Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Superb TDI 4x4 – Prezidentský facelift

Aleš Jungmann Aleš Jungmann 21. 6. 2013
43
186
Zobrazit náhledy (43)
Škoda Superb Škoda Superb Škoda Superb Škoda Superb Škoda Superb Škoda Superb Škoda Superb Škoda Superb Škoda Superb Škoda Superb Škoda Superb Škoda Superb Škoda Superb Škoda Superb Škoda Superb Škoda Superb Škoda Superb Škoda Superb Škoda Superb Škoda Superb Škoda Superb Škoda Superb Škoda Superb Škoda Superb Škoda Superb Škoda Superb Škoda Superb Škoda Superb Škoda Superb Škoda Superb Škoda Superb Škoda Superb Škoda Superb Škoda Superb Škoda Superb Škoda Superb Škoda Superb Škoda Superb
Škoda Superb druhé generace již počítá měsíce do odchodu do důchodu, díky faceliftu však vyklízení dobytých tržních pozic připustit rozhodně nehodlá.

Facelift přinesl hlavně modifikovanou přední a zadní část, které teď lépe zapadají do nového designového pojetí značky. Však je pod nimi podepsaný šéfdesignér Jozef Kabaň. Při bližším průzkumu si všimneme širší masky chladiče a ostřeji tvarovaných mlhovek. Omlazené škodovácké logo je umístěno na nově tvarované kapotě, jiné jsou také nárazníky a blatníky. Poprvé u Superbu se objevují bixenonové světlomety s integrovanými diodami denního svícení.

Možná zajímavější (a hezčí) je však přepracovaná záď. Zde i naprostý laik faceliftovanou verzi lehce identifikuje a to díky svítilnám s trojúhelníkovým motivem. Tradiční písmeno C ve tmě lépe vynikne, tvoří jej hned tři pásky světelných diod. Přibyly dvě metalízy a jiná litá kola. Ani v interiéru nenajdeme žádné revoluční změny, pouze poklidně evoluční nové volanty, potahové látky a dekory. Ovládání víka pátých dveří Twindoor je nyní oddělené – tlačítkem uprostřed odjistíte pouze kufr (sedan), druhým tlačítkem více vpravo pak otevíráte celé dveře (liftback).

Klidná síla

Technicky se nezměnilo takřka nic. Kdo čekal zástavbu nových motorů z rodiny EA211 nebo EA288, bude zklamaný. Agregáty nové generace, známé například z Octavie III, jsou totiž určeny pro automobily, s jejichž výrobou se počítá i po roce 2015 a nástupu emisní normy Euro 6. A protože Superb třetí generace se s největší pravděpodobností představí již na jarním autosalonu v Ženevě, nebyl důvod lámat si s novými motory hlavu. Alespoň nyní dávno zaplacená technika o něco zvýší ziskovost vozu.

Pokud máte zálusk na vrcholnou šestiválcovou verzi, neměli byste příliš otálet: v Mladé Boleslavi se už testuje Superb s výkonným čtyřválcem TSI, který by měl za V6 zaskočit. A je klidně možné, že se ukáže i v současné generaci – přece jenom poctivý benzinový šestiválec produkuje příliš mnoho CO2, což se nelíbí úředníkům z Bruselu, i když planetě Zemi je to podle posledních studií jedno.

skoda superb testy vyssistredni skoda superb testy vyssistredni
 

Se spasením světa pomocí pár ušetřených litrů benzinu, popřípadě nafty, pomůže i nově instalovaný systém start-stop. Tedy alespoň na papíře, v reálném provozu je úspora přímo odvislá na denní době, ve které centrem města projíždíte. Systém start-stop se hodí i jindy: když motor vinou zbrklé manipulace se spojkou chcípne, elektronika sama nastartuje. To se hodí, protože dvoulitrové TDI se nechtěnému zhasnutí příliš nebrání a někdy se zdá, že má s velkým liftbackem v nízkých otáčkách až překvapivě hodně práce.

Superb 2.0 TDI/103 kW s pohonem všech kol není na osmnáctipalcových kolech žádná raketa, když mu však dovolíte nadýchnout se, odvděčí se plynulým zátahem bez výrazného turboefektu. Ideální je pracovat s ním mezi dvěma a čtyřmi tisíci otáček, což díky přesné šestistupňové převodovce není problém. Její dráhy nejsou přehnaně dlouhé, chod řadicí páky je však poněkud mrtvolný. Ale to je obecná vlastnost většiny koncernových převodovek. Díky dvěma vyvažovacím hřídelům a poctivému utlumení proniká do kabiny typické rušivé dunění jenom občas. Ve srovnání s modernější generací turbodieselů od Volkswagenu však testovaný motor zřetelně prohrává.

