Subaru WRX se vrací k dvoulitru, má 195 kW a volitelně automat
Rychlá verze WRX patří k Subaru Impreza od samotného počátku v roce 1993. Tradičně šlo o sedan a pod kapotou byl vždy přeplňovaný dvoulitrový boxer, výkon se pohyboval od 160 do 169 kW. Ale poslední dvě generace přinášejí radikální změny. Ta předchozí, v pořadí třetí z roku 2007, vyměnila karoserii sedan za hatchback a objem motoru narostl na 2,5 litru. Nejprve při shodném výkonu 169 kW, od roku 2009 pak 195 kW.
S právě představenou čtvrtou generací se opět leccos změní. WRX je zase sedan a má zase dvoulitrový motor – ovšem se stejnými parametry jako předchozí 2,5litr. Jenže už to není Impreza. Jednak se zjednodušil název a jednak má nové WRX jiný design. Ten totiž vychází ze souběžně uvedeného modelu Levorg, jenž má zaplnit prostor mezi modely Impreza a Legacy. V Evropě je to ještě trochu složitější, pro našince de facto žádná Impreza neexistuje, nabízí se jen odvozený crossover XV. A tak právě WRX a Levorg by mohly být nástupcem této kompaktní modelové řady. Uvidíme…
Rozvor novinky narostl o 25 mm na 2650 mm, je tedy nepatrně delší než u XV a Foresteru. Celková délka měří 4595 mm, to je jen o 15 mm více než končící sedan v jediné nabízené variantě, ostrém provedení WRX STI. Pro srovnání, u modelu Levorg automobilka uvádí délku 4690 mm, jedná se ale o kombi. Novinkou pro Subaru jsou LED pro potkávací světla, diody zajistí i funkce denního svícení a koncových světel.
Pohonná jednotka 2.0 DIT disponuje přímým vstřikováním a turbodmychadlem. Konstrukčně vychází z motoru ve Foresteru XT, výkon ovšem vzrostl ze 177 na 195 kW – vyrovná se předchozímu modelu, stejně jako maximum točivého momentu 350 N.m. Standardem bude pohon všech kol a šestistupňová manuální převodovka, nově bude možné zvolit i bezestupňovou převodovku Lineartronic s šesti nebo osmi přednastavenými převody (záleží na zvoleném jízdním režimu). Každá převodovka dostane vlastní systém 4x4: manuál bude mít centrální diferenciál s viskózní spojkou a výchozí rozdělení momentu 50:50, Lineartronic dostane elektronicky ovládanou hydraulickou mezinápravovou spojku a planetový diferenciál s rozdělením 45:55.
Interiér v zásadě už známe z modelu Subaru XV. Hlavními změnami je dekor s karbonovým vzorem a sportovně tvarovaný volant. Stejně jako u nové Imprezy jsou sloupky čelního okna v zájmu lepšího výhledu tenčí a začínají o 200 mm více vpředu, vnější zpětná zrcátka jsou uchycena přímo do dveří.
Zahájení prodeje nového WRX je naplánováno na začátek roku 2014. Tou dobou by se mělo představit i odvozené WRX STI, které nahradí stávající model s parametry 221 kW (300 k) a 406 N.m.