Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Škoda Octavia Combi Scout 2.0 TDI (147 kW) – Ereso v holinkách

Stanislav Kolman
Diskuze (127)

Naftová Octavia RS se nám v nedávném testu moc líbila. Stejná technika nyní dorazila znovu, tentokrát s ambicí projet i nějakou tou nezpevněnou cestou.

Design, interiér


Na nejrůznější deriváty čtvrté generace modelu Octavia jsem měl za poslední rok štěstí. Zkusil jsem jich opravdu hodně, od litrového kombíku přes verze do zásuvky (včetně RS), až po regulérní „ereso“ na mosteckém autodromu. Jako zatím poslední se mi do rukou dostal dobrodružnější Scout v nejsilnější možné specifikaci – 2.0 TDI (147) kW DSG 4x4. Je to naprosto shodná kombinace, kterou najdete v útrobách naftového RS. Podle Martinova nedávného testu mimochodem nejlepší z dnešních „eres“. Převládají slova chvály i po přesednutí do přizvednutého kombíku?

Sluší jí to

Musím říct, že testovaný skaut mi padl do oka už od prvního okamžiku. V červené metalíze Velvet (+22.300 Kč) na osmnáctkách Braga (+5.000 Kč) to oplastovanému kombíku se standardně dodávaným paketem pro špatné cesty (+15 mm) sluší. Respektive se mi líbí mnohem více než na Superbu. Zatímco k manažerskému vozu mi tohle dobrodružné pojetí příliš nesedí, u menší octavie je můj subjektivní dojem opačný.

Octavia Scout se oproti klasice odlišuje i v dalších aspektech. Má specificky tvarované nárazníky s ochrannými stříbrnými prvky, ke kterým ladí i střešní ližiny. Pokud by vám z nějakého důvodu nestačilo 18palcové obutí, sáhnout můžete po o palec větších kolech. S výše zmíněným paketem má světlá výška hodnotu 163 mm. To ze skauta rozhodně nedělá terénního nezmara, cestu k vaší horské chatičce však zvýšený podvozek v kombinaci se čtyřkolkou dokáže značně ulehčit.

Škoda Octavia Combi Scout 2.0 TDI (147 kW) Škoda Octavia Combi Scout 2.0 TDI (147 kW)

Skaut začíná na cenovce 876.900 Kč (s testovaným motorem 926.900 Kč), což není úplně málo, na druhou stranu to kompenzuje bohatou standardní výbavou. Samozřejmostí je diodová světelná technika vpředu a vzadu, elektricky ovládané víko zavazadelníku s bezdotykovým ovládáním, vyhřívaný volant a sedadla, adaptivní tempomat či desetipalcová obrazovka multimediálního systému.

Tu doprovází pro Octavii Scout typický dekor v dřevěném provedení, jenž dojem z kabiny povyšuje ještě o kousek výš. Stran infotainmentu platí to, co jsme psali již nesčetněkrát. Na dotykové ovládání drtivé většiny funkcí se dá alespoň trochu zvyknout, i když klasické otočné ovladače a stará dobrá tlačítka pořád považujeme za nejlepší řešení. Horší je to se samotným fungováním multimédií, která se ani po roce a půl od premiéry vozu nepodařilo vychytat tak, aby šlapala bezchybně. Někdy se vám z ničeho nic rozsvítí kontrolky v budících, jindy zamrzne bezdrátově připojený Apple CarPlay, přičemž pomůže až restart systému. Občasné výpadky asistenčních a bezpečnostních funkcí jsem po čase přestal vnímat jako vadu, ale stal se z nich takový doplněk hlídající mojí bdělost.

Všechno ostatní je přitom moc fajn. Octavia se třeba naučila snadné vynulování spotřeby v digitálních budících, které teď provedete během vteřinky stisknutím pravého válečku. Zpracování interiéru je na velmi dobré úrovni, stejně jako pohodlí na předních sedačkách, v našem případě příplatkových s pamětí (+26.000 Kč). Na poměry dané třídy je prostor ve druhé řadě opravdu královský, i kolegovi s výškou 185 cm zůstává dostatečná rezerva před kolegy i nad hlavou a díky velkému nástupnímu prostoru se sem rovněž snadno nasedá.

A kufr? I tady mohu chválu z dříve testovaných kombíků zopakovat. Základních 640 litrů je více než dost, nechybějí úložné prostory po stranách i řada simply clever řešení. Po sklopení zadní lavice dostanete rovných 1700 litrů a takřka rovnou ložnou plochu bez jakéhokoliv schodu.

