Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Škoda Octavia Combi 2.0 TDI 110 kW DSG Style – První rande

Martin Machala
Diskuze (196)

Tahle moje první schůzka s Octavií Combi byla trochu specifická. Jako hodně věcí v téhle době. Dal jsem si rande s kombíkem a dvoulitrovou naftou.

Design, interiér


S novou octavií jsem se poprvé potkal v Národní galerii během světové premiéry. Bylo to v listopadu a akce to byla velmi pompézní, jako za starých časů. Už tehdy ale bylo jasné, že se hned tak nesvezu. Škodováci sice kolem nového roku spustili prodej, u dealerů se novinka opravdu objevila, novináři si však na tradiční zahraniční jízdní prezentaci museli počkat až do března.

Že jsme se nedočkali, to je vám kvůli okolnostem asi jasné. Škodovka tak vymyslela variantu brod, jednodenní zápůjčky v Česku. Což pro mě byla dobrá i špatná zpráva zároveň – s novinkou se poprvé svezu v prostředí, které dobře znám, budu mít tedy mimo jiné srovnání s konkurenty, s nimiž jsem se svezl na stejných silnicích. A neoblbnou mě zahraniční vyhlazené asfalty.

Druhá strana mince – na „otestování“ bude málo času, během pár hodin musíme stihnout fotky a samozřejmě samotné svezení. Nechci být alibistický, ale podmínky byly opravdu nestandardní (klasická testovací zápůjčka trvá týden). Nějaké ty poznatky jsem však načerpat stačil. Uvidíme, jestli si je potvrdím i během dalších, snad už standardnějších zápůjček. Zatím mohu čerpat jen z krátké zkušenosti s kombíkem na osmnáctipalcových kolech, adaptivními tlumiči a novým vznětovým dvoulitrem TDI Evo s výkonem 110 kW a dvouspojkou DSG.

I když, zase tolik alternativ nemám. Kombík se zatím prodává jenom s testovaným dvoulitrem Evo, naftou 2.0 TDI 85 kW nebo patnáctistovkou TSI s výkonem 110 kW. A to je v tuhle chvíli vše. Velmi rád bych si však vyzkoušel standardní podvozek na menších kolech, protože osmnáctky a adaptivní tlumiče… Úplně jsem si nepochutnal.

Tak je hezká?

První oťukání v galerii dopadlo skvěle. Octavia Combi se mi hlavně ve stříbrné hodně líbila. Asi ne tak jako trojka po faceliftu, hlavně jako RS se velice povedla, ale jo, nejnovější čtvrtá generace mi přišla fajn, možná až atraktivní.

Hned druhý den jsem však na pumpě potkal jeden z prototypů, na menších kolech, v trochu fádní modré a začal jsem váhat. Cestou domů po D11 jsem pak míjel nejnovější kombíky skoro denně a moje galerijní rozjaření pomaloučku vyprchávalo. V zrcátku jsem si na rozdíl od všech dosavadních generací nebyl jistý, co to za mnou jede. Scala? Superb? Aha, nová octavia… Zezadu jsem pak – asi nejspíš kvůli kulatějším, boubelatějším linkám, kolikrát zaváhal, jestli se náhodou Škodovka nakonec nerozhoupala a na D11 neposlala várku supertajných prototypů Scala Combi. I přes jistou zavalitost mi zkrátka Octavia Combi přijde od pohledu kompaktnější než dosud.

Červená ale kombíku docela sedla, proporcím zase prospěly osmnáctky, jejichž aerodynamický design se mi snad poprvé docela zamlouval. Pořád bych však dal přednost klasičtějšímu designu.

Co vy? Kam byste nejnovější Octavii Combi vedle předchůdců zařadili? Já jsem už hlasoval, pro trojku RS. Těším se na osobní setkání s nejnovějším RS.

Škoda Octavia Combi 2.0 TDI/110 kW DSG Škoda Octavia Combi 2.0 TDI/110 kW DSG

Kde se to nuluje???

