Špatná zpráva pro milovníky sportovních aut. Krásný Aston Martin DB11 nahradí elektromobil
Aston Martin DB11 je elegantní gran turismo dostupné s osmiválcovým nebo dvanáctiválcovým motorem. Nástupce dostane agregát zcela jiný, elektrický.
Elektrický pohon stále častěji expanduje také do oblasti sportovních a supersportovních aut. Se sportovním elektromobilem tak už počítají i tak renomované značky jako Ferrari, Maserati nebo Lamborghini. Nyní se k nim přidává také britský Aston Martin.
„Náhrada našeho tradičního segmentu sportovních aut bude bez pochyby plně elektrická,“ říká generální ředitel Aston Martinu Tobias Moers v rozhovoru pro server Automobile News Europe.
Zdůrazňuje tak, že Aston připravuje elektromobil, který bude náhradou za dnešní sportovní řadu modelů s motorem vpředu. Konkrétně má jít o nástupce dnešního gran turisma DB11 nabízeného s osmiválcem a dvanáctiválcem. V segmentu sportovních aut s motorem vpředu nicméně značka dnes působí také s „baby astonem“ Vantage a ostrým dvanáctiválcovým modelem DBS Superleggera, které budou do budoucna nahrazeny rovněž elektřinou poháněnými vozy.
První sportovní elektromobil podle Moerse dorazí v roce 2025. Poté má následovat také elektřinou poháněné SUV, které bude klíčové z hlediska prodejů. Výsledkem má být fakt, že v roce 2030 bude polovina nabídky značky elektrická. Prodeje Astonu pak ve střednědobém horizontu mají vzrůst k hranici 10.000 aut ročně. Letos přitom podle odhadů firma prodá asi 6.000 vozů.
Jde přitom o součást postupné elektrifikace nabídky Aston Martinu. Už letos k prvním zákazníkům dorazí očekávaný hypersport Valkyrie s hybridním pohonem čítajícím dvanáctiválec Cosworth a elektromotor od Rimacu. V roce 2023 pak k zákazníkům zamíří supersport Valhalla, který nakonec vsadí na kombinaci čtyřlitrového osmiválce twin-turbo a dvojici elektromotorů o kombinovaném výkonu 699 kW. A krátce nato se počítá i s plug-in hybridním SUV DBX nebo „základním superautem“ Vanquish, který rovněž vsadí na kombinaci spalovacího motoru a elektrické síly.
Aston Martin přitom s elektrickým pohonem koketuje už delší dobu. Počítal s ním už Moersův předchůdce Andy Palmer, šéfující značce před příchodem investora Lawrence Strolla. V roce 2019 prezentovaný elektromobil Rapide E se však nakonec sériově nevyráběl. Stejně tak padly plány na oživení značky Lagonda, která měla od roku 2022 nabízet superluxusní elektroauta pro mladou klientelu.
Nový majitel budoucí plány zracionalizoval a dodal potřebné finance na další vývoj. Změna strategie tak znamená, že třeba současná DB11 na trhu vydrží podle Moerse déle, než se původně plánovalo. S ohledem na plán na jejího elektrického nástupce však pravověrní fanoušci budou jedině rádi...
