Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Různé tváře Mazdy MX-5: Populární roadster se mění k nepoznání

Ondřej Mára
Diskuze (0)

Nejprodávanější sportovní roadster je populární volbou nejen mezi nadšenými řidiči, ale také mezi úpravci.

Mazda MX-5 možná neoslní svým továrním výkonem, má však skvělé jízdní vlastnosti a minimálně první dvě generace se navíc mohou pochlubit mimořádně jednoduchou technikou, která svádí k různým modifikacím. Od instalace přeplňování, až po zástavby výkonnějších atmosférických motorů (včetně V6 a V8). Někomu však jen zvyšování výkonu nestačí.

Relativně jednoduchá technika v kombinaci s tradičně koncepcí, tedy motor vpředu a pohon zadních kol (mnohdy navíc přes samosvorný diferenciál), dělá z MX-5 zajímavou platformu pro stavbu různých kit-carů či replik. Na základě novějších generací MX-5 pak vznikají i zajímavé kreace.

Video se připravuje ...

Jednou ze zajímavých přestaveb je Hurtan Grand Albaycín, který odkazuje na velkolepé roadstery z třicátých a šedesátých let. Retro tvarovaný vůz ze Španělska stojí na základech Mazdy MX-5 poslední generace, tedy s označením ND. Exteriér je kompletně přepracovaný a zaujme výraznou maskou, vystouplými blatníky nebo kulatými světly vpředu i vzadu. Kabina svůj původ v MX-5 nezapře, nabízí ovšem nové dekory i stylové čalounění. Pod kapotou pak zůstávají standardní pohonné jednotky MX-5

Na proměnu do retro-roadsteru sází také japonská společnost Mitusuoka, která je dobře známá svými divokými přestavba. Model Himiko, inspirovaný britskými klasikami jako Jaguar XK120 či Morgan Plus 4, původně stavěla na základech třetí generace MX-5, posléze ho však začala nabízet i na základech čtvrté generace populárního roadsteru.

Pro zákazníky preferující americký styl pak japonská společnost nabízí model Rock Star, postavený na základech čtvrté generace MX-5, který velmi stylově odkazuje na americkou klasiku Chevrolet Corvette C2 Stingray. Výraznou slabinou mohou být přední světla, neboť mrkačky se nevrátily. Kabina pak opět ve velkém odpovídá klasické MX-5.

Kdo má rád klasiku, toho může zaujmout konverzní sada Shelby Cobra od S2 Racing. Kit určený pro první a druhou generaci MX-5 sice fanoušky americké klasiky neoklame, nevypadá ale vůbec marně. Podobně kvalitně vypadá také konverzní kit MX250/MX250C od Tribute Automotive, díky kterému se MX-5 může proměnit v menší repliku Ferrari 250 GTO.

Doslova dechberoucí dojem pak zanechává konverze Tipo 184, za kterou stojí známý britský kutil Ant Anstead. Díky kompletní sadě dílů se druhá generace MX-5 promění v překvapivě věrohodnou repliku Alfy Romeo 158. Autor přestavby věnoval mimořádnou pozornost každému detailu, včetně speciálně vyvedených svodů.

Tím ovšem nabídka starých klasických sporťáků na základech otevřené mazdy zdaleka nekončí. Milovníci zajímavých klasik se mohou rozhodnout pro kit DBR-1 od společnosti MEV, který promění japonský roadster v repliku britské závodní legendy Aston Martin DBR-1 z šedesátých let. A když už zmiňujeme britské klasiky, kit Zero Miata umožňuje proměnit MX-5 v repliku Lotusu 7, podobně jako kit ML RX-5 od MK SportsCars. Z modernějších přestaveb můžeme jmenovat třeba také AMX07, tedy repliku Aston Martin DB7, o které jsme nedávno psali.

Mnozí úpravci se ale nespokojí jen s kopírováním klasik. Díky tomu vznikají i přestavby se zajímavým svébytným designem, který v některých případech působí pouze jako evoluce produkčního vozu, jindy se ale z MX-5 stává možná ještě zajímavější sporťák. Z první skupiny, tedy evoluce původního designu, stojí za zmínku MX-5 Speedster od italského start-upu Gorgona Cars, který to dotáhl od konceptu k produkčnímu modelu.

Video se připravuje ...

Z druhé skupiny můžeme zmínit například Healy Enigma od britské společnosti Enigma, který nabízí nejen zajímavý styl ukazující špetku svalů i retra, ale také možnost zástavby motoru V8. Kit SPR1 od Widow Sports Cars pak MX-5 promění na uzavřené kupé s výraznými světlomety tvořenými třemi reflektory na každé straně.

Americká společnost Simpson Design zákazníkům nabízí rovnou dvě zajímavé proměny. Model Manta Ray odkazuje na styl italských karosáren z padesátých a šedesátých let. Jeho základem je první generace MX-5. Model Italia 3 SWB opět odkazuje na italský design z šedesátých let, ostatně je zde i celkem patrná podobnost s Ferrari 250SWB. Jako základ zde slouží Mazda MX-5 NC.

Dost specifickou přestavbou je také Exocet od výše jmenované britské společnosti MEV. Ta totiž kromě repliky klasického astonu nabízí i nízkorozpočtový Ariel Atom, který byl zřejmě předlohou pro Exocet. Údajně jeden z nejsnazších kit-carů na světě může být postaven na prvních třech generacích MX-5 a vypadá opravdu velmi zajímavě.

Mezi nejpůsobivější nové modely postavené na základech Mazdy MX-5 pak patří Catfish od společnosti Bauer Limited. Specialitka postavená na základech druhé generace MX-5 vypadá opravdu fantasticky. Speciálně vyrobený rám, který dostal i MEV Exocet, se zdá být zárukou vysoké tuhosti. Některé tyto přestavby tak kromě výjimečného vzhledu jistě nabídnou i velmi zajímavé svezení. Především tedy na okruhu.

Ondřej Mára
Diskuze (0)

Doporučujeme