Dobře, tak tady máme digitální trend, který ničí doposud tradiční rozvržení přístrojovky, ale snažím se nebýt zpátečnický a s mladou generací a jejími výdobytky držet krok. A ne vždy je vše digitální špatné – RAM 1500 sice obřím displejem uprostřed připomíná Teslu, rozhraní je však logické a přívětivé, jeden ze vzorů (ani normální tlačítka zde nechybí). Třeba v Audi A8/A6 už však tlačítka vlastně nenajdeme a i tady jsem se vše naučil obsluhovat bez zaváhání a rychle našel všechno, co k jízdě potřebuju. Štvaly mě jenom ťápance na displejích.

Octavii sice pár tlačítek taky zůstalo, osobně bych však ještě nějaká přidal. Zvyšovat/snižovat teplotu lze o stupeň hlasovými příkazy prostřednictvím Laury a děvče mi rozumělo, pořád ale tenhle způsob považuju spíš za efektní způsob, jak udělat dojem na spolucestující. Za poslední roky však hlasové ovládání poskočilo hodně dopředu a třeba bude zanedlouho opravdu stoprocentně použitelné. Takto jsem zatím pro regulaci teploty využíval dotykový displej, a jak už jsem několikrát nejen já konstatoval, s otočnými ovladači bylo líp.

Stejně tak jsem už zamával analogovým přístrojům a naučil se mít rád digitální přístrojový štít (pro octavii standard, nejnižší dostupná je totiž v tuto chvíli už velice obsáhlá výbava Ambiente). A opravdu může být takové řešení přínosné, když si promítnete pod volant to, co zrovna potřebujete (třeba pořádně roztáhnete mapu navigace).

Škoda Octavia Combi 2.0 TDI/110 kW DSG Škoda Octavia Combi 2.0 TDI/110 kW DSG

Chtěl jsem si tedy do levého „budíku“ navolit klasický palubní počítač, konkrétně pak krátkodobou spotřebu paliva, abych si mohl průběžně zapisovat apetit dvoulitru TDI. Mačkáním otočného tlačítka (nebo spíš válečku, jak chcete) na pravém rameni volantu (koncept tlačítek na volantu Škodovka hodně pozměnila) jsem se tedy nakonec k vytoužené krátkodobé spotřebě nakonec proklikal, ale s vynulováním jsem neuspěl. Nepamatuju si, že bych někdy u tak základního požadavku pohořel. Občas jsem se s podmenu nejrůznějších infotainmentů potýkal, ale že bych kapituloval u takto triviálního úkonu… Nepamatuju. Zamával jsem tedy na Standu, který se s fotografem opodál věnoval novému golfu (na test se můžete těšit, volkswagenu na volantu zůstala stará známá tlačítka…), aby mě vysvobodil. Napadlo nás dlouze podržet otočné tlačítko. Nic. Tím jsme jen vyskočili z dlouho hledané krátkodobé spotřeby. Proč? Vždyť dlouhé zmáčknutí by se vyloženě nabízelo. Bohužel. Tedy jsme se znovu proklikávali ke krátkodobé spotřebě a nakonec uspěli dalším tlačítkem pod tím otočným. Respektive, dostali jsme se do podmenu krátkodobé spotřeby, kde jsme mohli otočným ovladačem navolit vynulování krátkodobé spotřeby a pak se vrátit k samotnému údaji. Jako vážně? Ve Škodovce a koncernu VW vůbec jsme roky vychvalovali dokonalou uživatelskou přívětivost, tak bych něco podobného očekával i po digitalizaci interiérů.

V tomto směru je hodně co zlepšovat, takové ty typické škodovácké atributy s kusem auta navíc však i čtvrté generaci octavie samozřejmě zůstaly. Respektive, třeba v zavazadlovém prostoru ještě povýšily, mezigeneračně se Octavia Combi zlepšila o třicet litrů na konečných 640.

Model Škoda Octavia III Škoda Octavia IV
Objem zavazadelníku min/max [l] 610/1740 640/-
Výška nákladové hrany [mm] 660 660
Šířka kufru v nejužším místě [mm] 1000 1000
Délka kufru [mm] 1060 1050 (1080)
Délka po sklopená zadní opěradla [mm] 1730 1690
Výška pod plato [mm] 580 600 (480)
Výška pod otevřeným zadním víkem [mm] 1940 1940
*údaje v závorkách platí pro podlážku v horní rovině

Tohle mladoboleslavskému kombíku šlo vždycky, stejně tak na céčkový segment nadprůměrná nabídka místa pro nohy vzadu. Tady se měla octavia rovněž zlepšit, podle Škodovky o dvacet milimetrů, což naše měření potvrdilo sice jen částečně, o milimetry bych se však nehádal. Místa je v zásadě pořád stejně, tedy – jak jsem už napsal, nadprůměrně.

