Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

SEAT Ibiza 1,2 TSI – Pohled dravce

18. 5. 2012 • 00:41
34
219
Zobrazit náhledy (34)
Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza
Nejprodávanější SEAT přichází s novým designem přídě. Bude omlazení vzhledu v dnešní době stačit?

Uběhly čtyři roky a tak facelift prostě přijít musel. Ibiza ho ale vlastně vůbec nepotřebovala a ve Španělsku to dobře vědí, proto jsou vzhledové změny ryze formální. Nám to ale nevadí, díky faceliftu můžeme vyzkoušet dosud netestované spojení pětidveřového hatchbacku s motorem 1,2 TSI a jako bonus přidat decentní srovnání s nedávno testovaným VW Polo 1,2 TSI.

Přesto se ale letmo zastavme u designu. Facelift přerovnal křivky na přídi – nový je agresivnější tvar světel a s ním přichází i modifikovaný nárazník. Podle hesla (skoro) všechno už tu bylo nemá nový nasávací otvor tvar písmene V. Místo toho přichází agresivnější áčko, kterým se chlubil už facelift minulé Ibizy.

Nemůžeme opomenout ani záď, kde se zabydlely nové lampy s diodovou technikou. Ovšem jen ve vrcholné výbavě FR nebo za příplatek čtyři tisíce korun jako v případě testovaného vozu. A diody by nově mohly zdobit i příď, pokud by auto dostalo – v rámci svého segmentu vcelku unikátní – příplatek v podobě bi-xenonových světel.

seat testy malevozy seat testy malevozy
 

Uvnitř jsou změny opravdu kosmetického významu. Nakonec těch pár nedostatků v interiéru jsou strukturální záležitosti, které se obvykle s faceliftem nemění. Přesto jestli SEAT měl a mohl na něčem zapracovat, je to ovládání rádia.

Jednolitě černý lesklý panel je cool a mohl by dostat nějaké ocenění za design. Pro praktické použití je ale nepřehledný a kombinace jediného otočného ovladače s atypickou logikou rozdělení tlačítek práci dále komplikuje. Krutým přídavkem je pak dálkové ovládání, které zůstalo na oušku pod volantem. Škoda, že nejprodávanější SEAT má zapovězeno mnohem šikovnější řešení použité třeba u Leonu.

seat testy malevozy seat testy malevozy
 

Stejné výhrady lze mít i k ovládacímu panelu automatické klimatizace. Zde není otočný ovladač žádný, a tak změna teploty i rychlosti větráku znamená opakované mačkání titěrných tlačítek. V tomto případě méně znamená více, jednodušší panel manuální klimatizace se obsluhuje snadněji.

V redakci jsme také nepřišli na chuť zbytečně utopené řadicí páce a vadí nám malé odkládací prostory. Tím ale výčet nedostatků končí a nastupují přednosti Ibizy: výhled dopředu a do boků, relativně sportovní pozice za volantem, pohodlná sedadla, věnec volantu, který skvěle padne do ruky, i když je relativně tenký…

seat testy malevozy seat testy malevozy
Nedomyšlené detaily a místy laciná řešení mají jasný účel: náročného kupce přimět k pořízení propracovanějšího a náležitě dražšího Volkswagenu Polo. Když ale dokážete mírně slevit ze svých požadavků, není Ibiza rozhodně špatnou volbou.

Rozumný vrchol

Mladoboleslavskou dvanáctistovku jsme testovali už v nejrůznějších autech, pod kapotu Ibizy ale zavítala jen jednou – loni v kombi Ibiza ST 1,2 TSI. Dojmy z faceliftovaného hatchbacku jsou ale logicky skoro stejné: správný motor pro takové auto.

Malý přeplňovaný čtyřválec má elánu dost napříč celým spektrem otáček. Pro Ibizu je to ta správná volba, když vyžadujete výkonovou rezervu pro cestování na dálnici nebo jízdu s plně zatíženým autem a přitom nechcete připlácet za dieselový 1,6 TDI.

