Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda má kvůli nedostatku dílů 40.000 nedodělaných aut. Obětí je hlavně Octavia

ČTK
Diskuze (77)

Mladoboleslavská automobilka podobně jako jiní automobiloví výrobci bojuje s nedostatkem komponentů. Trápí ji především nedostatek čipů z Malajsie.

Škoda Auto, stejně jako další světové automobilky, bojuje s nedostatkem čipů, které jsou potřeba v palubní elektronice vozů. Škoda kvůli tomu nemůže řadu aut dokončit přímo na lince. Firma má maximální hranici 50.000 nedodělaných vozů, vyšší číslo by ohrožovalo cash flow, tedy peněžní tok, a likviditu firmy. Proto firma raději ruší směny, řekl předseda podnikové rady Jaroslav Povšík Hospodářským novinám (HN).

„Můžeme skladovat cokoliv. Vždy si můžeme najmout polní parkoviště nebo pozemky leteckých klubů. Když překročíme hranici 50.000 vozů, tak to začíná narážet na naše cash flow a likviditu. Proto raději vypouštíme směny,“ uvedl Povšík pro HN.

V současné chvíli má firma podle Povšíka po 40.000 nedodělaných vozů. Když se začne počet nedodělaných aut blížit 50.000, začne Škoda rušit směny. „A jelikož nic nevyrobíme, tak nenavyšujeme čísla. A mezitím odebíráme z paketu uložených vozů a doděláváme, co jde. Zatím jsme se nikdy ke kritické fázi 50.000 nepřiblížili,“ uvedl Povšík.

Krizovým modelem je podle něj Octavia. „Octavii obětováváme kvůli ostatním modelům, které musíme preferovat. Potřebujeme dostat na trh především Enyaq jako naše prémiové a první plně elektrické auto s vysokou marží,“ uvedl odborový předák. Přednost dostávají například nové Fabie a vozy s vysokou marží, mezi něž patří Enyaq IV, Kodiaq a Superb. Kvůli problémům s čipy se může podle Povšíka výroba nového auta zpozdit až o 90 dnů.

Firmu nyní trápí především nedostatek čipů z Malajsie, v tamních továrnách je velké množství zaměstnanců s covidem-19 a v zemi je zavedený lockdown. Kvůli nedostatku čipů musela firma o týden prodloužit celozávodní dovolenou, kdy je zastavena výroba. „Výroba se naplno obnoví tuto neděli v deset hodin večer noční směnou. Tedy 34. pracovním týdnem se všechno rozjede. Je to především kvůli tomu, abychom si udělali pořádek a zjistili, jak se lidé vrátili do práce a kdo nepřijde,“ uvedl Povšík.

V loňském roce firma kvůli lockdownu podle Povšíka vyrobila oproti plánům zhruba o 210.000 vozů méně. „Letos máme zatím zhruba 60.000 vozů minus - především kvůli nedostatku čipů. Určitě ale nedosáhneme tak vysokého výpadku jako loni. Kdybychom měli čipy, hladce překonáme všechny rekordy v historii společnosti Škoda Auto,“ řekl Povšík.

Škoda Auto loni dodala celosvětově přes jeden milion aut. Provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Je aktivní na více než 100 trzích.

ČTK
Diskuze (77)

Doporučujeme

Avatar - Mokrous
20. 8. 2021 21:20
Re: Dojeli jste soudruzi na nenažranost
No vidišto. :D A pak mu mám rozumět. :D
Avatar - Barrichello
20. 8. 2021 21:11
Re: Dojeli jste soudruzi na nenažranost
to video na 114ku je z Ukrajiny, to na 111 z Ruska. To jen tak bokem.
Avatar - Barrichello
20. 8. 2021 21:10
Re: tak ono je to jednoduche
Jedna věc je olej a kapaliny vylité do půdy a druhá věc je miliardy tun CO2 vypuštěných zbytečnou dopravou lidí, co ujedou ročně do práce stovky milionů km :-)

A zboží, které se dřív vyrobilo tady nebo v rámci evropy, které nyní vozí letadla a lodě přes půl světa.

Spočítej si to :-)
20. 8. 2021 10:19
Re: tak ono je to jednoduche
Jojo, akorát nic nebylo a z komunistické eko minulosti se příroda ještě nestačila vzpamatovat.

Máš zvláštní druh humoru.
Nevěřím, že někdo kdo ovládá počítač by mohl věřit tomu co píšeš.
20. 8. 2021 07:59
Re: Asi by chtělo konečně....
Že odhadli špatně vývoj trhu je fakt. Jejich výhledy v červenci 2020, který poskytovali svým subdodavatelům rozhodně nepočítaly s faktem, že se pojede od října na 120%. Do toho spadnul celý dodavatelský řetězec zničehonic a začal se v tom plácat. Do toho se zjistilo, že obrovská spousta surovin a komponent je z Asie a není je jak dostat do Evropy.