Srovnání vnitřních rozměrů Octavia Combi  III Octavia Combi IV
Podélný prostor vpředu min/max [mm] 830/1070 880/970
Podélný prostor vzadu min/max [mm] 580/830 700/820
Výška nad sedadlem vpředu [mm] 1040 1010
Výška nad sedadlem vzadu [mm] 980 920
Šířka vpředu [mm] 1470 1480
Šířka vzadu [mm] 1470 1460
Délka sedáku vpředu [mm] 490 540
Délka sedáku vzadu [mm] 440 460
Výška operadla vpředu [mm] 630 640
Výška opěradla vzadu [mm] 650 660

Možná mi přišlo, že se sedí o něco výš, ale třeba to byl jenom dojem. Musel bych do novinky přesednout přímo ze třetí generace. Pokusím se zjistit. Přední sedačky jsou každopádně velmi pohodlné, u verze Style jsou standardně vyhřívané (za vyhřívání těch zadních zaplatíte 5100 Kč). Sedačky řidiče a spolujezdce mohou být nově i ventilované. I vzadu bych řekl, že mám o něco líp podepřená stehna, možná i tady se sedí o něco výš.

Velmi se mi líbil látkový potah s prošíváním na přístrojové desce. Nejvíc se rozšířil nad odkládací schránkou před spolujezdcem a dostanete jej až s testovanou vyšší výbavou Style. Drobnost, interiér však podstatně zútulnila.

Motor, jízdní vlastnosti


Evo je slyšet

S novinkou, kterou koncern označuje EA288 Evo, jsem se poprvé svezl v Audi A6, kde čtyřválec disponoval výkonem 150 kW. Dvoulitr dostal hliníkový blok s ocelovými vložkami válců, přepracované komponenty pro SCR, nový filtr pevných částic, snížily se tepelné ztráty, zrychlila odezva turbodmychadla…

Tehdy na konci roku 2018 jsem byl z Eva nadšený, v A6 šlo o mimořádně kultivovanou jednotku, díky úžasnému odhlučnění a sympatickému hlubšímu zvuku jsem novinku charakterem přirovnával k šestiválci. Přirozeně s horší dynamikou (i když 150 kW stačilo i A6) a pozoruhodně nízkou spotřebou.

Poslední zmíněná pozitivní vlastnost zůstala i verzi se 110 kW v octavii. S A6 jsem se tedy dokázal stabilně držet pod šesti litry a se škodovkou se pohyboval lehce nad šesti… Zde bych ale velice připomněl nestandardní průběh testu, na relevantnější hodnocení spotřeby paliva prosím počkejme, až u nás v redakci stráví octavia víc času.

Už teď si však troufnu říct, že je nová jednotka v octavii výrazně hlučnější. Asi nepřekvapí, že je v tomto směru audi lepší, i tak jsem však možná čekal o něco víc. Zatímco v A6 jsem o čtyřválci regulérně nevědět, a jak jsem připomněl, spletl bych si ho s nějakou podladěnou verzí šestiválce, v aplikaci pro octavii se projevoval vyloženě vznětově a jednoznačně čtyřválcově. Hlavně po nastartování a v nízkých otáčkách jsem měl tisíciprocentní jistotu, že mám pod kapotou čtyřválcovou naftu.

Škoda Octavia Combi 2.0 TDI/110 kW DSG Škoda Octavia Combi 2.0 TDI/110 kW DSG

Úplně spokojený jsem nebyl ani s naladěním dvouspojky DSG. Přesněji řečeno, překvapivě velmi spokojený jsem byl v režimu sport, kde vše fungovalo, jak má. Převodovka držela otáčky ještě v rozumné míře, aby to posádku neobtěžovalo (občas bývá sportovní režim napružený až moc) a po přidání plynu pak přišla rychlá, ovšem nikoliv přemrštěná reakce. V normálním režimu jsem po přidání plynu čekal, až se software rozhodne podřadit. Pokud by následně zvolil jen o stupeň nižší převod, bylo by všechno ještě fajn, častěji se mi však stávalo, že se DSG rozhodlo podřadit o dva kvalty a já s octavií vystřelil daleko rychleji, než jsem původně zamýšlel. Plynulou akceleraci zajistil až sportovní mód, který jsem si oblíbil ještě z jednoho důvodu.

