Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Octavia Combi III: První statické dojmy

Aleš Jungmann Aleš Jungmann 27. 2. 2013 • 03:57
28
412
Zobrazit náhledy (28)
Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia
Automobilový svět zatím zná jenom několik málo fotografií, my jsme si však novou Škodu Octavii Combi již prohlédli naživo a poctivě změřili. Co jsme zjistili?

Jako jedni z mála vybraných médií jsme byli pozváni na statickou prohlídku nové Octavie Combi. V ateliérech na pražském Strahově čekal nezamaskovaný předprodukční exemplář, který jsme si mohli důkladně prohlédnout a změřit ještě před oficiální ženevskou premiérou.

Téměř každé kombi od Škody bývá po stránce designu hodnoceno jako velmi povedené a ani Octavia třetí generace rozhodně nebude výjimkou. Boční profil působí velmi sportovně a to zejména díky nižšímu prosklení (ve srovnání s předchozí generací) a splývavější zádi. I zadní okno se zdá být, po vzoru moderních sportkombi, o něco více skloněné; Octavia Combi se chce zbavit nálepky stěhováka. To se jí však, přes všechnu snahu šéfdesignéra Jozefa Kabaně, podaří jenom stěží: základní objem zavazadlového prostoru 610 litrů je hodnota, na kterou nemají často odpověď ani vozy ze střední třídy. Lidé, kteří vyžadují co největší zavazadelník, tak při výběru nového auta mají stále stejného žhavého kandidáta.

Následující tabulka srovnává základní a maximální objemy zavazadlových prostorů vybraných konkurentů, jakož i mladoboleslavských sourozenců Octavie.

Škoda Octavia Combi - srovnání zavazadlového prostoru s dalšími modely
Model objem zavazadlového prostoru [l]
Škoda Octavia III vs ostatní kombi Škoda
Octavia III Combi 610 / 1740
Superb Combi 633 / 1865
Octavia II Combi 605 / 1655
Octavia I Combi 548 / 1512
Fabia Combi 505 / 1485
Škoda Octavia III vs vybraní konkurenti
Škoda Octavia III Combi 610 / 1740
Renault Grand Scénic 752 / 2050
VW Passat Variant 603 / 1731
Peugeot 308 SW 560 / 1735
Hyundai i40 Kombi 553 / 1719
Ford Mondeo Kombi 549 / 1740
Kia Cee'd SW 528 / 1642
Hyundai i30 Kombi 528 / 1642
Toyota Avensis Kombi 509 / -
Renault Laguna Grandtour 508 / 1593
Opel Astra Sports Tourer 500 / 1550
Chevrolet Cruze SW 500 / 1478
Renault Mégane Grandtour 491 / 1567
Opel Astra Classic Caravan 490 / 1590
Ford Focus Kombi 476 / 1502
Seat Exeo ST 442 / -

Chytrá řešení, dostatek místa

Vyvážený vzhled a velký objem je pouze část úspěchu: moderní kombíky musejí být uživatelsky příjemné. Škodovka nabízí hned několik chytrých řešení, které i přes svou zdánlivou samozřejmost rozhodně nebývají mezi konkurencí běžné. Tak například roletu zavazadlového prostoru lze ukrýt pod dvojité dno, což se hodí například v případě převozu většího nákladu. Stejně tak sem můžete umístit i střešní příčníky.

Velmi příjemná je i možnost sklopení zadních opěradel pouhým odjištěním páček v kufru, takže si můžete připravit místo pro dlouhý náklad přímo od otevřených pátých dveří. Pružiny udělají práci za vás. Velký zavazadelník může být nepříjemný v okamžiku, kdy se chystáte převážet jen „pár“ věcí. Škoda proto nabízí nejen síťový program a přemístitelné „Cargo elementy“ se suchým zipem, které mají zabránit posouvání nákladu, ale také například čtveřici háčků na malé tašky a igelitky s nákupem.

