Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Citigo: Mini z Bratislavy

Ondřej Láník
Diskuze (396)
V Mladé Boleslavi dnes byla odhalena podoba nejmenší Škody. Potvrzen je nový název, design i technická data.

Jméno a slogan

Tipovali jsme City, jmenuje se Citigo! Název tedy není jednoslabičný (jako Up! nebo očekávaný Go), ale rovnou tříslabičný. Jde o jedno ze jmen, které si automobilka loni zaregistrovala jako slovní ochrannou známku.

Škoda novým jménem napodobila společnost Citibank, která také využívá anglický výraz city s oběma měkkými i.

S uvedením nového modelu rozšířila Škoda i svůj slogan Simply Clever o novou verzi City Clever.

Design

Kdo čekal, že jedinou změnou oproti Upu bude logo na masce, ten se velmi mýlil. Nové jsou totiž prakticky všechny viditelné díly karoserie.

Ačkoli Volkswagen u svého miniauta tradiční masku v podstatě vypustil, Škoda Citigo ji má, a to včetně nového zubu s novým logem uprostřed. Nový tvar mají světlomety, naopak beze změn jsou převzatá vnější zpětná zrcátka.

Překvapením je výrazná proměna siluety. Celá bočnice je nová, linie oken pokračuje přirozeně bez zalomení, které odlišuje Up!.

Designově čisté a přitom svébytné je i řešení zádě. Zatímco Volkswagen vsadil na překrytí zadní výklopné stěny tmavým prosklením, Škoda zůstává u konvenčního vlepeného zadního skla a u plechu ve spodní části výklopné stěny. Koncové svítilny vtipně doplňují obdélníkový tvar zádě.

V první fázi bude na trh uvedena pouze třídveřová verze. Pětidveřové provedení přijde v roce 2012.

Rozměry

S délkou 3,56 metru, šířkou 1,65 metru a výškou 1,48 metru patří Citigo mezi nejkompaktnější vozy nabízené v tomto segmentu. Mini-Škoda je nepatrně kratší než VW Up!, jde však o rozdíl daný pouze tvarem nárazníků. Rozvor 2.420 mm budou mít oba vozy stejný.

Standardním rozměrem kol je 5J x 14 palců, na kolech jsou obuty pneumatiky 165/70 R14. Rezervní kolo je plnohodnotné.

Pohotovostní hmotnost Škody Citigo je identická jako u Volkswagenu a činí (bez řidiče) 854 kg v obou výkonových verzích.

Objem zavazadlového prostoru činí 251 litrů. Sklopením opěradel zadních sedadel vzroste tento objem na 951 litrů.

Technika

Citigo dostane dva nové tříválcové benzinové motory: oba mají objem 1,0 litru a výkon 44 kW, resp. 55 kW.

V úsporné variantě Green tec činí průměrná spotřeba 4,2 l/100 km, resp. 4,3/100 km. Standardní verze potřebují 4,5 l/100 km, resp. 4,7 l/100 km.

Motor 1,0 MPI je základem i pro agregáty spalující alternativní paliva, jako je například CNG. Hodnota emisí CO2 této verze klesne až na 79 g/km.

V roce 2012 se navíc vedle ručně řazené převodovky objeví také pětistupňová automatizovaná převodovka.

Škoda Citigo
Motor1,0 44 kW1,0 55 kW
Převodovka5M5M
Zdvihový objem [cm3]999999
Válce/ventily3/43/4
Největší výkon [kW/min-1]44/5000-600055/6200
Největší toč. mom. [Nm/min-1]95/3000-430095/3000-4300
Max. rychlost [km/h]160171
Zrychlení 0-100 km/h [s]14,413,2
Komb. spotřeba [l/100 km]4,54,7
Pohotovostní hmotnost [kg]854854

Interiér

První zveřejněný snímek interiéru ukazuje tvary známé z Upu. Nové je barevné ladění, které ale bude dostupné pravděpodobně pouze ve vyšších stupních výbav. Z vlastních boleslavských zdrojů pochází volant.

Provedení sedadel zatím není na oficiálních snímcích dostupné, automobilka již ale zveřejnila informaci, že přední hlavové opěrky jsou integrovány do sedadel.

U moderního auta do města nesmí chybět četné úložné a odkládací prostory, držáky nápojů a multimediálních zařízení či odkládací kapsy na bocích opěradel předních sedadel.

Vtipným řešením je háček na tašku či kabelku umístěný v mechanismu otevírání odkládací schránky před spolujezdcem nebo držák fotografií na středovém panelu. Výklopné odkládací plato je doplněno aretací v horní pozici.

Bezpečnost

Poprvé jsou u Škody použity kombinované boční airbagy Head-Thorax chránící těla a hlavy předních cestujících.

Aktivní bezpečnost podstatně zlepšuje příplatkový brzdový asistent „City Safe Drive“. Nový systém se automaticky aktivuje při rychlostech pod 30 km/h, kdy laserovým senzorem registruje okolí a vyhodnocuje nebezpečí kolize.

V závislosti na rychlosti a dopravní situaci může automatické brzdění zmírnit závažnost kolize nebo jí dokonce zcela zabránit.

Škoda Citigo je společně s Volkswagenem up! aktuálně jediným vozem v segmentu malých vozů s funkcí nouzového brzdění.

Na trh v listopadu 2011

Jako hlavní cílové skupiny vozu vidí automobilka mladé řidiče, mladé rodiny, které potřebují druhý nebo třetí vůz do rodiny a konečně i lidé v nejlepších letech.

Jedná se o zákazníky, kteří myslí na náklady, mají k autu spíše racionální vztah, na druhé straně ale mají vysoké nároky na kvalitu, praktickou stránku, design a bezpečnost.

V závislosti na požadavcích jednotlivých trhů budou na výběr až čtyři varianty výbavy: Easy, Active, Ambition a Elegance.

Výroba třídveřového modelu Citigo bude v bratislavském závodě zahájena ve 41. kalendářním týdnu tohoto roku (říjen 2011).

Na český trh bude Škoda Citigo uvedena už v listopadu 2011, zbytek Evropy se dočká až v létě 2012.



Ondřej Láník
Diskuze (396)
29. 9. 2011 21:50
Re: Mierne OT...
Ty si trafil capa chlape.... >:D >:D >:D
29. 9. 2011 21:06
Re: Mierne OT...
Spíš bych si tipnul že tomu úplně nerozumíš a proto to odsouváš do roviny nepoužitelnosti. Přitom je to středobod vývoje aerodynamiky auta. Jestli máš pocit že se několik let vyvíjí auto a pak si řeknou - sakra potřebujem do letáku jaký to má cx - tak to vezmem do tunelu a změříme to! Tak seš mimo. Sleduje se jakákoliv změna na aerodynamice a kritérium je právě cx. Velké cx = špatná aerodynamika = vysoká spotřeba. Jestli je to z důvodu toho že je auto krabice nebo že má velké spáry? Na to se příroda neptá, ale ten kdo si takové auto koupí to zaplatí na spotřebě.
29. 9. 2011 14:56
vrchní prchni
Môžem len zopakovať moju otazku z ktoréhosi predošlého príspevku. Komu sú vlastne určené autíčka tejto veľkostnej kategórie? Pekne po poriadku. Z finančného hľadiska nezaujímavé. Je iluzórne myslieť si, že malé auto málo stoji, to viac z produkcie vw. Jeho cenu tvorí prevažne hodnota pracovnej sily, a tá je aká je. Medliť si ruky, ze som ušetril zrhuba pár desiatok tisíc českých korún oproti fabii, smiešne. Získam miesto na parkovanie pre moje prvé auto? Nemožné. Dvere sa predsa musia otvoriť aj na malom aute do každej strany. O bezpečnosti ani nehovoriac. Chcem vidieť tých rodičov, ktorí kúpia svojmu dieťatu bicykel na štyroch kolesách s kľudným svedomým. Jediné využitie miniatúrnej škody vidím v zahraničí v mestách s úzkymi uličkami, alebo ako alternatíva pre telesne postihnutých.
29. 9. 2011 14:29
Re: Barva
JJ, za tu černou Pandu měl Marchionne někoho vyhodit :-) Ale jinak Panda :yes: Up! no dejme tomu Citigo :no: :no:
29. 9. 2011 14:24
Re: Cenovka
Něco podobného si už můžeš koupit.

[odkaz]