Ve sportu funguje nejlíp

Už v superbu jsem si zvyknul adaptivní podvozek automaticky přepínat do sportovního režimu, zde hlavně kvůli neustálému pohupování, které zmírnil právě až sportovní mód. Octavia se na podvozku DCC houpe výrazně míň, mimo sportovní nastavení však dokáže jízdu zpestřit dost výraznou ránou.

Na jednotlivých nerovnostech – třeba když jsem se proháněl po hodně rozbitých silničkách v okolí Karlštejna, to ještě nebylo špatné, vzdor jednoduché zadní nápravě octavia ani nijak zvlášť neodskakovala. Ve zmíněném sportovním módu byl dojem z podvozku ještě o dost lepší - díky tužšímu nastavení udržel osmnáctipalcové liťáky v lepším kontaktu s podkladem.

Horší to bylo na příčných nerovnostech, které se roztáhly po celé šířce komunikace. Tady si podvozek už citelně bouchnul. Podobně mu neseděly ani kostky v okolí pražského hradu.

Škoda Octavia Combi 2.0 TDI/110 kW DSG Škoda Octavia Combi 2.0 TDI/110 kW DSG

Řešení je jednoduché – nepřiplácet za adaptivní podvozek (pro Ambition se nedodává vůbec, u Style zaplatíte pětadvacet tisíc) a zůstat u základních sedmnáctek. Stejnou „kostkovou“ trasu jsme se Standou projížděli i v golfu na sedmnáctkách a rozdíl to byl víc než citelný. Zůstaňte tedy při zemi, nevyplňujte podběhy většími koly, nepřiplácejte za DCC a octavia bude nepoměrně komfortnější.

Řízení mi přišlo nějaké míň sdílné. Posilovače koncernu jsem v tomto směru označoval za jeden ze vzorů, v případě nejnovější octavie jsem si říkal, že bylo líp. Tentokrát sportovní změna nepřinesla žádný posun, řízení prostě jenom ztuhlo. V individualu jsem si tedy vybral následující konfiguraci – podvozek a řazení do sportu, řízení v normálu.

Závěr


Závěr

Octavia zůstala v základních rysech samozřejmě stejná – pořád se spoléhá na kombinaci praktičnosti a prostoru, na níž si vybudovalo jméno. A v nové generaci přidává třeba ještě litry navíc v zavazadlovém prostoru. Kde se tohle zastaví…

Adaptivní podvozek zvlášť v kombinaci s litými osmnáctkami není pro české silnice ta správná volba, určitě zůstaňte u sedmnáctek a klasických tlumičů. Dvoulitr TDI Evo je jedna z nejmodernějších naftových jednotek, v octavii možná o něco hlučnější, na spotřebový verdikt bych s dovolením počkal na klasický test. Na průměry kolem šesti litrů bych si však snad i vsadil. Převodovku DSG bych defaultně nastavil do sportovního režimu, v ostatních pracovala s prodlevou a pak přehnaně snaživě podřazovala. Tento nešvar se nám bohužel v softwarech koncernových převodovek velice rozšířil.

Potud stará známá octavia, jenom s jiným designem, na který si možná budu chvilku zvykat. Největší rozdíl je – jak už určitě dobře víte, v digitalizaci přístrojové desky. Jak jsem už napsal, nejsem sice nadšeným fanouškem, ale dokážu s digitálem často i poměrně spokojeně žít. V případě octavie mi však infotainment v mnohém přišel nedotažený, případně překombinovaný a nepřehledný. Přitom uživatelská přívětivost, to byla vedle praktičnosti a prostoru jedna z vyhlášených škodováckých vlastností. Třeba v rámci aktualizace softwaru…

Otázkou mohou být také ceny, které se rozhodně nepodbízejí. Výbava je tedy velmi solidní, zde Škodovka v posledních letech velice pokročila, testovanou naftu 2.0 TDI 110 kW (zatím výhradně s DSG) však koupíte minimálně za 731.900 Kč, s výbavou Style pak za 782.900 Kč… A pokud jsem octavii dovybavil na úroveň testovací kousku, zastavil jsem se až nad milionem. No, levná není!  