Spotřeba Superbu 2.0 TDI 4x4 je nadmíru dobrá, vždyť považte, že přes 1,5 tuny vážící vůz s pohonem všech kol umí bez problémů jezdit za méně než pět litrů! Je to sice výsledek defenzivní jízdy po okreskách, nicméně i tak můžeme inženýry pochválit. Zrychlení na 130 km/h znamená nárůst apetitu k 6,5 litrům na 100 kilometrů, městem se budete proplétat zhruba za sedm.

Osmnáctipalcová kola sice o něco oddálí přirozenou nedotáčivost turbodieselového Superbu, je však cítit, že jde o kompromisní řešení. Na sedmnáctkách byl jízdně podobně suverénní (stabilita v přímém směru je díky velkému rozvoru parádní) a s nástrahami českých cest, hlavně krátkými příčnými nerovnostmi, si poradil o něco lépe. Ne že by z vás Superb na osmnáctkách vymlátil duši, tlumiče fungují účinně, ale úplné pohodlíčko to rozhodně není.

Jako prezident

Jakoby ve Škodovce tušili, kdo vyhraje prezidentské volby (a čím se tedy bude na hradě jezdit), zařadili mladoboleslavští do nabídky Superbu vrcholnou výbavu Laurin&Klement. Tou se dlouhá léta pyšnívala pouze menší Octavia, Superb tenhle nejvyšší stupeň výbavy dostal až na začátku minulého roku s blížícím se koncem životního cyklu.

skoda superb testy vyssistredni skoda superb testy vyssistredni
 

Na rozdíl od jiných po zuby vyzbrojených Superbů jej poznáte na první pohled díky chromované masce chladiče na přídi a nápisu Laurin&Klement. Specialitou jsou i dvoubarevná leštěná kola Sirius, vyhrazená pouze pro toto provedení. Zadní svítilny liftbacku tvoří standardně diody.

Při nástupu vás Superb Laurin&Klement přivítá ozdobnými prahovými lištami z ušlechtilé oceli. Verze Executive kombinuje pravou kůži s umělou, přičemž pouze pro toto nejdražší provedení si můžete přikoupit také ventilaci předních sedadel. Když už jsme u sedadel, standardem je rovněž ovládání posuvu pravého předního sedadla ze zadního místa či logo Laurin&Klement vyražené do čalounění opěradel a zadní středové loketní opěrky.

Interiér můžete doplnit o dekorativní lišty s imitací dřeva, vyšší míru komfortu na zadních sedadlech pak zajišťují mechanické roletky zadního okna a bočních skel. Standardem je čtyřramenný kožený multifunkční volant s ovládáním autorádia a mobilního telefonu, audiosystém Sound System s deseti reproduktory a digitálním ekvalizérem nebo vyhřívané čelní sklo. Metalíza je zdarma, popelníček je nutno za 600 korun dokoupit.

Kolik za to všechno zaplatíte? Příplatek proti výbavě Elegance činí 90.000 korun, což je vzhledem k image automobilu v Česku dobrá nabídka. Navíc tímto vozem jezdí hlava státu, což má svou váhu.

Omlazený jezevčík

Superb zase dostal šťávu, hodně se povedlo hlavně přepracování koncových svítilen. Ani po lehké změně vizáže a výbavy však nezmizela jistá disproporce dlouhé a úzké karoserie. Vnitřní šířka interiéru je sice přinejlepším průměrná, zadní cestující si však mohou užívat přímo královského prostoru, i když před nimi sedí třeba basketbalista. Škoda, že omlazený Superb nedostal nové agregáty, holt to ten zhruba rok bude muset doklepat bez nich.

