Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

S přezouváním na letní pneumatiky zbytečně neotálejte, jde o bezpečnost

Ondřej Mára Ondřej Mára 27. 3. 2021 • 09:00
23
23
Zobrazit náhledy (23)
Goodyear Volkswagen Golf R Volkswagen Golf R Volkswagen Golf R Volkswagen Golf R Volkswagen Golf R Porsche 911 GT3 RS Porsche 911 GT3 RS Porsche 911 GT3 RS Porsche 911 GT3 RS Porsche 911 GT3 RS Porsche 911 GT3 RS Goodyear Ferrari 488 GTB Ferrari 488 GTB Ferrari 488 GTB Alpine A110 Alpine A110

Počasí sice v posledních týdnech předvádělo různé vrtochy, teplé dny se však nezadržitelně blíží a s nimi přijde i nová vlna přezouvání. Tedy alespoň by měla.

Zatímco používání zimních pneumatik upravuje zákon, o letních pneumatikách už se nezmiňuje. Někteří řidiči proto koncem zimní sezóny nechávají na svých vozech zimní pláště, o kterých si někdy myslí, že mohou být bezpečnější. Problémem je však skutečnost, že zimní pláště fungují správně jen při určitých teplotách.

Na první pohled tak sice mohou některé zimní a letní pneumatiky vypadat dost podobně, ve skutečnosti se však jedná o zcela rozdílné výrobky, které se liší jak svým návrhem, tak chemickým složením a vlastnostmi. Tyto drobné rozdíly pak představují zásadní změny v ovladatelnosti vozu.

Zimní pneumatiky jsou totiž konstruovány s ohledem na maximální záběr na sněhu a dostatečnou přilnavost na zledovatělé vozovce, zatímco letní pneumatiky jsou navrhovány s ohledem na schopnost odvádět ze silnic velké množství vody a odolnost vůči vyšším provozním teplotám.

Letní pneumatiky tak mají tvrdší směs a běhoun s širokými obvodovými drážkami, které jsou schopné odvádět mnohdy až litry vody za sekundu. U letních pneumatik se totiž počítá s jízdou i za výraznějších dešťů. Zimní pneumatiky mají zcela jiný dezén, obsahující větší množství záběrových hran, a jejich měkčí směs se rychle zahřívá.

Výsledkem používání zimních pneumatik v zimě tak mohou být horší jízdní vlastnosti na vodě, všeobecně delší brzdná dráha, vyšší spotřeba vlivem většího valivého odporu, specifický dezén vede k vyšší hlučnosti a opomenout nemůžeme ani rychlejší opotřebení, které bude znamenat nutnost častějšího nákupu nových plášťů. Není proto náhodou, že většina odborníků doporučuje přezouvat na letní pneumatiky v momentě, kdy se průměrné denní teploty pohybují nad hranicí 7 °C.

Měkčí směs a velké množství drážek mají při vyšší teplotě za následek větší hlučnost, vyšší počet záběrových hran se zase projevuje negativně na hodnotě spotřeby. Vůz je při dešti hůře ovladatelný a jízda je také za každého počasí výrazně méně pohodlná. Především se však zimní pneumatiky při vyšších teplotách přehřívají, což má za následek prodloužení brzdné dráhy. Zimní pneumatiky jsou proto v létě nepohodlné a nehospodárné, ale zejména méně bezpečné,“ vysvětluje Vojtěch Gurin z českého zastoupení společnosti Goodyear.

Správná volba pneumatik přitom nabírá na důležitosti s rostoucí popularitou vozů kategorie SUV, pro které je charakteristická vyšší hmotnost. Nemluvě o rostoucí nabídce sportovně orientovaných SUV s vyšším výkonem. Stále větší množství výrobců se v poslední době zaměřuje na vývoj specifického typu pneumatik právě pro tento typ vozidel.

Goodyear uvádí jako příklad svůj nový plášť EfficientGrip 2 SUV, který byl vyvíjen právě s ohledem na lepší chování a kratší brzdné dráhy u velkých aut. Technologie Mileage plus pak slibuje delší životnost a s tím související snižování nákladů i omezování uhlíkové stopy pneumatik, o které se v poslední době začíná hovořit stále častěji.

Moderní letní pneumatiky stále lépe slouží svému účelu a zvyšují bezpečnost jízdy. Proto důrazně doporučujeme všem, aby ani při epidemii přezutí vozu pokud možno neodkládali a jakmile jim to situace dovolí, navštívili pneuservis,” dodává Vojtěch Gurin. „A dvojnásob důležité to je právě pro větší a těžší vozy SUV. Řidiči si je často pořizují právě kvůli vyššímu pocitu bezpečí, neměli by naopak úroveň bezpečnosti snižovat nevhodným obutím.” 

Související články

Témata
Avatar - Allo
30. 3. 2021 07:39
Hehe nezájem
Já mám celoroční pneu, to je budoucnost :-!
29. 3. 2021 15:05
Všechno je jinak:
Myslíte vážně, že někomu od pneumatik jde o bezpečnost řidičů na silnici? Vůbec ne! Jde jim jen a jen o peníze, stejně jako pneuservisům! Kdyby někdo prosadil ještě jarní a podzimní vzokrky do zákona, jistě by auto.cz prosazovalo i tyto vzorky a tyto gumy! Čili, přezouvat 4x do roka podle zákona, by bylo nejvýživnější pro gumaře a pneuservisy. A všichni by se oháněli BEZPEČNOSTÍ NA SILNICI! Protože jde právě o peníze z kapes řidičů. Bourat se bude vždycky, protože přejet v rychlosti lze z nezodpovědnosti JAKÉKOLI GUMY ZA JAKÝCHKOLI PODMINEK NA SILNICI JAKÝMKOLI AUTEM!
29. 3. 2021 13:27
Pneu
Nechvátal bych , na Velikonoce previdaji sníh a v noci pod bodem mrazu. Myslím ze tak polovina dubna je ideál.
Avatar - Beefcake
29. 3. 2021 06:52
Re: Kdybych
Tak to sme na tom cca rovnako :-[]
Mozno si ma o par dni predbehol.
Avatar - Beefcake
29. 3. 2021 06:50
Re: ...
To plati pre smejdove zimne.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku