Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Fabia RS Rally2 oficiálně: Má nový motor a řadu důležitých vylepšení

Ondřej Mára
Diskuze (19)

Nástupce nejúspěšnějšího vozu kategorie Rally2 posledních let nabídne nový motor, vylepšené ovládání i elektroniku a v neposlední řadě ještě vyšší bezpečnost posádky.

Škoda Motorsport představuje nový soutěžní vůz Škoda Fabia RS Rally2, který vychází ze současné generace modelu Škoda Fabia a jeho cílem bude navázat na působivé soutěžní úspěchy speciálu Škoda Fabia Rally2 evo.

Hned na úvod můžeme zmínit, že nový soutěžní vůz těží z nejlepší aerodynamiky ve své třídě a vysoké tuhosti karoserie sériového modelu. Kromě toho ale nabízí výrazné vylepšení pohonného ústrojí, elektroniky, bezpečnosti, ovládání a především nově vyvinutý přeplňovaný motor o objemu 1,6 litru, vycházející z rodiny benzínových motorů EA888.

Začněme ale klasicky od exteriéru, který zaujme výrazným designem a slibuje skvělou aerodynamiku. Ostatně už sériová Škoda Fabia se chlubí nejlepším součinitelem odporu vzduchu ve své třídě, což odborníci ze Škoda Motorsport využili při vývoji mimořádně účinného aerodynamického kitu pro Fabii RS Rally2. Některé prvky se však zachovaly ze sériového vozu.

Z něj si soutěžní speciál ponechal například dlouhý střešní spoiler s bočními finlety, ploché a ostře řezané světlomety, klasickou šestihrannou masku chladiče, zadní svítilny s LED technologií a také technologii aktivních žaluzií Air Curtains v předním nárazníku. Ty usměrňují proudění vzduchu kolem kol i boků a ve spojení s novými bočními prahy a novým předním splitterem zvyšují přítlak vozu.

Soutěžní speciál ale samozřejmě dostal i celou řadu speciálně vyvinutých aerodynamických komponent. Kromě již zmíněného splitteru a nástavců prahů jde především o rozšířené přední i zadní blatníky, nasávací otvor na střeše nebo nově vyvinuté zadní křídlo. Jeho rozměry i umístění odpovídají předpisům, jeho zajímavostí je však malý lem, tzv. Gurneyho klapka, který slouží jako odtrhová hrana a rovněž zlepšuje přítlak.

"Některé aerodynamicky důležité prvky sériového modelu se osvědčily i v rallyeovém voze. Aerodynamice jsme věnovali ještě větší pozornost než u předchůdkyně a každý detail pečlivě zkontrolovali. Naším hlavním cílem bylo dosáhnout vyššího přítlaku pro možnost vyšších rychlostí v zatáčkách a lepších jízdních vlastností, ale přitom zvýšit i aerodynamickou účinnost vozu," vysvětluje Lukáš Vojík, odborník na aerodynamiku z oddělení Technického vývoje Škoda Auto.

Video se připravuje ...

Kromě aerodynamiky byl kladen důraz i na zvýšenou potřebu chlazení motoru a brzd. Přívod čerstvého vzduchu do horní části motorového prostoru, k vodnímu chladiči a mezichladiči turba je řešen dvěma velkými centrálními přívody vzduch vpředu, zatímco teplý vzduch je odváděn otvory na stranách kapoty. Dva vstupy v předním nárazníku pak vedou vzduch přímo k brzdovým třmenům na předních kolech.

Zajímavou specialitou nového soutěžního vozu je pak nový odstín lakování zelená Mamba, který odkazuje na sportovní sériové modely Octavia RS a Enyaq Coupé RS iV, se kterými nový soutěžní speciál sdílí právě ono označení odkazující na „Rally Sport“.

Hlavní technická vylepšení

Tím nejdůležitějším u každého soutěžního speciálu jsou specifická technická vylepšení, díky kterým vozy vydrží namáhání, které by sériový model dlouho nevydržel. Rozsah změn a úprav je přitom vždy pozoruhodný.

Začít můžeme třeba od brzd, které se mohou v závodním voze při ostrém brzdění snadno zahřát až na 700 °C. Kotouče proto mají vnitřní ventilaci a speciálně vyvinutý systém chlazení, který byl optimalizován pro asfalt i šotolinu. Pro každý typ povrchu přitom existují odlišné brzdové kotouče. Pro jízdu na asfaltu jsou připraveny kotouče o průměru 355 mm vpředu a 300 mm vzadu, kola jsou povinně 18“ s ráfky 8“x18“. Pro jízdu na šotolině jsou vpředu i vzadu kotouče o průměru 300 mm, kola na těchto tratích jsou povinně 15“ s ráfky o rozměru 7“x15“.