Motor, jízdní vlastnosti


U nás bez přetvářky

Zajímavé je, že jinde ve světě můžete Octavii Scout koupit s pohonem předních kol, což jde tak trochu proti celkové koncepci vozu. Škodovka to vysvětluje tím, že v řadě zemí preferují zákazníci jen dobrodružnější styl, ale čtyřkolku k životu vůbec nepotřebují. Ať jsou důvody jakékoliv, u nás si zájemci na pohonu 4x4 zakládají a automobilka nemá jediný důvod jim nevyjít vstříc. Proto jsou všichni nabízení skauti v ČR výhradně čtyřkolkami.

Kupci mohou sáhnout po benzinovém 2.0 TSI (140 kW) a dvou variantách turbodieselu 2.0 TDI se 110, respektive 147 kW. Testovaná nejsilnější specifikace se pojí výhradně se sedmistupňovou samočinnou převodovkou DSG a čtyřkolku zajišťuje elektronicky řízená mezinápravová spojka šesté generace. Ta je mimochodem o 0,8 kg lehčí než u předchůdce a má vylepšené vnitřní mazání, olej s nízkou viskozitou a integrovanou řídicí jednotku, která byla dříve umístěna mimo. Auto umí zcela odpojit elektromotor pohánějící olejové čerpadlo, ale zároveň v mžiku čtyřkolku aktivovat, vyžadují-li to jízdní podmínky.

Škoda Octavia Combi Scout 2.0 TDI (147 kW) Škoda Octavia Combi Scout 2.0 TDI (147 kW)

Součástí výbavy je i režim Off-road upravující chování vozu v terénu. Automat se dvěma mokrými spojkami pak řadí ve vyšších otáčkách, mění se reakce na sešlápnutí plynu a sáhnout můžete rovněž po asistentovi pro sjíždění svahů. Kromě zmiňované světlé výšky se řidič může spolehnout na nájezdové úhly 15,8° a 13,9°a přejezdový úhel až 19,7°. To jsou na kombík slušné hodnoty.

Maximálních 147 kW je dostupných od 3600 do 4100 ot/min, nejvyšší točivý moment 400 N.m je k dispozici již od 1750 otáček. V praxi to znamená zrychlení z klidu na stovku za 6,8 sekundy (do puntíku shodné s nafotvým „eresem“) a maximální rychlost 230 km/h. Vrcholná verze turbodieselu (EA288 evo) se oproti slabším liší hliníkovým blokem, hliníkovými písty se sadou pístních kroužků s optimalizovaným třením a rovněž jsou použity jiné ojnice a silnější ojniční čepy s průměrem 54 namísto 48 mm. Vyváženější chlazení turbodmychadla zase zajišťuje chlazení kapalinou.

Tak jsem to čekal

Pravdou je, že v útrobách octavie motor za studenta trpí na hrubší chod. Po zahřátí se jeho kultivovanost zvýší, přesto tu a tam jemné vibrace zpozorujete. Po sešlápnutí plynového pedálu DSG zběsile neřadí, což zas až tolik nevadí, protože se motor ochotně zvedá již od nejnižších otáček. Nad 1500 ot/min se probouzí k životu a následně směle pokračuje klidně až k červeným číslům. Při dálniční stotřicítce točí dva tisíce otáček a za celý testovací týden (včetně četných dálničních vložek) si řekl o 7,1 litru paliva. Jezdíte-li převážně po okreskách, není problém se dostat na hodnoty kolem šesti litrů.

Obouvané osmnáctky tady doplňuje zadní víceprvkové zavěšení a adaptivní podvozek s volbou jízdního režimu. Komfortní mód je až nápadně podobný tomu, na co jsme zvyklí v superbu. Vůz má plavný, možná až příliš houpavý charakter. V normálním režimu je více neutrální a řidičsky nejvyváženější. Naopak přitvrzený sportovní mód nejenže se k oplastovanému kombíku příliš nehodí, ale tolik jízdních požitků navíc vám tužší podvozek a řízení nepřinesou.

Nejčastěji jsem tedy jezdil v „normálu“, kde je skaut při takových těch běžných přesunech komfortním, pohodovým a ochotně zatáčejícím autem. Při svižnějším tempu už tu a tam klopýtne, na větších výmolech jsou slyšet tlumené rány od zadní nápravy (ne vyloženě bouchání, jako spíše takový rušivý klapot) a v rozbité zatáčce má záď občas tendenci uskakovat. Dynamiku motoru si tedy užijete hlavně v přímce, třeba když se potřebujete připojit do rychlého pruhu. Pružné zrychlení jde takto naspecifikované octavii o poznání lépe než potřeba rychlého vystřelení z místa. Tam si turbodiesel dává na čas, obzvlášť musí-li se poprat s aktivním stop/startem.

