Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Stellantis v Evropě končí s osobními dodávkami se spalovacím motorem

Ondřej Mára
Diskuze (94)

Kompaktní a středně velké osobní dodávky značek Citroën, Peugeot a Opel by měly letos přejít na čistě elektrický pohon.

Skupina Stellantis oznámila, že v tomto roce plánuje zastavit v Evropě prodej kompaktních a středně velkých osobních dodávek značek Citroën, Peugeot a Opel, pod jejichž kapotou je uložen benzínový či vznětový motor. Zákazníci tak zůstanou odkázáni pouze na elektřinu.

Rozhodnutí skupiny by se mělo podle informací Autonews Europe týkat například modelů Citroën Berlingo, Jumpy a Space Tourer, dále vozů Peugeot Rifter, Expert i Traveller a také vozů Opel Combo, Vivaro a Zafira Live. Pro všechny tyto modely už ale existuje elektrická alternativa.

Omezení prodeje těchto modelů se spalovacími motory se ale naštěstí netýká užitkových verzí pro profesionální či obchodní využití, které budou dostupné jak s elektromotorem, tak i spalovacími motory. Rozhodnutí se navíc nevztahuje ani na státy mimo EU, tedy přinejmenším Velkou Británii, kde není kladen tak vysoký důraz na eliminaci emisí.

Jednotlivé značky v rámci skupiny Stellantis se k rozhodnutí vyjádřily samostatně, obecně však naznačily, že přechod na čistě elektrický pohon má zajistit další budoucnost těchto modelů.

Značka Citroën měla například ve svém rozhodnutí zmínit, že kvůli nepříliš aerodynamickému designu a vysoké váze jsou tyto typy strojů, tedy MPV a kompaktní/malé dodávky, náročnější na spotřebu paliva, což verze se spalovacími motory činí méně zajímavé a důležité. Sluší se však zmínit, že prakticky všechny značky už se připravují na čistě elektrickou mobilitu v rámci Evropy.

Bude přitom velmi zajímavé sledovat, jak se rozhodnutí skupiny podepíše na prodejích. Jak upozornil web CarScoops, podle JATO Dynamics se osobní dodávky skupiny Stellantis těšily v roce 2021 poměrně vysoké popularitě, přičemž většinu prodaných kusů tvořily modely se spalovacími motory.

Ve prospěch klasické koncepce přitom nehraje jen citelně vyšší dojezd a rychlejší tankování, ale také cenový rozdíl. Zatímco klasický Peugeot Rifter stál při vstupu na český trh od 410.000 Kč (v srpnu 2018) a poslední dohledaný ceník (od 1.12.2021) stanovoval základní cenu od 479.000 Kč, model e-Rifter se nyní prodává za cenu od 840.000 Kč.

Ondřej Mára
Diskuze (94)

Doporučujeme

15. 1. 2022 00:37
Re: Stellantis končí s osobními dodávkami
Freony sice škodily když se jen tak vypustily do vzduchu ale už se nedočtete, že ledničky s nimi byly násobně efektivnější než s moderními chladivy - s dnešními konstrukcemi by lednička s freonem žrala tam polovinu elektřiny jako ta stejná s dnešním chladivem. Zabij chráneného bobra, zachráníš strom. Podobně auta - 1.5 dci v Micře bez DPF jezdí po městě za 3,2 na 100. S DPF, extrémní recyklací výfukových plynů EGR žere v novějším modelu o 2 litry víc. Je to ekologické? A co těžba vzácných kovů do baterek? Třeba lithium louhované rtutí po čemž zůstávají ohromná toxická jezera zamořující podzemní vody. Občas se protrhnou a zamoří i celé řeky. A jinak lithium těžit nejde. Ekofanatik se prsí jak chrání přírodu a přitom díky němu na druhém konci světa lidi umírají na rakovinu. Na Čínu každý plive jak sviní vzduch tepelnými elektrárnami, ale nikdo už neřekne, že ročně zasadí víc stromů než zbytek světa dohromady a úspěšně ozelenila i pouště. Zalesnění zvedli z 5% na 15%, takže zase hodně CO2 uloží zpět do rostlin. My ho raději za dotace budeme tlačit energeticky neefektivně do země (ano, to už se tu zkouší). Takže chovejme se ekologicky ale zase se nechovejme jako pitomci.
15. 1. 2022 00:25
Re: A kto im tie predražené elektriky bude kupovať?
Tahle úvaha má pár chybiček. Především, evropští výrobci jsou v háji ať už přejdou na elektromobily nebo ne. Narozdíl od Číny nemají pod kontrolou celé dodavatelské řetězce od těžby surovin po kompletní produkt. Musí většinu dílů nakupovat za mnohem vyšší cenu. A to je problém hlavně u baterií, které tvoří polovinu ceny auta. Jeden čas Nokia nemohla vyrábět, protože bylo málo displejů a samozřejmě tehdejší výrobce, Samsung, si je raději nchal do svých produktů. Taky v efektivitě výroby už Čína vede. Taky má už dnes paradoxně víc odborníků - část stáhli z Evropy a prostě světa, část už mají z vlastních technických škol. Dřív třeba měla Čína příšerné designy nebo trapné kopie evropských designů. Dnes už jejich auta vypadají solidně, někdy líp než výtvory z EU. Celkový trend je až příliš jasný - my stahujeme do EU ze světa málo vzdělané blbce, kteří nic nevymyslí a jsou spíše zátěží, Čína stahuje inteligentní experty, kteří se o sebe postarají i bez drahé "integrace" a ještě vytvoří vysoký HDP. A proč tam ti experti jdou? Mají tam leší podmínky, vývoj tam není tak sešnerovaný, vše jde rychleji. Je tam klid a pohoda, žádní bezďáci, smažky, kapsáři na ulicích, nikdo tam člověka nepřepadne v parku, všude čisto. Neustálý rozvoj. Tady se topíme v nesmyslech jako je nucená genderová vyváženost ve firmách, green dealy, upozaďování technických studií a stále víc nezaměstnatelných humanitních hňupů kteří můžou tak čerpat v neziskovce.
Avatar - .StenLi.
13. 1. 2022 10:24
Re: Dotace
Ked nemas dostatok vedomosti, je uplne logicke ze ti pridu nezmyselne, tak isto ako pridu nezmyselne tvoje prispevky ludom ktory tie vedomosti maju.

Ale aspon si zacal komunikovat ako dospely, mozno bude dalsi krok nastudovanie si vedomosti, ktore motivovali najskusenejsich odbornikov z odboru navrhnut politikom dotacie a museli si ich obhajit podpornymi faktami. Potom ti to da zmysel.

Jedina skutocna redukcia emisii zacina redukciou ich produkcie a tam je najefektivnejsia cesta transformacia cestnej dopravy. V energetike sa transformacia deje inymi nastrojmi, ale v prepocte nie su tak efektivne hlavne v kratkom horizonte.
13. 1. 2022 08:10
hromadna panika ...
takze vyladene motory s niekolko-stupnovym cistenim splodin vymenime za nedozrete baterie? :) Parada, to ma logiku, hlavne ked sa mnozia spravy o tom ako sa nedaju ekologicky vyrobit a ani recyklovat baterie z e-aut. A kedze elektriny tiez nieje vela, tak kludne ju budeme kupovat z polska z uholnych elektrarni :))) eko-demental
Avatar - twistedTSD
12. 1. 2022 17:09
Re: Lol
Stačilo by třeba naprosto pateticky nelikvidovat segment dostupných rodinných aut s dieselem, protože chceme předstírat, že automotive nemá jiné než tailpipe emise. Nebo naopak malých beznínových aut, protože nahnat populaci do obludných crossoverů je prý ekologie. Jsou tady tisíckrát efektivnější kroky, které je potřeba udělat, a které nemusí drasticky snižovat životní úroveň, když se udělají chytře.