Samozřejmě nic není úplně zadarmo a 1,2 TSI si v Ibize nechá za svoje služby zaplatit. Realita je taková, že při nesrovnatelně lepším potenciálu je spotřeba paliva velmi podobná atmosférické 1,4 16V. Konkrétně při 130 km/h je motor vytočený na 3050 min -1 a pálí 7,5 l/100 km, při 100 km/h pak platí hodnoty 2350 min -1 a 5,6 l/100 km. Na druhou stranu, i když budete dávat dvanáctistovce pořádně za uši, je prakticky vyloučené, aby spotřeba paliva výrazněji překročila hranici 8,5 l/100 km.

seat testy malevozy seat testy malevozy
 

Převodovka je jen pětistupňová. To je škoda, protože někteří konkurenti dnes už nabízí s podobně silnými motory šestistupňové manuály. Dvanáctistovka s turbem si ale s relativně velkými přeskoky hravě poradí a ve městě se nechá snadno přemluvit k jízdě v pásmu pod 2000 min -1.

Ovladatelnost je typickou silnou stránkou Ibizy. Podvozek je samozřejmě poněkud tvrdší, protihodnotou je ale hravost a jistota. Zde SEAT těžko hledá soupeře a Ibiza má potenciál oslovit ty zákazníky, kteří od malého hatchbacku očekávají i trochu zábavy při jízdě po okreskách.

seat testy malevozy seat testy malevozy
 

Konečný verdikt samozřejmě záleží z podstatné části na ceně. Testovaný vůz se ve své konfiguraci trochu předváděl a dosáhl až ke 350 tisícům. To je teritorium, kde se nabízí mnoho alternativ.

Ve skutečnosti byste ale mohli sáhnout po akčním modelu s motorem TSI. Sice si za některé položky výbavy ani nepřiplatíte (např. elektrická zadní okna nebo LED koncová světla), i tak ale dostanete auto s klimatizací, rádiem, mlhovkami a na litých kolech. A to je za 259.900,- Kč hodně dobrá nabídka.

První cena vozu 228.900,- Kč (1,2 12V 44 kW Reference)
První cena vozu s testovanou motorizací 259.900,- Kč (1,2 TSI 77 kW akční model TSI)
Základní cena testovaného vozu 291.900,- Kč (1,2 TSI 77 kW Style)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 347.500,- Kč (1,2 TSI 77 kW Style)

Plusy

  • Dostupný výkon
  • Ovladatelnost
  • Cena akčního modelu
  • Nestárnoucí design
  • Stahování všech oken s automatickým dojezdem