Dvojitá podlaha se skládá ze čtyř dílů, přičemž vyklápí a sklápí se jednoduchým pohybem, kterým se uchycení jednotlivých spojených dílů odjistí. Grif je opravdu jednoduchý a celá operace trvá snad ani ne dvě sekundy. To, že po sklopení zadních sedadel díky podlážce vznikne ložná plocha bez schodu (byť bohužel nejde o zcela rovnou plochu, sedáky výklopné nejsou), už bereme jako samozřejmost. Zvednutá podlaha je celistvá, takže se vám mandarinka nikam nezatoulá; předchozí Octavie mívaly podlážku jenom mezi podběhy, zde je i vyjímatelné dvojité dno v prostorech za podběhy.

Na obrázcích vidíte vůz vybavený příplatkovou audio aparaturou, jejíž subwoofer je umístěn za levým zadním podběhem. Kdyby zde nebyl, mohli byste v kufru Octavie Combi převážet napříč předměty dlouhé až 154 centimetrů. Při převážení těžkých břemen je velmi důležité, aby nakládací hrana byla nízko nad zemí a aby nebylo nutné překonávat vysoký schod. Obojí Octavia splňuje, nakládací hrana je ve výšce 60 centimetrů nad zemí a schůdek, tvořený plastovou ochranou hrany kufru, je vysoký jenom pár milimetrů.

Délka zavazadlového prostoru se dle našich měření mezigeneračně zmenšila o tři centimetry, naměřili jsme využitelnou délku 105 centimetrů. Šířka mezi podběhy se zvýšila o jeden centimetr na 101 cm, výška po plato s vysunutou podlážkou zůstává stejná: 45 centimetrů. S podlážkou v dolní poloze jsme naměřili o 11 centimetrů více. Na základě naměřených hodnot tak lze soudit, že mezigenerační zvýšení objemu zavazadlového prostoru mají na svědomí zvětšené, volně přístupné prostory za podběhy.

Víko zavazadlového prostoru bude možno objednat i s elektrickým pohonem a právě tímto typem pátých dveří byl vybaven stříbrný prototyp. Při procházení pod otevřeným víkem se průměrně vysoký muž rozhodně nemusí bát boule, naměřili jsme, že zámek dveří je v solidní výšce 187 centimetrů nad zemí. A jak je to s prostorem na zadních sedadlech?

Vůz byl vybaven panoramatickým střešním oknem, i přesto se však 180 centimetrů vysoký redaktor usadil na zadní sedadla a nad hlavou mu zbývala přibližně dvoucentimetrová rezerva.

Oficiálně se Octavia Combi světu předvede už příští týden na autosalonu v Ženevě a do prodeje zamíří zkraje léta. Nabídku motorů převezme z liftbacku a k vybraným jednotkám přidá novou generaci pohonu 4x4 založenou na spojce Haldex 5. generace.

Oficiální cenu se dříve než na ženevském autosalonu nedozvíme, podle nás by však nárůst proti liftbacku neměl překročit 25.000 korun. Vyjádřeno čísly by to znamenalo, že se základní provedení 1,2 TSI/63 kW bude prodávat od cca 360.000 korun, zatímco vrcholná verze s turbodieselem 2,0 TDI/110 kW přijde na přibližně 565.000 korun.

Foto: David Rajdl, Svět motorů

Související články

Témata
Avatar - šmoula nešika
1. 3. 2013 22:39
Re: Místama je to v této diskusi
:-) :yes: KA
8-s :no: NEKA
Avatar - šmoula nešika
1. 3. 2013 22:37
Re: GTI a Jossalito
Ještě je dobrá verze s dR.athem. [odkaz]
Avatar - Aladeen
1. 3. 2013 13:50
Re: GTI a Jossalito
Náš obľúbený Chocholoušek :yes: >:D
1. 3. 2013 13:40
Re: MAINSTREAMOVÉ VAKUUM
takato hovadina v dobe obojstrannych stojanov moze vadit uz len takemu primitivovi ako ty.. >:D
1. 3. 2013 13:37
Re: MAINSTREAMOVÉ VAKUUM
uz nemas co napisat, ze? >:D
Články odjinud