První rande máme tedy za sebou, na další schůzku bych poprosil Octavii Combi na normálních tlumičích. A zvědavý jsem taky na RS, jestli mi bude dělat pořád radost… Tak na viděnou!

Nejlevnější verze modelu 636.900 Kč (Octavia Combi 1.5 TSI/110 kW Ambition)
Základ s testovaným motorem 731.900 Kč (Octavia Combi 2.0 TDI/110 kW DSG Ambition)
Testovaný vůz bez příplatků 782.900 Kč (Octavia Combi 2.0 TDI/110 kW DSG Style)
Testovaný vůz s výbavou 1.036.400 Kč (Octavia Combi 2.0 TDI/110 kW DSG Style)

Plusy

  • Prostorný interiér, pohodlné přední sedačky
  • Bohatá základní výbava
  • Zase o něco větší kufr
  • Přiměřená dynamika a podle všeho i spotřeba

Minusy

  • Složité ovládání infotainmentu
  • Rány na příčných nerovnostech adaptivního podvozku
  • Cenou se rozhodně nepodbízí  
Zobrazit celý článek
Martin Machala
Diskuze (196)

Doporučujeme

Škoda Octavia Combi 2.0 TDI 110 kW DSG
Cena základní sestavy 782 900 Kč
Výbava základní sestavy Sedmnáctipalcová litá kola, mlhovky, ambientní LED osvětlení, samozatmívací vnitřní zpětné zrcátko, výškově nastavitelné přední sedačky, zadní parkovací senzory, elektricky ovládaná, vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka, vyhřívané čelné sklo, síťový program, bezklíčkový vstup a startování, infotainment Columbus s desetipalcovým displejem a navigací, elektricky ovládaná boční okna, dvouzónová automatická klimatizace, kolenní airbag, tempomat, LED světlomety, digitální přístrojový štít, dálkový centrál, bluetooth. Kč
Cena testované sestavy 1 036 400 Kč
Výbava testované sestavy Paket Style Plus (+20.000 Kč), metalíza (+16.000 Kč), zadní parkovací kamera (+11.800 Kč), mezipodlaha v zavazadlovém prostoru (+4500 Kč), tažné zařízení (+18.800 Kč), kožené sedačky (+49.400 Kč), elektricky nastavitelné přední sedačky (+26.000 Kč), osmnáctipalcová litá kola (+11.500 Kč), adaptivní podvozek (+25.000 Kč), panoramatické střešní okno (+30.000 Kč), elektricky ovládané páté dveře (+13.600 Kč), parkovací asistent (+14.000 Kč), sound system Canton (+12.900 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 3000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 360 / 1700 - 2750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 222
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 4.4 / 3.3 / 3.7
Emise CO2: 97
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 640 / 1700
Objem nádrže (l): 45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1487 / 388
Rozměr pneu: 225/45 R18
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4689
b) šířka (mm): 1829
c) výška (mm): 1468
d) rozvor (mm): 2686
e) rozchod vpředu (mm): 1543
f) rozchod vzadu (mm): 1535
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 970
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 700 / 820
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 540
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - trapid
1. 5. 2020 23:56
Re: Další naprosto odlišné hodnocení
A další: https://www.youtube.com/watch?…
Tak řekni jak to tenkrát bylo! Mluv za nás, Machalo!
Avatar - rohYpnol
3. 4. 2020 21:07
Odpověď Machaly nikde?
Odpovědi se asi nedočkám... :-( :no:
Avatar - Emel
3. 4. 2020 13:11
Re: Hvezdy vs. zaver
...a nezapomeňte dát lajk...
3. 4. 2020 01:54
Re: Neurazí, nenadchne
tak sme vsetci radi, ze ty presne vies kto sa o co zaujima. asi potrebujes schladit prave koleno od odpadoveho tepla CVT a vybrat vatu z usi :D jantar hlupy
3. 4. 2020 00:22
Re: Asi by každý očekával...
bez, klasicke pruzenie, kola 17", ambition plus. o ziadnom buchani nemoze byt rec, komfort je prvotriedny. skusal som este TDI 140 kW a ten sa mi zdal o moc tvrdsi