. Je to značka vytvořená pro automobilové nadšence, kteří hledají současně výkon a styl.

Na jaké zákazníky a trh budete cílit? Chystáte třeba vstup do USA nebo Austrálie, když už jste v Singapuru nebo na Novém Zélandu?

V tuto chvíli se soustředíme na zrychlení naší cesty ke globalizaci a upevnění naší přítomnosti v Evropě. Nedávno jsme uvedli značku na trh v Izraeli, Turecku a severní Evropě. Vedle této růstové strategie cílíme na Latinskou Ameriku. V současné době máme silné zastoupení v Mexiku, na našem pátém největším trhu na světě, expandovat plánujeme do Kolumbie, Chile i Peru. Když se podíváme mimo tyto regiony, příští rok zahájíme provoz v Austrálii.

K DNA značky patří originální dealerství (Cupra Specialists a Cupra Corners) a také Cupra Masters. Osvědčil se vám tento koncept? Chystáte něco dalšího?

Cupra chce pro své zákazníky vytvořit zážitek, jenž jde nad rámec klasického automobilového a akvizičního procesu. Pracovali jsme na vývoji silné dealerské sítě založené na garážích Cupra, dalším stupněm jsou Masters. Zákazník si má odnést jedinečný zážitek se vším všudy, včetně skvělého vozu. S příchodem bornu začneme přecházet na nový digitální prodejní model, který sloučí on-line a off-line světy do jednoho jedinečného prodejního kanálu. Tohle bude budoucnost prodeje automobilů.

Vaše značka je mimořádně spojena s Barcelonou, což je jedno z měst s nejrozvinutější chytrou mobilitou. Jak spolupracujete v této oblasti?

Máme jasnou vizi. Cupra chce a bude inspirovat svět z Barcelony unikátními vozy a zážitky. Seat je zase značka vytvořená v Barceloně. Naše spojení s tímto městem je velmi silné. Jeho světla, ulice a živý duch jsou tím, co nás a naše designéry inspiruje každý den. Společnost a její značky jsou plně ponořeny do metropolitního prostředí a barcelonská oblast je plná tradice v odvětví mobility, takže jsme v dobré pozici prozkoumat řešení mikromobility. Za tímto účelem jsme před více než rokem uvedli na trh Seat Mó, naši obchodní jednotku, která vyvíjí a řídí budoucí strategii mikromobility společnosti se zaměřením na elektrické produkty a služby.

A kooperace s FC Barcelona?

Cupra je mnohem víc než auto, je to životní styl. Vytváříme celý ekosystém strategických partnerství a úzce spolupracujeme se světoznámými ambasadory. Partnerství s FC Barcelona je naše největší. Sdílíme stejné hodnoty, jako je vášeň, ambice a výkon, a oba jsme se narodili v Barceloně. Navíc dva z našich vyslanců kmene Cupra jsou fotbalový brankář Marc-André ter Stegen a vycházející mladá hvězda Ansu Fati. Oba prohánějí formentor.

V poslední době se hodně řeší ziskovost automobilek. Jak se daří v tomto směru?

Už jsem zmiňoval, Cupra se zrodila proto, aby nám pomohla posunout těžiště společnosti směrem k výnosnějším modelům. Výsledky nám dávají za pravdu, protože prodeje překračují naše původní očekávání. Uvedení modelu Formentor, našeho prvního unikátně navrženého a vyvinutého modelu Cupra, byl skutečným milníkem a zlomem, překračuje naše očekávání na všech našich trzích a zlepšuje náš celkový výkon. A born, ten nás posune ještě výš.

SUV Tavascan prý přijde až v roce 2024. Proč tak pozdě? Jaké novinky dorazí do té doby?

Loni v březnu jsme během naší výroční tiskové konference potvrdili, že se naše ambice stanou skutečností. Byl to náš sen už dlouho, tvrdě jsme za něj bojovali a proces nebyl jednoduchý. Tavascan se dostane do Evropy a na zámořské trhy skutečně až v roce 2024. Cestu k elektrifikaci jsme mezitím zahájili šesti variantami plug-in hybridních motorů modelů Formentor a Leon. Nyní se zaměřujeme na několikrát zmiňovaný elektrický born, který jsme představili před několika měsíci, s unikátní světovou premiérou společně s hollywoodskou hvězdou a přítelem Danielem Brühlem.

Bude mít Cupra nějaký sportovní subbrand, podobně jako AMG u Mercedesu? Nebo bude sázet na spolupráci s tunerem ABT?

Cupra má závodění ve své DNA. Ve skutečnosti název pochází z pohárových závodů, spojuje sport a emoce. ABT Sportsline je dlouhodobým partnerem. Oba se snažíme přenést vášeň z trati do ulic, vzájemná kooperace umožňuje vzít to nejlepší z obou světů. Spolu s ABT jsme byli první automobilovou značkou, která loni v září oznámila svou účast v sérii Extreme E. Připojili jsme se k této zcela nové závodní sérii, abychom ještě jednou ukázali, že elektrifikace a výkon jdou dohromady.

S jakými slavnými jezdci spolupracujete na sportovním poli nebo při testování?

Máme závodní divizi s týmem inženýrů a řidičů, kteří posouvají naše vozy na trať a vyhrávají závody. To nám pomáhá vyvíjet a vylepšovat naše nejnovější i budoucí modely. Nyní soutěžíme ve WTCR, PURE ETCR a Extreme E. Za volantem se můžeme spolehnout na neuvěřitelné odborné znalosti Mattiase Ekströma, Mikela Azcony, Jordiho Geného a nejnověji Jutty Kleinschmidta. Jejich zpětná vazba je klíčová pro vývoj našich sériových vozů, a navíc přináší Cupru na vrchol pódia.

Autor: Petr Sutner

Auto Tip Klassik
Diskuze (7)

Doporučujeme

Avatar - caliban
27. 9. 2021 01:55
Hate me!
Typuju to na přespříliš koksu v rypáku. Koukněte na tu fotku, nechcete ho skopat do bezvědomí?
Já teda jo.
26. 9. 2021 06:56
Milovat lze...
...třeba Alfu, Porsche, BMW M apod, novodobou Cupru těžko.... :-O :no:
Avatar - 3_diamanty
25. 9. 2021 20:47
Prekabateny seat
A clovek aby za z toho posr.... no jasne .... cupru asi tak milujem jak cestu do roboty..... to aj maly f500 je vacsia frajerina
25. 9. 2021 16:25
Re: Seat
Máš pavdu, víc to není :-[] :yes:
Avatar - KANKUNEN
25. 9. 2021 16:21
Seat
Marbella