Škoda Octavia Combi Scout 2.0 TDI (147 kW) Škoda Octavia Combi Scout 2.0 TDI (147 kW)

Závěr


Závěr

Škoda Octavia Scout je i v nové generaci všestranným společníkem. Dostatečně svižná, obratná, prostorná a u nás vždy vybavena čtyřkolkou, takže se nezalekne ani nějaké té nezpevněné cesty na chalupu. Za svou univerzálnost si samozřejmě nechá dobře zaplatit, takže když při konfiguraci svého kousku přihodíte nějakou tu příplatkovou položku, nenechte se překvapit cenovkou kolem milionu.

A závěrem malé okénko do historie: Když v létě 2014 přicházela vrcholná Octavia Scout 2.0 TDI (135 kW) DSG 4x4 na český trh, stála 734.900 Kč. Logicky tehdy neměla tak našlapanou výbavu jako její nástupkyně, ale třeba světlá výška byla ještě o nějaký ten milimetr bohatší. Tak si v diskuzi můžete tipnout, na kolika bude začínat příští skaut. Za pár let si to zase porovnáme…

Nejlevnější verze modelu 533.900 Kč (1.0 TSI/81 kW Combi Active)
Základ s testovaným motorem 995.100 Kč (2.0 TDI/147 kW DSG 4x4 Combi Scout)
Testovaný vůz bez příplatků 926.900 Kč (2.0 TDI/147 kW DSG 4x4 Combi Scout)
Testovaný vůz s výbavou 991.400 Kč (2.0 TDI/147 kW DSG 4x4 Combi Scout)

Plusy

  • Hezký vzhled
  • Prostorná kabina
  • Dynamický motor
  • Slušné jízdní vlastnosti

Minusy

  • Ovládání infotainmentu
  • Občasný tlukot od zadních kol
Zobrazit celý článek
Stanislav Kolman
Diskuze (127)

Doporučujeme

Škoda Octavia Combi Scout 2.0 TDI (147 kW)
Cena základní sestavy 926 900 Kč
Výbava základní sestavy 18“ kola z lehkých slitin, LED světlomety vpředu a vzadu, paket pro špatné cesty (+ 15 mm), parkovací senzory vpředu a vzadu, vyhřívání předních sedadel a volantu, adaptivní tempomat, multimediální systém Columbus s 10“ obrazovkou, volba jízdního režimu s Off-road funkcí, adaptivní podvozek s volbou jízdního režimu atd. Kč
Cena testované sestavy 991 400 Kč
Výbava testované sestavy Červená metalíza Velvet (+22.300 Kč), 18“ kola z lehké slitiny Braga (+5000 Kč), elektricky nastavitelná přední sedadla s pamětí (+26.000 Kč), asistent změny jízdního pruhu a vnější zpětná zrcátka s pamětí (+11.200 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 147 / 3600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 1750 - 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 230
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.4 / 4.3 / 5.1
Emise CO2: 135
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 640 / 1700
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1602 / 504
Rozměr pneu: 225/45 R18
Škoda Octavia Combi Scout 2.0 TDI (147 kW)
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4703
b) šířka (mm): 1829
c) výška (mm): 1487
d) rozvor (mm): 2680
e) rozchod vpředu (mm): 1535
f) rozchod vzadu (mm): 1533
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 970
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 700 / 820
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 540
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - lamal
24. 5. 2021 11:48
Re: Sazometové orgie anebe dehet se v roce 2021 opravdu vypl
Dcéru si vzal král to je jasné... jediná rozumná.
Avatar - Barrichello
24. 5. 2021 09:52
Re: Re: Sazometové orgie anebe dehet se v roce 2021 opravdu
Já žádnýho bratra nemam, máš to volaaké zmetené :-) :-)
Avatar - Barrichello
24. 5. 2021 09:52
Re: Sazometové orgie anebe dehet se v roce 2021 opravdu vypl
Interiér? Je tam renovovaný dřevo a kůže, co jako konkrétně mam čistit? :-) :-)
Avatar - Barrichello
24. 5. 2021 09:51
Re: Sazometové orgie anebe dehet se v roce 2021 opravdu vypl
Jasně, nejlepší je podpořit Babiše a dát za 100 km 527 Kč když jde jezdit těch samých 100 km za 187.


To že je někdo magor a schovává to za plky o banánech je dobrá haluz :-) :-) :-) :-)
Avatar - Barrichello
24. 5. 2021 09:47
Re: Sazometové orgie anebe dehet se v roce 2021 opravdu vypl
Sranda je, že to HEMi jezdí ve městě za méně (za méně peněz) jak ten sazometý 3,0 V6 od PSA a není to jebka profláklá tím, že se ve 150-200 tis zadře, jako všechny 2,7 V6 a půlka těch 3,0 V6