Nová je také palivová nádrž, která odpovídá předpisům FIA. Nádrž je vyrobena z nárazuvzdorné pryže, má objem 82,5 litru a je naplněna speciální pěnou, zabraňující úniku benzínu. Ve spodní části je navíc chráněna krytem z karbon-kevlarového kompozitu s absorpční vrstvou. Za zmínku pak stojí, že v letošní sezóně WRC 2022 bude benzín stoprocentně udržitelný, založený na moderních surovinách a vysoce čistých obnovitelných složkách.

Klasické bezpečnostní prvky sériových vozů nahrazuje u soutěžního speciálu ochranná klec, kterou pro Fabii RS Rally2 vyvinuli inženýři Škoda Motorsport a která se skládá z celkem 35,8 metru trubek vyrobených z vysokopevnostní chrom-molybdenové oceli. Ochranná klec se přivařuje k podvozku ještě během stavby karoserie a teprve poté se k ní připevňují boční panely a střecha. Cílem postupu je vyšší přesnost, lepší spojení trubek s karoserií a lepší přizpůsobení trubek, které zvyšují tuhost celé karoserie.

V kabině ale zaujme ještě jedna věc. Fabia RS Rally2 je totiž vybavena zvětšeným hlavním displejem, na kterém lze přehrávat i videa, a který umožňuje intuitivní ovládání během rallye. V interiéru se navíc nachází také nový centrální ovládací panel s dotykovou obrazovkou a integrovaným ovládáním interkomu. Jezdec má lepší přístup k mnoha funkcím přímo pomocí tlačítek na volantu, kam se nově přesunula i tlačítko startování, díky čemuž na něj řidič rychleji dosáhne.

Úpravou samozřejmě prošel i samotný podvozek, který musí splňovat vysoké nároky rallye sportu. U modelu Fabia RS Rally 2 proto konstruktéři Škoda Motorsport použili pevnější zavěšení obou náprav MacPherson a prodloužili zdvih tlumičů. Na základě většího rozvoru navrhli konstruktéři novou kinematiku podvozku, zvýšili odolnost komponent, snížili tření v tlumičích, zlepšena byla účinnost diferenciálu a zvýšila se i účinnost převodovky při řazení.

Díky delšímu rozvoru čtvrté generace modelu Fabia se navíc automobilka chlubí lepšími jízdními vlastnostmi, soutěžní speciál by měl být klidnější a jeho záď stabilnější. V porovnání s vozem Škoda Fabia Rally2 došlo také ke změně umístění palivové nádrže, inženýři využili větší prostor mezi podélnými nosníky a celkově mělo dojít k lepšímu rozložení hmotnosti.

Nový motor, sekvenční převodovka a pohon všech kol

Předpisy FIA vyžadují pro vozy kategorie Rally2 přeplňovanou pohonnou jednotku o objemu 1,6 litru, která vychází ze sériového motoru. Při vývoji nové motorizace pro soutěžní speciál Škoda Fabia RS Rally2 se Škoda Motorsport rozhodla vycházet z motoru 2.0 TSI s integrovanými výfukovými svody, který pochází z rodiny benzínových motorů EA888, používaných mimo jiné pod kapotou silničních modelů Škoda s označením RS.

Nově vyvinutý motor se může pochlubit vylepšeným procesem spalování, za což vděčí mimo jiné nově tvarovaným sacím a výfukovým kanálům, vylepšeným pístům, válcům, variabilnímu časování ventilů a zcela přepracovanému systémů mazání. Kromě toho dostal také optimalizovaný výfukový systém s novým turbodmychadlem, nový mezichladič, přepracovaný chladicí okruh s vyšším výkonem a nový software řízení motoru. Motor je podle technických předpisů kategorie Rally2 vybaven restriktorem sání o průměru 32 mm a jeho výkon by měl být přibližně 214 kW (289 k) a 430 Nm točivého momentu.

Motor je spojen s pětistupňovou sekvenční převodovkou, navrženou speciálně pro rallye, která umožňuje měnit rychlostní stupně v řádu milisekund bez použití spojky. Fabia RS Rally2 sice má i manuální spojku, ta se však využívá pouze při rozjezdu, parkování nebo pomalé jízdě. Převodové poměry jsou pro co nejlepší akceleraci na úzkých a klikatých rychlostních zkouškách poměrně krátké, přesto nabídne Fabia RS Rally2 maximální rychlost až 200 km/h.

Na rozdíl od sériového vozu je Fabia RS Rally2 vybavena pohonem všech kol, u kterého jsou předpisy FIA povoleny mechanické uzávěrky diferenciálů na přední a zadní nápravě, použití mezinápravových diferenciálů s uzávěrkou či jakýchkoliv elektronických asistentů pro zlepšení trakce je ovšem zakázáno. Novinkou je hydraulicky ovládaná mezinápravová spojka, která přichází ke slovu při zatažení ruční brzdy. Toto řešení je v rally běžně používáno pro rychlejší nasměrování vozu do zatáčky.