Minusy

  • Ovládací panel rádia a klimatizace
  • Malé odkládací prostory
  • Aerodynamický hluk ve vysokých rychlostech
Témata
SEAT Ibiza 1,2 TSI
Cena základní sestavy 291 900 Kč
Výbava základní sestavy Klimatizace, palubní počítač, elektricky ovládaná a vyhřívaná zrcátka, centrální zamykání s dálkovým ovladačem, volant a řadicí páka v kůži, kliky dveří, nárazníky a kryty zrcátek v barvě vozu, 4x airbag, elektrické stahování předních oken, volant nastavitelný ve dvou osách, rádio a další. Kč
Cena testované sestavy 347 500 Kč
Výbava testované sestavy Elektrické stahování zadních oken (2.500,-), deaktivace airbagu spolujezdce (500,-), výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce (1.800,-), třetí opěrka hlavy vzadu (1.300,-), automatická klimatizace (9.000,-), zadní světla LED (4.000,-), paket – elektricky sklopná zrcátka, světelný senzor, dešťový senzor, samostmívací zrcátko, tempomat (10.500,-), schránky pod předními sedadly, síťky v zavazadlovém prostoru, loketní opěrka (12.000,-), 16palcová litá kola (14.000,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1197
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 77 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 175 / 1550 - 4100
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 190
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.8 / 4.5 / 5.3
Emise CO2: 124
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 284 / 900
Objem nádrže (l): 45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1100 / 426
Rozměr pneu: 215/45 R16
SEAT Ibiza 1,2 TSI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4034
b) šířka (mm): 1693
c) výška (mm): 1428
d) rozvor (mm): 2460
e) rozchod vpředu (mm): 1465
f) rozchod vzadu (mm): 1457
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 740 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 910
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1343
l) šířka vzadu (mm): 1333
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - M.E.N.
20. 9. 2012 21:23
Re: Spotřeba
Ibizu s 1,2 TSI 77kW mám a tak se mi jen nezdá ta poznámka ohledně 6-ti kvaltu... Do Ibizy a Fabie se i ve verzi 77kW montuje pouze 5-ti rychlostní převodovka. 6-ti kvalt s 1,2 TSI se montuje v této kategorii poze do Pola ;-) Ale jinak souhlasím, perfektní motor, nízká spotřeba a velmi živý moturek...
1. 7. 2012 18:55
Spotřeba
Zase tu plno znalců bez podložených faktů, tvrdí jak tenhle motor neskutečně žere atd. Na obhajobu je potřeba říct, že do Ibizy se dávají pouze 77 kW verze 1,2 TSI. Tato verze má 6 rychlostních stupňů což se příznivě projevuje na spotřebě. Pokud má někdo tendenci jezdit jako prase, tak se nemůže u benziňáku divit, že spotřeba roste. VW našeptávač, který radí jak správně řadit jsem ze začátku odsuzoval, ale po delší zkušenosti jsem zjistil, že i v relativně nízkých otáčkách nemá auto problém, když přeřadím. Je to vážně o tom si vůz dlouhodoběji vyzkoušet a ne hned všechno odsoudit. Větší problém vidím v méně technicky zdatných jedincích, kteří se obávají poruchovosti turba. Je téměř jisté, že se vždy najde někdo, kdo si to bude s tímto motorem hasit po dálnici 150, přijede k benzině a hned zhasne motor. Pak se nemůže divit, že mu turbo za čas odejde. Drtivá většina závad motoru je mezi volantem a pedály. Pokud nepočítám již profláknuté vytahané řetězy, které koncern mění na záruku, tak těmto motorům nelze nic vytknout. Do malého auta nebo vozu typu Golf či Leon můžu tenhle motor jenom doporučit.
24. 5. 2012 17:42
Re: Jirka
Nechci tady bránit Seat zuby nehty, ale nebaví mě číst, když někdo na Seat háže jen ten "špatný" design. Ano, omlazovací kůru mimo Ibizy a Alhambry by již potřebovaly všechny modely. S tím souhlasím. Auto Emoción sice už Seat nerazí, ale sportovní značkou ho "táta" z VW stále nazývá:) Razím ale jediné - ta technika, jízdní vlastnosti a praktičnost která je uvnitř těch vozů je nedoceněná. Kvalitou je na stejné úrovni jako bráškové ve škodovce či VW, i když ten je v detailech o nějaký level výš... však to tak taky takhle potřebuje. Je důležité že tady zmiňuji koncern. Není to právě jeho práce, že Seat je tam kde je teď? Že na něj vlastně moc nezbývalo, když se sypalo do dcerunky škodovky a dalších ratolestí "VW grupe" a tudíž to byl ten poslední vzadu?... Odpovězme si každý sám.
22. 5. 2012 12:48
Re: koukám,
Beru to z dlouhodobých testů aut v jednom nejmenovaném časopise. Dobře zajetý motor má prakticky vždy vyšší výkon než udávaný, u motorů TSI je zpravidla "výkonový bonus" největší.
Avatar - rohYpnol
22. 5. 2012 10:13
Re: koukám,
tak to zas rozhodně ne. Koncernové vozy mají reálný výkon měřený na brzdě velmi pravděpodobně opravdu značně vyšší než deklarovaný. Měření stačí dohledat, nejednalo se rozhodně o nějakou anomálii 1 kusu, větší výkon vykazovaly různé motory na různých usech aut. Jistě, reprezentativní vzorek to rozhodně nebyl, ale...
Důvody vidím hlavně 2:
1) deklarovaný výkon je po celou dobu životnosti, časem může klesat
2) marketing - na daný výkon pojede lépe než konkurence, proto předčí očekávání

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku