Suzuki Jimny čeká zásadní změna. Díky ní se má opět ve velkém prodávat v Evropě
Populární Suzuki Jimny kvůli emisním normám na čas přerušilo své evropské prodeje. Letos se vrátil v užitkové formě, do budoucna ho ale čeká další úprava, pro návrat k plnohodnotnému prodeji.
Suzuki Jimny je jedním z důkazů, kterak dnešní emisní normy v Evropské unii umějí být kruté. Automobil se skvěle prodával, Suzuki jej dokonce nestačilo pro Evropu vyrábět, jenže i tak kvůli vysokým vypouštěným emisím musel být z prodeje stažen. Kazil by totiž Suzuki flotilový průměr, který značka nedovedla kompenzovat jinými, úspornějšími modely, a tak by platila vysoké pokuty. Už se ale rýsuje řešení, jak Jimny vrátit do prodeje.
Návrat Jimny do Evropy proběhne ve dvou stupních. Už letos došlo ke kompromisu. Na evropské trhy totiž dorazila užitková verze Jimny, které bychom se časem měli dočkat i u nás, na níž se přísné flotilové emisní normy vztahovat nebudou.
Již odhalené užitkové Jimny se proti dosavadní verzi primárně odlišuje svým interiérem. Je výhradně dvoumístný, s nákladovým prostorem místo zadních sedadel, oddělených od předních sedaček mříží. Výsledkem této úpravy má být objem nákladového prostoru s hodnotou 863 litrů, což je o 33 litrů více než u dosavadní osobní varianty.
Naopak motor v útrobách zůstal shodný, v podobě zážehového čtyřválce 1.5 VVT naladěného na 75 kW a 130 N.m. Pravděpodobně jedinou možností bude už jen pětistupňový manuál. Čtyřstupňový automat s velkou pravděpodobností už nabídnut nebude.
Užitkové provedení je nicméně jen kompromisem. Typické klientele Jimny, horalům nebo lesníkům, může dvoumístná verze stačit, jenže dnešní generace si díky svému povedenému designu našla i nové zákazníky, volící Jimny právě kvůli jeho vzhledu. A pro ně už „užitkový teréňák“ moc smyslu nemá.
V Suzuki ale podle rakouského serveru Motor Profis našli řešení. A není velkým překvapením, že je jím elektrifikace vozu. Ano, je to tak, Jimny se do budoucna stane hybridem.
Konkrétně Suzuki vyvíjí nový full-hybridní systém, který má kombinovat zážehový motor o objemu 1,5 litru a elektromotor. Primárně se s ním počítá pro Vitaru a S-Cross, které se jej mají dočkat v roce 2022. Později jej však dostane také právě Jimny, a to údajně v rámci připravovaného faceliftu pro rok 2024.
Právě díky němu se Jimny má opět vrátit na evropské trhy, a to v plnohodnotné formě, homologované jako osobní auto. Pomůže tomu právě ještě rozsáhlejší elektrifikace evropské nabídky značky, pro snížení flotilových emisí. Suzuki dnes postupně přešlo na mildhybridy, které doplnilo o full-hybridní kombi Swace a plug-in hybrid Across, s technikou od Toyoty. Od roku 2022 je má nicméně nahradit právě nově vyvinutými full-hybridy. V roce 2023 má dokonce dorazit i elektromobil, u něhož se hovoří o obdobné koncepci jako u Ignisu - má jít o miniautíčko se zvýšenou karoserií - a tak není vyloučeno, že právě Ignis nahradí. Podějí má následovat také malé SUV s elektrickým pohonem.