Lepší ochrana a nová obrazovka

Jak už bylo výše zmíněno, kabina nového soutěžního speciálu Fabia RS Rally2 je vybavena bezpečnostním vysokopevnostním rámem, složeným z podélných, příčných a diagonálních trubek v místě dveří, pod střechou vozu, kolem čelního skla a za sedadly, jehož rozměry a materiál definují technické předpisy FIA. Škoda Motorsport s novým vozem Fabia však tyto požadavky výrazně překračuje a na větší síly jsou dimenzovány i výztuhy chránící posádku v případě bočního nárazu.

Právě při bočních nárazech přitom jezdci a navigátorovi hrozí největší nebezpečí úrazu. Ochrana je tedy řešena ochranným rámem se dvěma dveřními sloupky a výztuhami, kromě toho má ale Fabia RS Rally2 mezi vnějším pláštěm dveří a interiérem strukturu pohlcující energii, která se skládá z absorpční pěny a dveřních panelů z kompozitních materiálů.

Video se připravuje ...

Složení kompozitních panelů je předem určeno: pět vrstev uhlíkového kompozitu 280 a jedna vrstva kevlaru 300, přičemž kevlarová vrstva je nejblíže posádce, aby v případě nehody chránila před případnými ostrými úlomky kompozitů. Absorpční pěna musí být schválena FIA a její minimální objem stanovují předpisy.

K účinnému snížení působících sil navíc přispívají také specifická závodní sedadla, šestibodové bezpečnostní pásy a osobní výbava, jako je povinný systém ochrany hlavy a krční páteře (HANS) na přilbě s upínacími popruhy, chránící posádku před prudkými pohyby hlavy. Pro lepší rozložení sil vznikajících při bočním nárazu jsou navíc obě strany karoserie vozu spojeny strukturou držící sedadla a k tomu přídavným profilem.

Bezpečnostní výbava navíc zahrnuje boční okna z polykarbonátu, která lze snadno odstranit, a protipožární systém. Ten se skládá z automatického hasicího systému s tryskami v kokpitu a motorovém prostoru, který lze v nouzi aktivovat i zvenčí, a v prostoru nohou navigátora je připraven ruční hasicí přístroj.

Na závěr můžeme pouze připomenout, že při přípravě nového vozu Škoda Fabia RS Rally2 na první soutěžní jízdy absolvoval tým Škoda Motorsport rozsáhlý testovací program na asfaltu, šotolině a sněhu, který trval téměř rok. Od léta 2021 probíhaly testovací jízdy v České republice, Francii, Itálii, Chorvatsku, Německu, Belgii a Španělsku a také v extrémních zimních podmínkách na severu Finska.

Po četných úspěších s továrním týmem se Škoda Motorsport začala s počátkem sezóny 2020 soustředit především na svůj rozsáhlý sportovní program pro zákazníky s komplexními službami. Nabídka zahrnuje mimo jiné dodávky náhradních dílů a revizní práce na motorech, převodovkách nebo součástech podvozku. Týmům, které si zakoupily rallyeové vozy, je při mnoha rallyeových soutěžích nabízena technická podpora i přímo na místě. Pokud o to týmy požádají, mohou dostat návrhy nastavení pro nadcházející rallye, technické bulletiny anebo pro ně může být zajištěno školení pro inženýry a mechaniky.

Ondřej Mára
Diskuze (19)

Doporučujeme

Avatar - beibej
15. 6. 2022 22:23
Re: dvoulitrova ctyrkolka
Ale je tu rozdíl platforem. Octa je na platformě umožňující 4x4 ale Fabka ne. Tudíž to za a nejde, nebo za b ne za stejné peníze. Co se motoru týče zase něco podobného. Octa ten motor normálně "umí" fabka dvoulitr nezná a narvat ho tam by bylo za další nemalé náklady.
Jinak za 600 je monte s litrem s pár příplatkama. Tohle by bylo cca za 950. Ale i tak by to bylo supr!
Avatar - Mikesus
15. 6. 2022 19:51
Re: dvoulitrova ctyrkolka
Souhlasím
Avatar - Mikesus
15. 6. 2022 19:51
Re: dvoulitrova ctyrkolka
Protože váha. Octavia je těžší a proto je ten výpočet pro ni lepší.
Stačí nechtit slepici a můžeš mít čtyřkolku i pod 500 v pohodě
Avatar - Barry Lyndon
15. 6. 2022 13:03
Fabia OK, ale
ta lowcostově vyhlížející zadní světla ala Kushaq se mi prostě nelíbí.
Avatar - Barry Lyndon
15. 6. 2022 12:59
Re: dvoulitrova ctyrkolka
Ty emisní limity podle hmotnosti (a ne užitečné hmotnosti) jsou strašná kravina.