360p360p240p480p720p

skoda superb testy vyssistredni skoda superb testy vyssistredni
 

První cena vozu539.900 Kč (1.4 TSI/92 kW Active)
První cena vozu s testovanou motorizací599.900 Kč (2.0 TDI/103 kW Active)
Základní cena testovaného vozu904.900 Kč (2.0 TDI/103 kW 4x4 L+K)
Cena testovaného vozu vč. příplatků958.700 Kč (2.0 TDI/103 kW 4x4 L+K)

Plusy

  • Úsporný turbodiesel
  • Prostorný zavazadelník
  • Rychle reagující pohon všech kol
  • Podélné místo na zadních sedadlech

Mínusy

  • Hlučnější motor
  • Design volantu
  • Nižší komfort jízdy na 18“ kolech

Foto: Petr Homolka

Témata
Škoda Superb 2.0 TDI/103 kW 4x4
Cena základní sestavy 904 900 Kč
Výbava základní sestavy ESP, kontrola tlaku v pneumatikách, sedm airbagů včetně kolenního pro řidiče, přístrojový panel s multifunkčním ukazatelem, Maxi DOT, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, dvouzónová klimatizace Climatronic, elektricky ovládaná, vyhřívaná a sklopná vnější zrcátka, roletky v bočních a zadním okně, interiér Executive, elektrické ovládání bočních oken, výškově stavitelná přední sedadla s bederními opěrami, zadní loketní opěrka, adaptivní bixenonové světlomety a diodami, dešťové čidlo, přední mlhové světlomety s natáčecí funkcí, malý kožený paket (volant, hlavice a manžeta řadicí páky, madlo ruční brzdy), tempomat, vnitřní zpětné zrcátko s automatickým stmíváním, litá 18” kola Sirius a pneumatiky 225/40, autorádio Bolero s MP3, parkovací čidla vpředu a vzadu, vyhřívání předních a zadních sedadel, vyhřívané čelní sklo, systém start-stop atd. Kč
Cena testované sestavy 958 700 Kč
Výbava testované sestavy Elektricky ovládané střešní okno (20.400,-), podlážka v zavazadlovém prostoru (5.100,-), navigace Columbus s mapami (28.300,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 103 / 4200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1750 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 210
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.4 / 4.6 / 5.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 565 / 1670
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1534 / 638
Rozměr pneu: 225/40 R18
Škoda Superb 2.0 TDI/103 kW 4x4
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4833
b) šířka (mm): 1817
c) výška (mm): 1462
d) rozvor (mm): 2761
e) rozchod vpředu (mm): 1545
f) rozchod vzadu (mm): 1518
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1030
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 810 / 990
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 620

Diskuse: Přidat názor

pre redakciu
Redrum
| 25. 6. 2013
Vsimol som si, ze v kazdom clanku tykajucom sa aspon okrajovo znizovania objemu motora, spotreby atd. ironicky narazate na bruselskych uradnikov, spasenie sveta cez nizsiu spotrebu...Iste nie vzdy ide znizovanie objemu ruku v ruke so znizenim spotreby, resp. viac zalezi na sposobe jazdy a bruselski uradnici su kapitola sama o sebe. Ale preco tak posmesne o setreni, resp. znizovani emisii? Ved sme to nakonie MY kto dycha spaliny z automobilov. Prave emisie z nasich vyfukov su pricinou lokalneho znecistenia v mestach atd...diesle by podobne ako v USA nemali byt pustene do mesta vobec. Je to bordel a dychame to vsetci. Necakam, ze sa to stretne s pozitivnou odozvou, dopad to ma na vsetkych, takze ten posmesny ton nie je velmi na mieste.
Avatar - prochi7
airport transfer service
prochi7
| 24. 6. 2013
Tříramenný volant vypadá celkem slušně :-)
JARIN + DEMENT
airbag
| 23. 6. 2013
Pro mě je méně inteligentní ten, kdo tu dá odkaz na fotku s někým a napíše něco o šulinkovi... :no:
Avatar - Skipper
airport transfer service
Skipper
| 22. 6. 2013
Souhlas. Ale zasebe musím říct, že pŕed FL se mi superb líbil daleko víc. Byl hodné svůj, originální, ne možná ideál krásy a dokonalých proporcí, ale v ćerné, nebo vínové barvě to mělo svoje kouzlo. Pro šéfa menší firmy vůz přímo ideální, zkousnutelný i jako reprezentační vozidlo politiků. Facelift na mě působí hodné čínsky, hlavně ty světla pro denní svícení. A tak néjak nechápu, proč má škodovka dlouhodobě problém navrhnout hezký volant.
Avatar - Skipper
Nemám co dodat
Skipper
| 22. 6. 2013
Proč si Škodu nekoupíš sám? To by snad ty výlevy přestaly...

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku